Týden s hudbou (82)

Co přinese tento týden
Zahraničí
Tvůrčí tým kolem Ondreje Šotha se společně s vedením košického divadla rozhodl po tematicky náročné sezoně připravit divácky atraktivní titul. Půlnoční zkouška – příprava na muzikál přenese diváky do zákulisí přípravy divadelní premiéry – konkrétně premiéry ambiciózního muzikálu. Premiéra je naplánovaná na pátek 28. listopadu a diváci se stanou svědky toho, co bývá jejich oku obvykle skryté.
Praha
Další koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě se odehraje v pondělí pod taktovkou dirigenta, zároveň též skladatele a aranžéra Jana Kučery. Na programu budou nejen originální partitury filmových hudeb, ale i některá nová aranžmá. Premiéry se dočká úprava filmových melodií Petra Hapky.

Další z pražských koncertů italské mezzosopranistky Cecilie Bartoli je ohlášen na pondělí do Dvořákovy síně Rudolfina, tentokrát s hudebními objevy z archivu petrohradského Mariinského divadla. Unikátní árie se objevují na nejnovější nahrávce Bartoli pro firmu Decca; album s názvem Cecilia Bartoli – St Petersburg, které je základem pro program turné, nabízí ukázky z oper, jež byly uváděny v osmnáctém století v Petrohradu za osvícené vlády tří výjimečných žen. Carevny Anna Ivanovna (vládla v letech 1730–40), Alžběta I. Petrovna (1741–62) a Kateřina II. Veliká (1762–96) hledaly v Evropě inspiraci, jak obohatit kulturní život ve své vlasti, a zvaly za tímto účelem do Ruska přední italské a německé skladatele.

Stoleté výročí narození významného filmového a divadelního režiséra Alfréda Radoka (17. 12. 1914 – 22. 4. 1976) připomene výstava, semináře, filmové projekce i nová kniha. Jubileum režiséra se odrazí i ve vysílání rozhlasu a televize, další akce připraví Městská knihovna, Městská divadla pražská či Knihovna Václava Havla. Osobnosti a tvorbě tohoto divadelníka je věnována i výstava, kterou Institut umění otevře v úterý 25. listopadu ve Veletržním paláci. Dalším příspěvkem bude i fotografická publikace ze stop díla Alfréda Radoka koncipovaná jako obrazový komentář k zásadním etapám jeho tvorby a doby. Její součástí bude DVD se záznamem televizní adaptace novely Stefana Zweiga s Rudolfem Hrušínským a Josefem Bekem Šach mat z roku 1963.Barokní podvečery pořádané souborem Collegium Marianum v autentických prostorách historické Prahy chtějí přiblížit bohatý hudební život v sedmnáctém a osmnáctém století. Ke spolupráci na druhém koncertě v úterý 25. listopadu Collegium Marianum přizvalo také vokální těleso Cappella Mariana. Společně přednesou v Refektáři kláštera dominikánů hudbu italských renesančních autorů.

V úterý 25. listopadu v Experimentálním prostoru NoD pokračuje koncertem Německý komunismus cyklus PKF – Prague Philharmonia Krása dneška.

Po úspěšném zahájení bude třiadvacátý cyklus Svátky hudby v Praze pokračovat svátkem klavírním. Piano nejen vážně představí v úterý 25. listopadu v sále Pražské konzervatoře úspěšný český pianista Ivo Kahánek spolu se svým žákem, teprve třináctiletým Martinem Chudadou. Tento rodák z Žiliny začal hrát na klavír již ve svých šesti letech a záhy se stal mimořádným žákem tamní konzervatoře. Koncertně debutoval již v deseti letech. Chybět nebude ani hostitel – houslista Václav Hudeček.Jednota pro zvelebení hudby v Čechách připravila druhý ročník festivalu Kultura v srdci PrahyPerkuse mají sólo je název dalšího pořadu, který se bude konat ve středu 26. listopadu. Jedná se o společný koncert v rámci série Ambassadors´ Concert Series. Žáci a absolventi oddělení bicích nástrojů přednesou koncerty za doprovodu Smyčcového orchestru Pražské konzervatoře, který bude řídit Chuhei Iwasaki. Na programu budou díla legendárního marimbisty Miroslava Kokošky, Chuhei Iwasakiho a Pavla Trojana.

Pražská konzervatoř má příští týden na programu hned tři akce. Ve čtvrtek 27. listopadu se v  Koncertním sále uskuteční koncert akordeonového oddělení k Roku české hudby – Pocta Václavu Trojanovi. Vystoupí Komorní sbor Pražské konzervatoře se sbormistrem Markem Valáškem a Trojanovo trio. V pátek má v Divadle Na Rejdišti premiéru Balada pro banditu v režii Michaela Taranta. A v sobotu se od 10.00 hodin koná v Koncertním sále Pražské konzervatoře devátý ročník soutěžní přehlídky mladých klavíristů – Mladý klavír.

Koncert Pražské jaro na podzim, který se uskuteční ve čtvrtek 27. listopadu v kostele sv. Vavřince, je součástí projektu, který tvoří most mezi českým a německým kulturním prostředím; tedy i program byl záměrně sestaven z děl autorů, kteří měli či mají vztah k německé kultuře. Půjde o velmi ojedinělý, velmi zřídka uváděný program, jenž zahrnuje skladby pocházející z osmnáctého až jednadvacátého století. Tomáš Jamník (violoncello), Konstanze von Gutzeit (violoncello) a Ivo Kahánek (klavír) představují interpretační špičky ve svých oborech a spojuje je mimo jiné i laureátství právě v soutěži Pražské jaro v letech 2012, 2006 a 2004. Hostem koncertu bude hráč na violoncello Jakub Mayer.Tradiční předvánoční cyklus adventních koncertů České filharmonie začne první adventní neděli 30. listopadu. V Sukově síni pražského Rudolfina vystoupí následně každou prosincovou neděli komorní soubory členů České filharmonie.

Závěrečný koncert Malostranských komorních slavností v neděli 30. listopadu bude patřit Komorní filharmonii Pardubice a klavíristce Jitce Čechové pod taktovkou Marka Štilce. I na tento koncert je vstup zdarma.

Regiony
V příštím týdnu se odehraje druhá polovina festivalu Janáček Brno. Program přinese reprízu nového nastudování opery Leoše Janáčka Věc Makropulos v režii Davida Radoka, slavnostní koncert ve Vile Tugendhat, ostravské Výlety páně Broučkovy, Příhody lišky Bystroušky v provedení Národního divadla v Praze i Komorního divadla Hudební fakulty JAMU, dále pak vedle dalších akcí i chorvatskou Její pastorkyňu, Graffovo kvarteto, Glagolskou mši.

Kruh přátel umění a město Benátky nad Jizerou pořádají koncert Heleny Zemanové (barokní housle), Hany Flekové (viola da gamba) a Pabla Kornfelda (cembalo), na programu jsou skladby italských a anglických autorů sedmnáctého století. Koncert se uskuteční v úterý 25. listopadu 2014 v malém sále Záložny.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
S novým projektem přišla Opera Slovenského národního divadla. Ve své historické budově začala uvádět volný cyklus komorních podvečerů Voci da camera. V neděli jej odstartovali mezzosopranistka Terézia Kružliaková a tenorista Ľudovít Ludha, a to pod názvem Hvězdy zpívají Janáčka. Zazněly úpravy slovenských lidových písní – konkrétně Šest národních písní, cyklus Zápisník zmizelého a také klavírní miniatury, za klavírem usednul Branko Ladič.

Byl prvním ruským umělcem, který se prosadil v evropském měřítku jako klavírní virtuos, a ve své době byl srovnáván s Ferencem Lisztem. Anton Rubinstein svým uměním uváděl v úžas nejen Evropu, ale i Ameriku a několikrát koncertoval také v Praze. Vynikající ruský klavírista, dirigent, pedagog a organizátor zemřel před sto dvaceti lety, 20. listopadu 1894. Byl rovněž uznávaným a plodným skladatelem. Z jeho iniciativy také byla v roce 1862 otevřena v Petrohradu vůbec první ruská konzervatoř a on sám stanul v jejím čele a vyučoval zde hru na klavír. Po pěti letech se však obou míst vzdal a opět se věnoval především koncertní činnosti. Petrohradskou konzervatoř a její klavírní třídu pak řídil ještě jednou, a to v letech 1887 až 1891.Smutná zpráva přišla ze Slovenska. Po dlouhé a zákeřné nemoci odešel do divadelního nebe přední slovenský scénograf Štefan Hudák. Bylo mu dvaasedmdesát let. Výraznou stopu po sobě Štefan Hudák zanechal především v Košicích a Prešově, byl také dvorním scénografem Zámeckých her zvolenských. Rodák z Veľkého Šariše (27. června 1942) vystudoval VŠMU u profesora Vychodila a patřil k silné scénografické generaci, která se začala tvořit na sklonku šedesátých letech minulého století. Jeho podpis mají ve svých archivech na návrzích scénografií takřka všechna divadla na Slovensku.

Praha
Ve Státní opeře měla ve čtvrtěk večer premiéru nová inscenace klasického baletu La Bayadére. S baletním souborem Národního divadla ho nastudoval mexický choreograf Javier Torres. Balet o krásné chrámové tanečnici z prostředí Indie na hudbu Ludwiga Minkuse měl premiéru v choreografii Mariuse Petipy v petrohradském Mariinském divadle v roce 1877. Dramatické příběhy, v nichž tragická pozemská láska zanikne smrtí a poté se obnoví v duchovním světě, byly v Petipově éře oblíbené, s oblibou je tvůrci zasazovali do dalekých, divákům málo známých zemí.V nedělní večerní repríze v ní pak vystoupil první host – jako Solor se představil někdejší přední člen dnes už neexistujícího baletu Státní opery Praha Michal Krčmář, dnes první sólista Finského národního baletu.

Poslanci v pátek navrhli posílit rozpočet ministerstva kultury o desítky milionů korun na hudební festivaly i s přesným výčtem, kolik má která akce dostat. Hudební festivaly, stejně jako divadelní a taneční, dostávají státní příspěvek prostřednictví dotací, kde jejich požadavky posuzují odborné komise. Krok, za který lobbovala Asociace hudebních festivalů, je nesystémový, řekla v pátek Yvona Kreuzmannová, ředitelka sdružení Tanec Praha, která se dlouhodobě věnuje kulturní politice.

Repertoár Franze Liszta a Fryderyka Chopina ovládl v sobotu pražský klavírní recitál italského virtuosa Giovanni Bellucciho. Jeden z nejosobitějších pianistů současnosti se s úspěchem představil ve zcela vyprodané Dvořákově síni Rudolfina. Koncert zároveň uzavřel druhý ročník malé hudební přehlídky – Klavírní festival Rudolfa Firkušného. Basbarytonista Adam Plachetka a Opera Národního divadla v minulém týdnu ohlásili, že obnoví uměleckou spolupráci, kterou sólista Vídeňské státní opery letos v červnu přerušil v souvislosti s odstoupením Roberta Jindry z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla. Plachetka tak vystoupí letos 20. prosince a 7. a 11. ledna příštího roku ve třech představeních Donizettiho Nápoje lásky, a to v roli šarlatána Dulcamary. Do role Adiny se po mateřské dovolené vrací manželka Adama Plachetky, sopranistka Kateřina Kněžíková.

V zaplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze zazněl v úterý výběr z nejlepších děl skladatele Vadima Petrova, který je znám především jako autor hudby k českým filmům a pohádkám. Koncert s názvem Hudební balady v podání FILMHarmonic Orchestra Prague pod vedením dirigenta Adama Klemense zorganizovala skladatelova vnučka Linda Vojtová. Dvaaosmdesátiletý Petrov se v závěru večera dočkal ovací vestoje.

Za účasti mnoha hostů se ve čtvrtek v zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze uskutečnil koncert k osmdesátému výročí činnosti Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Na pódiu se vystřídala řada gratulantů v čele s moderátorem večera Ondřejem Havelkou. Dirigentem večera byl Jan Kučera. Orchestr nabídl především filmové melodie, čímž připomněl, že od roku 1935 do založení samostatného filmového orchestru v roce 1943 nahrál hudbu k téměř všem českým filmům a za svoji existenci natočil hudbu k celkem dvě stě dvanácti snímkům.Pětapadesátiletou historii pražské Laterny magiky přibližuje výstava plakátů z jejích inscenací, která byla ve čtvrtek otevřena na Nové scéně Národního divadla a potrvá do konce roku. Historie Laterny magiky se začala psát na výstavě Expo 58 v Bruselu, kdy se z nápadu režiséra Alfréda Radoka a scénografa Josefa Svobody zrodil nový divadelní fenomén. Stálou scénu získala 9. května 1959 v paláci Adria. Během padesáti pěti let existence připravila třicet šest premiér.

Sedmý ročník mezinárodního festivalu soudobé vážné hudby Contempuls otevřel v Praze 21. listopadu pianista Emanuele Torquati. Festival letos během tří dnů přinesl pět koncertů.

Regiony
Speciální koncert zkomponovaný pěti skladateli pro sedmdesátičlenný orchestr nabídne příští rok Plzeň – Evropské hlavní město kultury. Komponisté se nechali při tvorbě pěti symfonických vět inspirovat plzeňskými řekami. Sbory a orchestr povede dirigent latinsko-amerického původu Norman Gamboa, orchestr vytvoří studenti hudebních škol z pěti měst Evropy, novinářům to v úterý řekli Jana a Marek Roštíkovi ze sdružení Svět podle Jakuba, jež za projektem stojí. Před dvěma lety oslovili pět nadějných plzeňských skladatelů a jejich profesora Jiřího Bezděka, každý se nechal inspirovat jednou z místních řek. Dnes už končí první fáze projektu, připravují se noty do tisku.

Česká hudba, a zejména dílo Leoše Janáčka, je hlavním tématem konference Opera Europa, která začala ve čtvrtek v Brně. Účastnilo se jí dvě stě dvacet zahraničních hostů z dvaceti pěti zemí. Konference trvala do neděle, z Brna její účastníci zamířili do Ostravy a Hukvald, Janáčkova rodiště. Podle umělecké šéfky brněnské opery Evy Blahové je konference v hudebním světě prestižní událostí. Česko letošní pořadatelství získalo zejména díky Roku české hudby a sto šedesátému výročí narození Janáčka. V Brně v pátek začal festival Janáček Brno, což při rozhodování o pořadatelství také sehrálo významnou úlohu.

Skladba Mládí v podání komorního souboru Janáček Ensemble v pátek na Nové radnici slavnostně zahájila čtvrté festivalové bienále Janáček Brno. Přehlídka letos připomíná sto šedesáté výročí narození skladatele, který s Brnem spojil život a dodnes patří ke kulturním ikonám města.V pátek se pak v Janáčkově divadle uskutečnila premiéra nového nastudování Janáčkovy Věci Makropulos v režii Davida Radoka a pod taktovkou Marka Ivanoviće, titulní roli ztvárnila švédská sopranistka Gitta-Maria Sjöberg.

Okresní soud v Ostravě v pátek rozhodl, že výpověď, kterou v roce 2011 dala Janáčkova filharmonie Ostrava svému odvolanému řediteli Peteru Krajniakovi, je neplatná. O zaplacení náhrady mzdy a odměny by měl soud rozhodovat v samostatném řízení. Rozhodnutí zatím není pravomocné, právní zástupkyně filharmonie se proti němu odvolala. Krajniak u jednání nebyl.

Vyprodaný sál brněnského hudebního klubu Sono v sobotu sledoval vystoupení amerického Kronos Quartetu, který patří k nejproslulejším interpretům moderní vážné hudby. Soubor letos slaví čtyřicet let existence, v Brně vystoupil poprvé, když zahrál v rámci festivalu Janáček Brno. Brněnský koncert trval více než dvě hodiny. Fanoušci se dočkali tří přídavků.

Výročí
Ve čtvrtek oslaví významné životní jubileum někdejší sopranistka Opery pražského Národního divadla Antonie Denygrová (narozená 27. 11. 1934), výtečná představitelka řady rolí českého i světového repertoáru a také dlouholetá pěvecká pedagožka.

V pátek uplyne deset let od úmrtí jednoho z nejvýznamnějších sbormistrů v historii Opery Národního divadla, Milana Malého (14. 5. 1930 – 24. 11. 2004), mimo jiné též dlouholetého spolupracovníka wagnerovského festivalu v německém Bayreuthu.

Pětadvacet let to v sobotu bude od úmrtí přední české klavíristky a pedagožky Valentiny Kameníkové (20. 12. 1930 – 25. 11. 1989).

Foto archiv, George Grantham Bain, PJ/Zdeněk Chrapek, FOK, Martin Divíšek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat