Týden s tancem
Program festivalu 4+4 dny v pohybu nabídne i současný tanec
Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu má již tradičně na programu také výrazný zahraniční divadelní program, v němž nechybí současný tanec. Divadelní část festivalu bude v sobotu 5. října zahájena v pražském Divadle Archa představením The Clearing amerického performera a kurátora Jeremyho Wadea. Umělec a pedagog působící v Berlíně, držitel prestižní New York Bessie Award, tematizuje v novém sóle různé obavy o budoucnost. Využívá kombinaci tance, fyzické akce, zpěvu, textového apelu, ale i hudby a vlastní scénografie. „Ačkoli se Wade snaží skrze The Clearing řešit konkrétní společenské nemoci, exponuje zároveň svou nadměrnou zranitelnost. Kriticky se také staví k mechanismům násilí proti člověku a přírodě, čímž vytváří vysoce znepokojující dílo. Wadeovo expresivní sólo živě doprovází hudebník Marc Lohr,“ doplňuje produkce festivalu.
„Vybrali jsme několik originálních, špičkových performerů a tanečníků, kteří svou radikální a kritickou tvorbou boří zažité stereotypy. Většina z nich představí svou práci českému publiku úplně poprvé,“ říká dramaturg divadelního programu Pavel Štorek.
Niv Sheinfeld a Oren Laor, jedni z nejvýznamnějších tvůrců současného izraelského tance, přivezou do Prahy své nejosobnější představení The Third Dance, ve kterém reflektují 15 let společného života i tvorby. Představení se uskuteční 8. 10. od 20:00 v divadle Ponec. „Romantická taneční gesta, patos Mahlerovy hudby, koš květin – různá klišé navazují na společnou uměleckou minulost, na „show“, která je spojuje. V maximálně otevřeném prostoru a v těsné blízkosti publika jsou to však jejich zralá těla, co soucitným gestem odhaluje celou osobní historii, stejně jako pravdu o čase a lásce,“ říkají organizátoři festivalu o choreografii. The Third Dance je inspirován stejnojmennou choreografií, kterou vytvořila významná dvojice izraelských choreografů Liat Dror a Nir Ben Gal v roce 1990. Je to už druhý autorský remake, kterou Niv a Oren podrobují umělecké kontemplaci (předtím zpracovali choreografii Two-Room Apartment z roku 1987). Choreografická dvojice Liat Dror & Nir Ben Gal totiž před třiceti lety svou tvorbou nastavila určité rysy, které izraelský tanec charakterizují dodnes. Niv s Orenem tyto rysy zkoumají ze svého, současného úhlu pohledu.
Niv Sheinfeld a Oren Laor spolupracují od roku 2004 a patří k nejvýznamnějším představitelům izraelského tance. Niv Sheinfeld je původně tanečník, pět let například působil v souboru Liat Dror & Nir Ben Gal Company. Poté se věnoval nezávislým projektům a jako choreograf spolupracuje i s dalšími soubory. Oren Laor zase studoval divadlo v Tel Avivu a spolupracoval s předními izraelskými režiséry. Jejich tvorba je tak průnikem tance a divadla, reflektuje osobní zkušenosti a motivace stejně jako společenská a politická témata. Jejich taneční jazyk je mostem mezi tradičnějším pojetím pohybu a svěžími formami výrazu, bere si inspiraci z „vysokého“ umění stejně jako z pop kultury.
Americký tanečník a choreograf Trajall Harell uvede své celovečerní dílo pro tři tanečníky Judson Church is Ringing in Harlem, ve kterém spojí dva vzdálené světy – minimalismus postmoderního tance s okázalostí stylu Vogue. Na začátku šedesátých let se v New Yorku začaly současně, a přitom nezávisle na sobě vyvíjet dvě taneční tradice, dva taneční styly. V Greenwich Village skupina umělců soustředěných kolem skladatele Roberta Dunna zkoumala v odsvěceném kostele Judson Church principy každodenního pohybu – analyzovali chůzi, sed na židli, pohyb se smetákem apod. Reagovali tím na spektakulárnost, narativnost, expresivitu moderního tance (modern dance) a hledali současnější výraz. Jejich experimentální tvorba vstoupila do dějin jako taneční postmoderna. V Harlemu, na druhém konci Manhattanu, se zatím v klubech a tančírnách začal objevovat tanec inspirovaný chůzí modelek a postoji při modelingovém focení, pro který se později vžilo označení vouging. Jeho hvězdami byli Afroameričané a Jihoameričané z queer a LGBT komunity.
Projekt Trajala Harrella podnítila hypotetická otázka, co by se stalo, kdyby se tyto tak vzdálené taneční světy prolnuly. Využitím kontrastů dvou estetik a formálního rámce afroamerických bohoslužeb Harrell vytváří překvapivě současný zážitek v kontinuu a duchu raného amerického tance. Je to návrat vysokého dramatu a emocí. Celovečerní dílo pro tři tanečníky spojuje formalismus a minimalismus postmoderního tance s extravagancí a performativností vougingu. Trajal Harrell je americký tanečník a choreograf, absolvoval mj. Martha Graham School of Contemporary Dance, ale taky Yaleovu univerzitu. Pozornost odborné veřejnosti získal choreografií Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church, která vznikla v rámci Danspace Project k 50. výroční založení Judson Church Dance Theatre. Od roku 2013 se věnuje výzkumu vztahu modern dance a japonského tance butó, jehož výsledky se otiskly v choreografii Dancer of the Year, Dancer of the Year Shop (2019).
Finsko-egyptská umělkyně Samira Elagoz přiveze performance Cock, Cock…. Who’s There?, kterou představí v Divadle Archa. Kombinuje performativní postupy s videem, čímž vytváří unikátní styl „docu-fiction“. V Centru současného umění DOX uvede íránský non-binární umělec Sorour Darabi svou „ódu na zranitelnost“ s názvem Šavašun, vycházející ze stejnojmenného šíitského svátku. Návštěvníci se v divadelním programu mohou dále těšit na francouzského hudebníka a performera Géralda Kurdiana. Belgický umělec Louis Vanhaverbeke prozkoumá hranice normality v performance Mikado Remix. V dokumentárním představení Mining Stories, odkazujícím k tragédii v brazilském těžebním regionu Minas Gerais, rozeberou Silke Huysmans a Hannes Dereere témata jako paměť, politika či náboženství.
Premiéra Spitfire Company
Divadelní soubor Spitfire Company představí 11. října od 19:00 v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu rodinné představení Podvraťáci o osudovém setkání osamělého chlapce a vojenského bojového psa. S nadsázkou líčí alternativní životopis hongkongského studentského vůdce Joshuy Wonga, který se stal jednou z hlavních tváří současných protivládních protestů. Na pozadí skutečných událostí se odehrává fiktivní příběh zobrazovaný pomocí komiksu, live-cinema a fyzického divadla. Reprízy proběhnou 12. října od 16 a 18 hodin v Desfourském paláci na pražské Florenci.
Příběh má reálné pozadí: Na začátku roku 2016 bylo čínskou tajnou policií uneseno pět hongkongských nakladatelů. Mezi nimi se ocitl i Guii Minhai, majitel nakladatelství Mighty Current, který vydal knihu pojednávající o milence současného prezidenta Si Ťin-pchinga. Guii Minhai je dodnes nezvěstný, intervenovaný na neznámém místě pevninské Číny. Tato událost se stala impulsem pro vytvoření rodinného představení, jehož hlavní zápletka vzniká ve chvíli, kdy uvězněný nakladatel, Guii Minhai, posílá vzkaz své dceři. Nositelem vzkazu se stane pes Alfa, původně vycvičený ve vojenském programu vytvořeným pro zrod psích armádních superbojovníků. Tento psí hrdina se po svém útěku hluboko v čínských horách setkává s osamělým chlapcem, který se stane jeho osudovým přítelem. Společně jsou nuceni v hongkongských ulicích bojovat s mocnou čínskou tajnou policií. „Na pozadí tragického osudu uneseného nakladatele Guie Minhaie se odehraje epický fiktivní příběh outsiderů, kteří se i přes zdánlivě bezvýchodnou situaci vrhají proti mocnému soupeři. V březnu tohoto roku jsme společně s Martinem Tvrdým odletěli točit dokumentární videa z hongkongských ulic a tchajwanských hor a vůbec nás nenapadlo, co se bude v Hongkongu následně odehrávat. Jedna z posledních scén bude představovat bitvu mezi čínskou policií a smečkou potulných psů v čele s naším hrdinou. Je děsivé, jak se náš scénář symbolicky prolíná s realitou protivládních protestů,“ vysvětluje režisér a scénograf Petr Boháč.
Multimediální představení je doporučeno divákům od 7 do 107 let. Nová premiéra opět svedla dohromady uměleckého šéfa Spitfire Company Petra Boháče a hudebníka Martina Tvrdého (aka Bonuse). Spolu s výtvarníkem Janem Tomšů a ilustrátorem Tomem Zahrádkou vytvořili tým, který se pokouší zprostředkovat pomocí archetypálního příběhu o přátelství komplikovanou realitu života ve městě, jehož obyvatelé touží po svobodě.
Více informací o festivalu najdete na www.ctyridny.cz.
Současný tanec na festivalu Pražské křižovatky: choreografka Flora Détraz
Třetí ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky probíhá od 30. září do 6. října na Nové scéně Národního divadla. Přiváží opět mimořádná zahraniční představení, inscenace a projekty úspěšné na evropských festivalech, které posouvají světové divadlo a jindy než na Pražských křižovatkách je v tuzemsku nelze vidět. Své dílo představí také francouzská choreografka Flora Détraz.
Ve čtvrtek 3. října uvede projekt Muyte Maker, který byl v letošním roce vybrán mezi prestižních Top 20 mezinárodní sítěAerowaves. Choreografka si v něm pohrává s užitím pohybu, výrazu i hlasu, které diváka u tanečního představení jistě překvapí. Inspirací jsou jí středověké obrazy, banální popěvky i groteskní malby – Muyte Maker je oslavou neposlušného, iracionálního těla. Zkoumá radost jako touhu a tvůrčí sílu proti tradici morálky a také jako fyzickou překážku nebo rozpor. Čtyři performerky hojně zpívají, mnohohlasně se smějí, slepě tančí a kakofonně debatují, aby zároveň zkoumaly nekonečnou složitost svých těl. Po představení proběhne debata ve foyer Nové scény.
Z aktuálního výběru Aerowaves Top 20 je choreografie Flóry Detraz třetím projektem, který české publikum letos uvidí. V rámci festivalu Tanec Praha to byl pohybový duet otce a syna na hranici nového cirkusu Des gestesblanc (SylvainBouillet, Lucien Reynes) a na pražské části festivalu KoresponDance 2019 se představil se svým sólem Hyperspace James Batchelor, který čerpá ze zkušenosti soužití s antarktickou vědeckou výpravou. Česká republika letos v Top 20 zastoupena není.
Flora Détraz pochází z baletního prostředí. Vystudovala literaturu, pokračovala na Centre ChorégraphiqueNational Lyon pod vedením proslulé choreografkyMaguy Marin a vzdělání dokončila na Pepcc, ForumDança v Lisabonu. Během své kariéry se setkala s řadou umělkyň a umělců, kteří ovlivnili i její tvůrčí směřování (MarleneMonteiroFreitas, Vera Mantero, Lia Rodrigues, MeredithMonk, LoïcTouzé, MegStuart, Jonathan Burrows, Diane Broman aj.) Samostatně tvoří od roku 2013 a jejím základním tématem je vztah mezi pohybem a hlasem, jak dokládají insceancePeuplements(2013), Gesächt (2014), Tutuguri (2016) i Muyte Maker (2018).
Jatka78 slaví 5 let
Jatka78 do letošní sezóny vstupují slavnostně. 5. listopadu 2019 totiž uplyne přesně 5 let od doby, kdy se uskutečnila první Mše za duše a kdy byl spuštěn zkušební provoz nové divadelní scény v Pražské tržnici. Ta postupně ožila pravidelnou divadelní produkcí, která nabízí nejen nový cirkus, ale také současný tanec, činohru a pravidelný dětský program. Za 5 let Jatka78 navštívilo více než 250 tisíc diváků, kteří sledovali přeměnu nové alternativní scény v divadlo s celoevropskou působností.
Haly 7 a 8 v Pražské tržnici jsou již 5. rokem domovem akrobatů, herců či tanečníků. Prostory umožňují maximální využití velkolepé výšky i hloubky jeviště, což je pro umělce inspirující, nicméně památkově chráněný objekt, který Jatka78 využívají na základě smlouvy o výpůjčce s vlastníkem, Magistrátem hl. m. Prahy, na druhé straně přináší také řadu nesnází: „Nacházíme se v procesu rekolaudace Jatek78. Je třeba, aby prostor ve všech ohledech odpovídal současným normám, a tak paralelně děláme divadlo, a zároveň si hrajeme na stavební firmu. Bylo potřeba snížit kapacitu hlediště a čeká nás ještě celá řada úprav. Pokusíme se je udělat tak, aby nenarušily provoz a hlavně hrací plán. Držte nám palce!“ dodává ředitel Jatek Štěpán Kubišta.
Plánované premiéry:
Pátou sezónu Jatek78 i oslavy 10. výročí založení Cirku La Putyka měla 1. října odstartovat premiéra společného projektu Cirku La Putyka a STK Theatre Concept Don’t Quijote. Ze zdravotních důvodů byla však premiéra přesunuta na únor 2020. „Člověk si vysní, jak tohle jubileum oslavit – premiérou nového projektu s lidmi, se kterými jsem se deset let pracovně nepotkal. Se svým nejlepším kamarádem. Bohužel tělo si řeklo stop a potřebuje po deseti letech čas na restart, klid, odpočinek a očistu,“ vysvětluje Rosťa Novák ml. Diváci však nezůstanou o nic ochuzeni, vstupenky jsou totiž již nyní v předprodeji. Režie Don’t Quijote se ujal osvědčený režisérský tandem SKUTR (Lukáš Trpišovský, Martin Kukučka). V hlavních rolích se představí kmenové osobnosti Cirku La Putyka Rostislav Novák ml. a Jiří Kohout.
Druhá jateční premiéra na sebe nenechá dlouho čekat. 8. října 2019 režisérka Petra Tejnorová se svým týmem Temporary Collective uvede nový live cinema projekt Putinovi agenti. Přestože v představení podle knižní předlohy novináře Ondřeje Kundry vystupuje jediný herec Petr Vančura, diváci se mohou těšit na náročnou výpravu a neopakovatelný zážitek na hranici divadla a filmu. Velký návrat chystají Jatka78 v roce 2020. Na scénu se zde vrátí taneční soubor Spitfire Company. Nové představení se bude jmenovat Prezidementi. Jatka78 jej uvedou v dubnu 2020.
Zahraniční hostování:
Od začátku svého působení si Jatka78 jako jednu ze svých dramaturgických misí stanovila, že českému divákovi budou pravidelně představovat to nejlepší ze zahraniční scény. Jatka78 tak do Prahy pravidelně přivážejí hvězdy nového cirkusu a fyzického divadla. Ještě letos na Jatkách78 vystoupí Barely Methodical Troupe. Vycházející hvězdy britské akrobacie již 29. a 30. listopadu 2019 předvedou své nejznámější představení Bromace. Soubor kombinuje silovou akrobacii, cyr wheel, pouliční parkour a breakdance. Představení bylo v roce 2014 na edinburském festivalu Fringe oceněno Total Theatre & Jacksons Lane Award for Circus.
Na zahraniční hostování bude bohatý také rok 2020. Na základě svých předchozích residencí na Jatkách78 v lednu německý soubor Strapmania uvede světovou premiéru nového představení. Uskupení se zaměřuje na vzdušnou akrobacii. V březnu 2020 se na Jatka78 vrátí další residentka, tentokrát Manda Rydman, českému publiku známá ze souboru Analog. Diváci Analogu si budou Mandu pamatovat jako špičkovou všestrannou akrobatku. Ve své samostatné premiéře k tomu všemu ale ještě přidá obrovský komediální talent.
V dubnu 2020 do Prahy zavítá belgický Collectif Malunés, který si pro svoji světovou premiéru na Jatkách78 vybral netradiční prostor Skleněnky, ve které bylo k minulosti ke zhlédnutí např. představení Nesnesitelná tekutost bytí režiséra Víta Neznala. Soubor kombinuje královské disciplíny nového cirkusu jako je teeter board, cyr wheel, trampolína, pozemní či závěsná akrobacie. Květen 2020 bude patřit nejvíce oceňovanému představení letošního Fringe v Edinburghu. Knot od dvojce akrobatů Nikki & JD na letošním prestižním festivalu získal Total Theatre and Jacksons Lane Award for Circus. Hostování se nám naštěstí podařilo domluvit ještě před udělováním závěrečných cen. A v červnu 2020 se po třech vyprodaných představeních z jara letošního roku na Jatka78 vrátí renomovaný kanadský soubor Barcode Circus Company se svojí inscenací Sweat & Ink, která vznikla v koprodukci našeho divadla.
Pětileté výročí Jatek78 vyvrcholí 5. listopadu, kdy proběhne Mše za duše vol. 3. Bude se jednat o velkolepou oslavu umělců podílejících se na programu Jatek78. Poblahopřát Jatkům78 k výročí na scéně přijde hned několik souborů. V režii Rosti Nováka proběhnou také letošní Mikulášská Jatka. Velkou novinkou dvou večerů, které proběhnou 5. a 6. prosince 2019 je, že letos si čerti budou brousit zuby také na dospělé. V pozdějších hodinách totiž Jatka78 poprvé připraví také Mikulášskou coby late night show se vstupem od 18 let.
Jatka78 v sezóně 2018 / 2019 pokračují ve spolupráci se satirickou Vosto5, nezávislým divadlem 6-16 či s DEKKADANCERS, kteří na listopad chystají 3. ročník benefičního představení pro Lékaře bez hranic. Chybět na repertoáru nebudou ani Bratři v tricku, kteří si při příležitosti svých 10. narozenin připravili výroční představení Sezóna X. Nového nastudování a rozšířeného obsazení se dočká také úspěšná inscenace Amerikánka režiséra Viktora Tauše. Kromě Elišky Křenkové v ní vystoupí např. Klára Melíšková, Stanislav Majer, David Novotný, Anna Fialová a snad i Tereza Ramba. Na repertoáru Jatek78 zůstává také hra íránského režiséra Nassima Soleimanpoura White Rabbit Red Rabbit. Do konce roku se v ní představí David Novotný, Klára Melíšková, Martin Hofmann a Barbora Poláková. Posledním letošním velkým projektem pak bude prosincový blok Up End Down Symphony, který Cirk La Putyka opět odehraje v doprovodu Filmové filharmonie.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]