Týden s tancem

Prázdninové taneční zpravodajství: série Light Underground v Praze pokračuje projektem Andrey Miltnerové a Jana Komárka Paměť kamene, Brasil Fest přinese do Brna atmosféru brazilského karnevalu, online festival Flamenco De Sofa uvede další tanečnici, festival Za dveřmi zaznamenal stejný zájem jako minulý rok. Pozvánka na improvizační koncerty od Studia ALTA.

Light Underground – Paměť kamene (promo foto GHMP)

Pohybově obrazová fantazie Paměť kamene od středy ve středověkém sklepení Domu U Kamenného zvonu
Magické sklepení Domu U Kamenného zvonu tento týden roztančí druhá performance ze série Light Underground. O nevšední umělecký zážitek se v novém projektu Galerie hlavního města Prahy postarají britská tanečnice a choreografka českého původu Andrea Miltnerová, tanečnice Markéta Jandová a světelný designér Jan Komárek. Na flétnu je doprovodí hudebnice Jana Semerádová. Skupina umělců připravila tanečně světelnou fantazii s názvem Paměť kamene. Diváci mohou novinku zhlédnout pouze během tří dnů: 22., 23. a 24. července, pokaždé od 18:00, 18:45 a 19:30 hodin.

Paměť kamene je vizuálně pocitová skladba na téma „tušené životy“. Umělci se jejím prostřednictvím pokusí do prázdného středověkého sklepení navrátit genia loci a rozehrají zde světlo, stíny, zvuk i ticho. Románské a gotické klenby vstoupí do dialogu se současnými uměleckými formami. „Každým místem, na které se podíváme, nějakým způsobem prošel život,“ říkají autoři performance. „Někdo zde byl, zastavil se… narodil se, anebo zemřel. V kamenech je zakletá paměť, která spí, ale může ji na malý okamžik probudit fantazie…

Light Underground je součástí programu Umění pro město, který v roce 2020 nově zahrnuje i realizace dočasných intervencí a projektů v pražském veřejném prostoru.

Andrea Miltnerová je britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců. Její sólové taneční představení Tanec magnetické balerínky bylo vybráno mezinárodní komisí Aerowaves a úspěšně uvedeno na mnoha evropských festivalech. Její sólový projekt Fractured se účastnil významných zahraničních festivalů v Polsku, Německu a Holandsku. Poslední sólo Tranzmutace v režii Jana Komárka získalo evropský Move Award quality label. Hluboký zájem o barokní estetiku přivedl Andreu ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, které vycházejí z historického výzkumu a z analýzy pohybu. V roce 2017 vytvořila choreografii pro operu Arsilda (v produkci Collegia 1704, dirigent Václav Luks, režisér David Radok). Po úspěšné premiéře v SND v Bratislavě se opera hrála v Lille, Lucembursku, Caen a Versailles a byla velmi ceněna kritikou (Divadelní ocenění sezony DOSKY: 5 cen).

Jan Komárek vystudoval na UMPRUM obor propagační grafika. Pracoval jako elév v loutkovém divadle DRAK v Hradci Králové a vystřídal mnohá zaměstnání. V osmdesátých letech emigroval do Francie. Založil loutkové divadlo MIMO theatre a jako loutkoherec a klaun hrál autorská představení pro děti i dospělé. Poté se přestěhoval do kanadského Toronta, kde založil výtvarně pohybové divadlo s živou hudbou Sound Image Theatre, a za svá díla získal několik prestižních cen. V Torontu a v Montrealu pracoval jako světelný designér pro různé taneční a divadelní soubory. Nyní žije v Praze, kde vytvořil mnoho autorských projektů a jako světelný designér pracuje s mnoha choreografy a soubory. Několik let intenzivně spolupracuje s choreografkou a tanečnicí Andreou Miltnerovou. Ve spolupráci s Institutem světelného designu příležitostně pořádá světelné workshopy. V roce 2009 byla Janovi udělena cena „Osobnost roku‟ festivalu Next Wave a později také Cena za nejlepší světelný design 2010 (Česká taneční platforma).

Hosté festivalu Brasil Fest Maracatu Caxinguelê (zdroj promo festivalu)

Festival přinese do Brna atmosféru brazilského karnevalu
Festival Brasil Fest
na přelomu července a srpna přenese do Brna karnevalovou atmosféru. Turistické informační centrum města Brna (TIC) přehlídku uspořádá k oslavě 100. výročí diplomatických vztahů Česka a Brazílie. Kromě koncertů nebo ochutnávek brazilské kuchyně nabídne zájemcům i taneční workshopy.

Festival přibližující kulturu Brazílie bude pro návštěvníky zdarma a zahájí jej 30. července tematické letní kino na nádvoří Domu pánů z Kunštátu. Druhý den protančí městem karnevalový průvod. „Vyrazí z Moravského náměstí a zastaví se na Zelném trhu. Na radničním nádvoří následně vypukne afterparty,“ uvádí mluvčí brněnského TIC Adéla Nováková. Na nádvoří se odehraje také sobotní program plný koncertů, vystoupí např. jazzman Adriano Trindade nebo kapela Tres Coracoes, která návštěvníky seznámí se severobrazilským žánrem forró. Podle Novákové se jedná o hudbu a tanec zpracovávající životní témata lásky, těžké práce a stesku po domově.

Forró má rytmus podobný tlukotu lidského srdce a snad proto je to srdeční záležitost pro tolik fanoušků,“ dodává dramaturg Jakub Škrha, který na festivalu vystoupí s kapelou Ritmo Factory. Koncerty doplní ochutnávka tradiční brazilské gastronomie. Ve stáncích budou k zakoupení pokrmy jako feijoada nebo maniok, chybět nebudou ani drinky nebo guarana. Festival zakončí nedělní workshopy v parku Lužánky, kde se mohou děti i dospělí třeba naučit tančit pod dohledem vítězky StarDance Veroniky Lálové.

Festival se měl původně konat v červnu, z důvodu pandemie covidu-19 jej ale pořadatelé přesunuli. Žádné další zásadní programové změny nebyly podle Novákové potřeba. V Brazílii, kde mělo k oslavám vzájemných vztahů dojít také, je ale situace jiná. „Celosvětový problém s pandemií je právě v Brazílii hodně palčivý a stále velmi aktuální, celá akce se proto přesunula až na rok 2021,“ dodává.

Festival Flamenco De Sofa uvede tanečnici Mónicu Fernández
Pokračuje on-line festival na podporu španělských umělců Flamenco De Sofa. Ve čtvrtek 23. 7. uvede Mónicu Fernández s představením Comadre, které otevírá divákům cestu do nejhlubších koutů taneční i lidské duše. To bude možné zhlédnout do 29. 7.

Flamenco De Sofa už nabídlo představení sevillského virtuózního tanečníka Davida Péreze, špičkovou tanečnici Karime Amayu, držitele Grammy Nina de los Reyes, Antonia Molinu „El Chora“, La Monetu nebo Adriána Santanu. On-line stream dalšího vystoupení bude opět zveřejněn stránkách festivalu a na YouTube ve čtvrtek v 19 hodin. Prostředky vybrané jako dobrovolné virtuální vstupné poputují účinkujícím do Španělska.

Mónica Fernández pochází z Barcelony a tanec studovala v Seville. Již v útlém věku obdržela tanečnice řadu prestižních ocenění, kromě jiných v roce vyhrála 1993 flamenkovou soutěž v Nimes a 1994 získala druhou cenu v soutěži Las Minas de la Unión. Stala se členkou profesionálních souborů svých profesorů a dále tančila v pozici první tanečnice v souboru Rafaela Amarga v představeních Poeta en Nueva York a Tiempo muerto. Hlavní role tančila v souboru Antonia Canalese v inscenacích Narciso, Torero a Gitano, které měly přes 900 repríz. Kromě taneční kariéry se začala rozvíjet i její kariéra choreografky. Založila vlastní soubor a začala se věnovat autorské tvorbě.

Pražský improvizační orchestr – vizuál (zdroj Studio ALTA)

Pozvánka na improvizační koncerty do Invalidovny
Od 22. do 24. července
čekají zájemce tři dny koncertů, zvukového umění, videa, elektronické hudby a hudebně-pohybových improvizací pod kuratelou PIO, Studia Alta a Agosto Foundation v jedinečném prostředí Invalidovny. Minifestival Pražského improvizačního orchestru a hostů: Martin Howse, Klamm & Pelikán, duO uO uO, Obelisk of Light ft. Kult Masek, Judita Levitnerová, Johana Matoušková, Jitka Čechová, Radim Klásek a Tina Afiyan Breiová.

Každý večer PIO zahraje jedinečný koncert, 22. 7. rozšířenou verzi skladby Rope Petra Vrby, kde hlavními stavebními kameny jsou repetice, rock a noise ústící ve valivou zvukovou stěnu. Dále, dne 23. 7. PIO uvede novou skladbu George Cremaschiho pro elektroniku, bicí a hlasy a konečně 24. 7. zopakuje úspěšný program PIO, věnovaný legendárnímu americkému skladateli Anthonymu Braxtonovi.

Prostřednictvím performativní zvukové instalace zahájí každý večer berlínský zvukový umělec Martin Howse, po níž bude následovat hudebně-pohybová improvizace, během které se každý večer představí různé tanečnice a členové PIO. „V neposlední řadě zahraje každý den menší uskupení, počínaje legendárními pražskými hlukovými mistry, Klammem a Pelikánem, pokračujíc báječnou post-jazzovou dvojicí duO uO uO a na závěr se 24.7. ke králi dronů Obelisk of Light připojí samotný Kult Masek a video umělkyně Judita Levitnerová,“ lákají organizátoři.

PIO tvoří: Marcel Bárta, George Cremaschi, David Danel, Ken Ganfield, Jan Jirucha, Andrea La Rose, Pasi Mäkelä, Elia Moretti, Lucie Páchová, Ivan Palacký, Vojtěch Procházka, Michaela Turcerová, Petr Vrba, Michal Wróblewski, Zdeněk Závodný, Michal Zbořil a speciální host a častý spolupracovník Didi Kern z Vídně.

Festival Za dveřmi 2020, průvod V.O.S.A. Theatre (zdroj Art Prometheus)

Festival Za dveřmi bilancuje letošní ročník
Se stejným zájmem jako v předchozích letech se i přes situaci s koronavirem letos setkal festival pouličního divadla Za dveřmi. Festival v Praze podle předběžného odhadu navštívilo asi 10.000 návštěvníků, tedy přibližně stejně jako loni. Stejnou návštěvnost se podařilo udržet i tím, že byl letos festival prodloužen z původních čtyř dnů na devět.

Festival se konal na Holešovickém výstavišti od 8. do 16. července, pořadatelé letos uvedli na 35 představení, tedy podobně jako loni. „Vstupné na festival je dobrovolné a lidé letos dávají stejné částky jako v jiných letech,“ uvádí mluvčí festivalu Dominika Pfister.

Na festivalu vystoupili letos kvůli situaci s koronavirem pouze čeští umělci, na rozdíl od předchozích let pozvali pořadatelé kromě pouličních souborů také soubory z tradičních divadel, jako Činoherní studio Ústí nad Labem nebo Západočeské divadlo Cheb. Podle pořadatelů měl na festivalu největší úspěch průvod souboru V.O.S.A. Theatre. Průvodu se svítícími loutkami ryb a medůz, který prošel 12. července večer centrem Prahy, se zúčastnilo přes 400 návštěvníků.

S velkým úspěchem se podle pořadatelů setkala také premiéra žonglérského dua Bratři v tricku Hra o trůn, která festival zahajovala. Žonglérské duo mohli návštěvníci vidět na festivalu několikrát, a to ještě s představením Běžkařská Odysea, se kterou loni sklidili úspěch i v zahraničí. Poprvé před zraky diváků zahrál také soubor Teatr Novoqo Fronta pouliční představení Kolaps. Na další večerní pouliční představení se Teatr Novogo Fronta spojili Blackout Paradox a Sacra Circus, kteří zahráli snové představení Nautilus z fantaskního světa Julese Verna.

Vedle festivalu Za dveřmi probíhal současně také od 11. do 17. července v pražské Invalidovně 12. ročník mezinárodního festivalu fyzického a tanečního divadla Nultý bod. Vzhledem k trvajícím omezením a koronavirové krizi byl také zaměřen převážně na české tvůrce. Festival představuje to nejzajímavější ze současného tanečního, loutkového a vizuálního divadla.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat