Týden s hudbou (94)
Co přinese tento týden
Praha
Abonentní řada Symfonického orchestru Českého rozhlasu s podtitulem Nové horizonty pokračuje v pondělí 16. února ve Smetanově síni Obecního domu programem z děl ruských skladatelů. Koncert č. 1 b moll od Petra Iljiče Čajkovského přednese ruský klavírista Alexander Ghindin. Dále zazní symfonická suita z baletu Pták Ohnivák od Igora Stravinského a Skrjabinův opus Prométheus – Báseň ohně. Rozhlasoví symfonici vystoupí pod taktovkou arménského dirigenta žijícího ve Francii Vahana Mardirossiana. Klavírní part ve Skrjabinovi zahraje Stanislav Gallin a symfoniky doprovodí Pěvecký sbor Carmina Bohemica pod vedením Věry Hrdinkové.V pondělí 16. února je v Koncertním sále Pražské konzervatoře na programu skladatelský koncert studentů. Pod taktovkou Chuheie Iwasakiho a Jakuba Tomáška vystoupí Komorní orchestr a pěvecký sbor Pražské konzervatoře. Sólisty večera budou Edita Adlerová a Jan Ondráček. Program tvoří Bílá růže Lukáše Janaty, Paranoia Romana Zabelova a Otče náš Jakuba Tomáška. Následně ve středu 18. a v pátek 20. února se v Divadle Na Rejdišti uskuteční premiéry operního představení Vítězslava Nováka Zvíkovský rarášek. Hudební nastudování Tomáš Hála, režie Gustav Skála.
Festival Opera 2015 jde do finále. Poté co v pondělí 16. února v divadle La Fabrika byla z důvodu nemoci zrušena bez náhrady Smetanova Hubička v nastudování VCHOD (Výzkumné centrum hudebního/operního divadla) z Brna, v pátek 20. února v Divadle Komedie bude uvedena opera Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Ponava (Zmizelé řeky) v podání Ensemble Opera Diverasa (jde o náhradní termín za 7. února). Posledním představením bude v sobotu 21. února opera Alice in bed Ivo Medka a Markéty Dvořákové, kterou má na programu Národní divadlo Brno. Představení se uskuteční v Divadle Hybernia.Basa tvrdí muziku, tak zní nejen lidová moudrost, ale i název druhého koncertu letošního cyklu Svátky hudby v Praze, který představí tento strunný smyčcový nástroj, nedílnou součást orchestrů a komorních ansámblů, v sólové podobě. V úterý 17. února se můžete zaposlouchat na Pražské konzervatoři do zvuku kontrabasu v podání Rostislava Tvrdíka za spoluúčasti Panochova kvarteta, hlouslisty Václava Hudečka, pianistky Slávky Vernerové-Pěchočové a altistky Petry Kohoutové.
V úterý 17., ve čtvrtek 19. a pak ještě následující pondělí 23. února jsou na programu pražského Národního divadla reprízy Verdiho Traviaty v hlavní roli se Simonou Houda-Šaturovou.Kühnův smíšený sbor otevírá prvním koncertem v roce 2015 svoji vlastní koncertní řadu v Českém muzeu hudby. Pro návštěvníky koncertu ve středu 18. února 2015 připravil výběr skladatelů napříč staletími, od devatenáctého až do jednadvacátého století. Ve světové premiéře zde zazní hravý cyklus Tři kouzla pro smíšený sbor současného skladatele Miloše Orsona Štědroně na surrealistické verše Ivana Blatného.
Barokní soubor Musica Florea zahájí ve středu 18. února v pražském Klementinu třináctý ročník festivalového cyklu Musica Florea 2015. V programu s názvem Hammerklavier v hudbě pražských a vídeňských klasiků zazní skladby Leopolda Koželuha, Johanna Nepomuka Hummela, Františka Xavera Duška a Wolfganga Amadea Mozarta. Vrcholem programu bude uvedení Mozartova Klavírního koncertu C dur s využitím kladívkového klavíru, sólistkou bude Petra Matějová.Ve Smetanově síni Obecního domu v Praze se ve čtvrtek 19. února jako vůbec poprvé v České republice uskuteční promítání filmu Psycho režiséra Alfreda Hitchcocka za doprovodu živé hudby. Tu obstará šedesátičlenný Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery. Hitchcock byl zastáncem orchestrální muziky, jeho hudební múzou byl skladatel Bernard Herrmann. Ten dostal od Hitchcocka v kompozicích zcela volnou ruku, což mu umožnilo dokreslit filmy zajímavou hudební atmosférou. Psycho není výjimkou a živá hudba bude znít přesně podle originálu.
Nový projekt Podivuhodné cesty Julese Verna, který pro Laternu magiku připravil dramatik a režisér David Drábek, má svůj inspirační zdroj ve slavných románech Julese Verna, především pak v Tajuplném ostrově. Děj inscenace je však situován do prvních desetiletí dvacátého století, do éry pionýrů filmového průmyslu. V jednom z průkopnických ateliérů tohoto ve své době nového a pokrokového média se odehrává natáčení příběhu, do kterého zasáhne i stárnoucí spisovatel. V nové inscenaci Laterny magiky se tak spojuje pohled na několik etap technologického vývoje a stupně vědeckého poznání. Premiéra je naplánována na čtvrtek 19. února na Novou scénu.
Regiony
Sté výročí narození skladatelky Vítězslavy Kaprálové oslaví Filharmonie Brno takřka kompletním uvedením jejího orchestrálního díla. Kromě známé Vojenské symfoniety zazní i nově objevená Suita rustica či Klavírní koncert d moll. Klavírních koncertů se ujmou ženy a dirigentkou bude příznačně (a na pódiích klasické hudby stále spíš výjimečně) také žena. Před oběma koncerty Filharmonie Brno ve čtvrtek 19. a pátek 20. února se v restauraci Bohéma uskuteční od 17.30 hodin projekce dokumentu České televize o Vítězslavě Kaprálové Poslední concertino a beseda s tvůrci filmu a bratrancem skladatelky.V sobotu 21. února se na Malé scéně Nového divadla v Plzni uskuteční premiéra provedení Janáčkova Zápisník zmizelého. Komorní dílo moravského skladatele pro tenor, alt a tři ženské hlasy s klavírním doprovodem uvedou v Plzni ve scénickém pojetí Martina Otavy.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Kompaktní disk s loňským živým provedením Dvořákovy opery Alfred z pražského Rudolfina označil britský server MusicWeb International za nahrávku měsíce. S originálním německým libretem byla opera provedena loni 17. září pod taktovkou německého dirigenta Heiko Mathiase Förstera, který se ujal nastudování a provedení díla místo zesnulého Gerda Albrechta. Na premiéře se podílel Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou.Po jednosezonní přestávce se na repertoár Slovenského národního divadla vrátí veristická dvojčata Sedlák kavalír a Komedianti Pietra Mascagniho a Ruggera Leoncavalla. Slovenské národní divadlo oznámilo, že v představení 18. září 2015 se jako Canio představí argentinská tenorová hvězda José Cura.
Praha
Na středečním koncertu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK zazněly dvě světové premiéry z pera českého rodáka Jaroslava Jakuboviče a 1. symfonie Gustava Mahlera. Orchestr vedl izraelský dirigent Elli Jaffe, sólistou na klavír byl Emil Viklický, na saxofon zahrál sám Jakubovič, který upravil pro jazzový kvartet a symfonický orchestr čtyři melodie z díla George Gershwina, Variace na témata z opery Porgy a Bess. Druhou světovou premiérou byl Jakubovičův koncert pro tenorsaxofon a orchestr Sára a Abrahám, který vznikl po skladatelově návštěvě Prahy v roce 2010 jako vzpomínka na zemřelé rodiče, po nichž je koncert pojmenován.Hudební skladatel Ennio Morricone ve čtvrtek v roli dirigenta naplnil tóny své filmové hudby vyprodanou O2 arenu v Praze. Šestaosmdesátiletý hudebník v rámci turné s názvem My Life in Music nabídl hudbu, kterou v průběhu své kariéry napsal k mnoha slavným filmům. Hrál Český národní symfonický orchestr, sóla zpívaly Sussana Rigacci a Dulce Pontes.
Téměř dvojnásobné zvýšení nákladů na rekonstrukci Státní opery vyžaduje i doplnění projektové dokumentace. Předpokládaná hodnota zakázky je šest milionů bez DPH a uzavřena bude s ateliérem Masák & Partner, který na projektu už pracuje. Vyplývá to z informací pro vládu, které jí v pondělí předloží ministr Daniel Herman (KDU-ČSL). Nadlimitní veřejná zakázka na dodatky k projektové dokumentaci bude zadána formou jednacího řízení bez uveřejnění. Důvodem je podle předkladatele to, že jedině ateliér, který již na dokumentaci pracuje, může splnit podmínky druhé zakázky. Obě dokumentace totiž musejí být v souladu, navazují na sebe a při vzniku dodatků se bude pracovat s údaji z té první. Dokumentace podléhá také autorskému zákonu.
Regiony
V Jihočeském divadle se v pátek uskutečnila premiéra klasického amerického muzikálu Zpívání v dešti. Inscenace v režii Oldřicha Kříže vznikla ve spolupráci s libereckým Divadlem F. X. Šaldy, kde měl muzikál premiéru před čtyřmi lety. Čtyři hlavní role obsadil režisér stejně jako v Liberci, a to hostujícími Janem Křížem, Janem Révaiem, Marií Blahynkovou a Kateřinou Šildovou. Zbytek rolí už patří členům opery a baletu jihočeské scény.Moravské divadlo v Olomouci uvedlo tento pátek premiéru opery Bedřicha Smetany Hubička. Podle divadla by měla navázat na úspěšnou Prodanou nevěstu, kterou zdejší soubor opery a operety uvedl před čtyřmi lety. Režie Hubičky se v hanácké metropoli ujal někdejší umělecký šéf olomoucké opery a operety Martin Dubovic. Autorem hudebního nastudování je Tomáš Hanák. Úlohu Vendulky alternují hned tři představitelky, vedle Eleny Gazdíkové je to Lucie Janderková a hostující Lenka Cafourková-Ďuricová. Postavu Lukáše zpívá Jakub Rousek v alternaci s Milanem Vlčkem. Scénu a kostýmy navrhli Martin Víšek a Eliška Zapletalová.
Sen noci svatojánské jako taneční představení, v němž se snoubí stará hudba se současnou, viděli diváci v páteční premiéře Severočeského divadla v Ústí nad Labem. Zatímco pojetí je moderní, obsah zůstává věrný předloze Williama Shakespeara. Kostýmy se nesou částečně v duchu třicátých let minulého století, částečně jsou pohádkové. Autorkou libreta a choreografie je Alena Pešková.
Severočeské muzeum v Liberci dokončuje novou expozici věnovanou historickým hudebním automatům. Muzeum má jednu z největších sbírek těchto nástrojů v zemi, v depozitářích je jich šest desítek. Velkou část sbírky najdou teď návštěvníci v samostatné expozici v měšťanském domě, který je součástí budovy muzea. A na exponáty se nemusejí lidé jen dívat, součástí je třeba model varhan či flašinetu, na něž si mohou zahrát. K nejcennějším exponátům patří podle autora expozice a restaurátora Radka Janouška pianola s přídavným bubeníkem, k vidění je i zřejmě druhý největší orchestrion v Česku.
Výročí
20. února uplyne 45 let od úmrtí jedné z největších českých mezzosopranistek minulého století, Marty Krásové (16. 3. 1901 – 20. 2. 1970). Mezi její parádní role patřily například Donna Isabella ve Fibichově Nevěstě messinské, Janáčkova Kostelnička, Verdiho Amneris či Bizetova Carmen.
Foto archiv A. Ghindina, Patrik Borecký, Martin Šandera, Martin Divíšek, Michal Siroň
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]