Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Opět se hlásí taneční zpravodajství, ve kterém připomeneme události aktuální i budoucí. Vzpomínáme na zesnulého choreografa Johanna Kresnika a tanečníka Jiřího Hájka; Baletní přípravka ND vydala publikaci zachycující její historii; představujeme program festivalu 4 +4 dny v pohybu a oslav 10. výročí souboru Cirk La Putyka.

Baletní přípravka Národního divadla zachycena v nové publikaci

Baletní přípravka Baletu Národního divadla vydala publikaci mapující historii, osobnosti a působení této tradiční instituce od roku 1835 do současnosti. Čtenáře na svých stránkách přehledným způsobem seznamuje se svou historií, představuje vůdčí osobnosti a významné pedagogy. Neschází ani přehled repertoárových a výročních představení, ve kterých účinkovali žáci přípravky. V neposlední řadě obsahuje krátké profesní životopisy baletních hvězd, které svoji kariéru zahájily jako malé děti v řadách přípravky. Jedná se o první publikaci věnovanou této instituci, které byla vůbec zpracována a publikována. Oficiálně se v uplynulé sezoně jednalo o 66. sezonu Baletní přípravky ND tak, jak ji známe.

Baletní přípravka Národního divadla – publikace


Zemřel tanečník a choreograf Johann Kresnik

V sobotu 27. června 2019 zemřel ve věku 79 let významný německý tanečník, choreograf a režisér Johann Kresnik. Patřil k výrazným představitelům německého tanečního divadla. Narodil se 12. prosince 1939 v Korutanech, umělecké vzdělání získal v Grazu. V roce 1960 byl členem Theater Bremen a v letech 1964–1968 byl sólistou Opery v Kolíně nad Rýnem. Navázal na předválečný výrazový tanec a spolu s Pinou Bausch a Gerhardem Bohnerem se stal pionýrem a čelním představitelem specificky německého tanečního divadla.

Tvořit začal na konci šedesátých let, výrazným debutem byla choreografie Paradies? reagující na aktuální politické téma, neúspěšný atentát na známého levicového aktivistu a představitele studentského hnutí Rudi Dutschkeho (na konci 60. let se mládež na západě vesměs radikalizovala levicovým směrem, k atentátu na německého představitele studentského svazu byl spáchán atentát v roce 1968, politik zemřel předčasně o devět let později na dlouhodobé následky zranění). Prvotinu vytvořil jako spoluautor s Jochenem Ulrichem.

V témže roce se stal uměleckým šéfem baletu v Theater Bremen, kde rozvíjel svou koncepci „choreografického divadla“. Spojoval tanec s činohrou a snažil se taneční divadlo politizovat. V Brémách vznikly choreografie jako Kriegsanleitung für jedermann (Návod na válku pro každého), Schwanensee AG, Traktate. V 80. letech působil v divadle v Heidelbergu, kde začala také jeho mezinárodní kariéra. V sezoně 1994/1995 byl se svým vlastním souborem angažován v Berlíně, v letech 2003–2008 byl šéfem baletu v Bonnu. Jeho choreografie stále oplývaly politickými a politickými tématy, otázkou oběti, zločinu a viny. Mezi nejznámější patří např. Familiendialog, osobnostmi inspirované Ulrike Meinhof, Leni Reifenstahl, Hannelore Kohl nebo Sammlung Prinzhorn.

Johann Kresnik zemřel nečekaně na srdeční infarkt. Ještě 11. července při zahájení festivalu ImPulzTanz ve Vídni obdržel zemské vyznamenání Goldene Verdienstzeichen des Landes Wien. Festival byl uveden jeho baletem Macbeth na prknech vídeňského Volkstheater.

 

Zemřel dlouholetý sólista baletu Jihočeského divadla Jiří Hájek

Jihočeské divadlo oznámilo, že 22. července 2019 zemřel dlouholetý člen a od roku 1968 první sólista baletního souboru Jiří Hájek. Do angažmá v JD vstoupil jako mladý tanečník v sezóně 1964/1965, oficiální angažmá zde ukončil v roce 1990, ale na baletní prkna Jihočeského divadla se pravidelně vracel. Mezi jeho první zdejší úlohou v legendárním nastudování Čajkovského Labutího jezera v choreografii Milana Hojdyse a rolí poslední – v tanečním zpracování dramatu Tramvaj do stanice Touha v choreografii Libora Vaculíka s premiérou v listopadu 2018 – měl na svém kontě na 40 velkých tanečních postav. Poslední rozloučení s Jiřím Hájkem proběhne v úterý 30. července 2019 v 10.30 hodin v obřadní síni českobudějovického krematoria.

S Jiřím Hájkem (13. 11. 1943 – 22. 7. 2019), rodákem z Ořechova u Brna a od roku 1968 prvním sólistou baletu Jihočeského divadla, pojilo s touto scénou letos 55 let. Do angažmá zde vstoupil jako absolvent tanečního oddělení Konzervatoře v Brně již v sezoně 1964/1965. Oficiální angažmá ukončil v roce 1990, ale na baletní prkna „svého divadla“ se přesto vracel doslova do posledních dnů.

Jiří Hájek v baletu Kráska a zvíře (zdroj Jihočeské divadlo)

Jeho mužné jevištní vzezření, elegance, dokonalá taneční technika a spolehlivost v partnerských duetech jej předurčovaly převážně k milovnickým a později i k dramatickým úlohám, např. role Václava i Gireje v Asafjevově Bachčisarajské fontáně, Mandarína v Bartókově Podivuhodném mandarínovi, Prince v Prokofjevově Popelce, básníka Villona v baletu V. Soukupa Francois Villon, Dona Juana ve stejnojmenném baletu Ch. W. Glucka či Kreonta v tanečním zpracování Bendova melodramatu Médea. Vedle celovečerních baletů zcela samozřejmě a s grácií účinkoval v dlouhé galerii tanečních postav v operách, operetách i muzikálech (My fair Lady, Kiss Me Kate, Kabaret) a rovněž v oblíbených tanečních zpracováních symfonických skladeb (Pátá symfonie P. I. Čajkovského, Slovanské tance Antonína Dvořáka, Taras Bulba Leoše Janáčka).

S úspěchem se představil i v soudobých tanečních opusech (Plameny Paříže B. V. Asafjeva, Hirošima V. Bukového, Šťastný návrat J. Kosiny, Viktorka Z. Vostřáka). Spolu s tanečnicí a životní partnerkou Radmilou Hájkovou patřil k hlavním hvězdám baletu Jihočeského divadla v šéfovském období choreografa a tanečníka Milana Hojdyse.

 

Festival 4 + 4 dny v pohybu představil letošní program

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na