Wagnerův Holanďan v Semperově opeře v novém obsazení

  1. 1
  2. 2

Dalším z nových pěvců v inscenaci byl představitel Holanďana Thomas Gazheli. Snad jsem vůči jeho způsobu spíše krčně tlačeného pěveckého projevu až nekriticky zaujatý, ale mně se, zjednodušeně řečeno, nelíbí a působí na mne jako na posluchače nepříjemně. Snad jsem determinován svou pěveckou praxí a jí vytvořenou konkrétní estetickou představou vokálního projevu jako takového, ale jsem přesvědčen, že jakákoli pěvecká kreace Thomase Gazheliho, kterou jsem slyšel, musí působit na většinu posluchačů nepřirozeně a nepříjemně. Chápu tedy obsazení tohoto pěvce do některých konkrétních charakterních rolí, proč ale zpívá Holanďana, to opravdu nechápu. Krčně tlačený a uměle barevně zatěžkaný hlas jen velmi těžce „jde“ do výšek, celková přepjatost se navíc zřetelně projevovala i v hereckém projevu, kde nepřiměřená exaltovanost přecházela až do pohybové křeče. Navíc se v hlasovém projevu pěvce objevilo nepatřičné (hlasově, stylově i esteticky) rejstříkování, které snad vycházelo ze záměru vylehčit tiché či lyrické úseky, nicméně svou plochostí tato místa působila nejen nestylově (ztráta šíře tónu, barevná plochost a velká zvuková diference), ale i nevkusně. Pojetí režisérky mi sice nekonvenuje, ale nemohu o něm z profesního hlediska říct nic negativního, protože se jedná bezesporu o profesně i profesionálně adekvátně odvedený výkon; představitel Holanďana je ovšem z mého pohledu pro roli, na kterou byl angažován, po všech profesních stránkách nedostatečný. Pokud ho snad trápila indispozice, měla se ohlásit a mé hodnocení by jistě nebylo takto neobvykle příkré, ale jinak znám mnoho „běžně dostupných“ pěvců, kteří by si s touto (bezesporu velmi náročnou) rolí poradili s mnohem větším přehledem. A ještě malá glosa: o dva dny později jsem byl na recitálu Daniela Hůlky, kde jsem si (mimo jiné) vychutnal v jeho opravdu skvělé interpretaci Holanďanův úvodní monolog. Jistě, srovnávám nesrovnatelné (jeviště drážďanské opery není divadlo Broadway a koncertní provedení monologu je něco jiného než komplexní vytvoření celé role), nicméně široký, ve všech polohách přirozeně a dramaticky znělý hlas Dana Hůlky mi přinesl opravdu stylové posluchačské potěšení a v tomto kontrastu mi pak výkon Thomase Gazheliho připadal ještě více neadekvátní – a to i vzhledem k prestižnosti drážďanské scény.Co k představení Bludného Holanďana v Semperoper dodat? Pro mne jako recipienta to bylo představení plné rozporů, které ale nepostrádalo velice hodnotné umělecké projevy. Tradičně skvělý pěvecký sbor (tempovou nejednotnost mužského sboru v prvním jednání přikládám na vrub spíše dirigentovi), skvělé výkony sólistů, fantastický zážitek z pěveckého i hereckého projevu Wookyunga Kima, velmi efektní a nápadité výtvarné pojetí díla, to vše mi přineslo dostatečné množství pozitivních vjemů, které to negativní přece jenom „přebily“.

Na závěr ještě poznámka: 7. listopadu letošního roku se můžeme těšit na scéně drážďanské opery na premiéru Straussovy Arabelly. Dirigovat bude Christian Thielemann (sláva!), jinak je angažován totožný inscenační tým jako v Bludném Holanďanovi (tedy převážně dámské spojení Klepper – Segna – Tuma – Purkrabek). Jedná se v podstatě o přenesené představení z letošních salcburských hudebních slavností (z 12. a 21. dubna) a opravdu jsem velmi zvědav, jaké bude v interpretaci inscenátorů jevištní ztvárnění této (v mnohém modernější a především ryze realistické) opery. Že inscenace bude hudebním svátkem, to již předem zaručuje Thielemannovo zaštítění a mnoho zvučných jmen sólistů. Máme se tedy opravdu na co těšit.

Hodnocení autora recenze: 60 % 

Richard Wagner:
Der fliegende Holländer
Dirigent: Constantin Trinks
Režie: Florentine Klepper
Scéna: Martina Segna
Kostýmy: Anna Sofie Tuma
Světla: Bernd Purkrabek
Video: Bastian Trieb
Sbormistr: Pablo Assante
Sächsische Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
Vocalensemble der Theodore Gouvy Gesellschaft
Premiéra 15. června 2013 Semperoper Drážďany
(psáno z reprízy 17. 5. 2014)

Holländer – Thomas Gazheli
Senta – Marjorie Owens
Daland – Georg Zeppenfeld
Mary – Christa Mayer
Erik – Wookyung Kim
Steuermann – Simeon Esper

www.semperoper.de

Foto Matthias Creutziger

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Der fliegende Holländer (Semperoper Drážďany)

[yasr_visitor_votes postid="62709" size="small"]

Mohlo by vás zajímat