Mistrovská díla Petra Kotíka opět v Ostravě
Večer „Nové opery“ v rámci festivalu Ostravské dny 2015 se koná 28. srpna a představí opery George Lewise Afterword /Doslov v Divadle Jiřího Myrona v 18:30 a Petra Kotíka Master-Pieces / Mistrovská díla v Divadle Antonína Dvořáka ve 20:30 hodin.
Komorní opera Petra Kotíka Master-Pieces /Mistrovská díla bude uvedena ve své konečné podobě. (První verze zazněla na festivalu NODO v červnu 2014, druhá verze v newyorské Paula Cooper Gallery v prosinci 2014.)
Na Ostravských dnech 2015 budou opět účinkovat newyorští zpěváci – sopranistka Kamala Sankaram, tři mužské role zpívá Tomas Cruz (tenor), Jeffrey Gavett (baryton) a Adrian Rosas (bas). Na opeře se také podílejí tři vypravěči a ansámbl pěti hudebníků se sólistkou Pauline Kim Harris (housle/viola). Novou inscenaci režíruje Jiří Nekvasil, autorem scény je David Bazika. Ostravskou bandu diriguje Petr Kotík.K právě dokončenému dílu Petr Kotík píše: „Samotná kompozice opery měla zpočátku pouze vizi skladby pro monolog sopránu s houslemi. Jak jsem pokračoval v práci a seznamoval se s kompozicí hudebního divadla (je to moje první taková skladba), začaly vznikat situace a s nimi potřeby, které měnily tento původní koncept. Proces to byl pozvolný, trvající přes rok a půl a změnil tento relativně jednoduchý koncept v dílo, které je určeno pro soprán, tři mužské zpěváky, tři vypravěče a pětičlenný ansámbl.“
Libreto, které Kotík napsal na základě textů Gertrudy Stein, je založeno na textu přednášky z roku 1936 Co jsou mistrovská díla a proč je jich tak málo (What Are Master-Pieces, and Why Are There So Few of Them). Jsou to úvahy o povaze tvůrčího procesu, o uměleckých dílech, na které se díváme jako na díla mistrovská. Gertruda Stein říká: „Mistrovské dílo nemá nic společného s lidskou povahou nebo identitou. Je spojeno s lidskou myslí [human mind] a samotným subjektem. Opírá se samo o sebe, a nikoliv o vnější vztahy.” Toto poznání lze zobecnit a uplatnit nejen na uměleckou tvorbu. To, co říká Steinová, souvisí v přeneseném slova smyslu se vším, co děláme. Klade totiž zásadní otázku: „Jde ti o sebe nebo o to, co děláš? Pokud ti jde o sebe, mistrovské dílo nikdy nevytvoříš, i když je možné dosáhnout rychlého úspěchu. Protože mistrovské dílo není obrazem tebe nebo tvé doby (identity), nýbrž je vždy obrazem sebe sama (entity). Protože existence a význam díla (tedy mistrovského díla) musí být nadčasové. Stojí mimo identitu s kýmkoli a čímkoli.”
Opera Mistrovská díla je meditace, konverzace, zčásti přednáška a monolog, přerušovaný třemi vypravěči, jejichž text je převzat z dalšího zdroje, a to z knihy The Wars I Have Seen / Války, které jsem zažila. Kniha je jakýmsi deníkem psaným Gertrudou Stein v době 2. světové války v letech 1943-1944. Jedná se o situace, které Stein zažila během té doby a opera je tak zakotvena v určitém času a prostoru.
Opera byla dokončena v červenci 2015, kdy v New Yorku probíhaly zkoušky za účasti režiséra Jiřího Nekvasila.
Obě operní představení uvádí Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským.
Foto Ostravské dny 2015
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]