Vítězové Festivalu Opera 2017 jsou známi, divákům se nejvíc líbil ostravský Hamlet

Na třináctém ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2017, konaném v Praze, u diváků i kritiků uspěly inscenace Thaïs a inscenace Hamlet. Opera Julese Masseneta Thaïs v provedení Divadla F. X. Šaldy Liberec (recenzi z tohoto představení jsme přinesli zde) získala čestnou cenu kritiků, takzvanou Libušku, za nejlepší inscenaci. Opera Hamlet Ambroise Thomase v podání Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (naši recenzi najdete zde) se stala nejlepší inscenací podle diváků.

A. Thomas: Hamlet – Thomas Weinhappel (Hamlet), Janja Vuletic (Gertrude), NDM 2016 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Na osmnáct představení sedmnácti souborů z celé České republiky a Slovenska přišlo 7.500 diváků.

Odbornou porotu i diváky zaujali také představitelé titulních rolí oceněných inscenací. Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role Hamleta získal Thomas Weinhappel (rozhovor s ním nejen o Hamletovi najdete zde), diváci stejnou cenu přisoudili Lívii Obručník Vénosové za ztvárnění Thaïs. Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha (recenze zde). Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla letos připadla vedení Národního divadla Brno v čele s Martinem Glaserem a Jiřím Heřmanem za současnou koncepci a realizaci Festivalu Janáček Brno. Ceny v podobě skleněného artefaktu budou předány na scénách jednotlivých divadel.

„Vzhledem k ohlasu jednotlivých představení u diváků lze říct, že nejsou vítězové a poražení,“ konstatovala ředitelka festivalu Šaldová.

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy na festivalu uspělo potřetí za sebou. V roce 2015 získalo čestnou cenu kritiků za nejlepší inscenaci dvanáctého ročníku, kterou se stala opera Josefa Bohuslava Foerstera Eva. Liberečtí si také odvezli čestnou cenu kritiků za operu Julese Masseneta Don Quichotte, nejlepší inscenaci jedenáctého ročníku.

Letošní třináctý ročník Festivalu Opera 2017 zahájilo 13. září představení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů v podání Moravského divadla Olomouc (naši recenzi najdete zde). Do 4. listopadu festival na různých místech v metropoli nabídl inscenace operních souborů z Česka a Slovenska. Festival je společnou akcí všech zúčastněných divadel. Je pouze na rozhodnutí jejich vedení, s jakým titulem se akce zúčastní. Operní festival pořádá Jednota hudebního divadla od roku 1993 každé dva roky. Je nesoutěžní, ale i letos byly výjimečné výkony oceněny čestnými cenami, takzvanými Libuškami.

Související články


Reakcí (3) “Vítězové Festivalu Opera 2017 jsou známi, divákům se nejvíc líbil ostravský Hamlet

  1. Pokud porotu tvoří stále titíž lidí a počtvrté u nich uspěje inscenace z Liberce, tak to podle mě asi zákonitě budí jisté pochybnosti. Opravdu tu dnes není operní soubor, který by léta tvořil lepší inscenace než zrovna Liberec. Letos mám srovnání, protože jsem viděl téměř všechna představení mimopražských souborů. A nad volbou odborné poroty dost kroutím hlavou. Podle mě měla vyhrát Ostrava, ale třeba i Bratislavu bych považoval za vážného kandidáta na ocenění. A zklamalo mě, že nic nedostaly České Budějovice. Minimálně jsem si myslel, že dostanou cenu ředitelky festivalu za přínos v oblasti vedení dětí k opeře. Což je z hlediska budoucnosti opery to nejdůležitější. Pokud se opera nemá stát ještě více než doposud stát „senior klubem“.

  2. Každé hodnocení uměleckého výkonu je subjektivní, i to Vaše. Zajímavostí letošního ročníku je fakt, že se hodnocení diváků i kritiků vzácně prolínají. U diváků Thais obsadila pomyslné druhé místo, kritici ocenili i Hamleta. U sólistů pak byli kromě oceněných zmíněni i paní Sibera, stejně jako pak pan Kotlár.

Napsat komentář