Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Dáma s kaméliemi na hudbu Franze Schuberta v choreografii a režii Valentiny Turcu bude mít světovou premiéru 6. března v Janáčkově divadle. Dáma s kaméliemi je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury, který inspiroval vznik dalších adaptací mnoha uměleckých žánrů, například Verdiho opery Traviata nebo mnohá filmová zpracování. Slavný romantický román Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografický příběh nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Příběh Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny, se zprvu odehrává v Paříži ve vyšší společnosti a posléze na venkově, kam oba odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že jej již nemiluje. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu o síle její sebeobětující se lásky. V baletu je proslulé zpracování příběhu, které vytvořil Jonh Neumeier. Balet NdB přizval k vytvoření původního baletu významnou chorvatskou choreografku Valentinu Turcu, která studovala a tančila u Maurice Béjarta v Lausanne. Stala se choreografkou pestré škály různorodých produkcí – přes klasické balety po avantgardu, od velkých produkcí po choreografické miniatury.

Druhou hlavní premiérou bude 15. května v Mahenově divadle Radio and Juliet. Což není překlep, ale jednoaktový balet na hudbu skupiny Radiohead v choreografii Edwarda Cluga. Dílo mělo premiéru v roce 2005 ve Slovinském národním baletu v Mariboru. Radio and Juliet je netradičně zpracovaný shakespearovský příběh nejznámějších veronských milenců na hudbu jedné z nejúspěšnějších rockových kapel. Netradiční pojetí shakespearovské lovestory pro jednu tanečnici a šest tanečníků choreograf rozehrává myšlenkou „co by se stalo, kdyby… se Julie rozhodla nezemřít?

Divadlo J. K. Tyla: Chaplin (foto Martina Root)

Divadlo J. K. Tyla v Plzni

Plzeňský balet chystá dokonce čtyři nové projekty. Prvním je taneční zpracování Kytice, která je zjevně na našich jevištích jako téma čím dál populárnější. Tato premiéra je už za dveřmi, 7. září na Malé scéně. V režii Ireny Žantovské a v choreografii člena souboru Richarda Ševčíka, ožijí balady Svatební košile, Vodník, Polednice a Zlatý kolovrat. Diváky provede postava Karla Jaromíra Erbena v podání Jaroslava Matějky. Originální dílo chce přiblížit českou literární klasiku a ukázat, že nemusí zůstat navždy jen povinnou školní četbou. Zajímavé bude jistě provázání s hudební složkou, protože je uvedena hudba Antonína Dvořáka, logicky by mělo jít o symfonické básně právě na motivy K. J. Erbena. Jsou jimi Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. Bude snad Holoubek použit pro Svatební košili? Nechme se překvapit.

Balet Korzár Adolpha Charlese Adama bud další letošní premiérou plzeňského baletu, 16. listopadu ve Velkém divadle. Romantický příběh podle básnické povídky lorda Gordona Byrona je posledním skladatelovým opusem označovaným jako balet-pantomima, který měl premiéru v Paříži v roce 1856. Do repertoáru velkých baletních scén ale vstoupil – a dodnes v něm žije – díky choreografickému zpracování Maria Petipy z roku 1899. Jde o jedno ze stěžejních děl světového baletního repertoáru a prubířský kámen akademické taneční techniky.

V novém roce se na repertoáru objeví nová inscenace pro dětské publikum, bude jí Sněhurka v choreografii a režii Aleny Peškové. Uskuteční se na Malé scéně 18. ledna. Na hudbu Gabriely Vermelho se roztančí notorický známý příběh, který děti znají především z laskavé verze animovaného filmu. Na jevišti může být v podobě baletu předstupněm k dalším diváckým zážitkům.

Nakonec se na repertoáru DJKT objeví ještě velký dějový balet, a to dramatická Anastázie – poslední dcera cara, balet maďarského choreografa Youri Vámose, na který si možná vzpomene pražské publikum, měl premiéru v roce 2010 ve Státní opeře. Plzeňská premiéra proběhne 28. března. Youri Vámos, známý svými transformacemi libret klasických baletů, nalezl v mýtu o dívce, která přežila vyvraždění Romanovců, podobnost této sedmnáctileté Anastázie se Šípkovou Růženkou (Spící krasavicí) Petra Iljiče Čajkovského, s jehož hudbou rozvinul nový příběh, vzdálený ovšem pohádkovému vyprávění a spíš psychologický a tragický.

Bajadéra: Michal Štípa a Nikola Márová (zdroj Moravské divadlo Olomouc)

Moravské divadlo Olomouc

Olomoucký balet vede od ledna letošního roku Michal Štípa, který se do šéfovské pozice přesunul z místa prvního sólisty Baletu ND. Sezonu již divákům představil: „První inscenací, kterou jsem zařadil do svého dramaturgického plánu, je klasický balet Giselle. Tento titul jsem mimo jiné zvolil pro krásnou hudbu Charlese Adolfa Adama a pro rozšíření klasického repertoáru. Protipólem tohoto romantického baletu bude jarní premiéra Krvavé svatby Aleny Peškové. Její práci sleduji mnoho let a jsem velice rád, že přijala nabídku na zpracování tohoto dramatického příběhu. Každé její zpracování je vždy velmi zajímavé díky nápadité choreografii, modernímu pohybovému slovníku a hudbě. Pro milovníky tanečního umění bychom rádi připravovali pravidelná setkání i mimo jeviště, a to přímo v prostorách zkušebny baletu. Návštěvníci programu Divák s baletem budou mít možnost setkat se zblízka se členy souboru baletu, přiblížíme Vám například přípravu nových premiér, dozvíte se něco o baletní terminologii, kostýmech a spoustu dalších zajímavostí.

Giselle bude mít premiéru 1. listopadu. Choreografem a režisérem této inscenace je šéf souboru Michal Štípa, který ji nastuduje v tradiční verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, tedy tak, jak se tančí na celém světě. Typicky romantický balet, v němž se střídají jednání odehrávající se v reálném světě se světem představ, snů, nepřirozených bytostí, jemuž dominuje bílá barva, to je právě Giselle. Příběh Giselle vznikl na motivy slovanské pověsti o neprovdaných dívkách, které zemřely před svatbou. Tyto dívky se po smrti promění ve víly a v noci se zjevují osamělým chodcům, které utancují k smrti. Smrt před svatbou a následná proměna ve vílu potká i vesnickou dívku Giselle, která se zamilovala do šlechtice Alberta, který s ní navázal vztah v přestrojení za vesnického chlapce, a jeho odhalení jí zlomilo srdce.

Autorská taneční inscenace choreografky Aleny Peškové Krvavá svatba vznikla na základě stejnojmenného dramatu španělského básníka a dramatika Federica García Lorcy. Autorkou hudby je skladatelka, zpěvačka a hráčka na kvinton Gabriela Vermelho, která se zapojí do inscenace nejen jako hudebnice, ale i jako performerka a stane se komentátorkou a průvodkyní dějem. Krvavá svatba je příběhem, v němž jsou postavy zmítány vášnivými emocemi, příběhem, kde se touha a láska dostávají do ostrého konfliktu s rozumem, morálkou a společenskými konvencemi. Premiéra se uskuteční 17. dubna.

Národní divadlo moravskoslezské: Vzlety a pády (foto Anna Rasmussen)

Národní divadlo moravskoslezské

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na