Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Střípky z pohybového divadla a tance právě teď: Cirk La Putyka a Jatka78 zahajují sezonu, Se.s.ta představí práci svých rezidentů, čeští performeři vystupují v Řecku a liberecký balet zahájí sezonu open air.
Cirk La Putyka – Memories of Fools (zdroj archiv souboru)

Cirk La Putyka s obnovenou sérií berlínského představení Memories of Fools zahájí sezónu Jatek78

Z minuty na minutu musel v březnu soubor Cirk La Putyka z důvodu koronavirových opatření zrušit sérii deseti představení Memories of Fools v pražském prostoru Jatka78. Zároveň tehdy ze dne na den jeho tým připravil live stream této úspěšné inscenace s prázdným hledištěm a odstartoval tak dlouhodobý projekt Cirk La Putyka (A)live s desítkami živých přenosů, které na sociálních sítích sledovaly stovky tisíc diváků. Pro zahájení nové sezóny Jatek78 1. září se tedy nehodí symbolicky nic více než právě deset představení Memories of Fools.

Dlužíme je našim divákům, fanouškům, týmu inscenace i celému našemu souboru,“ vysvětluje principál Cirku La Putyka Rosťa Novák ml. Navíc hned první večer bude ve znamení charity – soubor zve lékaře z několika pražských nemocnic, děti z dětských domovů a mnoho dalších. Vstupenky na dalších devět večerů do 11. září jsou v prodeji v síti GoOut.

Loni s představením Memories of Fools soubor Cirk La Putyka téměř 180krát během půl roku zaplnil berlínské divadlo Chamäleon Theatre. Inscenace vznikla v režii Rostislava Nováka ml. s šesti kmenovými členy souboru, jedním domácím a dvěma zahraničními hosty. „Představení nese podtitul ´Všichni jsme blázni, protože doba je bláznivá´ a hledá naše nejstarší a nejhlubší vzpomínky,“ říká Rosťa Novák, který v něm poeticky s velkou fantazií pracuje s vrcholnými novocirkusovými disciplínami (cyr wheel, teeterboard, žonglování, vzdušná a párová akrobacie), ale i s klauniádami, tancem a loutkami.

Jak daleko jsme schopni se vracet ve svých vzpomínkách? Jak dlouho jsme schopni udržet některé vzpomínky v hlavě?” vysvětluje autor a režisér Rosťa Novák ml. téma. Do projektu obsadil jak akrobaty, členy souboru, kteří již měli s půlročním hostováním zkušenost z předcházejícího berlínského představenís inscenací Roots (Michal Boltnar, Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Vojtěch Fülep), došlo ale i na nováčky, pro které byl tak náročný projekt novinkou – Šárka Fülep Bočková, Solenne Bailly, Alexandr Volný a Filip Zahradnický, který je držitelem dvou prestižních cen z Festivalu Mondial du Cirque de Demain – Zvláštní ceny Akademie Fratellini a Zvláštní ceny poroty. V Praze se nově zapojí akrobat Wilko Schütz. Na představení se dále podíleli kmenoví tvůrci souboru – scénograf Hynek Dřízhal, kostýmní výtvarnice Kristina Záveská a hudební skladatel Jan Balcar.

Loňská inscenace Memories of Fools podobně jako Roots před třemi roky znamenala pro soubor výzvu – přinést do kabaretního světa na scéně divadla Chamäleon poetiku Cirku La Putyka a zároveň možnost vytvořit show v pravém slova smyslu, která bude srozumitelná celosvětovému publiku, bude obsahovat vrcholná novocirkusová čísla, ale na druhé straně neztratí nic na cestě, kterou se Cirk La Putyka vydal.

SE.S.TA choreografický koučink v roce 2016 (zdroj SE.S.TA / foto Dragan Dragin)

Se.s.ta uvede další ukázku work in progress rezidentů v cyklu Tanec v galerii
Ve středu 26. srpna ožije Veletržní palác jako minulý rok pohybovým divadlem, bude se zde konat uvedení prací work in progress účastníků rezidence Centra choreografického rozvoje Se.s.ta. Cyklus Tanec v galerii charakterizuje interdisciplinární spolupráce mezi tancem a výtvarným uměním, kdy má návštěvník příležitost nahlédnout na výtvarná díla nově a prostřednictvím nezvyklých výrazových prostředků. Tanec v galerii v rámci Rezidence pro choreografy s koučinkem pak přináší možnost zhlédnout work in progress účastníků etablované mezinárodní rezidence, kteří deset dní pracovali v Praze se zahraničními kouči na svých vlastních projektech.

Cyklus sleduje mimo jiné přesvědčení, že tanec je umění přístupné každému, ať už se s ním setká v divadle nebo v nečekaných souvislostech ve veřejném prostoru. Na druhou stranu se tanec v tomto pojetí stává nástrojem nového způsobu vnímání expozic.

Rezidence pro choreografy s koučinkem je prestižním projektem, v jehož rámci každoročně přijíždí do Prahy renomovaní zahraniční umělci – kouči a pracují s vybranými mladými choreografy z celého světa na rozvoji jejich tvorby. Rezidence je mezinárodně etablovaná a mimo jiné pomáhá českým choreografům prosadit se i mimo republiku. Má bohatý doprovodný program pro profesionální veřejnost i pro publikum.

Rezidenty v roce 2020 jsou Alicia Cubells, Becka McFadden, Jana Tereková, Eva Urbanová, Karolína Křížová a Andrea Vykysalá – Holektiv a Roman Zotov-Mikshin. Na Work in Progress v Národní galerii v Praze uvidíme výběr ze zúčastněných projektů, slavnostní zakončení rezidence a ukázka Work in Prograss všech umělců pak proběhne hned další den, 27. srpna ve Studiu ALTA, které od jara sídlí v karlínské Invalidovně.

Rezidence je koncipována tak, že každý účastník přichází s vlastním projektem, který dále rozvíjí pod vedením kouče. Během rezidence účastníci analyzují jednotlivé prvky choreografie a snaží se pojmenovat jejich obsah, spolu se svými kouči znovu identifikují to podstatné, to, co je možné rozvinout apod. Kouč je na rezidenci proto, aby choreografovi pomáhal prohloubit jeho tvorbu a bádání. Pomáhá mu formulovat otázky, které si klade, nalézat nejen odpovědi, ale i správné choreografické nástroje pro svou další práci. Kouč je jakýmsi inteligentním zrcadlem pro daného umělce. Všechny nabízené aktivity se konají ve spolupráci českých a zahraničních umělců nebo účastníků.

Same Same (foto Vojtěch Brtnický)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments