Národní divadlo uvedlo premiéru České baletní symfonie
Balet Národního divadla dnes uvedl premiéru představení Česká baletní symfonie II. Představení tvoří tři choreografie tvůrců tří generací. Jiří Kylián vytvořil již v roce 1975 Polní mši na hudbu stejnojmenné kantáty Bohuslava Martinů, Petr Zuska interpretuje ve své nové choreografii první větu ze Stabat Mater Antonína Dvořáka, střední část večera tvoří choreografie člena Baletu Národního divadla Viktora Konvalinky s názvem Guru na hudbu současného skladatele Jana Jiráska.
V představení živě vystupují také orchestr, sólisté a sbor Národního divadla. Inscenací se baletní soubor připojil k oslavám Roku české hudby 2014, tedy mezinárodního programu zaměřeného na podporu a reflexi české hudby.
Česká baletní symfonie II navazuje na stejnojmenný titul, který měl premiéru v roce 2007. Tehdejší program se skládal z choreografie slavného českého rodáka Kyliána na hudbu Janáčkovy Sinfonietty, choreografie šéfa Baletu Národního divadla Petra Zusky, Tomáše Rychetského a členky baletního souboru Zuzany Šimákové. Kyliánova práce uvádí také nový komponovaný večer – diváci dnes zhlédli jeho legendární choreografii Polní mše. „Pro pamětníky se vlastně jedná o remake, neboť mohli toto dílo již zhlédnout v letech 1992 až 1996, kdy jsme ho měli v repertoáru. Strhující dynamická choreografie je silnou výpovědí dvanácti mužů – vojáků. Nese v sobě hlasitý protest proti válce a zároveň tichý intimní strach, zoufalství i naději. Dílo samo i jeho poselství ani po mnoha letech nemohou ztratit svou autenticitu,” říká k choreografii umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska.
Sám je autorem prostřední části večera, v níž dvanácti tanečníků na jevišti vystřídá dvanáct tanečnic, interpretujících první větu ze Stabat Mater Antonína Dvořáka. „Lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, tedy nevýslovná bolest matky při ztrátě dítěte, je něčím pro muže nepoznatelným. Je to ta nejtemnější a nejcitlivější struna hluboko v duši každé ženy,” komentuje svou práci Zuska.Nejmladším z trojice choreografů je Viktor Konvalinka, jeden z nejvýraznějších sólistů baletního souboru a zároveň již etablovaný tvůrce. Jeho choreografie Guru odkazuje podle jeho slov k dnešní neklidné a uspěchané době. Ukazuje zrod i schopnosti blíže neurčeného vůdce či učitele, které zmíněná doba a jí znejistění lidé potřebují, a proto jsou ochotni je jednoduše přijímat.
Foto ND
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]