Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Tento týden: Bilance festivalu KoresponDance a pozvánka na chystaná představení Pražského komorního baletu, která se sice konají až týden příští, takže bychom si je měli střádat, ale věřím, že diváci si plánují program s větším předstihem, než je několik dní, a to zvláště teď v létě v čase cestování a výletů. Zajímavý výhled na příští sezonu oznamují Jatka78, k pátému výročí si nadělí vlastní inscenaci.
KoresponDance 2019 – ENVÀ (foto Dragan Dragin)

Festival KoresponDance přilákal zástupy i přes nepřízeň počasí

O uplynulém víkendu proběhl ve Žďáru nad Sázavou již sedmý ročník mezinárodního festivalu současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance. Přes to, že všechny tři dny provázel déšť, se program odehrál kompletní a návštěvnost od loňska znovu vzrostla. KoresponDance je tradičně především open-air festival, a tak bylo nutné velkou část programu přesunout z nádvoří historického areálu zámku Žďár nad Sázavou, který je dějištěm festivalu od roku 2013, do krytých prostor s dostatečnou diváckou kapacitou. Současný tanec a nový cirkus tak neplánovaně v pátek obsadil žďárský zimní stadion a zůstal tu hned na dvou jevištích až do nedělních večerních hodin.

Nečekaná situace s počasím nám nakonec umožnila objevit nové možnosti festivalu a jeho dalšího růstu do příštích let. Takže vše dopadlo skvěle a festival se mimořádně vydařil,“ okomentovala nutné přesuny v programu jeho manažerka Lenka Flory. KoresponDance letos představil řadu zahraničních umělců a koprodukoval několik světových premiér. O nové představení Billyho Mullaneye a Nielse Weijera s názvem Magic Show hned po premiéře projevili zájem hostující ředitelé dalších festivalů. Ve stoje se tleskalo novocirkusovým skupinám ze Španělska Amer & Àfrica circ cia a Compañía de Circo “eia”, britskému akrobatickému duu Joli Vyann, francouzskému hip-hopu a mnoha dalším. Loňský úspěch zopakovaly místní komunity, kdy tentokrát vystoupily nejen seniorky z Vysočiny, ale například i handicapovaní klienti denního stacionáře ROSA z Bystřice nad Perštejnem, se kterými pracovala původem mexická choreografka žijící v Rakousku Monica Delgadillo Aguilar.

Zachováme-li metodiku počítání návštěvníků z minulých let, která používá počet vstupů do představení stejně jako obdobné festivaly, dosáhli jsme letos přes 6 100 návštěv jednotlivých performancí. A to nepočítáme návštěvnost pražské části festivalu. I počet účastníků doprovodného programu, zahrnujícího zejména různorodé workshopy, opět stoupl,“ uvedla tisková mluvčí festivalu Michaela Kessler. Nově byl pod patronátem tanečníka Kristiána Mensy součástí KoresponDance i experimentální battle, souboj tanečníků ze sedmi zemí, který nakonec vyhrál Omeed Simantob z Kalifornie a získal tak vstupenky na Open Your Mind v Londýně.

KoresponDance je vůbec prvním open-air festivalem tance v České republice. Formovat se začal v roce 2009 v rámci projektu KoresponDance Europe, od roku 2013 je na scéně festival tak, jak ho známe dnes, tedy největší site-specific festival současného tance u nás, zároveň jediný festival tohoto druhu v regionu Vysočina, a především festival, který dlouhodobě a naprosto jedinečně pracuje s publikem. KoresponDance přináší unikátní spojení genia loci barokního zámku se současným uměním, díky koncentraci celého programu do jednoho areálu vytváří opravdovou festivalovou atmosféru, a nejen zastřešuje sérii představení, zcela stírá dělící linii mezi umělci a publikem, kteří se všichni setkávají na centrálním prvním nádvoří. Na festivalu se již během jeho prvních ročníků objevili umělci ze tří kontinentů a osmnácti zemí a hvězdy jako jsou Dominique Boivin, Paco Dècina, Béatrice Massin, Jordi Galí, Joseph Nadj, skupiny Barely Methodical Troupe či Foco alAire producciones a zapsal se do paměti diváků představeními Něžný bagr, Contigo, La Cosa a mnoha dalšími. Nyní již organizátoři začínají chystat ročník 2020, který bude v Praze rozšířen z jednoho dne na tři – od 24. do 26. června a v červenci proběhne jako vždy v polovině července na Zámku Žďár nad Sázavou, tedy od 17. do 19. 7.

Slovanský kvartet – Jaroslava Janečková a Patrik Čermák, Pražský komorní balet 2014 (foto Martin Macoun)

Pražský komorní balet připravuje na závěr července dvě vystoupení

Ačkoli se jedná až o týden příští, přinášíme informaci o chystaném vystoupení Pražského komorního baletu. Poslední červencový víkend uvede Pražský komorní balet v rámci spolupráce s festivalem Praha, klasika dvě výjimečná vystoupení. Šestý ročník úspěšného hudebního festivalu, jehož uměleckým partnerem se PKB již před několika lety stal, má podtitul „Cesty zářivé budoucnosti“. Mimořádné koncerty se budou konat 27. července v areálu pražského Anežského kláštera a 28. července ve velkém sále Městské knihovny.

První večer, který proběhne v Anežském klášteře v sobotu 27. července od 19 hodin, má název Mezinárodní umělecký maraton. Sólisté Pražského komorního baletu zatančí v nádherných gotických prostorách kostela sv. Františka choreografii Pavla Šmoka a Kateřiny Dedkové na část Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku. Živé provedení Janáčkova díla v úpravě pro smyčcový kvartet nabídne velmi nevšední spojení hudby a tance. Večer se uskuteční ve spolupráci s Národní galerií v Praze.

Den poté, tedy v neděli 28. července od 19:30 hodin, pak ve velkém sále Městské knihovny následuje druhý neobyčejný koncert nazvaný Balet a hudba komorně. Účinkují v něm tanečníci Pražského komorního baletu a instrumentální sólisté festivalu komorní hudby Ameropa, kteří společně uvedou Dvořákův Slovanský kvartet v choreografii Mária Radačovského a znovu také již zmíněné nadčasové dílo Po zarostlém chodníčku.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na