Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Speciál: Baletní a taneční premiéry na scénách kamenných divadel v sezoně 2019/2020
P. I. Čajkovskij: Labutí jezero – Národní divadlo 2019 (foto Martin Divíšek)

Národní divadlo

Balet Národního divadla má před sebou bohatou a náročnou sezonu. Než se pustíme do výčtu premiér a událostí, začneme aktuálními zprávami z Baletu:

V pondělí 26. srpna při zahájení 137. sezony Národního divadla v hledišti historické budovy byly předány Ceny ředitele ND. Do Síně slávy ND byla uvedena primabalerína Aneta Voleská. A tak jako je třeba připomínat vzory a činy, ze kterých můžeme čerpat či se jimi inspirovat, je nutné také podporovat mladé umělce v rozvoji jejich kariéry. Proto vznikla v roce 2015 Cena ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let, která je předávána v každém souboru. Letošní ocenění získali herečka Veronika Lazorčáková, první sólista Baletu Adam Zvonař a pěvkyně Štěpánka Pučálková.

Aneta Voleská se narodila v Praze. Po šestiletém školení v přípravce Národního divadla (u profesorek N. Sobotkové, V. Ždichyncové a O. Páskové) byla v roce 1962 přijata do sboru Baletu ND. Rok poté tančila Pas de trois v Čajkovského Labutím jezeru, k prvým velkým rolím (Prokofjevova Popelka a Mášeňka z Čajkovského Louskáčka) se propracovala v roce 1965. Mezníkem se stal rok 1966, kdy byla vyslána na stáž do Velkého divadla v Moskvě. Po návratu byla přeřazena mezi sólisty a působila zde do konce roku 1989. Pro svůj subtilní vzhled, výbornou techniku a kultivovanou formu tance byla obsazována zejména do klasických i moderních dívčích rolí. Její tanec byl vždy charakteristický lehkostí, vnitřní ušlechtilostí a neokázalým hereckým projevem. Tančila titulní Šípkovou Růženku, Giselle, Svanildu (Coppélia), Čertice (Stvoření světa), Aigina (Spartakus) a další.
V letech 1982–1990 působila jako baletní mistryně a pedagožka v AUS Víta Nejedlého, od roku 1990 vyučovala až do roku 2013 na Taneční konzervatoři hl. m. Praha. V letech 1984–2013 působila jako pedagog v Pražském komorním baletu a Státní opeře.

Adam Zvonař s Anetou Voleskou (foto ND Hana Smejkalová)

Podzim s Jiřím Kyliánem

Podzim v Baletu Národního divadla bude ve znamení řady výjimečných tanečních událostí, několik z nich souvisí i s tvorbou Jiřího Kyliána. Na programu najdete v této sezoně devět představení inscenace Kylián – Mosty času, nicméně v rámci podzimního bloku vás čeká hned několik překvapení.

Soubor totiž hned zkraje sezony odjíždí na hostování do jihokorejského Soulu. Uvede zde poprvé choreografii Gods and Dogs (27. září), kterou Jiří Kylián vytvořil v roce 2008 a která patří na seznamu stovky jeho děl k těm posledním a tedy nejnovějším. Pro Balet ND je to veliká pocta a obrovská interpretační zkušenost i výzva, Gods and Dogs patří ke skutečným lahůdkám tanečního divadla. Počínaje českou premiérou 13. listopadu v Národním divadle bude tato choreografie součástí kyliánovské série a na programu všech představení s názvem Kylián – Mosty času. Navíc první tři uvedení nabídnou ještě další obohacení, totiž hostování Korejského národního baletu. Večery 13., 14. a 15. listopadu tak nabídnou speciální složený program. Kromě Petite Mort a Šesti tanců (Sechs Tänze), uvede Balet Národního divadla v české premiéře právě Gods and Dogs a Korejský národní balet zatančí Kyliánovu choreografii Forgotten Land. Tuto niternou taneční skladbu vytvořil Jiří Kylián na hudbu Benjamina Brittena v roce 1981 pro soubor stuttgartského baletu. Kylián toto dílo vytvořil na popud tehdejší šéfky stuttgartského souboru Marcie Haydée, hvězdné primabaleríny. S touto legendární osobností se budeme moci setkat i během této sezóny v Praze, neboť prvním baletem, který ND uvede na jevišti zrekonstruované Státní opery (pod jejím osobním dohledem) bude právě její Spící krasavice.

Balet ND – Petite Mort (chor. Jiří Kylián, foto Dasa Wharton)

Uvedení série představení Kylián – Mosty času doprovodí první české vydání knihy unikátních rozhovorů s Jiřím Kyliánem. Poutavou knížku pro české čtenáře přeložil z francouzského originálu Michal Lázňovský – samozřejmě pod dohledem Jiřího Kyliána a Marie-Noël Rio, autorky knihy Bon qu’a ça de, jež v českém překladu bude znít Budižkněčemu.

Diváci by si také neměli nechat ujít slavnostní premiéru nového dokumentu Martina Kubaly o Jiřím Kyliánovi, která proběhne v rámci festivalu Zlatá Praha na Nové scéně Národního divadla. Jedinečná možnost nahlédnout do zákulisí života Jiřího Kyliána, který se letos stal členem francouzské Akademie krásných umění v Paříži (Académie des Beaux-Arts). Kamera Jiřího Kyliána sledovala od září 2018, kdy inscenoval v Praze retrospektivní večer nazvaný Kylián – Mosty času, přes ocenění Akademie, které získal v březnu 2019, až po léto 2019, které prožívá v Haagu. To vše je obsahem dokumentu Jeden rok v životě Jiřího Kyliána. Jedná se o pohled na osobnost tohoto světového choreografa, kdy se momenty z přípravy baletů i slavnostní ceremonie při udělování členství v Akademii střídají s jeho osobním životem.

Gala a premiéry

Na 16. listopadu se chystá Sametové baletní gala, které proběhne ve Stavovském divadle. Slavnostní večer představí umění a expresivitu českých tanečníků, předních sólistů Baletu Národního divadla. „Tato jedinečná událost přinese divákům sametovou eleganci, kouzlo a energii v tom nejlepším slova smyslu. Balet Národního divadla získal mezinárodní uznání na turné po Havaně a Kostarice s vysoce profesionálním gala, které obsahuje ukázky ze světového baletního repertoáru,“ uvádí produkce.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na