Z České taneční platformy 2023 (3): Boom vol. 2 #soucasnanovocirkusovashow

aneb O svobodě generace Z od virtuálního k fyzickému doteku… V rámci letošního 29. ročníku festivalu České taneční platformy představili mladí akrobaté Cirku La Putyka (tzv. Young Bloods) strhující show – Boom vol. 2. Tímto projektem propojili Česko a Ukrajinu cirkusovým uměním a přívalem svobodně projevené energie. Po vypuknutí války na Ukrajině pozval režisér a principál souboru Rostislav Novák ml. ke společné práci do Prahy studenty Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění. Boom vol. 2. volně navazující na Boom vol. 1 z března minulého roku, inscenaci vyprávějící o životních prioritách generace Z – tedy mladých lidí narozených od poloviny 90. let do prvního decenia nového tisíciletí – je tak přibližně z poloviny obsazená českými artisty a z druhé poloviny studenty a mladými profesionály Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění.
Cirk La Putyka – Boom vol.2 (foto Lukáš Bíba, Jatka78)

Představení začíná typickým napojením na virtuální realitu a svět sociálních sítí v podobě promítání informačního toku o tom, kolik času dnešní mladí průměrně tráví sledováním telefonů a obrazovek. Téma inscenace předznamenávají postavy přicházející na jeviště s hlavami uvězněnými ve velkých nafouklých bublinách: jak překonat sebeizolaci a navázat kontakt s ostatními. Na scénu a do středu dění se záhy dostávají kyjevští umělci, a to v klíčovém momentě, kdy ostentativně přijdou na jeviště v obřích bundách, do nichž jsou zabaleni jako do spacáků od hlavy až k patě. I oni mají pohledy upřené do displejů, jenom místo rozptylujících kreativních ig reels sledují, co se děje doma na Ukrajině. Divák o tom ví díky zoomu obrazu a amplifikaci zvuku.

Z křehkého chaosu se postupně rodí propojování a sdílení. Akrobaté opouštějí svůj izolovaný svět a potkávají se v prostoru. Hravým způsobem vypráví příběhy o životě, o svých snech, představách a hodnotách. Hrají o svobodě a o všem, co se jich jako mladých lidí dotýká a co mají společné. Postupně do hry vtahují diváky a promlouvají ke všem dalším generacím přítomným v publiku. Mají si zapnout své telefony a na Instagramu najít live stream Cirku La Putyka. Postupně většina diváků svolně zapne živý virtuální proud a pomocí svých mobilních displejů se seznamuje s vizáží a prezentací jednotlivých umělců, kteří mezitím stojí v zákulisí a v dynamickém tempu do mikrofonu sdělují útržky svých příběhů a názorů.

Cirk La Putyka – Boom vol.2 (foto Lukáš Bíba, Jatka78)

V závěrečné videoprojekci sledujeme promítané výpovědi performerů. Mluví v nich o tom, co pro ně znamená svoboda, ti, kteří ji nikdy neztratili, i ti, jejichž svoboda byla válkou omezena nebo potlačena. Pestrá paleta názorů a životních postojů upřímným a velmi osobním způsobem reflektuje složitou situaci mnohých umělců, jejichž životní osudy se kvůli válce otočily o 180 stupňů. Celou sedmdesátiminutovou inscenaci uzavírá pohybové sebevyjádření každého z akro-tanečníků. Jednotlivé výstupy se postupně slévají do hravého, kompaktního, houževnatého a nezlomného společenství, ve kterém každý má svou nezastupitelnou funkci.

Hlavním motivem scénografie Boom vol. 2 je obraz od Jasona Craigheada Distance to Love, jehož zvětšeninu tvůrci promítli na zadní stěnu do hloubky jeviště. Dynamická a expresivní kombinace akrylové barvy, olejového pastelu a grafitových značek na plátně jaksi všeobjímá a halí do svého hávu pestrou paletu výjimečných ukázek tance, akrobacie a cirkusových dovedností, kterými performeři zaplňují jeviště. Obraz vyzařuje nakažlivou a vroucí mladistvou energii. Každý stříkanec má svoje místo a celek vyjadřuje pozoruhodnou kompozici emocí. Kombinace instinktu a spontánnosti s cílevědomým pohybem čar vytváří rovnováhu struktur složitě propojených sítí. Distance to Love v nás podněcuje emocionální reakci a zapojuje nás do emotivního proudu celé inscenace Boom vol. 2.

Cirk La Putyka – Boom Vol.2 (foto Lukáš Bíba, Jatka78)

Ta za téměř neustávajícího doprovodu uhrančivě dynamické živé elektronické hudby Igora Ochepovského předkládá divákovi v rychlém tempu sled výjimečných artistických kousků; akrobatických, žonglérských a klaunských čísel, práci s cyr wheelem, novocirkusové prvky na závěsných šálách a kruzích, na čínské tyči, break dance, street dance, současný tanec, které propojuje videoart a vyprávění příběhu mladé generace Z, takzvané „Heads down generation“, tedy generace, kterou charakterizuje skloněná hlava a pohled upřený na displej chytrého telefonu. Krom hlavního vizuálního motivu Distance to Love projekt pracuje též s díly od autorů a umělců jako jsou Scott Cawthon, Florian Pichon, Ian Moore a Fritz Freund nebo již zesnulého herce Miroslava Kamana.

Inscenace Boom vol.2 vypráví o životech, které žijeme, o generačních otázkách a kontrastech, o tématu svobody, která se dotýká nás všech bez ohledu na náš věk nebo původ, o tom, jak ji pojímáme, prožíváme, co pro nás znamená a jak je pro nás důležitá. Tvůrci projektem navázali na trend letošního festivalu – mezinárodní networking. Je znát, že celý projekt vznikl impulzivně a poskládal různé akrobatické umy novocirkusových aktérů. Provedením je však inscenace více než profesionální, důvěřuje tělu a pohybu jako komunikačnímu kódu, experimentuje s ním a posouvá hranice nového cirkusu o několik úrovní výše.

Boom vol.2
Koncept, režie: Rostislav Novák ml.
Scénografie: Pavla Kamanová
Choreografie: Thomas Steyaert
Světelný design: Karlos Šimek
Zvukový design: Jan Mikšátko
Šéf techniky: Oldřich Procházka
Kostýmy, make-up: Kristina Záveská
Hudba: Igor Ochepovsky
Hudba – elektronické fragmenty: Kryštof Záveský
Producent: Cirk La Putyka, Underbelly
Produkce: Kateřina Pavlíčková
Fotografie: Lukáš Bíba, Tomáš Třeštík, Petr Chodura
Grafický design: Michal Kukačka
Technická spolupráce: Matěj Pohorský
Obsazení: Martin Kadrnožka, Jakub Slovák, Šárka Říhová, Tomáš Hrubý, Katrin Cvinerová, Viktorie Georgievová, Filip Mašek, Tomáš Brt, Barbora Halčáková, Lenka Nahodilová, Denise Arazimová, Anna Lipoldová, Kateryna Smyrnova, Polina Lysenko, Anna Stiebunova, Karina Zarutska, Danylo Zankov, Ivan Sobchenko, Oleksii Vakal, Boris Kriachek…

Premiéra: 4. srpna 2022 na Fringe Festivalu v Edinburghu
Česká premiéra: 30. září 2022
Psáno z reprízy 28. března 2023 v divadle Jatka78

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments