Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
V pravidelném přehledu přinášíme například pozvánky na živé taneční události: série Light Underground vyvrcholí pohybovou instalací Unfinished System, balet Nd Brno uvádí premiéru Radio and Juliet a v posunutém termínu se chystá slovenský festival současného tance Nu Dance Fest.
Projekt Light Underground – Unfinished System – Hana Polanská Turečková a Marie Gourdin (foto Jiří Thýn)

Unfinished System – poslední ze série pohybových instalací u Kamenného zvonu propojí současný tanec a světelný design
Středověké sklepní prostory Domu U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí tento týden naposledy roztančí představení Galerie hlavního města Prahy z cyklu tanečně-světelných performancí Light Underground. Originální pohybovou instalaci, která propojí současný tanec a světelný design, připravují choreografky Hana Polanská Turečková a Marie Gourdain, light designérka Zuzana Režná a skladatel Jan Bubák. Novou miniaturu s názvem Unfinished System uvedou v tomto týdnu pouze několikrát, a to ve středu 5. a ve čtvrtek 6. srpna, pokaždé od 18:00, 18:45 a 19:30 hodin. Projekt Light Underground je součástí programu Umění pro město.

Marie Gourdain, francouzská výtvarnice, scénografka, režisérka a choreografka a Hana Polanská Turečková, choreografka, která se ve své tvorbě často zabývá propojováním současného tance s výtvarným uměním, připravily společně s light designérkou Zuzanou Režnou neobvyklou choreografickou instalaci, kterou pojmenovaly Unfinished system. Kompozice fungující na principu předem daného kódu a pravidel s navrženými, avšak nikdy přesně předvídatelnými vztahy, v níž vystoupí pět tanečnic a hudebník Jan Bubák, rezonuje s myšlenkami Georgese Bataille a jeho (neukončitelným) systémem nevědění. „Podstatou každé myšlenky je vždy myšlenka někoho jiného, jako je cihla ve zdi zapuštěná do širšího celku. Usilujeme o společnou stavbu, která nikdy nemůže být úplná. Její limity však mohou přinést neočekávatelné,“ říkají v anotaci k představení autorky.

Naše kompozice se opírá o psaný kód, který vychází z obecných principů pohybu, nosných jak pro pohyb těla, tak pro pohyb světla a zvuku,“ vysvětluje choreografka Hana Polanská Turečková. „Vše, co se v ní děje, tak podléhá redukci možného a náhodě, a zároveň otevírá otázku různých proměnných. Nevztahuje se k tomu, co chci jako individualita, co cítím, jaký mám na mysli příběh či jakou chci navodit atmosféru. Jde o choreografickou instalaci, zkonstruovaný koncept. Stroj, který přesto, že se řídí programem, vyvádí z míry…

Balet NdB – Radio and Juliet (foto Arthur Abram)

Co by se stalo, kdyby se Julie rozhodla nezemřít, vypráví v nové premiéře brněnský baletní soubor
Poslední uskutečněnou premiérou baletní sezony 2019/2020 bude pro soubor Národního divadla brno i přes všechny těžkosti způsobené koronavirovou pandemií dílo renomovaného evropského choreografa Edwarda Cluga Radio and Juliet. Odvážné spojení Shakespearova nesmrtelného příběhu veronských milenců s neoklasickou choreografií a rockovou hudbou slavné britské hudební skupiny Radiohead je lákadlem pro všechny fanoušky baletního umění s rockerskou duší. Premiéra se uskuteční 8. srpna Mahenově divadle.

Radio and Juliet je neoklasický balet vytvořený v roce 2005 pro baletní soubor Slovinského národního divadla v Mariboru a je jednou z nejúspěšnějších choreografií mladého tvůrce Edwarda Cluga, který má za sebou i skvělou interpretační kariéru. Jeho práce je v současnosti žádána nejen v Evropě, kde spolupracuje s takovými soubory, jako jsou Balet Bolšoj v Moskvě, Státní balet ve Vídni, NDT 1 a 2 v Haagu nebo s balety v Dortmundu, Essenu nebo Lisabonu, ale je prezentována prostřednictvím jeho tvorby i na tanečních festivalech po celém světě.

Radio and Juliet spojuje tanec s nejslavnějším milostným příběhem všech dob a se skupinou Radiohead, jednou z nejúspěšnějších kapel současné anglické alternativní rockové scény. V tomto smyslu je název Radio and Juliet slovní hříčkou. Možná to vypadá jako troufalé spojení, ale mějme na paměti, že Radiohead se touto shakespearovskou tragédií zabývají v jedné ze svých filmových písní v úspěšném filmu Baze Luhrmanna s Leonardem di Capriem a Claire Danesovou v hlavních rolích. Romeo a Julie hovoří o věčných motivech, které se objevují napříč historií lidstva: láska, nenávist, smrt, netolerance, naděje a násilí. Tento nadčasový příběh prodělal v průběhu staletí četné úpravy a byl oživen v mnohých uměleckých žánrech. Kromě Baze Luhrmana přeneslo tento příběh na plátno mnoho dalších režisérů; Sergej Prokofjev z něj vytvořil balet; Charles Gounod, Vincenzo Bellini a Frederick Delius operu; Čajkovskij z něj udělal koncertní předehru, Leonard Bernstein pak muzikál. V každé z těchto podob se stal nesmrtelným příběhem, který se může odehrávat kdykoliv, v mnoha rozličných formách, aniž by ztrácel na významu, v jakémkoliv období a společenském kontextu, a tedy i v současnosti.

Prokofjevův balet Romeo a Julie byl vždy velkým zdrojem inspirace pro mnoho choreografů a jeho poselství je ohromné. Jen když si vzpomenu na Crankovu, MacMillanovu verzi nebo mimo jiné i tu od Valentiny Turcu, tak je mi jasné, co vše už bylo řečeno. Všechny verze přispěly k tomuto příběhu s noblesou a stylem a myslím si, že pro mě už tam nebylo místo, tak jsem se rozhodl vydat se jinou cestou,“ komentuje choreograf svůj přístup. Od roku 2005 bylo představení Radio and Juliet uvedeno v Nizozemsku, Itálii, Singapuru, Jižní Koreji, Izraeli, Kanadě, Spojených státech, Rusku, na Ukrajině, v Srbsku a Chorvatsku.

Balet NdB – Radio and Juliet (foto Arthur Abram)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments