Opera – ekonomická pobídka se staletou účinností
(Bloomberg Business – 12. 2. 2015 – Simon Kennedy)
Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci chtějí kromě práce i Wagnera
Podpořit hospodářství stavbou operního domu se může jevit jako podivná myšlenka, ovšem nemusí to být nutně myšlenka špatná. Ve skutečnosti operní domy, které v Německu vybudovali před dvěma sty lety, mohou dodnes podporovat lokální ekonomiku.
To je výsledek nové studie německých a britských ekonomů. Studie zjistila, že pro vysoce kvalifikované pracovníky jsou takové kulturní vymoženosti, jako je například místo, kde by mohli zhlédnout Wagnerovu trilogii Prsten Nibelungův, důležitou složkou při rozhodování, kde budou žít.Autoři dokazují, že skupiny kvalifikovaných pracovníků mají také řetězový efekt na lokální ekonomiku, protože jejich produktivita obvykle zlepšuje výkon firem, zvyšuje jejich produktivitu i růst mezd místních méně kvalifikovaných zaměstnanců.
„Inovátoři vzájemně podporují svého tvůrčího ducha, učí se od sebe navzájem a jsou celkově více produktivní,“ říká studie, kterou zveřejnily německé výzkumné organizace Center for Economic Studies (CES) a Institut Ifo. „To naznačuje, že pokud město přiláká inovativní pracovníky a firmy, může se jeho hospodářství změnit takovým způsobem, že se stane ještě atraktivnější pro další inovátory.“
Ekonomové studovali záznamy o mzdách v Německu za období 36 let a jako nulový bod stanovili stavbu barokního operního domu postaveného před rokem 1800. Německo je jimi poseto.Výzkumníci zjistili, že takové budovy přitahují pracovníky s vysokou kvalifikací. Kromě toho odhadli, že jednoprocentní navýšení podílu vysoce kvalifikovaných pracovních sil zvýšilo jejích mzdy o 1,1 procenta, mzdy méně kvalifikovaných kolegů pak zvýšilo o 1,4 procenta.
Tyto výsledky jsou v souladu se studií německé pobočky společnosti McKinsey & Co., která zjistila, že pracovníci s vysokou kvalifikací udávají „kulturní nabídku a zajímavou kulturní scénu“ mezi pěti hlavními důvody z patnácti možných při volbě místa svého bydliště.
„Naše výsledky naznačují, že ‚hudba ve vzduchu‘ se pro dané místo skutečně vyplácí,“ napsali autoři studie CES a Ifo.
Překlad Ondřej Lábr
Foto Bloomberg
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]