Pavel Svoboda: Historické varhany v Dobrušce

Recenzovaný kompaktní disk má dvě dominanty: prezentaci mladého talentovaného varhaníka Pavla Svobody, laureáta Mezinárodní varhanní soutěže Pražského jara 2013, a současně prezentaci vzácných historických varhan kostela sv. Václava v Dobrušce.Hlavní postavou této nahrávky je nepochybně osobnost Pavla Svobody, dobrušského rodáka a patriota, který je s varhanami v kostele sv. Václava důvěrně obeznámen a nejspíš byl hlavním iniciátorem nahrávky jako takové i její celkové dramaturgie. Snímek obsahuje standardní repertoár pilířových skladeb barokní varhanní literatury. Při jejich volbě bylo nesporně nutno přihlédnout k rozsahovým i technickým možnostem historického nástroje. To, co bylo vybráno, nástroji znamenitě vyhovuje a citlivá, nápaditá registrace ozřejmuje nevšední zvukové možnosti dobrušských varhan. Nástroj není z největších, jeho dispozice je ovšem dosti bohatá na barevně charakteristické rejstříky, což umožňuje řadu vskutku pozoruhodných kombinací. Překvapivě silně je vybaven pedál se třemi šestnáctistopými rejstříky: jeho nevšední zvukovou hutnost se zřetelnými, nesplývajícími konturami prokáží na nahrávce zejména Bachovy fugy, imitované úseky v Buxtehudeho Preludiu g moll či imitované partie u Muffata.Mechanická traktura, jak prozrazuje recenzovaný snímek, nečinila Pavlu Svobodovi pražádné problémy: píše-li se v bookletu o její těžkopádnosti, pak brilantní, jemně odstíněné a technicky perfektní pasážové a koloristní detaily v „toccatových“ úsecích Buxtehudeho Preludia g moll a Muffatovy Toccaty IV žádnou těžkopádnost neprozrazují, ba naopak: jsou zde vymodelovány s detailní precizností takřka jako na cembale.

Bachovy varhanní drobnosti s charakterem spíše instruktivním dokázal Svoboda případ od případu zřetelně individualizovat ve zvuku, tempech, frázování, čímž vtiskl každé jednotlivé skladbě osobitý charakter. Celkový zvuk Osmi malých preludií a fug působí na nahrávce o poznání hutněji, než tomu je u Buxtehudeho a Muffata, což se zdá být logické. Naopak, chorální předehra Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721, je na nahrávce pojata velmi subtilně ve zvuku a velmi soustředěně v meditativní výpovědi: cantus firmus této pozoruhodné juvenilie zní diskrétně, a přesto dostatečně výrazně v pomalých hodnotách v diskantu, doprovázen v zásadě homofonní, pestrou harmonickou výplní, která chorální nápěv nikde nepřekrývá, a přesto zřetelně modeluje harmonické pozadí. Výsledek je neokázalý, leč plně přesvědčivý. V průvodním textu v bookletu bohužel není o této, svým způsobem výjimečné, skladbě ani zmínka, což je nejspíš důsledek nějakého opomenutí či technického nedopatření. Waltherův Koncert h moll pro varhany sólo hraje Svoboda s naprostou jistotou, technickou brilancí i zvukovou vyhraněností ve všech třech větách. I z dramaturgického hlediska je tím snímek v závěrečné položce s náležitým efektem vygradován. Z interpretačního hlediska má nahrávka znamenitou úroveň, hodnou laureáta soutěže Pražského jara a řady dalších úspěchů zakládajících pověst Pavla Svobody jako nadějného mladého umělce.

O+

Rovněž zvuková režie snímku je po mém soudu dokonalá, přináší kvalitní autentický zvuk se všemi charakteristickými projevy historického nástroje. Vkusná je i vnější výbava kompaktního disku – obal i booklet jsou v jednotném, výtvarně plně uspokojivém stylu. V průvodním textu nahrávky shledávám nicméně určité disproporce: text (jehož autor není uveden) je snad až asketicky stručný, což se dá pochopit u standardního a vcelku známého repertoáru, mnohokrát už popsaného, k němuž jsou podrobnější informace snadno dostupné. Opomenuta je, jak jsem už uvedl, zmínka o Bachově chorální předehře Erbarm dich mein, o Herre Gott.

Zmiňuje-li průvodní text u Bachových Acht kleine Präludien und Fugen známý problém s autorstvím těchto skladeb (Bach – Krebs), pak měl být připomenut obdobný problém i u Waltherovy varhanní transkripce údajně Vivaldiho Concerta h moll. Autorem předlohy může – ale nemusí – být Vivaldi. Kandidátem autorství je totiž i německý houslista, kapelník a skladatel Joseph Meck (1690–1758), který Vivaldiho sloh dokonale ovládl a jehož concerti bývají občas přisuzovány známějšímu Vivaldimu. To je prostě dodnes otevřený problém a nahrávky i notová vydání Waltherovy transkripce střídavě uvádějí Vivaldiho (toho arci častěji) i Mecka – přesně v duchu svědectví dobových pramenů.

Základní údaje o interpretovi jsou, po mém soudu, postačující. Zbývá tudíž v úvodu konstatovaná druhá dominanta nahrávky – tedy varhany kostela sv. Václava v Dobrušce: zde mi ta pětiřádková anotace připadá přece jen až příliš strohá. Autor průvodního textu se přitom měl o co opřít: existuje důkladná a zasvěcená studie o dobrušských varhanách od Jiřího Fukse, publikovaná ovšem v regionálním sborníku, a tudíž širšímu okruhu zájemců nepříliš známá. Soudím, že některé pozoruhodné údaje z této studie mohly být do bookletu recenzovaného CD (samozřejmě náležitým způsobem) převzaty.
Hodnocení autora recenze:
90 %

Historical Organ in Dobruška (1727)
Pavel Svoboda (varhany)
Sound engineer: Aleš Dvořák
Music production: Vít Havlíček, Pavel Svoboda
Producer: Radek Křižanovský
Nahráno 24. října 2011
Vydal Triart Recording 2014
Délka nahrávky: 56.50

Dietrich Buxtehude: Prelude G Minor, BuxWV 163
Georg Muffat – Toccata IV Apparatus Musico–Organisticus
Johann Sebastian Bach:
– Preludes and fuges BWV 553—560
– Prelude and Fugue in C Major, BWV 553
– Prelude and Fugue in D Minor, BWV 554
– Prelude and Fugue in E Minor, BWV 555
– Prelude and Fugue in F Major, BWV 556
– Prelude and Fugue in G Major, BWV 557
– Prelude and Fugue in G Minor, BWV 558
– Prelude and Fugue in A Minor, BWV 559
– Prelude and Fugue in B flat Major, BWV 560
– Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721
Johann Gottfried Walther: Concerto B Minor after Vivaldi LV 133:
– Allegro
– Adagio
– Allegro

Foto Honza Ježdík

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Svoboda: Historical organ in Dobruška (CD)

[yasr_visitor_votes postid="119877" size="small"]

Mohlo by vás zajímat