Týden s hudbou (64)
Co přinese tento týden
V Brně pokračuje v tomto týdnu XI. ročník multižánrového workshop festivalu ProART, který se nese v duchu tématu Tělo jako hlas – Slovo jako obraz. Intenzivně probíhají další workshopy, mimo jiné v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, pilates, klavíru, smyčců a fotografie. Připraven je i bohatý večerní program.Stovky mladých hudebníků do osmnácti let z Británie se v druhé polovině července představí v Plzni v Měšťanské besedě. Ve městě se uskuteční tři velké koncerty symfonických a dechových orchestrů, první se koná už v úterý. Během něj sto dvacet studentů z Leicestershiru uvede klasický program složený ze skladeb Rimského-Korsakova, Dvořáka, Rossiniho nebo Bizeta, ale i slavné muzikálové melodie.
Hned dva z večerů Letních slavností staré hudby zavedou návštěvníky do hudební historie Iberského poloostrova. Honosné prostředí Rudolfovy galerie Pražského hradu roztančí 22. července španělská Accademia del piacere s podmanivým programem Barroco y flamenco. Ve znamení jižanského léta bude také pulzující vystoupení portugalského souboru Sete Lágrimas 28. července v zámku Troja. Ve čtvrtek 24. července vystoupí v Tereziánském sále Břevnovského kláštera soubor v neotřelém složení soprán, kladívkový klavír a klasicistní harfa, a to ve hvězdném obsazení Bauwien van der Meer, Richard Egarr a Masumi Nagasawa. Program s názvem Milostný struny hlas přenese diváky do hudebního salonu počátku devatenáctého století.I v tomto týdnu pokračuje Hudební festival Znojmo. Ve čtvrtek 24. července se uskuteční v jízdárně Louckého kláštera česká premiéra operní komedie, stěžejního festivalového projektu – Jean-Phillip Rameau: Platée v poučené interpretaci.
V kostele Božího Těla ve Slavonicích proběhne 26. července závěrečný koncert Festivalu Vivat varhany – Felix Mendelssohn-Bartholdy a jeho současníci v Čechách. K varhanám usedne Pavel Černý.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Technické prostory berlínské divadelní budovy Theater am Schiffbauerdamm, která je mateřskou scénou slavného hereckého souboru Berliner Ensemble, utrpěly rozsáhlé škody. Může za to samovolné spuštění protipožárního systému při opravách objektu. Agentura DPA informovala, že tisíce litrů vody poničily jevištní techniku a dekorace. Ohroženo je i zahájení nové divadelní sezony plánované na konec srpna. Více než 80 tisíc litrů vody v úterý zaplavilo dekorace, drahý klavír značky Steinway, červenou sametovou oponu z Třígrošové opery a provaziště. Poničena byla i zvuková technika a desítky reflektorů. Uchráněno zůstalo naopak hlediště, předscéna a další historické prostory. Divadlo je ale teď bez elektřiny, kterou si musí vyrábět nouzovými agregáty. Protipožární systém byl spuštěn během prací najaté firmy. Jeden z jejích pracovníků zapomněl při sváření zavřít dveře k jevišti a letící jiskra spustila poplašný systém.
Praha
Ve Stavovském divadle v Praze ve středu začal další ročník Opery Mozart. V autentických prostorách, kde měla v roce 1787 proslulá Mozartova opera Don Giovanni premiéru, se každý večer do 17. srpna uskuteční představení Dona Giovanniho s originálními dobovými kostýmy, v hlavních rolích alternují sólisté českých operních scén. Představení Don Giovanni Opery Mozart vzniklo v rámci celosvětových oslav dvě stě padesátého výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta jako součást projektu Mozart Praha 2006. Uměleckým ředitelem projektu je dirigent a cembalista Jiří Kotouč, na scénografických návrzích spolupracovaly Národní památkový ústav v Pardubicích a Académie Desprez. Francouzský výtvarník Gilbert Blin vytvořil scénografické obrazy podle zachovaných dekorací Josefa Platzera na zámku v Litomyšli a rytin Norberta Bittnera, které tvoří soubor původních Platzerových dekoračních návrhů z roku 1787. Originální dobové kostýmy navrhl výtvarník Roman Šolc.
Regiony
Personální změny ve všech uměleckých souborech od nové sezony ohlásilo v uplynulém týdnu Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Nejvíc jich bude v baletu a činohře, kde od září představí vždy po sedmi nových tvářích, odchody a příchody umělců ale neminou ani soubor muzikálu a dotknou se i orchestru, u něhož končí dirigent Tomáš Brauner. Zásadní změny se pak odehrají na klíčových postech v divadle, Ilju Racka od září vystřídá ve funkci ředitele Martin Otava, operu po Ilju Šmídovi převezme Tomáš Pilař. V souboru baletu končí Milan Maláč, Dominik Peřina, Nikola Pažoutová a Hana Čakarmišová, řady posílí Michal Kováč z Moravského divadla Olomouc, Ondřej Martiš z Jihočeského divadla České Budějovice, francouzský tanečník Operto Florent a Lýdie Švojgerová, oba z Bohemia Balet Praha. A také tři absolventi bratislavské konzervatoře Andronika Tarkošová, Martina Gašparová a Geronymo Fuhrmann.
Galakoncertem německého tenoristy Jonase Kaufmanna v pátek večer začal Mezinárodní hudební festival Český Krumlov. Na podiu ho doprovodil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením německého dirigenta Jochena Riedera. Kaufmann si na letní scénu pozval korejskou sopranistku Soo Yeon Kim, která v závěru koncertu sklidila aplaus za česky zpívanou árii z Dvořákovy Rusalky Měsíčku na nebi hlubokém. Kaufmann, který působí v operních domech po celém světě, se stal hvězdou letošního 23. ročníku festivalu. Posluchači ho ocenili ovacemi vstoje a vytleskali si několik přídavků. Mezinárodní hudební festival Český Krumlov do 16. srpna nabízí dalších šestnáct koncertů, z toho pět pod širým nebem. Velká část z nich je věnována české hudbě, převážně čeští interpreti budou hostovat v cyklu komorních koncertů. Závěr festivalu bude 16. srpna patřit opeře a pěveckým hvězdám Velkého divadla v Moskvě. Před českokrumlovskou točnu se po devíti letech vrátilo Dvořákovo nejlyričtější dílo – Rusalka. Premiéra inscenace v režii Jiřího Heřmana byla na programu ve čtvrtek. Titulní roli alternují sólistky opery Národního divadla v Praze Maria Kobielská a Alžběta Poláčková, roli Prince pak tenoristé Aleš Briscein a Aleš Voráček. Největší hvězdou představení je slovenský basista Štefan Kocán jako Vodník, který pravidelně vystupuje v Metropolitní opeře v New Yorku či milánské La Scale. Současnou inscenaci českokrumlovské Rusalky diváci uvidí v hudebním nastudování generálního ředitele opery Jihočeského divadla Maria De Rose.
Jako Principál vstupuje do děje Prodané nevěsty teplický primátor a senátor Jaroslav Kubera. Inscenaci klasické opery Bedřicha Smetany připravili v Krušnohorském divadle při teplické Evropské hudební akademii, což je operní workshop. Inscenaci klasické opery nastudovali pod vedením šéfa projektu Norberta Baxy a režiséra Josefa Nováka v rámci oslav devadesátého výročí založení Krušnohorského divadla v Teplicích studenti Univerzity Britské Kolumbie z kanadského Vancouveru. Tvůrci tentokrát zvolili klasické pojetí bez experimentů. „Chtěli jsme, aby zahraniční studenti poznali Prodanou nevěstu tak, jak ji Bedřich Smetana napsal,“ uvedl Novák. Oproti původní verzi z devatenáctého století je však přece jen bohatší scéna. „Jeníka s Mařenkou jsme například vyvedli za vesnici do polí, kde se schovali v kupce sena, což je adekvátní ději, který se na jevišti odehrává,“ dodal režisér.
Oblíbenými melodiemi z oscarových filmů minulého desetiletí, jako jsou třeba Shrek nebo Batman, skončil v neděli večer mezinárodní hudební festival Prague Proms. Ve Smetanově síni Obecního domu je přednesl rezidenční Český národní symfonický orchestr a dirigent Carl Davis, zahraničním hostem koncertu byla mezzosopranistka Heather Shipp. Jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu tradičně nabídl multižánrové zážitky od klasické hudby přes jazz až po filmové melodie a balet.
Výročí
22. 7. se před osmdesáti lety narodil v Žirovnici (u Kamenice nad Lipou) Zdeněk Doležal. S baletním uměním se začal seznamovat v přípravce Národního divadla. Z podnětu Saši Machova se přihlásil na taneční oddělení Konzervatoře Praha, které absolvoval v roce 1953. V letech 1952–1955 působil jako sólista v Armádní opeře, v letech 1955–1959 v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého. Od 1. 2. 1959 byl členem baletního souboru a od 1. 12. 1966 tanečním pedagogem Národního divadla. V roce 1977 byl jmenován tanečním mistrem. Vynikal vysokou klasickou technikou, vytříbeným stylem, dynamičností a briem, jež uplatňoval zejména v koncertním tanci.
Osobnost týdne:
22. 7. před patnácti lety zemřel Ladislav Slovák, slovenský dirigent, interpret děl slovenských skladatelů, ale i symfonií Dmitrije Šostakoviče a Sergeje Prokofjeva. V šedesátých letech dvacátého století stál v čele Slovenské filharmonie.V roce 1942 absolvoval studium hry na varhany na konzervatoři v Bratislavě. O čtyři roky později dokončil studium dirigování u Kornela Schimpla. Následně studoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě u Václava Talicha. Po skončení studia v roce 1953 odešel v letech 1954–1955 na studijní pobyt v Leningradské filharmonii. Po návratu působil jako šéfdirigent Symfonického orchestru Československého rozhlasu. V letech 1961–1968 působil ve vedoucích funkcích Slovenské filharmonie. Mezi jeho nejdůležitější díla patří kolekce patnácti symfonií Dmitrije Šostakoviče, které vydalo vydavatelství Naxos. Slovák se setkal se Šostakovičem osobně během svého studia v Leningradě. Obě jeho děti, Kamila Magálová, členka činohry Slovenského národního divadla, a syn Marián Slovák, jsou známí herci.
27. 7. 1929 se před osmdesáti pěti lety narodila v Praze Dagmar Indruchová-Špryslová. Žačka baletní školy Jelizavety Nikolské (1939–1945). V letech 1944–1977 byla angažována v Národním divadle. Tančila ve všech inscenacích baletu a v řadě tanečních scén v operách Národního divadla. Významná byla především její pedagogická činnost v baletní přípravce (trvale od roku 1982), kde vychovala a připravila pro profesionální studium a uměleckou dráhu desítky interpretů.
Foto archiv, Merlijn Doomernik
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]