Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
V Liberci se připravuje Sluha dvou pánů a v Plzni poprvé Korzár, zveme na Noc divadel například do Ponce, kde se bude křtít kniha, chystá se Manifest tance na Korzu, Pulsar připravuje debatu 30 let tance a představení mladých choreografů, český tanec bude opět v síti Aerowaves, připomínáme také jubilea baletních umělců. Další krátké zprávy najdete uvnitř v Týdnu s tancem.
Zkouška baletu Sluha dvou pánů, Divadlo F. X. Šaldy (foto Lukáš Trojan)

Sluha dvou pánů v premiéře v Liberci
Šaldovo divadlo uvede 15. listopadu premiéru, v choreografii Aleny Peškové vzniká „jazzové“ taneční divadlo na oblíbený námět divadelní hry Carla Goldoniho Sluha dvou pánů. Podzimní baletní novinka tedy přinese odlehčení v podobě tanečně zpracované komedie plné záměn a nedorozumění. Vše se točí kolem zásnub, které komplikuje mazaný, nahlouplý a věčně hladový sluha Truffaldino. Italský dramatik Carlo Goldoni napsal tuto hru v roce 1745 jako commedii dell arte – komedii typů. I liberecký balet využije tyto komediální typy, jen bude možná trochu připomínat filmovou grotesku 20. let 20. století. Jazzová hudba, tanec, akrobaticko-komické situace a výrazy tváří jako hlavní prostředky nové inscenace.

Zkouška baletu Korzár, DJKT Plzeň (Mami Hagihara, zdroj FB DJKT)

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede Korzára
Druhou premiérou baletního souboru Divadla J. K. Tyla v sezoně 2019/2020 bude výpravný klasický balet z pera francouzského skladatele Adolpha Charlese Adama Korzár. Dobrodružný příběh o lásce a vášni patřící mezi mistrovská díla z éry romantického baletu bude mít svou plzeňskou premiéru v choreografii Jiřího Pokorného 16. listopadu 2019 ve Velkém divadle.

Děj baletu vypráví dobrodružný příběh z cizokrajného prostředí pirátů a svůdných otrokyň, kde vůdce korzárů Konrád musí ze zajetí osvobodit svou lásku, půvabnou Medoru. Balet, jenž je plný působivých sborových scén a náročných sólových výstupů, klade na tanečníky vysoké nároky. „Právě pro svou náročnost je opomíjen v repertoáru i velkých divadel, ač v protikladu k tomu se jeho pas de deux objevuje snad na každé baletní soutěži nebo gala představení,“ podotýká Jiří Pokorný, který se ujal režie a choreografického nastudování, a doplňuje: „Takto náročný titul je pro tanečníky bezesporu výzvou k dalšímu uměleckému a technickému rozvoji a diváci se mohou těšit, že konečně uvidí tento klenot klasického baletu i na plzeňském jevišti.“

Autorem hudby je francouzský skladatel Adolphe Charles Adam (1803–1856), jenž dosáhl úspěchů především v oboru komické opery a baletu. V Plzni Korzára hudebně nastudoval dirigent Jiří Petrdlík, který v Divadle J. K. Tyla působí od roku 2005 a od té doby se podílel na vzniku řady muzikálů, hudebních komedií, oper i baletů (Zpívání v dešti, Netopýr, Řek Zorba, Producenti, Probuzení jara, Čardášová princezna, Sweeney Todd a další). „Adamova hudba není nikterak revoluční, ale je nesmírně kvalitně udělaná. Málokdo uměl psát hudbu pro balet jako právě Adam. Do Korzára byla postupem času přidaná hudební čísla jiných autorů, zejména jeho žáka Léo Delibese, přičemž tyto vsuvky jsou napsány velice citlivě a neporušují hudební řeč Adama. My jsme nastudovali verzi, která byla použita v Bavorské státní opeře v Mnichově a která je velmi blízko originálnímu znění, což pro mě jako pro dirigenta je velice cenný moment,“ vyjadřuje se o plzeňském nastudování Jiří Petrdlík. V minulosti uvedlo plzeňské divadlo z Adamových děl například operu Postilion z Lonjumeau (1997) v režii současného ředitele divadla Martina Otavy a balet Giselle, v roce 1979 v choreografii Gustava Voborníka a v roce 1998 v choreografii Jiřího Blažka. Dalším jeho známým dílem, které se pravidelně uvádí na světových jevištích, je právě balet Korzár.

Korzára vytvořil v roce 1856 podle stejnojmenné básnické povídky George G. Byrona choreograf Josef Mazilier a známý libretista 19. století Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges. Přestože světová premiéra se uskutečnila v Paříži, sláva titulu se pojí s ruským baletem, kde ho jen dva roky po premiéře inscenoval tanečník a choreograf Jules Perrot. Nejznámější verzí tohoto díla, kterou se následovně inspirovala řada dalších choreografů, je bezesporu nastudování z roku 1899 ruského tanečníka a choreografa Maria Petipy. Z této verze vychází i Jiří Pokorný. „V plzeňském Korzárovi nabídnu známá virtuózní pas de deux a sóla, zároveň ale využiji i nový choreografický rukopis, kterým chci zdůraznit dynamiku a bohatou vrstevnatost, která se stále v baletu vyvíjí,“ přibližuje plzeňskou premiéru choreograf.

Ústřední dvojici Konráda a Medory tančí v alternacích Gaëtan Pires, jenž byl v letošním roce nominován na Cenu Thálie za svůj výkon v baletu Zkrocení zlé ženy, Karel Audy, Justin Rimke, Sara Aurora Antikainen nebo sólistka Mami Hagihara, která do plzeňského divadla nastoupila před třemi lety. „Nastudování Medory je pro mě výzva. Vedle náročné klasické techniky, kdy je potřeba všechny kroky a pohyby dělat s velkou přesností, nesmím zapomínat na herectví. Je důležité starat se o každý detail, pohyb či pohled, aby nám divák vše uvěřil,“ komentuje svou přípravu Mami Hagihara.

Balet NdB na zájezdu ve Finsku 2019 (Foto Arthur Abram)

Brněnský balet na zájezdu ve Finsku
Nejen baletní soubor pražského Národního divadla, který absolvoval náročné turné po Číně, je tento podzim na cestách. Balet Národního divadla Brno také. Po úspěšném hostování v jednom z nejprestižnějších severských divadelních domů ve finském Tampere v roce 2016 s baletem Louskáček se vrátil do Tampere Hall s Čajkovského baletem Labutí jezero. Ve čtyřech představeních za doprovodu orchestru Tampere Filharmonie pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka a spolu s hostujícími sólisty Vadimem Muntagirovem z Royal Ballet v Londýně a Maximem Chashchegorovem vystoupili sólisté a sbor Baletu NdB v obnovené inscenaci s novou kostýmní a scénickou výpravou.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na