Týden s tancem

Tento týden: Bilance festivalu KoresponDance a pozvánka na chystaná představení Pražského komorního baletu, která se sice konají až týden příští, takže bychom si je měli střádat, ale věřím, že diváci si plánují program s větším předstihem, než je několik dní, a to zvláště teď v létě v čase cestování a výletů. Zajímavý výhled na příští sezonu oznamují Jatka78, k pátému výročí si nadělí vlastní inscenaci.
KoresponDance 2019 – ENVÀ (foto Dragan Dragin)

Festival KoresponDance přilákal zástupy i přes nepřízeň počasí

O uplynulém víkendu proběhl ve Žďáru nad Sázavou již sedmý ročník mezinárodního festivalu současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance. Přes to, že všechny tři dny provázel déšť, se program odehrál kompletní a návštěvnost od loňska znovu vzrostla. KoresponDance je tradičně především open-air festival, a tak bylo nutné velkou část programu přesunout z nádvoří historického areálu zámku Žďár nad Sázavou, který je dějištěm festivalu od roku 2013, do krytých prostor s dostatečnou diváckou kapacitou. Současný tanec a nový cirkus tak neplánovaně v pátek obsadil žďárský zimní stadion a zůstal tu hned na dvou jevištích až do nedělních večerních hodin.

Nečekaná situace s počasím nám nakonec umožnila objevit nové možnosti festivalu a jeho dalšího růstu do příštích let. Takže vše dopadlo skvěle a festival se mimořádně vydařil,“ okomentovala nutné přesuny v programu jeho manažerka Lenka Flory. KoresponDance letos představil řadu zahraničních umělců a koprodukoval několik světových premiér. O nové představení Billyho Mullaneye a Nielse Weijera s názvem Magic Show hned po premiéře projevili zájem hostující ředitelé dalších festivalů. Ve stoje se tleskalo novocirkusovým skupinám ze Španělska Amer & Àfrica circ cia a Compañía de Circo “eia”, britskému akrobatickému duu Joli Vyann, francouzskému hip-hopu a mnoha dalším. Loňský úspěch zopakovaly místní komunity, kdy tentokrát vystoupily nejen seniorky z Vysočiny, ale například i handicapovaní klienti denního stacionáře ROSA z Bystřice nad Perštejnem, se kterými pracovala původem mexická choreografka žijící v Rakousku Monica Delgadillo Aguilar.

Zachováme-li metodiku počítání návštěvníků z minulých let, která používá počet vstupů do představení stejně jako obdobné festivaly, dosáhli jsme letos přes 6 100 návštěv jednotlivých performancí. A to nepočítáme návštěvnost pražské části festivalu. I počet účastníků doprovodného programu, zahrnujícího zejména různorodé workshopy, opět stoupl,“ uvedla tisková mluvčí festivalu Michaela Kessler. Nově byl pod patronátem tanečníka Kristiána Mensy součástí KoresponDance i experimentální battle, souboj tanečníků ze sedmi zemí, který nakonec vyhrál Omeed Simantob z Kalifornie a získal tak vstupenky na Open Your Mind v Londýně.

KoresponDance je vůbec prvním open-air festivalem tance v České republice. Formovat se začal v roce 2009 v rámci projektu KoresponDance Europe, od roku 2013 je na scéně festival tak, jak ho známe dnes, tedy největší site-specific festival současného tance u nás, zároveň jediný festival tohoto druhu v regionu Vysočina, a především festival, který dlouhodobě a naprosto jedinečně pracuje s publikem. KoresponDance přináší unikátní spojení genia loci barokního zámku se současným uměním, díky koncentraci celého programu do jednoho areálu vytváří opravdovou festivalovou atmosféru, a nejen zastřešuje sérii představení, zcela stírá dělící linii mezi umělci a publikem, kteří se všichni setkávají na centrálním prvním nádvoří. Na festivalu se již během jeho prvních ročníků objevili umělci ze tří kontinentů a osmnácti zemí a hvězdy jako jsou Dominique Boivin, Paco Dècina, Béatrice Massin, Jordi Galí, Joseph Nadj, skupiny Barely Methodical Troupe či Foco alAire producciones a zapsal se do paměti diváků představeními Něžný bagr, Contigo, La Cosa a mnoha dalšími. Nyní již organizátoři začínají chystat ročník 2020, který bude v Praze rozšířen z jednoho dne na tři – od 24. do 26. června a v červenci proběhne jako vždy v polovině července na Zámku Žďár nad Sázavou, tedy od 17. do 19. 7.

Slovanský kvartet – Jaroslava Janečková a Patrik Čermák, Pražský komorní balet 2014 (foto Martin Macoun)

Pražský komorní balet připravuje na závěr července dvě vystoupení

Ačkoli se jedná až o týden příští, přinášíme informaci o chystaném vystoupení Pražského komorního baletu. Poslední červencový víkend uvede Pražský komorní balet v rámci spolupráce s festivalem Praha, klasika dvě výjimečná vystoupení. Šestý ročník úspěšného hudebního festivalu, jehož uměleckým partnerem se PKB již před několika lety stal, má podtitul „Cesty zářivé budoucnosti“. Mimořádné koncerty se budou konat 27. července v areálu pražského Anežského kláštera a 28. července ve velkém sále Městské knihovny.

První večer, který proběhne v Anežském klášteře v sobotu 27. července od 19 hodin, má název Mezinárodní umělecký maraton. Sólisté Pražského komorního baletu zatančí v nádherných gotických prostorách kostela sv. Františka choreografii Pavla Šmoka a Kateřiny Dedkové na část Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku. Živé provedení Janáčkova díla v úpravě pro smyčcový kvartet nabídne velmi nevšední spojení hudby a tance. Večer se uskuteční ve spolupráci s Národní galerií v Praze.

Den poté, tedy v neděli 28. července od 19:30 hodin, pak ve velkém sále Městské knihovny následuje druhý neobyčejný koncert nazvaný Balet a hudba komorně. Účinkují v něm tanečníci Pražského komorního baletu a instrumentální sólisté festivalu komorní hudby Ameropa, kteří společně uvedou Dvořákův Slovanský kvartet v choreografii Mária Radačovského a znovu také již zmíněné nadčasové dílo Po zarostlém chodníčku.

Jsme velmi rádi, že v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Praha, klasika vystupujeme už čtvrtým rokem – poprvé jsme pod jeho hlavičkou tančili v roce 2016 v Martinickém paláci. Pokračující spolupráce si vážíme a na další společná představení se moc těšíme,“ říká Ladislava Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu. „S ohledem na velice zdařilé hudební a taneční nastudování první části cyklu Janáčkova díla ‚Po zarostlém chodníčku‘ v roce 2018 jsme se s vedením festivalu rozhodli toto dílo zařadit do programu i letos. Janáčkova hudební předloha byla častou inspirací Pavla Šmoka – autora stejnojmenné choreografie, kterou společně s Kateřinou Dedkovou vytvořil v roce 1998. Druhým prezentovaným dílem bude Dvořákův ‚Slovanský kvartet‘ v choreografii Mária Radačovského a hudebním nastudování sólistů komorní hudby festivalu Ameropa. Spolupráce Pražského komorního baletu a festivalu Praha, Klasika propojuje českou hudbu a taneční umění, medializuje významné české autory a tvůrce a propojuje umění s historickými kulturními památkami.

Mezinárodní umělecký maraton
Sobota 27. července 2019 v 19:00 hodin, kostel sv. Františka, Anežský klášter v Praze

Program:

Benjamin Britten: Simple symphony
Komorní orchestr Ameropa
dirigent Vadim Mazo (USA)

Leoš Janáček: Po zarostlém chodníčku
Úprava pro smyčcový kvartet: Jarmil Burghauser
Hrají: Ada Slivanská a Tomáš Tuláček – housle, Věra Binarová – viola, Peter Mišejka – violoncello
Tančí: sólisté Pražského komorního baletu: Eliška Nováková – Jenůfa, Linda Svidró – Kostelnička, Dominik Vodička – Števo
Choreografie: Pavel Šmok, Kateřina Dedková-Franková

Antonio Vivaldi: Gloria D dur, RV 589
Lucie Silkenová – soprán, Šárka Mistrová – alt
Komorní orchestr Ameropa, smíšený sbor
Dirigent: Tsutomu Masuko (Japonsko)

Vstupné: 300 / 100 Kč (studenti, senioři), předpordej přes goout nebo ViaMusica

Thomas Monckton – The Artist (foto Antti Saukko, zdroj Jatka78)

Jatka78 se stávají producentem: v příštím roce uvedou novou show v režii Thomase Moncktona, je vyhlášen konkurz

Jatka78 vkročí do nové sezóny rázným krokem. Mezinárodní divadelní scéna, která v listopadu 2019 oslaví 5 let existence, si ke svému výročí nadělí vlastní divadelní produkci. Divadlo, které je domácí scénou souborů, jako jsou Cirk La Putyka nebo DEKKADANCERS, se bude v souladu se svojí dramaturgií věnovat žánru nonverbálního a pohybového divadla. V červenci proto Jatka78 vyhlásila konkurz na obsazení do nového představení s pracovním názvem Others. Pro nový projekt režírovaný Thomasem Moncktonem hledají umělce s pohybovými či komediálními schopnostmi.

Navzdory své relativně krátké historii už Jatka78 patří mezi etablovanou mezinárodní scénu, která si získala respekt na domácím i zahraničním poli. Od počátku svého působení do Prahy zvou řadu světových umělců a divadelních souborů, které se do pražských Holešovic pravidelně vracejí. To je případ také Thomase Moncktona, světově uznávaného performera a režiséra, který vyniká v žánru nonverbální komedie. Tento cenami ověnčený novozélandský mim vystoupil na Jatkách78 již 4x (např. The Artist a The Pianist). Nyní se do Prahy vrací v roli režiséra nově připravovaného projektu: „Hledám podivnost, humor a fyzicky zdatné umělce, kteří umí na scéně efektivně fungovat jako součást skupiny i sami o sobě,“ říká.

Konkurz do nové show se na Jatkách78 uskuteční 12. a 13. října 2019. Tvorba představení proběhne ve dvou fázích. První proběhne v Praze 18.–31. května 2020, druhá bude začínat koncem srpna 2020, a bude pokračovat až do premiéry plánované na podzim 2020. Následně je v plánu show v delších blocích reprízovat, jak na Jatkách78, tak i v zahraničí. Uzávěrka přihlášek do konkurzu je 15. září 2019.

„Na svém začátku Jatka78 hostila hotová divadelní představení. Postupně ale začala vystupovat i jako koproducent nových inscenací. Posledním takovým počinem byla jarní premiéra kanadského souboru Barcode Circus Company, který v Praze ve světové premiéře představil inscenaci Sweat & Ink, kde naše divadlo vystupovalo právě jako jeden z koproducentů. K pěti letům našeho fungování chceme udělat i ten další krok a stát se samostatným producentem divadelních inscenací. Ta myšlenka v nás zrála dlouho a v poslední době už jen čekala na to pravé jméno hlavního tvůrce. Thom Monckton byla jasná volba a jsem rádi, že naši nabídku na spolupráci radostně přijal,” doplňuje ředitel Jatek78 Štěpán Kubišta.

Thomas Monckton, oceňovaný umělec a režisér řady komediálních vystoupení z žánru fyzického divadla, pochází z malého městečka na Novém Zélandu, ale svůj domov našel ve Finsku. Již jako malý chlapec si osvojil několik cirkusových disciplín. V 17 letech nastoupil na cirkusovou školu v Christchurch na Novém Zélandu. Později studoval na prestižní škole pohybových umění Ecole Jacques Lecoq v Paříži. Nyní žije v Helsinkách, kde je uměleckým ředitelem Kallo Collective, souboru věnujícímu se fyzickému divadlu a novému cirkusu. Pravidelně také spolupracuje s Circo Aereo, s nímž produkoval představení The Pianist a The Artist. Vystupoval ve více než 20 zemích po celém světě. Jatka78 navštěvuje pravidelně a během svého působení v Praze navázal s touto divadelní scénou velmi úzký kontakt.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat