Věc Makropulos se Soňou Červenou končí, Wilson teď v ND zkouší projekt 1914

V pátek 28. března se s repertoárem Národního divadla v Praze rozloučí inscenace Čapkovy Věci Makropulos v nastudování amerického režiséra Roberta Wilsona. Od premiéry v listopadu 2010 měla šest desítek repríz. Původně se jich plánovalo padesát, dalších deset přidal sám Wilson a vzdal se nároku na honorář. Už příští týden začne na jevišti Stavovského divadla zkoušet česko-slovensko-maďarský projekt nazvaný 1914; premiéra 30. dubna připomene sté výročí vypuknutí první světové války.„Spolupráce s budapešťským divadlem Vígszínház a se Slovenským národním divadlem, kdy se obě scény účastní jako koproducenti a svými herci jsou zastoupeny v obsazení, z toho činí podnik skutečně mezinárodní,” komentoval to šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal. Premiéru lze podle něj označit bez nadsázky za světovou. „O původní dílo, jak po textové stránce (libreto na základě Haškova Dobrého vojáka Švejka a hry Karla Krause Poslední chvíle lidstva vytvořila Marta Ljubková), tak po stránce kompoziční (původní hudbu složil Aleš Březina), totiž nesporně jde,” vysvětlil Dočekal. Už teď jsou domluvena hostování v Bratislavě, Budapešti, Linci a Remeši, další se plánují.

Klíčový román české literatury, který je ironickým šklebem nad válkou a její absurditou, se v chystané inscenaci tvůrčím způsobem setká s protiválečným Krausovým opusem. To vše se v rukách mága moderního divadla Roberta Wilsona změní v aktuální kabaret plný scénických obrazů, hudby a překvapivého humoru. V podobenství nejen o roce 1914, ale hlavně o životě sto let po začátku hrozné války, která ve skutečnosti odstartovala dvacáté století, řekl Dočekal.

Wilson, proslulý posouváním hranic divadla, je i autorem scénické výpravy a konceptu světelného designu. Pod námětem inscenace jsou podepsáni Aleš Březina a Soňa Červená. Na jevišti se vedle ní objeví například Václav Postránecký, Pavla Beretová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová a hostující Vladimír Javorský, Enikö Eszenyi a Ján Koleník.

Podle mluvčího Národního divadla Tomáše Staňka připomenou rok 1914 i další akce. Například cyklus besed nad tématy týkajícími se světa a jeho kontextu před sto lety i dnes. „V plánu je i happeningová rekonstrukce atentátu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este přesně v den stého výročí, jíž zakončíme sezonu na piazzetě Národního divadla,” řekl Staněk.

Jen pár dní po premiéře projektu 1914 uvede Česká televize časosběrný dokument o přípravách náročné inscenace. Režisér Jakub Šmíd v něm nahlédne do zákulisí: od prvních zkoušek až po premiéru, ale především do osobitého způsobu zkoušení světového režiséra Roberta Wilsona.

Ten absolvoval první část zkoušek loni na podzim. Na české první scéně už dříve nastudoval Janáčkovu operu Osud a Káťu Kabanovou. Věc Makropulos představilo Národní divadlo rok po premiéře s mimořádným ohlasem v Soulu.

Soňa Červená s Wilsonem pracuje už posedmé. „Zkoušky jsou úžasné. Vždy na začátku načrtne bez textu celý kus a pozná všechny herce. Má úžasný talent ocenit u každého jeho možnosti. Mám z toho úžasný pocit, stejně jako ostatní,” řekla Červená.

Ředitel Národního divadla Jan Burian už dříve uvedl, že mimořádný projekt vzniká mimo běžný řád –řád „běžného” zkoušení, „běžného” provozu i „běžného” financování. Činohra ho uvede pod záštitou Unie evropských divadel, s podporou Ministerstva kultury, Bohemian Heritage Fund a soukromých sponzorů. Wilson bude na jevišti Stavovského divadla zkoušet dvacet dní.

Foto stránky projektu 1914

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]