Týden s tancem
Studenti HAMU a JAMU dnes v Divadle na Orlí
V úterý 22. října 2024 v 19 hodin vystoupí studenti choreografie z katedry tance pražské HAMU v brněnském Divadle Na Orlí. V rámci večera z cyklu Nová generace uvedou tři krátká taneční díla. Akce je součástí projektu Umělecká produkce nové éry, na jehož realizaci se podílejí studenti a pedagogové z oborů choreografie a taneční produkce HAMU společně s kolegy z Katedry hudební produkce HF JAMU. Projekt se soustředí na možnosti inovací v umělecké tvorbě a prevenci vyhoření u produkčních týmů.
Spolupráce „na dálku“ vyústí jednak hostováním v brněnském divadle Na Orlí, finále pak proběhne v rámci festivalu Nové generace 1.–3. listopadu 2024. Nová generace je pravidelný cyklus tanečních představení, který poskytuje studentům HAMU prostor k reprízám jejich autorské tvorby a pomáhá jim představit svá díla širšímu publiku. Cyklus také slouží jako platforma pro experimenty a inovace v oblasti umělecké tvorby a produkce, čímž otevírá dveře nové generaci tvůrců k dalším uměleckým příležitostem.
V Brně se představí tři díla studentů choreografie pod pedagogickou supervizí Mirky Eliášové a Jana Kodeta. Večer uvede prvotina studenta druhého ročníku Vojtěcha Brože, v němž se zabývá filozofickým tématem lidské touhy po moci a svobodě. „Intermundia, prostor mezi světy, kde společně žijí bohové. Představa asociující harmonii, sounáležitost a svobodu. Nemůže se však ve skutečnosti jednat o prostor, kde se odhaluje lidská potřeba moci? A nebo snad všichni intermundii vytváříme?” uvádí autor ve své anotaci.
Druhé dílo Tangible Efforts vzniklo na základě pozvání od japonské univerzity Ochanomizu v Tokiu. Duet pro tuto příležitost vytvořil doktorand choreografie Jan Razima, ve spolupráci s pedagožkou HAMU Markétou Vajdovou. Zaměřuje se na abstraktní fyzické zkoumání hranic mezi jednotlivcem a kolektivem, přičemž neustále posouvá a proměňuje dynamiku dominance a spolupráce a zkoumá fyzický prostor mezi těly tanečníků. Program uzavře tanečně divadelní Zpověď Kateryny Lopakhtiny, studentky třetího ročníku HAMU. Toto dílo, volně inspirované legendou o Ctiradovi a Šárce, zpracovává témata zrady a osamělosti. Lopakhtina si k tvorbě přizvala rozsáhlý kreativní tým, ve kterém se zaměřila na mezioborovou uměleckou spolupráci.
Duncan Centre: předpremiéra a vystoupení v Litoměřicích
Španělská choreografka Lali Ayguadé připravuje dvě nová taneční díla pro Konzervatoř Duncan centre. V předpremiéře budou uvedena 22. listopadu od 19 hodin za účasti choreografky. Divadlo Archa+ je pak 12. ledna 2025 uvede ve slavnostní premiéře.
Španělská choreografka bude vzácným hostem na Konzervatoři Duncan centre v říjnu a listopadu letošního roku. Se studenty čtvrtého a pátého ročníku vytvořila hned dvě choreografie, vzniká tak bezmála celovečerní představení. Lali Ayguadé je katalánská performerka a choreografka. Brzy ve své kariéře se stala stálou členkou Akram Khan Company, kde účinkovala a podílela na tvorbě produkcí Kaash, Ma, Bahok, Vertical Road a Confluence. Spolupracovala s mnoha dalšími významnými choreografy, jako jsou Marcos Morau, Hofesh Schechter, Roberto Olivan nebo Baró d’Evel. Od roku 2013 je uměleckou ředitelkou vlastního souboru, pro který vytvořila inscenace Kokoro, iU an Mi, Hidden, Runa a další. Ayguadé byla v roce 2010 nominována na cenu Critics Awards of London na cenu Exceptional dancer a v roce 2014 na cenu Best creator. V roce 2016 byla také nominována na cenu Best dancer v Recomana.cat Critics Awards v Barceloně. Uplatňuje se i jako herečka. Hrála například v krátkém filmu TIMECODE, který získal Zlatou Palmu na festivalu v Cannes, cenu Goya, cenu Gaudi, a v roce 2016 byl nominován na Oscara.
Tato španělská tanečnice a choreografka není pražskému publiku neznámá. V minulosti byla mimo jiné hostem festivalů Tanec Praha a Nultý bod. Letos vedla dílnu na pražské HAMU. Ředitel Konzervatoře Duncan centre Petr Tyc k hostování Lali Ayguadé řekl: „Lali je choreografka evropského formátu. Jsme velmi rádi, že přijala naše pozvání. Choreografové jako Ayguadé umí tanečníky dovést jak k maximální fyzické, tak výrazové kvalitě. Když pak vidíte 17 mladých tanečníků v díle, které je nejen nabité energií, ale má také vysokou uměleckou úroveň, je to výjimečný zážitek. O tom, jak velký přínos má taková spolupráce pro naše studenty, ani nemluvě.“ Konzervatoř Duncan centre zahájila u příležitosti výročí 30. let od svého založení v roce 2022 tradici spolupráce s výjimečnými evropskými choreografy. Prvním tvůrcem, který se studenty vytvořil nové dílo, byl Simone Sandroni. Jeho pozvání mělo symbolický význam: společně s Lenkou Flory se v 90. letech podílel na formování školy. Lali Ayguadé bude druhou tvůrkyní, která ve škole vytvoří dvě díla pro dva ročníky.
V pondělí vystupovali studenti Konzervatoře Duncan centre v Pardubicích, napříč ročníky tam představili vlastní choreografickou práci. Ve čtvrtek 24. listopadu zamíří do Litoměřic, v sále hradu uvedou od 18 hodin výběr z prací loňského 1., 2., 3. a maturitního ročníku. Představení bude předcházet výuka na Základní umělecké škole, kterou během odpoledne povedou pro místní žáky Dagmar Chaloupková a Vojtěch Frei.
Juniorský soubor NdB 2 představí premiéru dalšího komponovaného programu
Komponovaný večer 3 původních choreografií Mária Radačovského, Uladzimira Ivanova a Markéty Pimek Habalové, tedy tři původní choreografie, tři příběhy, tři cesty do hlubin lidské duše. To vše za doprovodu nesmrtelné hudby českých mistrů chce nabídnout soubor NdB 2, a to ve čtvrtek 24. října v divadle Reduta od 19:00 hodin.
Choreografie Silent Woods inspirovaná skladbou Antonína Dvořáka zkoumá vnitřní svět mladé ženy, kde se minulost střetává s přítomností. Hlavní hrdinka čelí vzpomínkám na významný vztah a tajemné postavě ze své minulosti. Co se skrývá v tichých lesích naší mysli, zkoumá choreografie Mária Radačovského.
Hravá choreografie s názvem Capriccio Uladzimira Ivanova zkoumá podstatu štěstí a poukazuje na paradox hledání smyslu v zdánlivě bezvýznamných věcech. Capriccio má diváky vyzvat k zamyšlení nad vlastními „rozmary“ a pojetím štěstí, zdůrazňujíc, že samotné hledání může být zdrojem životní dynamiky. Choreografie Markéty Pimek Habalové For2 nabídne pohled na konflikt mezi materialismem a lidskými vztahy. Zkoumá, jak může bohatství narušit i nejsilnější pouta, odhalujíc křehkost vztahů v materialistickém světě. Dílo chce vyzvat k úvaze nad skutečnou hodnotou života a nad tím, co tvoří opravdové bohatství našeho bytí.
Program je věnován Roku české hudby.
SE.S.TA zve: ukázka z Tvůrčí a výzkumné rezidence ART KLASTRU III
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA pořádá opět na Zámku Žďár veřejnou ukázku z Tvůrčí a výzkumné rezidence. Společně s umělci mohou návštěvníci tento čtvrtek 24. října projít místa, kde na Zámku tvůrci pracovali v uplynulých dnech rezidence. Začátek akce je v 18:00 hodin, setkání v kavárně Muzea nové generace. Vstup je zdarma. Předpokládaná doba trvání jsou necelé dvě hodiny včetně diskuze s tvůrci. „Budeme se ptát, kam díky pobytu pokročili. Sledujte spolu s nimi tvůrčí proces krok za krokem,“ zvou organizátoři.
Zahraniční a čeští umělci vybraní mezinárodní porotou rezidencí (viz níže) pro rok 2024:
Debora Štysová s týmem projektu Traces of Human Presence, jež byla minulou sobotu ve Žďáru také hostkou lekce TANEC A POHYB V NÁS, kde vedla svůj workshop, představí projekt Stopy lidské přítomnosti: intimní site-specific setkání s prostorem, kde návštěvník objevuje střípky minulosti – příběh architektury, která ho obklopuje, lidí, kteří zde žili, a lidí, kteří prostor navštívili bezprostředně před ním. Rachel Erdos a její tým představí The Fat project: Choreografka, žena, matka a někdo, kdo nikdy nestál na jevišti – možná kvůli své váze. A na druhé straně setkání s mužským pohlavím a s někým, kdo se na jevišti cítil velmi dobře.
Porota vybírala ve složení: Lucia Kašiarová, Dirk Förster, Kamma Siegumfeldt, Petra Fornayová, Karolína Koubová, Petr Pola a Marie Kinsky.
Brněnské charitativní gala vyneslo přes 800 000 Kč
V sobotu 12. října se v Janáčkově divadle pořádal druhý ročník baletního galavečera Tancem pro život, kterého se účastnily přední evropské hvězdy. Ze vstupného se podařilo získat pro Masarykův onkologický ústav částku 854 326 tisíc korun. O využití financí rozhodne pacientská rada MOU.
Avízo: (HE)ART BEATS! 2024 – Mezinárodní síťovací konference o participaci v umění a kultuře v listopadu
Ve dnech 13.–15. listopadu 2024 pořádá NIPOS – Národní informační centrum pro kulturu Mezinárodní síťovací konferenci o participaci v umění a kultuře (HE)ART BEATS! 2024. Hlavním partnerem je Amateo – mezinárodní nevládní organizace pro participaci v umění. Ve středu 13. listopadu od 20:00 hod. proběhne v rámci konference slavnostní Amateo Award ceremony 2024 – předání ceny organizace Amateo pro inspirativní projekty kulturní participace.
Převážná část konferenčního programu je situována do pražského Vzletu, pro realizaci některých workshopů našel pořadatel partnery v prestižních uměleckých institucích, jako jsou Kunsthalle Praha, Galerie hlavního města Prahy či Národní Galerie v Praze.
Na konferenci jsou srdečně zváni umělci, studenti uměleckých oborů, lektoři, vědci, zástupci kulturních organizací a institucí, pedagogové různých stupňů škol včetně ZUŠ, studenti pedagogiky, studenti arts managementu a všichni se zájmem o kulturu, umění a naši společnou budoucnost.
Akce je koncipována jako třídenní dialog českých i zahraničních profesionálů z kulturního a kreativního sektoru s odborníky i lidmi z „terénu”, kteří se věnují především společenské a environmentální tematice. Účastníky čekají interakce, diskuse, workshopy a představení. Plánovaná kapacita konference je 120 osob, konferenčními jazyky jsou čeština a angličtina se simultánním překladem.
Přihlášení a podrobný program zde.
„Současný svět se potýká s radikalizací, společenskou nesnášenlivostí všeho druhu, názory a postoje se vyostřují. Čelíme přírodním katastrofám a válečným konfliktům. Kultura a umění mají obrovský potenciál tyto problémy uchopit, reflektovat a ve společnosti dále komunikovat. Participace, tj. náš aktivní podíl na kultuře a umění v místech, ve kterých žijeme, formuje naši osobnost, společnost i prostředí kolem nás. Jak podpořit tuto jedinečnou roli kultury? Jak se vzájemně inspirovat – doma i v zahraničí?“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]