Týden s tancem

  1. 1
  2. 2

Na jednom jevišti se setkají členové Cirku La Putyka z různých etap jeho vývoje, kteří spolu za posledních deset let vytvořili řadu představení a procestovali Českou republiku i velký kus světa. „V představení se potkají na společné cestě jednotliví režiséři, zhruba čtyřicet umělců několika národností a generací. Jejich zkušenosti se protnou. Nabídnou zážitek. Cirkus,“ uzavírá Rosťa Novák ml. I samotné obrovské jeviště zachytí téma cest, všechny choreografie a scény budou založené na pohybu zleva doprava, vše bude v neustálém pohybu.

Představení Cesty je vyvrcholením oslav deseti let souboru, které probíhají již letos na podzim. Vedle filmového záznamu Up End Down Symphony v kinech, nabitého programu na Jatkách78, mnoha hostování po České republice připravili jeho členové řadu dalších projektů. V říjnu a listopadu uvádí Cirk La Putyka tři dlouholeté úspěšné inscenace v prostorách, kde původně vznikla a měla premiéru: La Putyka v Divadle Archa a Slapstick Sonata jako derniéru na Nové scéně Národního divadla. Posledních uvedení se dočkají také inscenace Black Black Woods a Airground. V únoru 2020 proběhne z letošního září odložená premiéra inscenace Don´t Quijote v režii dvojice SKUTR, ve které se v hlavních (a jediných) rolí představí principál souboru Rostislav Novák ml. se svým dlouholetým přítelem Jiřím Kohoutem.

World Ballet Day
Není to den zavedený mezinárodní institucí a oficiálně uznávaný, přesto se k této iniciativně každoročně připojují soubory po celém glóbu – 23. říjen patří baletu a World Ballet Day ovládá především sociální sítě. Iniciátory byly některé velké baletní soubory, které si toto datum vybraly, aby otevřely dveře do zákulisí a prostřednictvím různých streamingů divákům zpřístupnily tréninky a zkoušky představení, někdo jednoduchým přenosem, někdo reportážemi a rozhovory. Základem je živé vysílání tady a teď v reálném čase, ale mnoho záznamů si mohou diváci pouštět opakovaně.

Tipy na rok 2019:

Do živého vysílání půjde Australský balet:

Královský balet v Londýně má také připravenou na Youtube stránku pro živý přenos:

Nechybí baletní soubor vídeňské Staatsoper:

 

Připojí se Staatsballet Berlin, English National Ballet, La Scala, Bolšoj, Stuttgart… Aktuální seznam vysílání si můžete zobrazit zde:


Premiéra sóla tanečnice Cécile Da Costa: Roselyne o marném hledání svého místa v životě
Holešovické Studio ALTA uvede 29. října premiéru sólového představení tanečnice a performerky Cécile Da Costa s názvem Roselyne. Co je námětem nového projektu drobné, ale přitom výrazné představitelky Žena jménem Roselyne hledá své místo; své místo v místnosti, své místo v očích ostatních, své místo v životě. Chce být neviditelná. Nechce rušit. Pochybuje. Vždy se za něčím schovává. Našla svou rostlinu.

Roselyne může být odrazem našich pochybností, rozhodnutí, která jsme neudělali, možností, kterých jsme nevyužili. Je naprosto nedokonalá, stejně jako my ostatní. „Cítím se vinna. Nepamatuju si proč. Možná jsem udělala něco špatného nebo něco málo dobrého, nebo něco, co jsem měla udělat, ale neudělala jsem to. Možná, že ta vina tu byla už přede mnou. Nejhorší je necítit se provinile, nejhorší je, zkoušet vzpomenout si proč.

Sólová performance tanečnice a choreografky Cécile Da Costa v režijní spolupráci s Dominikou Špalkovou, scénografie a kostýmy Petra Vlachyňská, light design Jiří Šmirk. Cécile Da Costa je v Praze žijící zpěvačka, performerka a choreografka francouzsko-portugalského původu. Vystupovala v inscenacích souboru Farma v jeskyni, jehož byla pět let členkou, nyní působí již několik let jako performerka a choreografka Spitfire Company. V Čechách, Francii, Polsku nebo Řecku vede workshopy fyzického divadla. Ve své práci hledá „hlasy, které mohou pohybovat tělem a těla, která mohou pohybovat hlasem“. Za své sólové představení Vypravěč v režii Petra Boháče získala ocenění Tanečnice roku 2018 nebo nominaci na Total Physical Awards in Fringe 2017. Roselyne je její první autorská inscenace.

Cécile Da Costa – Roselyne (promo foto Vojtěch Brtnický)


Kostýmní výtvarník Josef Jelínek oslavil jubileum
Patří již k legendám kostýmního návrhářství pro divadlo, především balety a opery: Josef Jelínek se narodil 19. října 1949. Vystudoval studoval scénografii na Divadelní fakultě AMU u prof. Ladislava Vychodila, za nímž po dvou letech odešel na VŠMU do Bratislavy. Tam se specializoval na tvorbu divadelního kostýmu. Jeho prvním působištěm byl Zlín, v roce 1983 byl angažován v Národním divadle v Praze, poté do roku 2012 působil ve Státní opeře Praha, než byla zpět připojena k Národnímu divadlu.

Na svém kontě má výtvarné autorství kostýmů pro více než 800 inscenací v Praze, Bratislavě, Brně, Ostravě, Plzni, Berlíně, Monte Carlu, Lublani, Leedsu, Bergenu, Buenos Aires, Santa Fé, Seville aj., jako kostýmní výtvarník se podílel na hudebních filmech Petra Weigla. Ojediněle se věnuje i scénografické tvorbě, zejména pro balet. Z jeho kostýmních výprav připomeňme alespoň opery Sedlák kavalír/Komedianti, Rusalka a Růžový kavalír pro Národní divadlo, Rienzi, Otello, Salome, Maškarní ples, Nabucco, Netopýr, Aida, Boris Godunov, Trubadúr, Robert ďábel, Turandot, Carmen, Manon Lescaut, Don Quichotte, Káťa Kabanová, Její pastorkyňa, Rusalka a balety Labutí jezero a Giselle pro Státní operu Praha. Desítky baletních inscenací „oblékl“ pro soubory v regionech, mnoho jich vytvořil především pro Severočeské divadlo opery a baletu. V Národním divadle vytvořil kostýmy pro aktuální verzi Labutího jezera v choreografii Johna Cranka.

Za svou tvorbu byl také mnohokrát oceněn jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Na Pražském quadrienale 1975 získal čestné uznání, o osm let později zlatou medaili za kostým. Zúčastnil se Trienale v Novém Sadu (celá česká expozice byla oceněna zlatou medailí) a samostatně vystavoval v Divadle na Vinohradech. Řadu ocenění získal i v zahraničí. Obdržel Českého lva 2002 za nejlepší kostýmy (film Andělská tvář). V roce 2012 získal Cenu Thálie 2011 – zvláštní cenu kolegia.

P. I. Čajkovskij: Labutí jezero – Alina Nanu a Nikita Chetverikov – Národní divadlo 2019 (foto Sergej Gherciu) – kostýmy Josef Jelínek
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na