Thálie 2012: rekordní počet nominací pro Ostravu, bodoval i spojený Balet ND

Kompletní seznam a zdůvodnění nominací pro operu a balet, širší nominace 

Herecká asociace odpoledne oficiálně vyhlásila nominace na ceny Thálie. Z nominovaných nakonec vzejdou jména oceněných, kteří Thálie převezmou na slavnostním večeru 23. března 2013 v pražském Národním divadle.

Nejvíce nominací na ceny Thálie, které budou uděleny za interpretační výkony v oborech činohry, opery, baletu a tance, operety a muzikálu v roce 2012, mají umělci z Národního divadla moravskoslezského z Ostravy. Nominováni byli sedmkrát. Brněnské scény získaly pět nominací, plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla dvě. Prestižní ocenění letos Herecká asociace udělí už podvacáté.

Devět nominací nasbírala pražská divadla a kolektivy, dvě z nich díky výkonům na jevišti Státní opery Národního divadla. Česká první scéna, která však už celý loňský rok fungovala ve svazku se Státní operou Praha, má jedinou nominaci. Další získaly Divadelní společnost Masopust, divadla Ungelt a Dejvické, již neexistující soubor Pražského komorního divadla, Hamlet Production a Divadlo na Vinohradech.

Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil je přesvědčený, že letošních sedm nominací pro umělce ostravského divadla je historickým úspěchem tamních umělců. “Není zvykem, aby čtyři z šesti nominací putovaly za umělci z inscenací jednoho souboru,” zdůraznil  hudební ředitel ostravské opery Robert Jindra.

V opeře byli na Thálii nominováni Kateřina Jalovcová, Jana Šrejma Kačírková, Pavla Vykopalová, Aleš Briscein, Tomáš Černý a Luciano Mastro, v baletu pak Ivona Jeličová, Alina Nanu, Lucie Skálová, Robert Skujenieks, Ondřej Vinklát a Adam Zvonař. Tady jsou doslovná zdůvodnění jejich nominací, stejně jako i nominace širší, a také složení odborných porot.

Opera
nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
ženy:

Kateřina Jalovcová
Role: Panna Róza
Název inscenace: Tajemství
Hudba: Bedřich Smetana
Libreto: Eliška Krásnohorská
Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Dominik Beneš
Premiéra: 27. října 2012
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Altistka Kateřina Jalovcová vyniká vyrovnaným, sametově znějícím hlasem, s nímž dokáže do nejmenších detailů nuancovat emocionální rozpoložení vytvářené dramatické postavy. Panna Róza ze Smetanova Tajemství je v jejím podání ušlechtilým obrazem inteligentní ženy konce 19. století, která se odvahou poukázat kriticky na neduhy maloměstsky úzkoprsého okolí řadí mezi vzory české duchovní elity tehdejší doby. O své znovunalezené štěstí bojuje s rozvahou, nekompromisně; nesmlouvavým postojem dokáže být morální oporou i ostatním.

Jana Šrejma Kačírková
Role: Julie
Název inscenace: Romeo a Julie
Hudba: Charles Gounod
Libreto: Julius Barbier a Michel Carré
Dirigent: Tomáš Brauner
Režie: Peter Gábor
Premiéra: 15. prosince 2011
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Jana Šrejma Kačírková je pěvkyní, která na sebe každou nově vytvořenou rolí upoutává pozornost nejen pražského nebo ostravského publika, ale i odborné kritiky. Je to dáno především výbornou hlasovou technikou a přirozeným, od všeho operního patosu oproštěným herectvím. Roli Julie navíc propůjčila bezprostřednost svého mládí, což bylo zcela v souladu  s režijní koncepcí Petera Gábora. Spolu s Alešem Brisceinem vytvořila věrohodný pár veronských milenců s přesahem do dnešních dnů.

Pavla Vykopalová
Role: Míla Válková
Název inscenace: Osud
Hudba: Leoš Janáček
Libreto: Fedora Bartošová
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Ansgar Haag
Premiéra: 16. listopadu 2012
Národní divadlo Brno
Míla Válková, hlavní ženská postava Janáčkovy opery Osud, trpí rozporem mezi svou láskou a nutností zachovávat měšťanské dekorum. V brněnské inscenaci Pavla Vykopalová s výborným využitím svých fyzických dispozic velmi dobře herecky ztvárnila elegantní mladou dámu, která přece jen podléhá svému citu, a vedla svoji figuru až k tragickému konci. Dokonalý vokální projev s naprosto zřetelnou artikulací slova odkrýval bohatý vnitřní svět Míly. V komplementárním souladu pěvecké i herecké složky vystavěla tak Pavla Vykopalová velmi přesvědčivou postavu.

širší nominace:
Marie Fajtová – role Norina v inscenaci Don Pasquale (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Livia Obručník – Vénosová – role Violetta  v inscenaci  La Traviata (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Jana Sýkorová – role Varvara v inscenaci Káťa Kabanová (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ivana Veberová – role La Gioconda v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Jana Wallingerová – role Dulcinée v inscenaci Don Quichotte (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Opera
nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
muži:

Aleš Briscein
Role: Romeo
Název inscenace: Romeo a Julie
Hudba: Charles Gounod
Libreto: Jules Barbier a Michel Carré
Dirigent: Tomáš Brauner
Režie: Peter Gábor
Premiéra: 15. prosince 2011
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Aleš Briscein dnes patří k tenoristům, kteří se s úspěchem uplatňují na zahraničních operních scénách. V jeho rozsáhlém repertoáru je Gounodův Romeo rolí, která přesně odpovídá jeho světlejšímu pohyblivému lyrickému tenoru, ideálnímu pro francouzskou hudbu. V džínách, tričku a sportovní bundě nebo odvážně jen v černých slipech a rozepnuté košili vystihl v souladu s režijní koncepcí přesně mladíka chlapecky vzpurného, rozverně skotačícího, mrštně prchajícího, něžně stydlivého, prudce vášnivého i muže odhodlaného obětovat vše pro svoji lásku.

Tomáš Černý
Role: Rinald
Název inscenace: Armida
Hudba: Antonín Dvořák
Libreto: Jaroslav Vrchlický
Dirigent: Robert Jindra
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 3. května 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Černý je díky svému pevnému, hutnému a zároveň kantabilnímu tenoru ideálním představitelem českých mladodramatických rolí.  Platí to i pro postavu Rinalda v Dvořákově Armidě. V podání Tomáše Černého byl „rytířstva perlou skvělou“, odhodlaný dostát svému poslání ve jménu Božím, ale i mužem zmámeným Armidinou vábivostí a čarovnými rozkošemi. Zejména rozsáhlý výstup ve 4. dějství, kdy se osamocený, vysílený Rinald probírá ze svého milostného opojení a prosí Boha o očistu ze své hanby, měl strhující přesvědčivost.

Luciano Mastro
Role: Kudrjáš
Název inscenace: Káťa Kabanová
Hudba: Leoš Janáček
Libreto: Leoš Janáček
Dirigent: Robert Jindra
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 15. listopadu 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Již deset let působí v Národním divadle moravskoslezském sympatický italský tenorista Luciano Mastro, který sklízí úspěchy nejen v italském, ale také v českém operním repertoáru. Jeho nejnovější rolí je Kudrjáš v Kátě Kabanové, v níž úročí všechny své zkušenosti nejen z oper Janáčkových, ale i Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetany nebo Antonína Dvořáka. V Kudrjášovi vytvořil sympatického mladého učitele, výborně zpívajícího, s příkladnou českou výslovností.

širší nominace:
Martin Bárta – role Barnaba v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Michal Lehotský – role Turiddu/Canio v inscenaci Sedlák kavalír/Komedianti (Národní divadlo – Státní opera Praha)
Nikolaj Někrasov – role Nabucco v inscenaci Nabucco (Slezské divadlo Opava)
Richard Samek – role Vít v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)‘
Svatopluk Sem – role Kalina v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)

Nominovala odborná porota ve složení Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Eva Herrmannová, Ivan Ruml, Pavel Stejskal, Tomáš Šimerda

Balet, pantomima nebo jiný tanečnědramatický žánr
nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
ženy:

Ivona Jeličová
Role: Lucidor
Název inscenace: Lucidor a Arabella
Hudba: Alexander Glazunov
Libreto, choreografie a režie: Youri Vàmos 
Premiéra: 19. října 2012
Národní divadlo Brno
Dvojrole jsou vždy výzvou pro tanečníky. Takovou je i role Lucidora (Lucile – Lucidor). Tuto velmi obsažnou roli uchopila tanečnice s mimořádnou schopností dramatického vystavění role. Uplatnila beze zbytku své výrazové schopnosti. Citem pro detail, aniž by pomíjela celkové vyznění, dávala zřetelně nahlédnout do nitra postavy. Přirozeným byl u tanečnice skvěle vybavený technický rejstřík, který byl harmonicky spojen s výrazem, a výsledkem bylo velmi silné vyznění její role a jejích emocí.

Alina Nanu
Role: Kitri
Název inscenace: Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
Premiéra: 16. února 2012
Národní divadlo – Státní opera Praha
Tanečnice se skvěle vyrovnala s velmi vysokými nároky a možnostmi role Kitri. Vedle širokého vějíře klasické baletní techniky s vysokou náročností, vedle skvělé partnerské spolupráce a výrazového vyjádření své role disponovala vysokou estetikou, čistotou klasického tance, ohnivým temperamentem a poetickou lyrikou. Výsledkem byl harmonický celek a natolik výrazné vyznění její role, že byla nominována do užší nominace Thálie 2012.

Lucie Skálová
Role: Sakura, žena Shidova
Název inscenace: Poslední samuraj
Hudba: Rjuiči Sakamoto
Choreografie: Eric Trottier, Igor Vejsada
Režie: Eric Trottier
Premiéra: 1. listopadu 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Samurajka Sakura, role vytvořená tanečnicí, divákům předložila dramatickou a silnou dívku, která v sobě má silně vyzařující ženskost, poetickou něhu, v tanci i v boji se zbraní energii střídající napětí s uvolněním, táhlý široký pohyb a naprostou harmonii v pohybu se svým partnerem. Její tanec ve fyzicky náročné a současné choreografii je skvěle plynoucí ať už v emoci, nebo v klidu hraničícím s meditaci. To vše ve spojení s estetikou zjevu i pohybu dává vzniknout silné a mimořádné roli.

širší nominace:
Yui Kyotani – role Odetta/Odilie v inscenaci Labutí jezero (Moravské divadlo Olomouc)
Nikola Márová –  sólo v inscenaci Amerikana III /In the Middle Somewhat Elevated/ (Národní divadlo Praha)
Zuzana Pokorná – role Anna Karenina v inscenaci Anna Karenina (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Nikol Šneiderová – role Julie v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Markéta Vacovská – sólo v inscenaci One Step Before  the Fall (Spitfire Company – Studio DAMÚZA o. s., Bezhlaví o. s. –  Divadlo UFFO Trutnov)

Balet, pantomima nebo jiný tanečnědramatický žánr
nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

muži:

Robert Skujenieks
Role: Jim Morrison
Název inscenace: The Beatles – The Doors
Hudba:The Doors
Choreografie a režie: Igor Vejsada
Premiéra: 23. listopadu 2012
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem
Vyzrálý tanečník mimořádně mužného zjevu se skvěle vyrovnal s náročnou –  zejména po výrazové stránce –  rolí Jima Morrisona, vůdčího ducha rockové skupiny The Doors. Jemné odstíny jeho duševního stavu, výrazy extáze, bolesti, lásky, tvůrčího zápalu a opojení pramenící  z popularity, vyjádření jeho vztahu k ženám, včetně vztahu k jeho osudové životní partnerce, spolu s mimořádně dynamickým tanečním projevem daly vzniknout neobyčejnému a na diváky silně působícímu výkonu.

Ondřej Vinklát
Role: Basil
Název inscenace: Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
Premiéra: 16. února 2012
Národní divadlo – Státní opera Praha
Role Basila je interpretačně velmi bohatá a náročná. Vedle mimořádných nároků na klasickou techniku klade vysoké nároky i na přirozenost výrazu a hereckého projevu. Snad kromě tragiky se tu prezentují téměř všechny lidské nálady. S jemným humorem tanečník vytvořil tuto postavu velmi zdařile, včetně čistě a lehce prováděné techniky klasického tance, harmonie s partnerkou a také skvělým vyjádřením hudby samotné svým pohybem. Tím se stal natolik výrazným tanečníkem v tomto představení, že jeho výkon lze označit za mimořádný.

Adam Zvonař
Role: Princ Desiré
Název inscenace: Šípková Růženka  
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Javier Torres
Premiéra: 29. března 2012
Národní divadlo Praha
V roli, která patří k nejnáročnějším v klasickém repertoáru, předvedl Adam Zvonař  taneční techniku na vysoké úrovni, včetně lehkých a vysokých skoků, a to vše spojil s lehkostí a stylovostí svého celkového tanečního projevu. Velmi harmonicky působil spolu s partnerkou     v náročných partnerských částech. Dynamikou tance, elegancí a také souzněním s hudbou Čajkovského vytvořil pozoruhodný taneční výkon. To vše  v celku dalo vzniknout  mimořádnému interpretačnímu výkonu.

širší nominace:
Ivan Popov – role Notář v inscenaci Lucidor a Arabella (Národní divadlo Brno)
Giovanni Rotolo –  sólo v inscenaci Amerikana III / In the Middle Somewhat Elevated/  (Národní divadlo Praha)
Peter Rovó – role Merkucio v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budéjovice)
Filip Staněk – role Adam v inscenaci Poslední samuraj (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Alexej Jurakov – role Harald v inscenaci Harald – hvězda se vrací! (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Nominovala odborná porota ve složení: Vladimír Nečas (předseda), Ljubov Dančenko, Lucie Dercsényiová, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Astrid Štúrová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat