V Covent Garden chystají Janáčkovu Káťu, Borisem bude Pavel Černoch

Operní kukátko (138). Týden od 26. března do 1. dubna 2018. V dnešním vydání najdete: Nová sezona v Covent Garden. Pucciniovská sezona 2018/2019 v Budapešti. Nová nahrávka Verdiho Luisy Miller. Opera na ČT art.

Nová sezona v Covent Garden
Vedení první londýnské operní scény oznámilo úplné plány na sezonu 2018/2019 včetně obsazení. Nadcházející sezona obsahuje pět původních operních premiér, jedenáct obnovených nastudování, několik výjimečných koncertních provedení a také kompletní provedení Wagnerova Prstenu Nibelungova pod taktovkou Antonia Pappana a v režii Keitha Warnera. Cyklus bude proveden v několika sériích od 24. září do počátku listopadu. Hvězdné je obsazení: John Lundgren (Wotan/Poutník), Johannes Martin Kränzle (Alberich), Günther Groissböck (Fasolt), Sarah Connolly (Fricka), Stuart Skelton (Siegmund), Emily Magee (Sieglinde a Gutrune), Nina Stemme (Brünnhilde), Stefan Vinke (Siegfried) a Karen Cargill (Waltraute). Mezi vybranými zpěváky najdeme i Maidu Hundeling jako Helmwige, jednu z valkýr.

Richard Wagner: Das Rheingold – Royal Opera House Londýn 2012 (zdroj roh.org.uk / foto © ROH/Clive Barda)

Čas předvánoční přinese vánoční operu. Premiéra Humperdinckovy opery Hänsel und Gretel (nastudování v němčině s anglickými titulky) se koná 11. prosince 2018. Obsazení je mezinárodní, polská mezzosopranistka Hanna Hipp (Hänsel) tvoří sourozenecký pár s irskou sopranistkou Jennifer Davis (Gretel) a nejznámější pro české diváky je zřejmě německá mezzosopranistka Michaela Schuster jako Matka. Inscenace bude dílem režiséra Anthonyho MacDonalda, který vytvoří i výpravu opery a navrhne kostýmy. Tuto koprodukci s Operou San Francisco bude dirigovat Sebastian Weigle.

Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel – vizuál – Royal Opera House Londýn 2018 (zdroj roh.org.uk)

Norský režisér Stefan Herheim (a nyní také nový intendant Theater an der Wien), usazený a pracující převážně v Německu, bude režírovat Čajkovského operu Piková dáma jako koprodukční projekt s Holandskou národní operou. Plánovaná premiéra 13. ledna 2019 by měla přinést výkony Evy-Marie Westbroek (Líza), Aleksandrse Antonenka (Heřman) a velké dámy britské opery Felicity Palmer v roli Hraběnky. Švédský basbarytonista John Lundgren vymění part Wotana za roli Hraběte Tomského. Hudebního nastudování se ujal Antonio Pappano.

Petr Iljič Čajkovskij: The Queen of Spades – Royal Opera House Londýn 2019 (zdroj roh.org.uk)

Únor přinese premiéru a pět následujících repríz Janáčkovy opery Káťa Kabanová (od 4. do 26. února 2019). Podle anotace inscenace hlavní role budou zpívat “rising stars” (hvězdy na vzestupu) – americká sopranistka Amanda Majeski a český tenorista Pavel Černoch. Opera bude nastudována v češtině (s anglickými titulky) a bez přestávky.

Mladá americká sopranistka má velmi různorodý repertoár, který obsahuje například i Kleopatru z Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto, řadu mozartovských rolí (Vitellia, Fiordiligi, Donna Elvira a především Hraběnku z Figarovy svatby, ve které debutovala také v Metropolitní opeře v New Yorku) a straussovských (Hraběnka z Capriccia, Maršálka a také se chystá vystoupit jako Komponista v Ariadně na Naxu), ale také Wagnerovu Evu i několik partů z moderního repertoáru (například Marta z opery Pasažérka). Oba mladí zpěváci budou debutovat na scéně Covent Garden v nové inscenaci anglického režiséra Richarda Jonese, která je druhou částí zamýšleného Janáčkova operního cyklu v tomto divadle.

Britská mezzosopranistka Susan Bickley je obsazena jako Kabanicha a většinu domácího obsazení (Andrew Tortise jako Kudrjáš, Andrew Staples jako Tichon, Dominic Sedgwick jako Kuligin, Sarah Pring jako Fekluša) doplňuje mladá australská mezzosopranistka Emily Edmonds (jako úspěšná absolventka místního studijního programu Jette Parker Young Artist) v roli Varvary. Brit Edward Gardner bude dirigentem produkce. Anthony MacDonald bude mít i po inscenaci Perníkové chaloupky stále napilno, protože k Janáčkově opeře navrhuje scénografickou složku.

Leoš Janáček: Katya Kabanova – vizuál – Royal Opera House Londýn 2019 (zdroj roh.org.uk)

Hvězdné obsazení Anny Netrebko (Leonora), Jonase Kaufmanna (Don Alvaro) a Christophera Maltmana (Carlo di Vargas) bude asi největším lákadlem pro konzervativnější předplatitele. Nová inscenace Verdiho Síly osudy z dílny Antonia Pappana a uznávaného režiséra Christofa Loye bude poprvé uvedena 21. března 2019. Režisér bude opět spolupracovat s předním německým výtvarníkem Christianem Schmidtem, který v Covent Garden touto výpravou debutuje.

V několika reprízách se ale bude měnit obsazení, o premiéře by měl zpívat francouzský barytonista Ludovic Tézier roli Carla di Vargas, a teprve ve čtvrtém představení by ho měl vystřídat britský barytonista Christopher Maltman. V polovině z deseti plánovaných představení by měla Annu Netrebko vystřídat dramatická sopranistka z Ukrajiny Liudmyla Monastyrska. Na tři večery by se Donem Alvarem měl stát Yusif Eyvazov, dvakrát v kombinaci s Liudmylou Monastyrskou a jednou s manželkou Annou Netrebko. Italskou altistku Veronicu Simeoni pak vymění v posledních třech reprízách ruská mezzosopranistka Aigul Akhmetshina v roli Preziosilly. Ale známí italští sólisté, basista Ferruccio Furlanetto a barytonista Alessandro Corbelli, zůstávají v rolích františkánů Guardiana, respektive Melitoneho v celé první sérii představení.

Giuseppe Verdi: La forza del destino – Royal Opera House Londýn 2019 (zdroj roh.org.uk)

A po takřka dvou dekádách se na scénu Covent Garden vrátí Brittenova opera pouze s pánským pěveckým obsazením. Billyho Budda v koprodukci s Teatro Real v Madridu a Teatro dell’Opera di Roma (kde inscenace bude k vidění již v květnu 2018) připraví ovšem režisérka – Deborah Warner, umělkyně s velkými zkušenostmi v inscenování operních děl Benjamina Brittena. Michael Levine je pověřen scénografickým úkolem a Chloé Obolensky navrhne kostýmy. Hudebního nastudování se ujme Ivor Bolton, kterého známe především jako světově proslulého interpreta staré hudby (ale věnuje se právě i Brittenovým operám, na jaře 2018 například dirigoval jeho operu Gloriana v Madridu). Tenorista Toby Spence bude kapitánem E. F. Verem, zloducha Claggarta zazpívá britský basista Brindley Sherratt a v titulní roli by se měl objevit jihoafrický barytonista Jacques Imbrailo, vyhledávaný představitel této role.

Benjamin Britten: Billy Budd – Royal Opera House Londýn 2019 (zdroj roh.org.uk)

V krátkosti připomeňme plánované další interpretační vrcholy sezony 2018/2019. Znovu budou zařazeny do repertoáru inscenace Simona Boccanegry (se sólisty Hrachuhi Bassenz, Carlos Álvarez, Francesco Meli a Ferruccio Furlanetto), Carmen ve dvou rozdílných obsazeních (Ksenia Dudnikova, Brian JagdeAlexander Vinogradov a Eleonora Buratto a v letní sérii Clémentine Margaine, Bryan Hymel, Luca Pisaroni a Ailyn Pérez). Roli kurtizány Violetty Valéry budou střídat Ermonela Jaho a Angel Blue a v pánských rolích je jako syn a otec Germontové doplní Charles Castronovo a Plácido Domingo.

Znovu jsou zařazeny i Mozartovy opery Così fan tutte a Figarova svatba a Gounodův Faust soustředí hvězdy první velikosti (Michael Fabiano, Diana Damrau a Erwin Schrott). Sondra Radvanovsky bude Maddalenou v reprízách Giordanova Andrei Chéniéra (kterého ztvární Roberto Alagna), Kristīne Opolais a Angela Gheorghiu pak Toskami ve spojení s Vittoriem Grigòlem jako Caravadossim a Brynem Terfelem nebo Marcem Vratognou jako Baronem Scarpiou. Bryn Terfel také zopakuje svého působivého Borise Godunova v Musorgského stejnojmenné opeře. A znovu se budou bavit diváci na reprízách Donizettiho Dcery pluku s novým obsazením (Javier Camarena, Pietro SpagnoliSabine DevieilheEnkelejda Shkosa). Slavnostní koncert 23. října 2018 bude obsahovat jediné dílo – Verdiho Messu da Requiem ve skvělém obsazení (Krassimira Stoyanova, Jamie Barton, Gábor Bretz, tenor v jednání).

Všechny premiérové tituly a vybrané revivaly budou přístupné v kinopřenosech a live-streamech.

Royal Opera House Covent Garden Londýn (zdroj flickr.com/Rain Rabbit)


Pucciniovská sezona 2018/2019 v Budapešti
Také vedení Maďarské státní opery na tiskové konferenci uvedlo kompletní programovou nabídku na sezonu 2018/2019. Pod mottem Pucciniho Itálie se budapešťská operní dramaturgie soustředila především na díla Giacoma Pucciniho a jeho současníků. Během sezony budou nastudovány hned čtyři opery tohoto nejvýznamnějšího hudebního veristy. Tak, jak bývá v Budapešti zvykem, většina partů je obsazena domácími pěvci.

Magyar Állami Operaház Budapešť (zdroj commons.wikimedia.org/Elin)

1. prosince 2018 zazní premiéra Děvčete ze zlatého Západu v Erkelově divadle, kterou nastuduje Kocsár Balázs. V roli Minnie se budou střídat Éva Bátori a dobře známá dramatická sopranistka Szilvia Rálik, kterou známe z hostování z operních scén v Praze a Brně. Režie je svěřena ruskému režisérovi Vasilymu Barkhatovi, který pracuje převážně mimo svou vlast. Stejný dirigent připraví květnovou premiéru Pucciniho opery Manon Lescaut (18. května 2019). V hlavních rolích Gabriella Létay Kiss (Manon) a Gergely Boncsér nebo Attila Fekete (Rytíř Des Grieux). Zcela domácí inscenační tým doplňuje Máté Szabó jako režisér.

Jako poloscénická produkce se poprvé na scéně Maďarské národní opery představí Pucciniho Edgar. Ve třech večerech ho bude řídit Gábor Káli, obsazení je zatím v jednání. Na konci května bude scénicky provedena Pucciniho Vlaštovka v režii Ference Angera, ostatní účinkující jsou v jednání.

Pucciniho opery, z nichž má Maďarská státní opera některé stěžejní tituly (Bohéma, Tosca, Triptych) na dlouhodobém repertoáru, doplní premiéra Ponchielliho La Giocondy (22. února 2019 v Erkelově divadle). Pod taktovkou Gergelyho Kesselyáka budou zpívat maďarští sólisté Eszter Sümegi (Gioconda), Gergely Boncsér (Enzo), Erika Gál (Laura) a také známý rumunský barytonista Alexandru Agache (Barnaba). Režií je pověřen Ferenc Anger. Veristické zaměření sezony doplní i koncertní provedení (25. března 2019 v Erkelově divadle) zcela zapomenuté opery Franca Alfana Il Principe Zilah (Kníže Zilah) z roku 1909 na libreto Luigi Illicy podle prozaické předlohy Julese Claretieho s námětem tragického osudu šlechtické maďarské rodiny.

Na objednávku Státní maďarské opery vznikla komorní hra s použitím řady opusů Giacoma Pucciniho s názvem Chryzantémy aneb Smrt Liú, kterou napsal Szálinger Balázs. Drama je inspirováno osudem služky v Pucciniho domě, kterou žárlivost jeho manželky Elviry přivedla k sebevraždě. Součástí hry jsou integrovaná hudební čísla, komorní skladba Crisantemi a nechybí samozřejmě upravené ukázky z jeho oper, především z Turandot.

Magyar Állami Operaház Budapešť – hlediště (zdroj flickr.com/Pank Seelen)

Nová sezona přinese i světovou premiéru nové úpravy Mozartových operních fragmentů. Komická opera L’oca del Cairo (Husa z Kaira) spojuje jednak fragment stejnojmenné opery a také dalšího komického díla Lo sposo deluso, z něhož zanechal Wolfgang Amadeus Mozart jen několik dokončených scén. Ve zcela nové úpravě Attily Toronykőye, který představení i režíruje, bude dílo představeno 27. ledna 2019.

Maďarská tvorba je zastoupena večerem se dvěma kratšími operními díly: Zlato a žena Jenő Kenessey a současnou prací Rodina Tóthova Pétera Tótha ve světové premiéře. Druhá opera vznikla podle i u nás populární tragikomedie a jedné z nejoblíbenějších maďarských literárních látek vůbec. Tento večer již bude inscenován na zcela novém jevišti v Bánffyho divadle v Eiffel Art Studios (Eiffel Műhelyház), poboční studiové scéně, která bude také slavnostně otevřena v nadcházející sezoně. Poslední operní premiérou (1. července 2019) bude Korunovace Poppey Claudia Monteverdiho, již připraví dámský tým: Kriszta Székely (režie), Juli Balázs (scénografie) a Dóra Pattantyus (kostýmy).

Sezonu 2018/19 uvede sedm koncertních provedení Carminy Burany Carla Orffa s dirigentem Tiborem Bogányim, který je také tvůrcem audiovizuálního konceptu doprovázejícího koncert. Velkoplošná projekce je spojena s baletním vystoupením.

V nadcházející sezoně bude zde na koncertech hostovat řada světových pěvců, například tenorista Vittorio Grigòlo, mezzosopranistka Elīna Garanča, sopranistka Sonya Yoncheva a další. Koloraturní sopranistka Edita Gruberová dvakrát pohostinsky vystoupí v titulní roli Donizettiho opery Lucia di Lammermoor.


Nová nahrávka

Giuseppe Verdi: Luisa Miller (zdroj europadisc.co.uk)

Verdi, Giuseppe – Luisa Miller. Chor des Bayerischen Rundfunk, Münchner Rundfunkorchester. BR-Klasik 2018 (2 CD). Verdiho opera Luisa Miller (podle Schillerova dramatu Úklady a láska) z počátku jeho takzvaného středního tvůrčího období, konkrétně z roku 1849, není tak častým hostem na světových jevištích, jak by si toto zajímavé hudebně-dramatické dílo zasloužilo. I když třeba čeští diváci budou moci na jaře zhlédnout přenos tohoto díla z Metropolitní opery v New Yorku s předními světovými sólisty.

Základem nahrávky bylo koncertní provedení opery v Mnichově (24. září 2017 v Prinzregententheater). Hlavní hvězdou nové nahrávky je lotyšská sopranistka Marina Rebeka, pro kterou právě operní party v dílech Verdiho představují závažnou část repertoáru. Náročný titulní part v minulosti nahrály nejvýznamnější pěvkyně jako Anna Moffo, Montserrat Caballé, Katia Ricciarelli, Renata Scotto nebo Aprile Millo. A Marina Rebeka odvádí jako Luisa Miller velmi dobrý a vyrovnaný výkon, ač se část kritiků po koncertním provedení shodla na poněkud chladném výrazovém dojmu z jejího vystoupení. Zajímavý spinto soprán s lehce kovovou barvou a velká nosnost i sonorita jejího hlasového fondu včetně umírněné práce s výrazem ji předurčují k hudbě druhé poloviny devatenáctého století. Poctivý výkon, který určuje laťku ostatním sólistům nahrávky.

Marina Rebeka (zdroj marinarebeka.com / foto Dario Acosta)

Tenorista ze Sicílie Ivan Magri jako Rodolfo přes krásnou kulturu pian nedosahuje stoprocentní kvality nejvyšších tónů a občas se uchyluje k hlasovým efektům vlastním spíše veristické tvorbě. Velmi uspokojivé je obsazení Georgea Peteana (Miller) a Anteho Jerkunici (Wurm) i Marka Mimici (Walter). Bez větších problémů, ale výrazově matněji vyznívají výkony Judit Kutasi (Federica) a Corinny Scheurle (Laura). Velmi dobře zní orchestr pod řízením nového šéfdirigenta Ivana Repušiće, který dává nahrávce dramatismus, pravý verdiovský styl i propracovanost.


Opera na ČT art
Ve středu 28. března 2018 v 1.15 je zařazena repríza filmové verze Debussyho Utrpení svatého Šebestiána v režii Petra Weigla, o které jsme psali obšírněji v minulém Operním kukátku (zde). Ke stodesátému výročí narození legendárního dirigenta Herberta von Karajana (1908–1989) je uváděn německý eponymní dokument (o délce 52 minut) z roku 2015. V premiéře je na programu ve středu 28. března ve 20.20, v repríze pak v neděli 1. dubna v 23.45. Snímek obsahuje řadu zajímavých sekvencí ze zkoušek, které zajímavě doplňují a také rozšiřují obecně tradovaný umělecký a lidský profil charismatického dirigenta.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments