Týden s tancem

Začal festival TANEC PRAHA – tento týden koprodukční premiéra se S. Sandronim
Festival TANEC PRAHA začal svůj 37. ročník v neděli 1. června v divadle PONEC inscenací Vagabundus choreografa Idio Chichavy a jeho tanečního kolektivu. Inscenace Vagabundus ztělesňuje sílu a potenciál kolektivu v metaforickém příběhu migrantů, obyvatel afrického Mosambiku. Kombinuje současný tanec i zpěv. Inscenace odráží nejen cestu lidstva, ale i svého autora, známého tanečníka a choreografa Idio Chichavy. Několik let působil ve Francii, pak se vrátil do Mosambiku, kde pracuje s místní komunitou a založil vlastní soubor. Žije střídavě v obou zemích. Představení Vagabundus je na programu ještě dnes.
Dnes, 3. června se v plzeňské Moving Station uskuteční premiéra koprodukčního projektu Budiž světlo / Let There Be Light choreografa Simone Sandroniho, Tance Praha a platformy 2VA. První verze inscenace ve slovenském obsazení vznikla v produkci a pro Nu Dance Fest v Bratislavě v dubnu 2024. Jako interpret je uváděno uskupení The Performing Tribe company a místo popisu se tvůrci ptají:
Z čeho se rodí láska a z čeho se rodí představení? Odkud se berou obrazy a zvuky? Co z toho vznikne?
Nepochybně překvapení, a to si od současného tance rádi slibujeme.
Co existuje před zrozením světla, před vznikem díla? Co dává vzniknout prvnímu záblesku, který protne neznámo? Odkud se berou ozvěny, obrazy a šumy, které utvářejí dosud neviděný svět? Co přesně se děje před první jiskrou? A co když hledání zdroje neodhalí konec, ale začátek mnoha cest – každý objev otevírá nové cesty?
A stále přemýšlím – kde začíná samotný zázrak? Kde mají kořeny neviditelné světy?


Simone Sandroni je italský choreograf a režisér. V roce 1987 byl zakládajícím členem bruselského souboru Ultima Vez, s nímž spolupracoval až do roku 1992. V roce 1993 založil v Bruselu vlastní soubor Ernesto. V roce 1996 založil v Praze společně s Lenkou Flory mezinárodní taneční skupinu Déjà Donné, která se pravidelně prezentuje v Evropě, Severní Americe a Asii. Kromě vlastních představení vytvořil řadu děl pro festivaly, nezávislé umělce a školy v Německu, Belgii, Švýcarsku, Itálii, Kanadě, České republice, na Slovensku a ve Slovinsku (Bayerisches Staatsballett Mnichov, Národní divadlo Praha, Tanztehater Bielefeld, Festival de Beweeging Antverpy, Theater Varia Brusel, Sosta Palmizi Itálie, Konzervatoř Duncan centre Praha, VŠMU Bratislava, Four Chambers Dance Projects Toronto, Luzerntanz am Luzernertheater, En-Knap Group Lublaň). V letech 2015-2022 byl hlavním choreografem a uměleckým ředitelem Bielefeld Theatre Dance Company v Německu, v letech 2008-2016 působil jako rezidenční choreograf v Bayerische Staatsoper a v letech 1999-2002 v Luzernertheater ve Švýcarsku.
Na festival TANEC PRAHA se vrátí také slavná italská choreografka Silvia Gribaudi nebo mezinárodně uznávaný izraelský choreograf Emanuel Gat. Festivalová představení se uskuteční vedle Prahy i v 18 dalších městech a obcích. Festival až do 26. června představí umělce z 12 zemí Afriky, Jižní Ameriky a Evropy. Mezi dalšími hosty jsou belgická choreografka Loraine Dambermontová, duo Sarah Baltzinger a Isaiah Wilson, pohybový umělec YAV, choreograf Cherish Menzo a Amala Dianor, z tuzemských tvůrců se návštěvníci mohou těšit na tanečnici a choreografku Adrianu Štefaňákovou s inscenací Luminous Daisies nebo představení pro děti od Marty Trpišovské.

Nebude chybět program věnovaný ukrajinským choreografkám a tanečnicím, tentokrát v komponovaném programu, který zahrne novou společnou tvorbu i jejich původní díla. Trojice performerek Alina Tskhovryebova (žijící ve Francii), Daria Koval (žijící ve Španělsku) a Yana Reutova (etablovaná v Praze) prozkoumá společně v nové choreografii Swind identitu jako proměnlivý a neustále se vyvíjející proces. Pomocí geometrických tvarů a linií odhalují, jak se já postupně formuje, mění a rozpadá v neustálém pohybu, identita zde není pevná, ale plynoucí a nestálá. Diváci jsou zváni do prostoru, kde lze identitu spíše sledovat než uchopit – jako neustále se měnící stopu. Daria Koval představí své sólo Quiet Waters a Yana Reutova choreografický duet Womenhood s Clarou Da Costa.
O závěr letošního festivalu se 26. června v Hudebním divadle Karlín postará uznávaný izraelský choreograf působící ve Francii Emanuel Gat. Jeho inscenace Lovetrain2020 patří podle organizátorů k vrcholným dílům současné světové choreografie.

Kolektiv Živá tvorba uvádí Lysistratu Reloaded – a důležitou složkou je i tanec
Starověký recept na neduhy dnešního světa v drzé komediální formě? Soubor Živá tvorba a mezinárodní tvůrčí kolektiv uvede 5. června premiéru pohybové komedie Lysistrata Reloaded s podtitulem No peace? No sex! v pražském divadle Venuše ve Švehlovce, na léto se pak chystají i představení v plenéru. Starobylé téma Lysistraty s velmi aktuálními konotacemi zpracoval mladý multikulturní kolektiv tanečnic a performerů. V hlavní roli se představí herečka Anežka Rusevová.
Inscenace má ambici reagovat komediální až bizarní formou na několik současných témat –vztahu sexuality a agresivity, polarity ženského a mužského pohledu na život a na smrt, na boj a na lásku. „Co se to děje? Jak se postavit světovým padouchům, kteří operují starým způsobem – ještě víc zbraní, ještě víc smrti, ještě víc utrpení? Mladé ženy nechtějí do tohoto světa přivádět děti. Hrozí se stoupající agresivity, současných i potenciálních válek. Mladí muži začínají následovat nové ‚proroky‘ pravé maskulinity, hledají své ztracené mužství v nadřazenosti, násilí, machismu,“ pojmenovávají tvůrci problémy současnosti.
Jedinečnost nastudování spočívá v tom, že obsah mají v rukou kolektivně mladé tvůrkyně a tvůrci, kteří do něj promítají své osobní zkušenosti a přístupy různých tanečních či performativních odvětví. Setkáme se tu s různými tanečními styly od contemporary po vogue femme a s pohledy na současný svět od Běloruska, Ukrajiny, Česka a Slovenska přes USA až po Španělsko a Japonsko. Mentorský tým, který skupinu směřuje k ještě silnějšímu vyznění, se skládá z režisérky Viktorie Čermákové, choreografky Lenky Vagnerové a dramaturgyně Kateřiny Jonášové. Kdo za projektem stojí? Anežka Rusevová (CZ), Emma Fiala (CZ), Josefína Prachařová (CZ), Naya (BK), Alyssa Dillard – Ledet (US), Vlada Klimek (UK), Flamboy (SK) a Taro Troupe (ES).

Studentky choreografie HAMU rozvíří tancem NoD i Palmovku
V prvním červnovém týdnu vynesou svou tvůrčí kůži na trh studentky choreografie katedry tance HAMU, bude se tančit v divadle NoD i na Palmovce. Nejprve Natálie Vacková roztančí 5. a 6. června veřejný prostor pražské Palmovky magisterským projektem Místa mezi námi, který pokládá otázky odpočinku v uspěchaném prostředí současného města. Den poté, 7. června, zakončí své bakalářské studium choreografie Kateryna Lopakhtina a Žaneta Musilová na scéně divadla NoD projekty Zenit a Wishper.
Natálie Vacková je tanečnice a choreografka, absolventka konzervatoře Duncan centre a od roku 2018 je studentkou choreografie HAMU. V rámci své kariéry absolvovala mnoho workshopů včetně SNDO Intensive Course na Amsterdam University of the Arts a je zakládající členkou skupiny Dočasná Company z. s. Její projekt Místa mezi námi zkoumá tranzitní městské prostory v blízkosti dopravních uzlů – místa určená k odpočinku, která však často zůstávají přehlížená, nevyužívaná nebo působí nepřátelsky. Autorka skrze pohyb a vizuální instalace oživuje tato „místa mezi námi“ a zve kolemjdoucí k jinému způsobu vnímání města – jeho chaosu, okolních křižovatek i neustálého proudu dopravy. Prostor, kde se běžně nezastavujeme, se na chvíli proměňuje.
„Je to pouť prostředím městského ekosystému, který tepe zrychleným tempem a nedovolí nám vydechnout. Jsou to křižovatky, zastávky a přestupní stanice, které se na moment promění v oceán možností, kde čas plyne, jako se medúzy nechávají unášet mořskými proudy. Způsob, jak si odpočinout a proměnit všední místa ve smyslový zážitek. ‚Místa mezi námi‘ vás zvou zpomalit a vnímat přítomný okamžik skrze pohyb, který jemně vstupuje do prostoru a otevírá ho nové citlivosti a představivosti,“ promuje tento zážitek choreografka.
Inspirací projektu je například metoda Body Weather od Mina Tanaky nebo koncept non-places francouzského antropologa Marca Augého. Performance je zároveň součástí výzkumu v rámci Studentské grantové soutěže (SGS). Výzkum vznikl na základě předcházejícího work-in-progress na HAMUfestu v Praze na Malostranském náměstí, během něhož „tanečníci mezi diváky procházeli a ptali se jich, zda jsou odpočatí a kde a jak by si dokázali odpočinout na takovém náměstí,“ jak jsme psali v reflexi z června 2024 (reportáž zde). Po premiéře 5. června 2025 v 18:30 proběhnou dvě reprízy 6. června 2025 v 17:00 a v 18:30. Více informací o projektu Místa mezi námi naleznete zde. Vstup je volný, avšak nutná předchozí registrace (ZDE).
O den později, v sobotu 7. června 2025 se od 19:30 v Divadle NoD představí dvě originální absolventské inscenace Zenit a Wishper studentek 3. ročníku choreografie HAMU. Obě inscenace zkoumají vnitřní svět člověka: jeho vztah k přírodě, osudu a přáním. „Obě choreografie vynikají osobitým přístupem a každá z nich nabízí jiný pohled na hluboce lidské prožitky, se kterými se diváci mohou snadno ztotožnit,“ říká choreograf Jan Kodet, jejich vedoucí pedagog na katedře tance.
Ukrajinská choreografka Kateryna Lopakhtina přináší v díle Zenit příběh o odvaze, proměně a cestě do neznáma. Vnímá letní slunovrat jako rituál, den, kdy se staré mýty a niterné příběhy, které si neseme v sobě, derou ven. Žaneta Musilová, absolventka konzervatoře Duncan centre a zakládající členka spolku Manus Art Collective, otevírá v díle Wishper téma lidské touhy a jejích důsledků s citem, energií i vizuální silou v poutavém příběhu o lehkosti snů, složitosti rozhodnutí a o tom, co všechno se skrývá za slůvkem „chci“. Vstupenky na sobotní večer je možné zakoupit na stránkách Divadla NoD a na prodejním portále GoOut.

Od 5. června probíhá festival ARENA Divadla bratří Formanů
Už poosmé se uskuteční na festival ARENA Divadla bratří Formanů, a to od 5. do 19. června, opět na obou březích Vltavy: V ERPET Centru na Praze 5 a na lodi Tajemství na Náplavce u Rašínova nábřeží. V hlavním programu se představí fenomenální Cirque Trottola se svou novou inscenací Strano a nezapomenutelný večer slibuje i Cirkus Ronaldo při představení Swing. Tematicky pak festival doplňuje světový šampion ve volné manipulaci s káčami Giullem Vizcaíno se svou show POI. Nechybí ani doprovodný program pro děti na lodi Tajemství v čele s novou inscenací z dílny Divadla bratří Formanů a Loutek bez hranic Circus Los Animales Fantásticos. Vstup do areálu festivalu je jako každý rok zdarma. Novinkou je zvýhodněné vstupné při zakoupení vstupenek na všechna představení zahraničních hostů či rodinné vstupné. Na návštěvníky v areálu čekají cirkusové stany a zázemí festivalu v podobě doprovodných akcí (včetně koncertů a oblíbených dílniček) či občerstvení. Loď Tajemství, která nabídne téměř každý den představení pro děti, letos zůstává na svém kotvišti u Výtoně.
„Tento rok je ARENA v pěkně ‚rotujícím‘ rytmu. Věřím, že nové představení Strano od Cirque Trottola diváky nadchne stejně jako všechna jejich předchozí. Čím jiným než swingem a cirkusovou dovedností by mělo být prosyceno představení od Circus Ronaldo nazvané Swing!? Zvláště, když v něm exkluzivně pro ARENU účinkuje česká zpěvačka a tanečnice Rozálie! A co víc lze roztočit, než takzvanou ‚káču‘? Originální zážitek i zkušenost s káčou nebo chcete-li ‚čamrdou či vlčkem‘ nabízí představení POI,“ popisuje výběr inscenací a projektů Petr Forman, umělecký ředitel festivalu ARENA.

Festival jako každý rok nabídne i doprovodný program v podání koncertů, dílen, či představení pro děti. Vše se bude odehrávat na pevnině v ERPET Centru či na lodi Tajemství na druhé straně Vltavy. „Ve spojení s ARENOU je již tradicí, že diváci okusí i dobré jídlo a pití. V uplynulých letech se nám podařilo i díky dispozicím prostoru vytvořit unikátní atmosféru cirkusových poutí. A protože jsme opět v ERPET Centru, věřím, že tomu tak bude i letos. Díky bezplatnému vstupu do areálu festivalu si tak příchozí návštěvníci mohou vychutnat možnost na chvíli se vzdálit ruchu velkoměsta, spočinout se mezi cirkusovými stany, dát si něco k pití a jídlu, a hlavně si zajít na skvělé divadlo. Díky všem partnerům, že to s námi i po těch letech zase dali dohromady,“ dodává Petr Forman.
„Festival ARENA má v sobě něco, co je blízké i nám ve zdravotnické skupině EUC – sílu spojovat lidi, překračovat hranice a tvořit prostředí, kde se každý může cítit dobře. I proto jsme jeho hrdým partnerem už několik let. Letos opět zajišťujeme zdravotnický dozor po celou dobu konání festivalu. Máme radost, že i díky naší podpoře se na scéně objevují špičkové zahraniční soubory a představení, která překračují hranice států i žánrů,“ říká Jan Blaško, předseda představenstva zdravotnické skupiny EUC.
Open air festival ARENA založený Divadlem bratří Formanů se poprvé uskutečnil v roce 2017. Jeho vlajkovou lodí byla nová inscenace z produkce bratří Formanů DEADTOWN. Režijní rukopis Matěje a Petra Formanových se však objevil v každém na festivalu realizovaném představení. ARENA je festivalem divadla, nového cirkusu, hudby a vizuální tvorby. Cílem festivalu je vytvořit další prostor v centru Prahy, který mohou návštěvníci využít ke kulturním zážitkům i k relaxaci. Festival se dle svých organizátorů neopírá pouze o jeden svět nebo žánr, vedle nového cirkusu si dává za cíl představit i jiné formy divadla, které odpovídají posunu doby a vzniku nových médií, potřebám tvůrců mladé generace i nárokům současného diváka. Více informací o festivalu naleznete na webu festivalu a facebookovém profilu.

Probíhá festival Cirkulum 2025
V neděli 1. června byl slavnostně zahájen devátý ročník jediného novocirkusového festivalu na Moravě a ve Slezsku Cirkulum 2025. Osmidenní festival probíhá na Slezskoostravském hradě. Ostravská company BoCirk otevřela festival energickou inscenací ONtestosterON, která diváky vtahuje do víru mužských emocí, síly, výtvarnosti i jemnosti. Na druhé scéně mezitím vystupovala francouzská skupina Le Mur de la Mort, jejichž legendární Stěna smrti přivádí publikum k nevíře. Velkým tahákem je letos i novinka – dětské divadelní šapitó, kde se na úvod představilo s pohádkou duo Poppy a Adélka.
Během festivalu vystoupí řada dalších hostů: Les Rois Vagabonds (FR) s poetickým „Koncertem pro dva klauny“ plný smíchu i slz, Cia Pakipaya (ES), kteří se vrací s show Toca Toc plné španělské energie, Compagnie Zalataii s (do)jemným partnerské představením s účastí mistra světa v žonglování, FysioART s inscenací Pomerančová loď pro nejmenší diváky, Compagnie du Mirador (BE), Thelmo Parolle (ES) a mnoho dalších.
Václav Pokorný, ředitel festivalu, dodává: „Máme za sebou nádherný první den, kdy se naplno ukázalo, co CIRKULUM znamená – radost, setkání, umění i odvahu. Ať už jste tady kvůli smíchu dětí, punkové energii motorkářů nebo tichému dojetí z poetického představení – CIRKULUM je tu pro vás.“ Vstupenky jsou k dispozici na webu festivalu, kde také najdete podrobný program.

Pozvánka na příští týden: kolektiv Simulakrum uvádí taneční performance SYNESTHETIC FLESH – open air předpremiéra tuto středu
Simulakrum uvede taneční performance SYNESTHETIC FLESHkonceptualizovanou choreografem Eduardem Adamem Orszulikem. Česká premiéra se uskuteční 12. června v pražském klubu Fuchs2 a o den později, 13. června, se performance „organicky rozpustí do navazující rave party, jejímž hradcore beatům a nedostižetelným BPM bude ministrovat Whiskas party. Diváctvo tak bude mít jedinečnou šanci ztělesnit a prožít skrze vlastní tělo předešle načerpanou energii do osvobozujícího zážitku,“ jak říká sám choreograf. Předpremiéra projektu ve formě venkovního provedení proběhne 4. června v karlínském Přístavu 18600.
Performance SYNESTHETIC FLESH představuje vyvrcholení Orszulikova doktorského výzkumu, který nahlíží na rave kulturu jako na liminální rituál současnosti. Orszulik v tomto díle propojuje taneční umění s antropologickými a filozofickými koncepty, přičemž reflektuje klíčové aspekty rave scény, jako jsou extatický tanec, individuálně-kolektivní tělesnost a smyslová saturace: „Rave představuje esenci kolektivní smyslnosti, pohlcující a hyperrálnou pouť, během které se účastníci skrze repetitivní pohyb, souhru zvuků a světel nechávají unášet do alternativních světů. Taneční parket se stává sekulárním rituálním místem emancipující svobodu.“
Projekt vznikl ve spolupráci s mezinárodním týmem umělců a umělkyň (Eva Weibel, Matilde Flor Usinger, Julie Savery, Tereza Holubová, Oliver Zabystrzan, Nicola Mascia a Claude Johann Čierny, Karolína Maťová) a usiluje o hlubší porozumění rave kultuře jako subkultuře, která svým étosem a konáním přináší do většinové společnosti důležité hodnoty, jako jsou pospolitost, kolektivnost, svobodný individuální projev s respektem k ostatním, inkluzi a odmítání všech forem násilí a diskriminace. Rave scéna rovněž podporuje návrat k nenáboženské spiritualitě a svou progresivní povahou destabilizuje tradiční binární chápání genderových rolí. „Kdybych měl říct, kdy jsem v životě nejšťastnější, tak rave je určitě jedna z těch hlavních věcí. Cítím se šťastně a pokojně,“ říká choreograf.

Já_Plisecká: absolutní divadlo o životě absolutní primabaleríny z dílny Company ProART
Taneční dokument z cyklu Já umělec oživuje odkaz velké osobnosti světa baletního umění, Maji Plisecké. Inscenaci vytvořil choreograf a režisér Martin Dvořák podle autobiografií Já Maja a Neztratit držení. V inscenaci, která má premiéru 6. června v brněnské vile Engelsmann a 9. června v pražské Werichově vile,účinkují Klára Trojanová, Petra Padriánová a samotný režisér Martin Dvořák. Jan Hanák SONORITY se ujal hudební složky s užitím skladeb Čajkovského, Ravela, Ščedrina, Saint-Säense, Minkovského, Adama a Mendelssohna-Bartholdyho.
Maja Pliseckaja – symbol světového baletu uplynulého století, synonymum Umírající labutě, Carmen, Anny Kareniny a nezlomné vůle nevzdat nepřízeň osudu. V roce 2025 uplyne 100 let od jejího narození (20. listopadu) a také uplynulo 10 let od jejího úmrtí (2. května). Inscenace Já, Plisecká si dává za cíl přiblížit nejen životní osud umělkyně multižánrovou formou propojující prvky divadla, výrazového tance a baletu, ale taky nastavit tvář vývoji a proměně baletního umění, jeho interpretaci na pozadí dějinných událostí.
Formálně inscenace propojuje mluvené slovo (rešerše a vzpomínky samotné Plisecké), původní i autorskou hudbu a pohyb. Inscenace je komorní a stojí na autenticitě tří zkušených a originálních interpretů. ProART v minulosti uvedl touto formou uměleckého dokumentu například inscenace o Ivo Váňu Psotovi a Luboši Ogounovi.
„Smyslem díla je osvěta tanečního umění a jeho historie široké divácké veřejnosti, nejen té taneční. Ohlédnutí zpět má jednak edukativní charakter a současně s konceptem tvoření i přesah do dneška,“ říká Martin Dvořák. „Inscenace Já Plisecká mapuje nejen dráhu umělkyně, ale především člověka, kterému je dána určitá doba, schopnosti, talent a prostředky k tomu, aby se prosadil. Politická nevůle komunistického režimu silně poznamenala umělecké působení Plisecké. Balancování na hraně spolupráce a odporu je v jejím případě definující. Jako umělkyně posunula svou profesi a silně ovlivnila generace tanečníků. Jaký je její odkaz dnes, kdy už nestojí na jevišti? Jaký je odkaz tanečníka po jeho smrti? Zpěváka zvěčňují jeho nahrávky, herce filmy. Jakou hodnotu má tanečník pro společnost, když nestojí na jevišti?“
Koncept inscenace představuje Pliseckou jako přibližně padesátiletou umělkyni, která během rekonvalescence zranění bilancuje v rozhovoru s dvěma zahraničními novináři svůj dosavadní život. Divák tak poznává nejen její zásadní jevištní postavy – Carmen, Odettu/Odilii, Kitri, Annu Kareninu, Umírající labuť nebo Bolero – ale především zákulisní a mocenské politické fungování v tehdejším Sovětském svazu. Změnilo se ale od té doby něco? Představení současně otevírá otázky, které se dotýkají například proměny estetického vnímaní diváka minulosti a dneška, vývoje taneční techniky, zploštění hereckého výrazu… „Repertoár klasického baletu se předává z generace na generaci, a přesto se jeho forma proměňuje a vyvíjí. Co nese v sobě tělo tanečníka s přibývajícím věkem, jaké jsou možnosti umělecké transformace v závislosti na jeho věku?“

Taneční tréninky v Goethe-Institutu? Několikrát měsíčně a zdarma!
Pražský Goethe-Institut rozjel nový projekt: Dancing Goethe – trénink pro tanečníky a performery. Nabízí profesionálům i poloprofesionálům možnost zdokonalit své pohybové umění. Tréninky jsou inspirovány zahraničními Profitrainingy a hostovat budou významní lektoři.
Aktuálně je účast zdarma po registraci a termíny vypsány takto:
- 05|06, 09:00—10:30: Lukas Lizama
- 09|06, 09:00—10:30: Kristian Mensa
- 26|06, 09:00—10:30: Amelie von Godin
Goethe Institut tréninky avizuje pro tanečnice/tanečníky, performerky/performery pohybového divadla, mimky/mimy, akrobatky/akrobaty nebo pro ty, kdo se věnují podobné disciplíně a chybí jim pravidelný trénink. Konají se v dopoledních hodinách, jako klasické oopen classes v souborech.
S nápadem přišla Markéta Pščolková, tanečnice, performerka a nyní také členka programového oddělení Goethe-Institutu, která byla inspirována vlastními zkušenostmi: „V zahraničí jsem se naučila, že stačí přijet do nějakého města, vygooglit Profitraining a přidat k tomu název města – třeba Profitraining Berlin -, a hned se mi nabídne množství tréninků, kam za pár eur můžu jít ráno trénovat. Kromě dobrého pocitu a práce na technice se tam taky potkám se všemi místními tanečníky, kteří mi řeknou, jaká kvalitní vystoupení se ve městě aktuálně konají a co zde zkrátka frčí. Po návratu ze zahraniční mi v Praze podobný koncept chyběl, a tak jsem se jej rozhodla v Goethe-Institutu založit.“
První trénink Dancing Goethe vedl Juan Tirado z Frantics Dance Company, nyní je možné navštívit ve čtvrtek hodinu Lukase Lizama.
Z kapacitních důvodů je nutné se registrovat na konkrétní termín, které jsou vypsány zde. Je však možné přijít i „na slepo“.
Goethe-Institut podruhé: Unvollendet – performance
Na mapě performativního umění si Goethe-Institut zřejmě brzy vybuduje své místo. Dnes, tedy 3. června, je možné navštívit od 19:30 hodin program několika work in progress projektů, které byly vybrané do zbrusu nové programové řady Unvollendet.
„Tvoříte umění a chcete vyzkoušet vaši novou performanci před publikem? Nebo chcete nahlédnout pod pokličku umění, které ještě není zcela hotové? Pak je tu pro vás Unvollendet: nová programová řada, jejímž prostřednictvím Goethe-Institut nabízí prostor pro performativní praxe – performance art, tanec, divadlo, nebo interdisciplinární projekty,“ uvádí GI na svých stránkách. „Během nadcházejícího work in progress večera představíme ukázky z aktuálních interdisciplinárních tanečních projektů.“
Aktuálně se mohou zájemci s dalšími projekty přihlašovat do 15. srpna pro programy v nové sezoně, plánované na 9. září, 21. října a 18. listopadu. Podrobnosti a přihláška jsou k dispozici na stránkách ZDE.
Dnes svou novou tvorbu představí skupina Burkicom, která v současnosti pracuje na novém tanečním filmovém projektu ve spolupráci s renomovanou berlínskou skupinou Frantics, která je známá svou fyzicky intenzivní pohybovou estetikou a výrazným urban stylem. Společně zkoumají nové filmové formy současného tance. Choreograf Eduard Adam Orszulik ve svém projektu, na který ostatně připojujeme níže samostatnou pozvánku, zkoumá rave kulturu jako liminální rituál současného světa. Propojuje tanec s filozofickými a kulturními koncepty – jako reflexi extáze, kolektivní tělesnosti a smyslového prožitku. Večer bude moderovat a režijně vést Karol Filo – herec a režisér, všestranně umělecky činný na české performativní scéně. Vstup i na tuto akci je zdarma!

Work in progress pohybového divadla v Alfredu
Svůj work in progress nové sólové inscenace Vráska uvádí ve středu 4. června v divadle Alfred ve dvoře Anna Šefrnová, studentka katedry nonverbálního divadla HAMU. Sólová inscenace zaměřená na pohybové herectví s komickými prvky vzniká právě v rámci jejího magisterského studia. Setká se v ní se svými vzpomínkami i se svým vnitřním hlasem. Podrobnosti o projektu na stránce divadle ZDE.
Anna Šefrnová je performerka, choreografka, absolventka Konzervatoře Duncan Centre (2017). V současné době (2025) studuje na katedře nonverbálního divadla pod fakultou HAMU v magisterském ročníku. Od dětství se věnuje tanečně divadelnímu oboru, nyní zejména autorské tvorbě. Během studia na HAMU účinkovala v mnoha projektech, například Light underground – Unfinished systém ve spolupráci s Hanou Polanskou Turečkovou a Marií Gourdain (2020), v Divadle Continuo v letních projektech (2023,2024) a je součástí Tantelabu III. s hlavními kurátory a tvůrci Miřenkou Čechovou, Dominikou Špalkovou a Viktorem Černickým (2025–2026).

Skončil festival Divadelní svět Brno 2025, přinesl i tanec a nový cirkus
Od 17. do 28. května 2025 bylo Brno i v letošním roce středem divadelního světa. Mezinárodní festival Divadelní svět Brno navštívilo přes 10 000 diváků, kteří zhlédli více než 60 představení. S oblíbeným doprovodným programem festival nabídl přes 100 akcí. Díky rozsáhlému programu se tak festival řadí mezi tři největší divadelní akce tohoto druhu v České republice. Do Brna přicestovalo přes 50 zahraničních i tuzemských souborů činoherního, tanečního i alternativního divadla. Festival připravil svůj program v budovách Národního divadla Brno – v Mahenově divadle, Janáčkově divadle i v divadle Reduta, v Divadle Husa na provázku, na činoherní i hudební scéně Městského divadla Brno, v Divadle Polárka a Divadle Radost, na obou uměleckých scénách JAMU – ve Studiu Marta a v Divadle na Orlí i na dalších nedivadelních místech jako je piazzeta před Janáčkovým divadlem, objekt Káznice Brno nebo Tržnice na Zelném trhu.
Součástí festivalu DSB je již dlouhodobě divácky oblíbená linie věnující se tanečním a pohybovým inscenacím, které se odlišují od žánru klasického baletu. Pro diváky si letos festival připravil tři inscenace určené na velká festivalová jeviště. První projekt představila uznávaná česká taneční skupina DEKKADANCERS, která si spolu s Českou filharmonií připravila taneční inscenaci s mluveným slovem na motivy knihy Jonathan Livingston Racek. Druhou taneční inscenací, kterou pro diváky DSB přivezlo, je Národní sbírka zlozvyků z repertoáru Losers Cirque Company. Tato komediální novocirkusová performance vznikla na motivy známého projektu Kateřiny Šedé: mapuje zlozvyky, které všichni dobře známe, a které nás všechny provází celým životem. Třetí pohybovou inscenací letošního ročníku festivalu byl projekt s názvem Fairy Tales od POCKETART collective, kterému je koproducentem i festival Tanec Praha, a který DSB uvedl jako Ozvěny Malé inventury tohoto pražského divadelního festivalu.

Pozvánka ze Slovenska na konferenci Kontaminácie: Medzinárodné performatívne sympózium
Uskuteční se od 12. do 14. června 2025 v prostorách bratislavské Nové Cvernovky, sál Telocvičňa, akci organizuje Platforma pre súčasný tanec PLAST. Účastnický poplatek od 10 do 40 Eur. Podrobnosti od pořadatelů:
Kontaminácie je sympózium iniciované lokálnou tanečnou komunitou Plast – Platforma pre súčasný tanec. Jeho hlavnou myšlienkou je prepojenie vedy s umením a mapovanie nových performatívnych postupov vo vzťahu ku klimatickým zmenám a témam týkajúcim sa prírody.
Počas troch dní umožní kolektívne upriamovať pozornosť na environmentálne problémy a výzvy, zdieľať umelecké a neumelecké praxe, ktoré s nimi súvisia a vzájomne sa kontaminovať. Kontaminácie sa snažia vedľa seba posadiť dostupné registre vedomostí západných vied, opierajúce sa o dáta a výskumy a kreatívne, imaginatívne a artivistické projekty, ktoré navzájom spája snaha o zviditeľnenie a sprístupnenie tejto krízy, ktorú spoločne žijeme.
Program prinesie pohybové workshopy, prednášky, audio prechádzky, intervencie výtvarníkov a výtvarníčok, facilitované diskusie s domácimi a zahraničnými umelcami a umelkyňami, vedeckými odborníkmi a odborníčkami, performanciu zasadenú do prostredia Bratislavského lesného parku. Kurátorský tím sympózia tvoria dramaturgička Maja Hriešik, choreografka a tanečnica Eva Priečková a dramaturg Milo Juráni.
„Sme si vedomé/í limitov, ale aj potenciálu performatívnych praxí a tanca vôbec smerom k legislatívnym zmenám v otázkach životného prostredia. Vo svetle krízy sa snažíme zodpovedne, citlivo a kriticky pristúpiť k vlastnému poľu poznania, umožniť jeho reflexiu a súčasne priniesť príklady dobrej praxe, ktorá prekračuje konvenčné predstavy o tom, čo umenie môže a má robiť. Zaujímajú nás nečakané spojenectvá, nové systémy opory a otvorenosť zdieľať, spoločne imaginovať budúce praxe. Kontaminácie chcú rozvibrovať vzájomnú kontamináciu v snahe o iniciáciu sveta, ktorý ešte nevznikol, nenastal, ktorý si môžeme predstaviť a spolupracovať na jeho tvorbe.“
DEŇ 1 – Štvrtok / 12. 6.
10:00–11:15 / Telocvičňa – Dance Residency Centre
Mayfield Brooks (US): Whale fall meditation: decomposition as liberation #movement practice
Katarzyna Pastuszak (PL): Mycelial communication #movement practice
Decomposition and Rhizomatic networks as models of interspecies knowledge #discussion
11:30–11:50 / Kabinet pomalosti
Monika Mikyšková Pascoe (SK): Between painting, botanics and different sources of knowledge #short sharing #installation
11:50–13:50 / Kabinet pomalosti / Garden NC
Siegmar Zacharias & Shelley Etkin (DE): Plants as guides and allies in social transformation – part 1 #workshop
15:00–17:30 / Telocvičňa – Dance Residency Centre
UTOPIAN IMAGINARIUM: On Art Practices #discussion Reflection and sharing around the limits and strengths of art practices facing climate urgency and denial.
Facilitated by: Eva Priečková
Participants: Veronika Cyprichová (SK), Alicja Czyzel & Julia Krupa (PL), Baxi Ostrowski & Dima Omelchenko (PL/UKR), Jakob Jautz, Aleks Borys (PL), Zdenka Sviteková (SK/CZ)
17:30–18:30 / Telocvičňa – Dance Residency Centre
Baxi Ostrowski, Paula Grocholska, Dima Omelchenko (PL/UKR): Halabuda – ganging up the research #installation #collective action
19:00–19:30 / Kabinet pomalosti
Tereza Pavlíková (SK): Odonata #performance #concert
DEŇ 2 – Piatok / 13. 6.
10:00–11:15
Telocvičňa – Dance Residency Centre Ali East (NZ): Moving conversations of skin and land #movement practice
Area of Nová Cvernovka Boris Meluš & Juraj Hariš (SK): Through the Nooks of Nová Cvernovka #guided walk
11:45–13:45 / Kabinet pomalosti
Club Real (DE): Democracy of organisms #practice sharing #discussion
15:00–17:00 / Telocvičňa – Dance Residency Centre
UTOPIAN IMAGINARIUM: Between activism and artivism #discussion Facilitated by Milo Juráni
Participants: Limity sme my (CZ), Beznádej a zúfalstvo (SK), Znepokojené matky (SK), Ján Skaličan (SK)
17:15–18:15
WALK INTO WOOD Start in front of Nová Cvernovka
18:15–19:15 / Bratislava forest
Jakob Jautz (DE): Traces #performance
DEŇ 3 – Sobota / 14. 6.
10:00–11:00 / Telocvičňa – Dance Residency Centre / Garden NC
Zdenka Brungot Sviteková: Resting as movement practice #movement practice
11:15–12:25 / Kabinet pomalosti
Tadeáš Žďárský (CZ): Philosophy of Degrowth #lecture
12:30–14:00 / Kabinet pomalosti / Garden NC
Siegmar Zacharias & Shelley Etkin (DE): Plants as guides and allies in social transformation – part 2 (Social Body Apothecary) #practice sharing
15:00–17:30 / Telocvičňa – Dance Residency Centre
UTOPIAN IMAGINARIUM: Larger Ecosystems for Ecologically Sustainable Practice #discussion Facilitated by Tadeáš Žďárský (NaZemi) & Michal Hriešik
Participants: Ula Zerek (Academy for Sustainable Production), Biljana Tanurovska (Lokomotiva), Heike Albrecht (dancescape), Markéta Malková (Rezi.dance), Lýdia Pribišová (freelance curator), Boris Meluš (Nadácia Cvernovka)
Nedeľa / Sprievodný program
10:00–14:00
Jakob Jautz (DE): Landscape based choreography #workshop Registration: forms.gle/QHuNfBZJJbizG7W77
Podujatie bude prebiehať v anglickom jazyku. Sympózium Kontaminácie je súčasťou medzinárodného umelecko-výskumného projektu Nature of Us, realizovaného v partnerstve s organizáciami z Maďarska, Česka a Poľska. Partneri: Nature of Us, Nová Cvernovka, Movement Research.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]