Týden s tancem
![V sobotu 19. května byly na Malé scéně DJKT uvedeny Baletní inspirace 03 (foto archiv DJKT)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/V-sobotu-19.-kvetna-byly-na-Male-scene-DJKT-uvedeny-Baletni-inspirace-03-foto-archiv-DJKT-.jpg)
Geiko – komorní premiéra baletu Divadla J. K. Tyla
Choreograf Richard Ševčík a hudebník Jan Matásek připravili pro balet Divadla J. K. Tyla inscenaci Geiko, která má v sobotu 25. května premiéru na Malé scéně DJKT. Balet je inspirovaný životem skutečné gejši Mineko Iwasaki a její autobiografií Geisha of Gion.
„Chci, abyste věděli, jaké to doopravdy je, žít život gejši. Byl to život, ve kterém jsem byla mimořádně úspěšná, mnozí říkají nejlepší z mé generace. A přesto to byl život, který jsem považovala za příliš omezující, než abych v něm mohla pokračovat. Život, který jsem nakonec musela opustit. Tohle je příběh, který jsem dlouho chtěla vyprávět. Jmenuji se Mineko…“ Po více než čtyři desetiletí žila Mineko Iwasaki v mezích mocných, ale neviditelných restrikcí. Vázaná prastarým, nepsaným kodexem – „rouchem tradice a posvátností tohoto exkluzivního povolání“ – chránily ona a tisíce dalších žen v průběhu tří století japonské historie své mimořádné životy před zrakem veřejnosti.
„Podmanivý a dojímavý příběh Mineko zachycuje její nejranější vzpomínky, počínaje přestěhováním do domu gejš v pouhých čtyřech letech a jejím zasvěcením do profese, kterou chtěla zdokonalit. Když sledujeme postupný rozkvět Mineko v průběhu let od malé ‚princezny‘ po ‚nejjasnější z hvězd‘, dozvídáme se více o složité výuce a celém vzdělávacím systému, díky němuž se dívky stávají gejšami,“ říkají tvůrci. Kniha Geisha of Gion nebo také Geisha, a Life od Mineko Iwasaki a Rande Gail Brown, která se stala přímou inspirací pro inscenaci baletního souboru, vypráví příběh „někdy srdcervoucí, vždy vzbuzující úctu a naprosto pravdivý“. V hlavní roli vystoupí Mami Mołoniewicz, v alternaci Afroditi Vasilakopoulou.
Divadelní svět Brno: Taneční představení v „brněnském moři“
Doprovodný program na Moravském náměstí – choreografie Pláč nymfy a nejen ta. V rámci open air programu festivalu diváky na tomto místě čeká mnoho lákadel: ranní jóga, unikátní divadelní hřiště nebo pohádky pro nejmenší. Ale navečer bude prostor parku patřit i juniorskému Baletu NdB 2. Pláč nymfy je choreografie Uladzimira Ivanoua, která čerpá inspiraci z Monteverdiho stejnojmenné skladby, hudební interpretace hudebníka Murcofa i z atmosféry „jezera“ na Moravském náměstí. Skladba přináší hluboké lidské emoce a zkušenosti, jako jsou ztráta a touha, a reflexi síly lásky, která může člověka povznést i ponořit do hluboké bolesti. První uvedení proběhlo v pondělí, druhé bude dnes v 19:00 hodin. Kompletní open-air program DSB na divadelnisvet.cz/open-air.
![Dům tanečního umění Praha (foto Michal Hančovský)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/01/Dům-tanečního-umění-Praha_foto-Michal-Hančovský.jpg)
Workshop Institutu Pavla Šmoka: „Jak zachytit paměť tance“
Nadační fond a Institut Pavla Šmoka připravil dvoudenní workshop s odborníky pracujícími v tanečních a divadelních archivech, který proběhne ve dnech 27. a 28. května v Domě tanečního umění v Braníku. Svou praxi představí specialisté na tvorbu a správu divadelních a tanečních archivů a o své postupy a příklady se podělí.
Přijedou hosté ze Slovenska, Německa a Nizozemí, kteří představí fungování sbírek Divadelného ústavu v Bratislavě, Deutsches Tanzarchiv Köln nebo systematizaci sbírek Akademie der Künste v Berlíně. Program bude koncipovaný jako přednášky a prezentace, důležité však je se vzájemně setkat, seznámit a sdílet svou práci. „Zabýváme se podobnými problémy, proto se chceme inspirovat u zkušených výzkumníků. Našimi tématy jsou například systémy katalogizace, digitalizace a uchovávání digitálních dat, kybernetická bezpečnost nebo softwarová řešení databází,“ uvádí koordinátorka aktivit IPŠ, Lucie Kocourková. Program bude probíhat po oba dny od 9:00 do 16:00 hodin.
Pokud máte zájem se s odborníky setkat a poslechnout si příklady z praxe, můžete se registrovat na e-mailu [email protected] – účast je pro registrované zdarma. Můžete se zúčastnit jednoho či dvou dnů, IPŠ ale doporučuje přijít na oba dny. Projekt je realizován za finanční podpory Národního plánu obnovy.
![Antoinette Helbing (foto Morten Arnfred)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/Antoinette-Helbing-foto-Morten-Arnfred.jpg)
Pozvánky Studia ALTA, které předáváme bez úprav:
Je tu něco k smíchu? Mělo by. Umělkyně Antoinette Helbing bude v Libni zkoumat smích od A do Z. Od radosti k slzám a od štěstí k nenávisti. Nakažlivá performance, která prodlužuje život.
20. – 22.5. / 10:00 – 11:30 Ranní tréninky somatiky smíchu
Somatika smíchu je formát ranní lekce, ve které choreografka, performerka, pedagožka a praktikující Feldenkrais Antoinette Helbingová sdílí svůj somatický přístup ke smíchu jako spojovací fyzické praxi. Antoinette vyvinula tuto praxi během posledních 7 let spolu se svým výzkumem smíchu.
Workshopy jsou doporučené především pro profesní komunitu. Vstup zdarma. Netřeba předchozí rezervace.
ČT 23. 05. 2024 / 18:00 / venku před Studiem ALTA
Antoinette Helbing: The Laughing Crowd / *PF (Parent Friendly)
Taneční inscenace o smíchu a sounáležitosti. The Laughing Crowd je oslavou smíchu ve všech jeho podobách. Přírodní síly, která se dokáže zmocnit našeho těla, mysli i vztahů s ostatními. Možná se jím nakazíte i vy…
Během představení nabízíme bezplatné hlídání dětí. Je pro nás důležité, aby se v publiku setkávali lidé s různorodou životní zkušeností a víme, že pro rodiče malých dětí je přístup k živé kultuře často komplikovaný. V rámci programu Parent-Friendly Culture se snažíme alespoň částečně probourávat různorodé bariéry, které mezi sebou ve společnosti máme, umožnit rodičům nerušený divadelní zážitek a přímou účast na kulturním dění.
Více informací ZDE.
![Na zkouškách s Antoinette Helbing (foto Jan Vesala)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/Na-zkouskach-s-Antoinette-Helbing-foto-Jan-Vesala-7.jpg)
PÁ 24.05.2024 / 19:30 / venku před Studiem ALTA
Antoinette Helbing: The Laughing Crowd
Taneční inscenace o smíchu a sounáležitosti. The Laughing Crowd je oslavou smíchu ve všech jeho podobách. Přírodní síly, která se dokáže zmocnit našeho těla, mysli i vztahů s ostatními. Možná se jím nakazíte i vy…
Smích dokáže sbližovat – být osvobozující, lehký a hravý, ale také nekontrolovatelný a nepříjemný. Může být ale i nástrojem k odhalení moci a hierarchie. Co se stane, když ztratíme kontrolu a dáme prostor divokému, ošklivému smíchu bez filtru?
The Laughing Crowd oslavuje radost a společenství, která ze smíchu pramení a jeho dechberoucí a sjednocující energii. Je společenským tancem v základní lidskosti smíchu, kde se diváci vydávají na cestu skrze afektivní projevy těla. A prochází celou škálu emocí, které smích vyvolává.
Více informací ZDE.
![ProART Company – Ogoun100 (Jana Přibylová a Martin Dvořák, foto Jan Mikolášek)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/ProART-Company-–-Ogoun100-Jana-Pribylova-a-Martin-Dvorak-foto-Jan-Mikolasek-2.jpg)
Smetana 200 _ Ogoun 100 _ ProART 20: premiéry v Brně i v Praze
ProART Company pod vedením choreografa a režiséra Martina Dvořáka připravila nový projekt k Roku české hudby 2024 a jeho třem výročím: 200 let od narození skladatele Bedřicha Smetany, 100 let od narození choreografa Luboše Ogouna a 20 let činnosti ProART. Jubilující ProART se v roce 2024 inspiroval Rokem české hudby a dvěma výročími. Dílo skladatele Bedřicha Smetany je v roce 2024 v centru hudebního dění, kdy si připomínáme 200. výročí skladatelova narození. Současně si připomínáme 100. výročí narození významného československého choreografa Luboše Ogouna. Podobnou motivaci nesl již projekt deseti mezinárodních choreografů k Roku české hudby v roce 2014 s názvem Motion Scores. Obě části dvoudílného projektu Smetana 200 a Ogoun 100, budou mít premiéru jako společný program SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100 21. května v Brně (Uměleckoprůmyslové muzeum) a 28. května v Praze v Českém muzeu hudby. Charakter programu dovoluje uvádět obě části v jednom večeru i samostatně.
Dvoudílný program SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100 lze označit jako komponovaný večer pro dvě odlišné taneční generace – tu začínající (studenty tanečních škol) a tu končící (osobnosti s uzavírající se taneční dráhou). První část večera vychází ze Smetanova klavírního cyklu hraného živě(!) a současně rozvinutého současnou hudbou skladatelky Beaty Hlavenkové na něj reagující. Šestidílný hudební cyklus je zpracován choreografy-tanečníky Martinem Dvořákem, Danielou Hanelovou a Kristýnou Vébr a současně zapojuje i studenty ZUŠ.
![ProART Company na zkoušce (Daniela Hanelová, foto Mila Vašíčková)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/ProART-Company-na-zkousce-Daniela-Hanelova-foto-Mila-Vasickova.jpg)
„Cílem je nabídnout tvůrcům i interpretům možnost tvořit na živou hudbu a reagovat zcela současným pohybovým slovníkem na ‚starou hudbu‘, která v dnešní době již není choreograficky trendová, ale klade na choreografy i interprety nemalé nároky. Pracovat s hudbou – s takty, frázemi, hudebním zadáním. Jde nám o to vytvořit 6 zcela odlišných krátkých kusů v různých tanečních stylech, které budou mít jednotící prvek hudbu Bedřicha Smetany a jeho klavírní cyklus Sny,“ uvádí k nové premiéře Martin Dvořák.
Šesti charakteristickými skladbami nazvanými Reves (Sny) se Bedřich Smetana roku 1875 vrátil po více než deseti letech ke svému nejbližšímu nástroji – klavíru. Do skladatelovy koncepce se promítly dva určující kompoziční typy: klavírní charakteristická skladba a velká virtuózní kompozice, kterou se Smetana zabýval zejména ve švédském období. Důležitá byla také autorova zkušenost s prací na symfonických básních Mé vlasti, vznikajících ve stejné době jako Sny. Pevné myšlenkové sepětí cyklu zajišťuje téma první skladby (Le Bonheur éteint / Zaniklé štěstí), které prochází s logickou důsledností celým dílem a vrací se nejnápadněji v závěrečné skladbě.
![ProART Company – Ogoun100 (Jana Přibylová a Martin Dvořák, foto Jan Mikolášek)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/ProART-Company-–-Ogoun100-Jana-Pribylova-a-Martin-Dvorak-foto-Jan-Mikolasek.jpg)
Odkaz Luboše Ogouna ožívá
Druhá polovina večera bude patřit tanečníkům – „seniorům“. Těm, kteří nezačínají, ale naopak se blíží svému uměleckému odcházení. Tématem choreografie je ikonické dílo choreografa Luboše Ogouna – Hirošima – Svědomí, Rozkaz z éry (nejen) Baletu Praha. Osobnost Luboše Ogouna je pro vývoj českého moderního tance a baletu zcela zásadní. Vedle Pavla Šmoka to byl právě on, který vnesl do baletních souborů kamenných divadel prvky modernismu. Luboš Ogoun byl všestranným choreografem, který vynikal značnou pohybovou invencí a režijními dovednostmi. Zejména narativní část jeho díla patří k nejlepšímu, co v historii českého tance vzniklo. Za zmínku stojí také jeho zásluhy při uvádění původních nebo málo hraných inscenací (Balada o námořníku, Hirošima, Podivuhodný mandarín, Paní mezi stíny, Škrtič a mnohé další). Vždy se hlásil k odkazu Saši Machova, který ho naučil, jak vytvářet taneční divadlo se všemi atributy dramatu. Umělec jeho velikosti českému tanečnímu světu chybí dodnes.
Koncept choreografie vychází z dostupných materiálů o Luboši Ogounovi a z hudební předlohy Wiliama Bukového Hirošima/Svědomí/Rozkaz. Propojuje tedy dvě linie: život L. Ogouna a současně pozadí jeho ikonického díla. Ogounův život je mapován autorským textem ze záznamu (hlas již zemřelého Ogouna komentujícího svůj život).
„Choreografie reagující na jeho dílo vychází z dostupných vzpomínek, fotografií a videonahrávek. Zkoumá choreografický odkaz původního uvedení Luboše Ogouna, ale podrobí jej aktualizaci a rozvinutí do dalších rovin formálních, obsahových, estetických nebo emociálních,“ doplňuje Martin Dvořák.
Jde o jistý experiment, kde se choreografie více než padesát let stará podrobí novému tvoření a zkoumání s invencí tvůrců a interpretů Martina Dvořáka a mj. Jany Kosíkové (Přibylové) nebo Renaty Poláčkové. Autorem nové hudby je Jan Hanák alias DJ Sonority.
Cílem projektu je přivést na jeviště několik tanečních generací a připomenout dvě významná výročí, současně však reagovat na oboje novým konceptuálním přístupem a hledáním. To vše jako oslava dvacetiletého působení ProART na české umělecké scéně. Uveden bude v omezeném počtu repríz mj. v Českém muzeu hudby či Werichově vile v Praze a v Brně v Uměleckoprůmyslovém muzeu MG nebo vilách Loew Beer a Engelsmann.
![Performance While I decay umělkyně Helen Tamasko (foto archiv Symposium Dancetopia)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/Performance-While-I-decay-umelkyne-Helen-Tamasko-foto-archiv-Symposium-Dancetopia.jpg)
O víkendu Symposium Dancetopia
Připomínáme, že ve dnech 24. – 26. května proběhne v Praze první ročník Symposia Dancetopia. Za vznikem nové vzdělávací platformy určené profesionálům*kám z oblasti tance, performance a divadelního umění stojí mezinárodní tým profesionálů*ek, kteří*ré chtějí společně s kolegy*němi z Česka a zahraničí diskutovat a zkoumat, co přesně taneční tvorba reprezentuje a řeší v globálně propojeném světě současného tance. „Domnívám se, že důkladná debata na domácí scéně stále chybí,“ komentuje událost Hana Polanská, která se na přípravách akce podílí. Událost bude zahájena 24. května v Přístavu 18600. Hlavní program poběží 25. května v divadle Paláce Akropolis a 26. května v tanečním klubu Fuchs2. Zahraničními hostkami jsou světově známé taneční expertky Anne Juren a Maria F. Scaroni. Kromě workshopů a panelových diskusí pro odborníky*ice proběhnou každý večer umělecká představení pro veřejnost.
Symposium otevírá dvě témata. První s titulem Fantazie & Realita zkoumá vztah mezi fantazií jako základním stavebním kamenem tvorby a realitou spojenou s praktickým uvedením díla na scénu. „Zaujalo nás pojetí expertky Anne Juren, podle které to funguje tak, že když si něco dokážete představit, stává se to realitou,“ říká choreografka, pedagožka a tanečnice Breeanne Saxton z Berlína. Druhé téma Důvěra & Sounáležitost ukazuje tanec nejen jako umělecké dílo, ale i společenský fenomén. Tento pohled zdůrazňuje schopnost tance nejen jako formy sebevyjádření, ale také jako prostředku pro interakci, komunikaci, sdílení a budování vztahů mezi lidmi. „Budeme se zabývat tím, jak současný tanec, který souvisí s dědictvím postmoderního tance a poststrukturalistickým myšlením, integruje somatické přístupy nebo různé umělecké praxe, komunitní praxe a vytváří vztah mezi uměním a společností. Budeme se ptát, jak taneční postupy ukazují nové vztahy, uvědomění, poznání světa, společnosti, těla i tance samotného, přibližuje Hana Polanská, která s dalšími osobnostmi, které stojí za událostí Symposium Dancetopia, natočila podcast. Více info také zde.
![Taneční učitelé roku (foto Serghei Gherciu)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/05/Tanecni-ucitele-roku-foto-Serghei-Gherciu.jpg)
Taneční učitelé roku – proběhl 15. ročník přehlídky
Ve čtvrtek byly slavnostně vyhlášeni finalisté jubilejního 15. ročníku přehlídky Taneční učitelé roku. Program proběhl ve Velkém sále Městské knihovny v Praze. Do letošního ročníku přehlídky choreografií pro mládež se zapojili tvůrci ze základních uměleckých škol a tanečních studií z celé České republiky, podmínkou byla věková kategorie jejich interpretů 6–15 let. Dohromady bylo přihlášeno 36 choreografií od 17 ZUŠ, nominováno 22 pedagogů, z nichž 15 bylo vybráno do finále v Městské knihovně, programu se zúčastnilo na 150 účinkujících.
„Kvalita taneční výchovy v žákovských věkových kategoriích má pro náš žánr výjimečný – doslova existenční – význam,“ uvádí Pavla Königsmarková z vedení konzervatoře Taneční centrum Praha, školy, která soutěžní přehlídku organizuje. „Proto musíme o tyto taneční učitele, a většinou současně tvůrce, výjimečně pečovat. V této oblasti sledujeme také řadu problémů, nejasností a předsudků, které můžeme odstraňovat pouze neustálou konfrontací a diskusí. Musíme zajistit prostor pro tato ‚setkávání při práci‘, naučit se vést odborný a otevřený dialog a také společně chránit základní kvality tanečního žánru a jeho školství před negativními vlivy komerce, konzumu a amaterismu.“
Cílem soutěžní přehlídky Taneční učitelé roku je ukázat to nejlepší z tvorby jednotlivých škol. Její pořadatel, Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium, má také možnost každoročně objevovat nejen nové tvůrce, ale i mimořádné talenty z řad nadaných dívek i chlapců ze základního školství. Přitom nepoměr je znatelný i na letošní účasti – ze 150 účinkujících pouze 11 chlapců(!). „Chceme se důsledně zaměřit na vyhledávání a správnou motivaci chlapecké, resp. klukovské populace pro taneční vzdělávání. Důraz budeme klást také na kvalitní prezentaci pedagogické práce – nestačí mít pouze skvělý soubor a zajímavý repertoár, veřejnosti to také musíme inteligentně, vkusně sdělit. Pro tyto cíle chceme vytvořit potřebné odborné, produkční a společenské podmínky,“ uzavírá Königsmarková.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]