Návrh zákona pro transformace kulturních organizací bude do léta

Věcný záměr zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře připraví ministerstvo kultury do léta, na podzim by měl mít paragrafované znění. Na dnešním veřejném slyšení v Senátu uspořádaném k této dlouho připravované a očekávané legislativní novince to řekla náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová (ČSSD). Na zákon čekají velké příspěvkové organizace, dnešní slyšení se ale věnovalo pouze těm divadelním. Za přijetí zákona se ale dlouho staví třeba i Národní galerie.

Slyšení svolal senátní výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice a vedl ho jeho místopředseda a do loňska dlouholetý šéf Jihočeského divadla Jiří Šesták. Veřejnoprávní instituce v kultuře je právní forma, na níž by se mohly transformovat dnešní příspěvkové organizace ministerstva kultury, jichž jsou celkem tři desítky. V Senátu je ale dnes reprezentoval jen ředitel Národního divadla Jan Burian, někteří ředitelé přišli nepozvaní.

„Poptávka jde zejména od institucí, které jsou divadly. Asi spíše touto cestou (transformací na veřejnoprávní instituci) půjdou divadla,” řekla dnes vrchní ředitelka ministerstva kultury Petra Smolíková. S tím zásadně nesouhlasí ředitel Národní galerie Jiří Fajt. „Vyjadřoval jsem opakovaně absolutní nutnost, existenční nezbytnost transformace Národní galerie na veřejnoprávní instituci v kultuře. Pokud by se to nestalo, nelze v důsledku hospodárně spravovat státní majetek a nelze mimo jiné ani zvýšit mzdy, které jsou v Národní galerii pod státním průměrem,” řekl dnes Fajt.

Připomněl, že pro ministerstvo kultury vypracoval připomínky k návrhu zákona, a také schůzky na ministerstvu na toto téma, jichž se zúčastnil s řediteli Národního divadla, Národního muzea a České filharmonie. O transformaci Národní galerie na veřejnoprávní instituci v kultuře mluvili již Fajtovi předchůdci v čele Národní galerie.Statut veřejnoprávní instituce v kultuře by kulturním organizacím umožnil vícezdrojové financování, přinesl větší pravomoci jejich ředitelů a umožnil by také jiné finanční hodnocení než na základě tabulkových platů, jak je tomu dnes. Instituce by mohly zakládat obchodní společnosti, a tím také zlepšovat své hospodaření.

Zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře se již připravoval v minulosti, odmítla ho ale Asociace krajů. Podle organizátorů dnešního slyšení se k současnému návrhu staví kraje příznivěji.

Jednání v Senátu navazovalo na několikaleté kroky Asociace profesionálních divadel České republiky, která před třemi lety přišla s kampaní Pomozte svému divadlu. Chtěla jí změnit stav, kdy regionální scény dotují zejména města, avšak velký podíl jejich diváků je z obcí, které se na financování těchto divadel vůbec nepodílejí – proto chtěla více peněz od kraje a státu.

Stát podle asociace dává většinu dotací na divadelní činnost na území Prahy, kde žije 15 procent obyvatel České republiky. Regionální divadla, která hrají pro většinu diváků, dostávají od státu pouhou desetinu toho, co stát dá scénám v Praze; město navíc vůbec nedotuje pražskou operní scénu. Veřejnoprávní instituce v kultuře by podle Buriana měla umožnit, aby například divadlo zřizovalo několik subjektů, které by se společně podílely na jeho financování.

V době kampaně v čele divadelní asociace stál Burian, dnes ji vede ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, který byl také dnes v Senátu. Stejně jako Šesták zasedá v Garanční radě Národního divadla.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]