Týden s tancem

Aktuálně v tanci: v Brně vypukne veletrh a festival Dance Life!, je tu nový ročník výzvy pro umělce o zahraniční rezidence v rámci Roundabout Europe, v divadle Ponec proběhne charitativní večer a přinášíme podrobný program festivalu RespondART, který začne za pět dní ve Studiu ALTA.
Brněnské výstaviště (foto archiv pořadatele)

Dance Life! 2019 v Brně
Brněnské výstaviště bude hostit od 8. do 10. listopadu taneční veletrh a festival, který nabídne na 70 workshopů, 50 vystoupení nejrůznějšího druhu a okupuje 6 scén. Na expu Dance Life! jsou prezentovány všechny druhy a formy tance od jevištního přes street dance po taneční sport, a tak připomíná, že tanec je ve své podstatě stále jen jeden, ačkoli má tisíce tváří. Taneční festival je součástí ještě větší akce festivalu Life! S podtitulem Festival sportu, tance a zábavy, s dalšími sekcemi Sport Life!, In-Joy Life!, Bike Life! ad. Pořadatelem jsou Veletrhy Brno. Úplně poprvé se festival pro tanečníky všech stylů konal v roce 2012 jako Dance Life Expo.

Budou se prezentovat taneční školy a studia, soubory, workshopy povede mnoho známých tanečníků a pedagogů. David Strnad, Fanny Barrouquére, Linda Rančáková, Tomáš Kuťák, Wahe Akopjan, Nataša Novotná, Hana Litterová a Michal Štípa, skutečně od streetu po balet. Největší hvězdou bude zřejmě Daria Klimentová, která povede dva workshopy klasického baletu. Součástí bude také konkurz do Royal Ballet School, který připadá na 10. listopadu a je velkou příležitostí pro talentované studenty tance, kteří nemusí jezdit do zahraničí. Povede ho právě Daria Klimentová. Závěrečný konkurz pro účastníky, kteří postoupí ve výběru dál, se bude konat v březnu, a to už v londýnské Covent Garden.

Nebudou chybět vystoupení v mnoha technikách a stylech včetně stepu a pole dance, program youtuberů spojený s tanečním rekordem, pražský Contemporary Theatre neboli Conteátr; gala tanečních konzervatoří představí novou generaci z Prahy, Brna a Ostravy. Na tanečním gala vystoupí Bohemia Balet, členové baletních souborů z Liberce, Olomouce a Českých Budějovic.

Tanečník Miroslav Vilímek na snímku z 31. 1. 2018 (foto Jan Šilar, soukromý archiv)

Zemřel tanečník Baletu Praha a Laterny magiky Miroslav Vilímek
V sobotu 2. listopadu nás opustil tanečník Miroslav Vilímek (28. 10. 1935 – 2. 11. 2019), který působil v souboru Balet Praha a byl také dlouholetým členem Laterny magiky.
Narodil se ve Zlíně, tanci se začal věnovat v amatérské skupině lidových písní a tanců Hlubina v Ostravě (tento soubor založený v roce 1947 je mimochodem činný dodnes). V roce 1958 se stal členem Československého státního souboru písní a tanců, kde působil do roku 1965, posléze byl přijat do souboru Balet Praha. V letech 1970–1973 tančil v Basileji, kam část tanečníků přesídlila pod vedením Pavla Šmoka. V letech 1974–1978 působil v Městských divadlech pražských a v roce 1978 se stal členem Laterny magiky, kde tančil do doku 1989. Byl jedním z představitelů nesmrtelné role Svůdce v Kouzelném cirkuse Evalda Schorma, tančil také Slimejše v Pauerově opeře Žvanivý Slimejš, Rozhodčího v programu Jednoho dne v Praze ad. Po skončení aktivní taneční kariéry se věnoval pedagogické činnosti jako odborný asistent FTVS UK (1989–1997), v roce 2000 hostoval v Libereckém baletu v inscenaci Sáře bylo devadesát let (chor. Petr Tyc).

SE.S.TA a Roundabout Europe nabízí rezidence pro open-air umělce ve dvou evropských zemích
Open call pro umělce: v rámci projektu Roundabout Europe 2020 bude opět spolupracovat pět open-air festivalů a pět umělců. Pouliční umělci se sídlem v zemích Evropské unie mohou v roce 2020 požádat o dvě rezidence ve dvou různých zemích, a to do 15. prosince 2019.

Roundabout Europe buduje už druhým rokem evropský okruh rezidencí a festivalů outdoorového umění a zaměřuje se na umělecké skupiny, které jsou ve fázi rozvoje nebo ve své tvorbě dospěly do zlomového bodu. Projekt má za sebou úspěšný rok, kdy pět různých umělců nebo skupin pracovalo na svých projektech v různých zemích. V roce 2020 má šanci využít tuto skvělou příležitost pět nových zájemců.

Roundabout Europe – LUIT – Black Market na festivalu Passage 2019 (foto Karsten Piper)

Program Roundabout Europe byl vytvořen pěti hlavními partnery, kteří jsou všichni řediteli uznávaných outdoorových festivalů z celé Evropy: Imaginarius z Portugalska, KoresponDance festival z Česka, Out There z Velké Británie, Passage Festival z Dánska a Spoffin Festival z Nizozemska, který je koordinátorem projektu. Festivaly se spojily s cílem podpořit rozvoj pouličního umění a učinit z něj uznávanou uměleckou formu, která nabízí uměleckým společnostem solidní kariéru a přístup k novému publiku, sítím a trhům. Jejich cílem je podpořit umělce v profesionalitě a sebekritice a vést je k udržitelnosti a ekonomicky funkční práci, aniž by ztratili umělecké hodnoty.

Každý vybraný umělec nebo umělecká skupina získají rezidenční pobyt ve dvou různých zemích, přičemž zvláštní důraz bude kladen na jejich konkrétní potřeby a přání. Kromě času na intenzivní práci se umělci budou moci zúčastnit několika workshopů a koučinků jak z oblasti umělecké, tak praktické. Výsledky práce na rezidencích budou prezentovány na partnerských festivalech, některé formou work in progress, jiné jako kompletní představení. Program zajišťuje setkání všech zúčastněných umělců a producentů, a to i těch, co se účastnili prvního ročníku. Roundabout Europe tak může být zdrojem nových profesionálních vazeb i publika.

V současné době jsou přijímány přihlášky na rok 2020. Lhůta pro vyplnění online formuláře na roundabouteurope.eu je do 15. prosince 2019. Do konce února 2020 vyberou umělečtí ředitelé partnerských festivalů 5 umělců / uměleckých skupin.

420PEOPLE – The Watcher (foto Pavel Ovsík)

Divadlo Ponec: CHAMPENOISE / Wine for Help
Divadlo Ponec
bude 9. listopadu hostit charitativní představení pro nadační fond Wine for Help. Hudebně-taneční show s cílem pomoci sourozencům vážně nemocných dětí prožít plnohodnotné dětství se zúčastní například tanečníci 420PEOPLE nebo Pražského komorního baletu. Nadační fond Wine for Help podporuje sourozence dětí nemocných smrtelnou poruchou metabolismu mukopolysacharidosou. Jde o vrozené a dědičně podmíněné onemocnění látkové výměny, které vzniká absencí životně důležitého enzymu v buňkách. Je ve většině případů smrtelné a v současnosti nevyléčitelné. Nadační fond pomáhá sourozencům nemocných dětí, jež jsou pod velkým psychickým tlakem.

V programu vystoupí řada osobností současné taneční a hudební scény: tanečníci 420PEOPLE, harfenistka Jana Boušková, jediná česká laureátka nejprestižnějších harfových soutěží světa a žádaná sólistka světových pódií, tanečníci Pražského komorního baletu, tYhle, česko-francouzský kolektiv umělců tvořících převážně v České republice prostřednictvím performativního umění, tance, fyzického divadla a vizuálního umění, pohybově divadelní soubor Squadra Sua, zpěvák Jan Bendig, zpěvačka, skladatelka a multiinstrumentalistka Elis Mraz, zpěvačka, šansoniérka a herečka Věra Nerušilová a mladý hudebník a skladatel Lukáš Sommer. Základní vstupné na koncert činí 350 Kč.

Studio ALTA, RespondART 2019 – Haupaktion (foto Nicole Wytyczak)

Začne festival RespondART
Za pět dní začíná festival RespondART, který pořádá Studio ALTA k oslavě výročí sametové revoluce. Čekají nás projekty zahraničních umělců, diskuse, po delší době bude také možné vidět úspěšný duet Terezy Ondrové a Petera Šavela Boys Who Like to Play with Dolls.

Potřikrát proběhne „taneční intervence ve veřejném prostoru“, choreografky Ceren Oran Who is Frau Troffea? Kdo to tedy je, nebo byla? Před 500 lety, v roce 1518, začala v ulicích Štrasburku tančit žena – Frau Troffea. To by nebylo nic neobvyklého, kdyby se po několika minutách nebo několika hodinách zastavila. Tančila a tančila, dokud už nemohla stát. Poté, co omdlela a zotavila se, pokračovala několik dní, týdnů, měsíců… Nějak takto začala ve Štrasburku událost, která vešla ve známost jako „Taneční mor“. Událost, která vedla k úmrtí mnoha lidí z vyčerpání, infarktu, hladu a žízně. Taneční mor zasáhl tehdejší společnost a i po 500 letech probouzí zvědavost a zájem. Různé zdroje nabízejí různé důvody a vysvětlení této události. Choreografka Ceren Oran věří, že tato akce byla mnohem víc než jen osobním selháním. Vnímá ji jako protestní akt proti mnoha jevům té doby: protest proti hladu, chudobě, epidemiím, kolapsu společnosti, zkorumpované středověké církvi… Frau Troffea se proti tomu rozhodla bojovat svým tancem a zachránit tak sebe i svou duši skrze zažití stavu podobného transu. „Čím více osobnější jsou důvody, proč lidé tančí, tím více síly má jejich tanec a tím více se mohou emocionálně dotknout kolemjdoucích, kteří se dívají. Osobní prožitky a zkušenosti vyjádřené tancem jsou jedním ze základů této taneční intervence ve veřejném prostoru. Interpreti tančí non-stop, diváci uvidí sóla, duety, skupinové choreografie v různých konstelacích i masové scény. Dramaturgie dlouhotrvající intervence má oba extrémy: energeticky nabité okamžiky i propady vznikající v důsledku vyčerpání. Všichni tanečníci zapojení do procesu tvorby mají jeden společný cíl: prožít jedinečnou zkušenost prostřednictvím procesu změny a trvání, vyjádřit svou citovou a fyzickou krajinu tak upřímně, jak je to jen možné, interagovat s veřejným prostorem a prostřednictvím obrazů okouzlit a dojmout diváky.
Kdy: 10.11. 2019 mezi 10:30 – 17:30 ve Veletržním paláci, 11.11. 2019 mezi 12:30 – 19:30 ve Studiu ALTA a 12.11. 2019 mezi 10:30 – 17:30 na prostranství před Výstavištěm Holešovice.

V pondělí 11. listopadu se do ALTY vrátí duet Boys Who Like to Play with Dolls, který byl v roce 2014 vybrán na seznam Priority Companies sítě Aerowaves a získal pozitivní ohlasy doslova po celém světě. Duet Terezy Ondrové a Petera Šavela konfrontuje genederové stereotypy jako sociální konstrukt a zpochybňuje rovnítko mezi genderem a pohlavím. 13. listopadu vystupuje v ALTĚ maďarský soubor The Symptoms s projektem Head First aneb Kontrakce expandujícího času.S využitím svých těl, slov a obrazů se maďarský soubor The Symptoms snaží vybavit si, objasnit a vyjádřit zážitek porodu. Čtyři tanečnice vychází ze svých vlastních zkušeností z porodu, z traumatizujících i euforických momentů. Snaží se vyjádřit všechny tyto zážitky, které se odehrály v nevědomém světě, za zavřenýma očima a pod kůží.

Ve stejný den 13. listopadu se uskuteční diskuse na téma „Je současný tanec angažovaný?“ s českými a německými tvůrci. Může být současný tanec, který se primárně vyjadřuje tělem, pohybem, či dotekem, angažovaný? Dokáže se stát nástrojem společenského dialogu, či dokonce změny? Můžeme ho jako diváci sledovat „angažovaně“? Jak taková angažovaná představení vypadají? A přemýšlejí tvůrci jinak v mnichovském kontextu, definovaném kapitalistickou společností, a v českém, kde je svoboda slova a myšlení výdobytkem posledních třiceti let? Diskutovat budou Ceren Oran (DE, TR), Micha Purucker (DE), Jean-Baptiste Charlot (FR), Lenka Tretiagová (CZ) a Jiří Šimek (CZ).

Další den jsou na programu dvě choreografie Michy Purucker pro tanečníka Michala Heribana se souhrnným názvem Dark Angels. Pracují s myšlenkou „rámování“ pohybu slovem a s myšlenkou zkoumání a profilování člověka. Každé sólo je svébytným dílem a může být prezentováno samostatně. Výchozí situací obou představení je fiktivní interview. Metody práce jsou ovšem velmi rozdílné: V „deviant answers – local time“ otázky vedou pohyb ke stále většímu odhalování zpovídané osoby, kterou je známý umělec v určitém bodě svého života a v určitém městě – ten moment se stal později ikonickým pro celou generaci. Představení „es heisst, sie wohnten in kleinen hotels“ odkazuje na francouzského spisovatele Jeana Geneta: na některé jeho odpovědi a na to, co z něj můžeme najít v kolektivním metaforickém prostoru, v němž se rozvíjí tanec. „Obě sóla ve své téměř detektivní podstatě vybízí ke zkoumání zrakem i myslí a provokují dvojí komunikaci: Hermeneutickou komunikaci jazyka a slov v kontrastu k opatrnější a nejisté komunikaci tance, pohybu a paměti,“ upřesňuje program.

Pak 14. listopadu následuje v půl šesté v ALTĚ přednáška na téma „Angažovaný tanec v ČR a Německu“. Pohybující se tělo jako společenský „statement“ (prohlášení) je hlavním tématem celého festivalu RespondART. Může se osobní sdělení převedené do jevištní formy stát zároveň politickým či společenským manifestem? Dokážeme za abstraktními pohyby číst konkrétní inspirace? Přináší kapitalistická a postkomunistická zkušenost rozdíly v přístupu umělců k jejich tématům? Své pohledy na danou problematiku představí německá tanečnice a choreografka Anna Till a česká taneční teoretička Daniela Machová. Jejich příspěvky definují prostor, v jakém se rozproudí následná diskuze. Anna Till je tanečnice a choreografka působící v Drážďanech. Studovala obor Tanec, kontext, choreografie na univerzitě v Berlíně a kulturní teorie v Lüneburgu. Své vlastní choreografie představila v Berlíně, Düsseldorfu, Lipsku, Drážďanech, Košicích, v Praze, Florencii, Izraeli, Chile, Maroku, Mosambiku a dalších. Kromě choreografie se věnuje rozvoji vzdělávacích formátu. Je aktivní členkou sítí TanzNetzDresden a Villa Wigman für Tanz e.V., v rámci kterých se snaží podporovat nezávislé umělce na volné noze v Drážďanech. Daniela Machová vystudovala sociologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a taneční vědu na Akademii múzických umění. Je redaktorkou a ředitelkou Tanečních aktualit a členkou Etnochoreologické studijní skupiny při ICTM. Zajímá se o současný tanec, pohybové umění, společenský tanec. Ve své badatelské práci zkoumá různé aspekty spojené s tancem optikou sociologie (př. studium tanečního publika, profese tanečníka na volné noze vs. na angažmá, profese tanečního mistra, český fenomén „tanečních“, výzkum tanečních studií apod.).

Tereza Ondrová, Peter Šavel: Boys Who Like To Play With Dolls – Studio Alta Praha 2013 (foto Jiří Hurt)

Julian Warner a Olivier Zahn pod hlavičkou uskupení Hauptaktion (DE) uvedou 15. listopadu performanci Situace s dvojníkem. Zkoumají kulturní přivlastňování na základě minstrelů, popových a folklorních tanců. Výsledkem je performativní esej o tanci, popularizaci a o konstrukci autenticity. „Popová hvězdička Miley Cyrus vystoupila v roce 2013 na soutěži Video Music Awards s twerkovou choreografií společně s afroamerickými tanečníky. Rytmické natřásání a pornografická exhibice jejího zadku způsobila pobouření. Zároveň ale toto vystoupení zpřístupnilo twerk široké veřejnosti. Přivlastňování a komercializace černošských tanců či tanců jiných minorit má v popkultuře dlouhou tradici, která sahá až do minstrelových představení devatenáctého století. Jaké významy tyto tance pak nesou? Patří tance někomu, kdo je oprávněn je tančit?

Nakonec 16. listopadu, na který už připadne také Noc divadel, přinese v ALTĚ festival dvě produkce. První z dílny Lenky Tretiagové a Tanečního studia Light s názvem Republika nás čeká aneb Kde domov můj. Hudebně taneční představení pro děti i dospělé o vzniku republiky mělo premiéru loni v listopadu. Představení dospívajících studentů a mladých absolventů ZUŠ Na Popelce v Praze 5 vzniklo jako školní inscenace v rámci projektu Knihovny Václava Havla „Hrajte Havla“ a inspiruje se hrou Václava Havla Zítra to spustíme, pojednávající o vzniku naší republiky. Večer se představí polské Pink Mama Theatre s inscenací Jungle. Jungle vytváří pomocí tance, divadla a storytellingu surreální, byť stále smyslový příběh čtyř postav, které se snaží přežít a najít útočiště v postkoloniálním světě – ve světě ohroženém novým lídrem, ve světě, v němž vaše činy ovlivňují a zamořují vše kolem vás. „Jungle sleduje putování čtyř postav – traumatizovaného amerického vojáka Billyho, venezuelského transvestity Carmen, ztracené misionářky Teresy a britské feministky Vicky. Rozporuplnost postav by mohla být symbolem celého národa či jedné individuality. Společně i osamoceně se čtveřice potýká s výhrůžkami, destrukcí, utrpením a porážkou, jsou pod kontrolou i kontrolující. Postavy jsou nuceny tančit až do naprostého vyčerpání a hledat smysl svých existencí v postkoloniálním světě.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat