Týden s hudbou (145)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Ve středu 10. února vystoupí v bratislavské Redutě peruánský tenorista Juan Diego Flórez. Za doprovodu Slovenské filharmonie pod taktovkou Sebastiana Rolliho zazpívá mimo jiné árie z oper Mozarta, Gounoda, Masseneta či Rossiniho.

 

Praha
Na program šestého abonentního večera v Dvořákově síni v Rudolfinu zařadil Symfonický orchestr Českého rozhlasu tvorbu našich současníků, pánů Temla, Filase, Bartoně a Gemrota. Jejich díla přednesou v pondělí 8. února varhaník Aleš Bárta, trumpetista Otto Sauter, který Koncert pro piccolo trubku Juraje Filase inicioval a při světové premiéře provedl, dále saxofonista Jiří Hlaváč a klarinetista Irvin Venyš v doprovodu rozhlasových symfoniků. U dirigentského pultu stane Marek Šedivý. Přímý přenos z Rudolfina naladíte na stanici Českého rozhlasu Vltava, o přestávce uslyšíte rozhovor Stanislavy Střelcové s dirigentem Markem Šedivým.

Marek Šedivý (foto Zdeněk Chrapek/Pražské jaro)
Marek Šedivý (foto Zdeněk Chrapek/Pražské jaro)

V pondělí 8. února se v Koncertním sále konzervatoře uskuteční Koncert autorských písní pedagogů u příležitosti třicátého výročí založení oddělení populární hudby Pražské konzervatoře.

Poté, co pražské Národní divadlo zrušilo minulý týden premiéru nové inscenace Pucciniho opery Madama Butterfly z důvodů nemoci obou alternantek titulní úlohy (Christina Vasileva a Maria Kobieska), začalo vedení divadla shánět náhradu alespoň pro druhou premiéru, ohlášenou na scénu Státní opery na úterý 9. února. Nakonec se to podařilo a do Prahy zamířila na záskok italská sopranistka Donata D’Annunzio Lombardi.

Od úterý 9. až do soboty 13. února bude ve Studiu Alta probíhat workshop Lali Ayguade Farro. Zaměřuje se na práci s podlahou se specifickým důrazem na práci těžiště a chodidel jako základu pro pohyb. Když je všechna síla v chodidlech a nohách, zbytek těla může být volný pro vlastní výraz. Energie v těle se nikdy nezastaví, a to přestože třeba jenom klidně stojíte, vždy dochází k jakémusi pokračování pohybu.

Po návratu z japonského turné se Pražští symfonikové plně zapojí do domácího kulturního dění. Do Prahy se vrátí také rezidenční umělec Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK José Cura a představí se ve dvou v Čechách dosud neznámých rolích. Jako dirigent vystoupí s FOK ve středu 10. a ve čtvrtek 11. února. Zazní skladby Rachmaninova, Respighiho a Curovo vlastní Magnificat, zpívat bude Dagmar Pecková, Pražský filharmonický sbor a Královéhradecký dětský sbor Jitro.

José Cura a Dagmar Pecková (zdroj fok.cz)
José Cura a Dagmar Pecková (zdroj fok.cz)

Ve čtvrtek 11. února pokračují Stylové večery komorního orchestru Harmonia Praga na Novoměstské radnici koncertem Antonio také v Čechách. Sólisty večera budou Miroslav Vilímec (housle), Libor Vilímec (housle), Jiří Skuhra (flétna), Markéta Čechová (cembalo). Pod taktovkou Štefana Britvíka zazní vedle kompozic Antonia Vivaldiho skladby Bohuslava Martinů a Jiřího Temla.

Česká filharmonie spolu s Alicí Nellis připravila zcela nový, zábavný i poučný program pro všechny, kteří chtějí o hudbě vědět víc. Marek Eben opět vystoupí jako posluchačův průvodce po hudebních galaxiích. Co do hudby vkládá skladatel, co hráči a co dirigent? Je partitura dogma, nebo si lze skladby nějak přizpůsobit? A jak se dá přivést orchestr k tomu, aby hrál, co dirigentovi na očích vidí? Zkouška orchestru se koná ve čtvrtek 11. a v pátek 12. února ve Dvořákově síni Rudolfina.

Americký tenorista Bryan Hymel představí v pražské Smetanově síni některé z árií z alba Héroïque: French Opera Arias. V Praze vystoupí společně se svou manželkou, řeckou sopranistkou Irini Kyriakidou. Orchestr PKF – Prague Philharmonia bude řídit italský dirigent Paolo Bressan. Koncert se uskuteční v neděli 14. února v Obecním domě.

Bryan Hymel (zdroj nachtigallartists.cz)
Bryan Hymel (zdroj nachtigallartists.cz)


Regiony
Hobojový a klavírní koncert Jana Nováka nahrál na své první CD brněnský soubor Ensemble Opera Diversa. Sólových partů se zhostili hobojista Vilém Veverka a klavíristka Alice Rajnohová. Oba vystoupí i na prvním koncertě Ensemble Opera Diversa v roce 2016. Uskuteční se ve středu 10. února v Mozartově sále brněnské Reduty. Soubor tam zároveň pokřtí svou první nahrávku. Na koncertě zazní čtyři kompozice. Dvě z nich napsal právě skladatel Novák, žák Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů. Jde o Koncert pro klavír a smyčcový orchestr zaznamenaný i na novém CD a dále skladbu Odarum concentus, kterou složil Novák rovněž pro smyčcové těleso. Program doplňují díla Ondřeje Štochla a Ondřeje Kyase, jehož Komorní symfonie č. 2 pro hoboj, klavír, perkuse a smyčce zazní ve světové premiéře.


kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

S velkým úspěchem se u publika Bavorské státní opery v Mnichově setkala v neděli večer premiéra opery South Pole (Jižní pól), jejímž autorem je současný český skladatel Miroslav Srnka. Zahraniční recenze se však v názoru na dílo rozcházejí. Tématem díla, o něž čtyřicetiletého autora požádala Bavorská státní opera, je expedice, kterou na jižní pól roku 1911 podnikli polárníci Roald Amundsen (Thomas Hampson) a souběžně s ním též Angličan Robert Falcon Scott (Rolando Villazón), který při zpáteční cestě přišel o život. Hudebního nastudování se ujal Kirill Petrenko, režie a scény Hans Neuenfels. Naši recenzi z premiéry najdete zde.

Miroslav Srnka: South Pole – Bayerische Staatsoper Mnichov (foto Sven Hoppe/dpa)
Miroslav Srnka: South Pole – Bayerische Staatsoper Mnichov (foto Sven Hoppe/dpa)

Jen několik týdnů po oznámení, že v hlavní tenorové roli Verdiho Otella na Velikonočním festivalu v Salcburku nahradí Johana Bothu José Cura, přišla zpráva o další důležité změně. Ta se týká barytonisty Dmitrije Hvorostovského, který se bohužel musí vzdát úlohy Jaga kvůli dalším léčebným procedurám, navazujícím na nedávnou operaci mozkového nádoru. Ruského pěvce v ikonické roli padoušského manipulátora nahradí Carlos Álvarez. O tom jak, jak nová inscenace, s níž bude možné se časem seznámit i v drážďanské Semperově opeře, osloví velikonoční Salcburk, se dozvíte z recenze, kterou chystá Opera Plus z premiérového představení 19. března 2016.

V rakouském Klagenfurtu byla ve čtvrtek večer přerušena premiéra opery Madama Butterfly kvůli bombové hrozbě. Městské divadlo, v němž bylo osm set padesát návštěvníků, bylo evakuováno. Šlo přitom o planý poplach. Policisté se psy prohledali prostory divadla, ale nenašli nic podezřelého.


Praha

V pondělí dopoledne Národní divadlo oznámilo, že v sobotu 30. ledna zemřel dlouholetý korepetitor operního souboru první české scény, Jiří Pokorný. V červnu by oslavil čtyřiaosmdesáté narozeniny. Jiří Pokorný se narodil 15. června 1932 v Praze. Na Pražské konzervatoři vystudoval hru na klavír u doktora Václava Holzknechta. Po působení v liberecké opeře se od 1. ledna 1962 stal na celé půlstoletí korepetitorem Opery Národního divadla, kde setrval do konce roku 2011. Jako klavírista vystoupil na řadě koncertů doma i v zahraničí, spolupracoval s Českou filharmonií, festivalem Pražské jaro, Československým a Českým rozhlasem, Československou televizí, gramofonovými firmami Supraphon či Panton. Jiří Pokorný byl dlouholetým pedagogem na Pražské konzervatoři.

První abonentní koncert rozhlasových symfoniků z cyklu Nové horizonty v novém roce v pražském Obecním domě nabídl v pondělí tři světové premiéry a spolupráci Symfonického orchestru Českého rozhlasu s ansámblem Epoque Quartet, zpěvákem Danem Bártou a dirigentem i skladatelem v jedné osobě Janem Kučerou. Jednou z premiér byla právě Kučerova skladba Zrození ve verzi pro smyčcové kvarteto a orchestr. Dalšími premiérami byla Šroubovice (pro smyčcové kvarteto a orchestr) Martina Kumžáka a Cigánská ouvertura (pro smyčcové kvarteto a orchestr) Petra Wajsara. Také zazněly tři skladby z repertoáru skupiny Illustratosphere v premiérovém aranžmá pro smyčcové kvarteto.

Dan Bárta, Epoque Quartet, SOČR a Jan Kučera - Obecní dům 1.2.2015 (foto SOČR)
Dan Bárta, Epoque Quartet, SOČR a Jan Kučera – Obecní dům 1.2.2016 (foto SOČR)

Absolutní vítězkou padesátého ročníku rozhlasové soutěže Concertino Praga a držitelkou ceny Heleny Karáskové se stala violoncellistka Maria Zaitseva z Ruska. Porotu svými výkony přesvědčila natolik, že jí byla udělena také cena Evropské unie hudebních soutěží mládeže. Cenu získala i za nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů. Letos byla soutěž vypsána pro housle, violoncello, klavír a kytaru. V kategorii housle zvítězila Isabella Perron z Kanady a v kategorii klavír obsadila první příčku Elizaveta Kliuchereva z Ruska. V kategorii kytara nebyla cena udělena. Pořadatelem soutěže je Český rozhlas. U příležitosti padesátého výročí soutěže vznikla výstava fotografií s názvem Talent není černobílý, která je od 4. února k vidění v Galerii Vinohradská 12. Černobílé snímky zachycují vybrané okamžiky loňského turné po jižních Čechách. Pro veřejnost bude výstava otevřena až do konce února.

Úterní abonentní koncert Pražského komorního orchestru v pražském Rudolfinu nabídl premiéru nového čtyřvětého díla Vladimíra Franze s názvem Pražské divertimento, které vzniklo na popud Pražského komorního orchestru. Vedle této skladby spolu zazněla také divertimenta Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta.

Celkem čtyřiadvacet herců, tanečníků a operních pěvců z patnácti divadel a společností nominovala Herecká asociace na výroční Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony v roce 2015. Loni se pražské soubory podílely na nominacích ve čtrnácti případech, letos jsou zastoupeny osmkrát. Z toho pětkrát zazněl na středeční tiskové konferenci v Praze název Národního divadla, čtyřikrát Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a třikrát Národního divadla Brno. Seznam nominací najdete na našich stránkách zde.

Rekonstrukce budovy Státní opery Praha za přibližně miliardu korun bude trvat dvacet sedm měsíců a skončit má v roce 2018. Projekt rekonstrukce ve středu schválila vláda. O opravě opery se mluví léta a cena, kterou za ni má stát zaplatit, stále roste. Zvýšil se ale také rozsah oprav. Na základě projektové dokumentace doporučila komise zřízená ministrem kultury variantu, jejíž rozsah podle položkového rozpočtu činí 933 130 000 korun bez DPH. S daní by cena přesáhla miliardu. Rekonstrukce je připravena včetně projektu a otevřeného výběrového řízení na zhotovitele. Financování rekonstrukce je zajištěno z programu Péče o národní kulturní poklad, z nějž se hradí opravy či novostavby sídel několika významných kulturních institucí. S budovou se před rekonstrukcí Státní opera rozloučí titulem Richarda Strausse Elektra, který bude mít premiéru 10. června. Po dobu rekonstrukce se v sezoně 2016/2017 odehraje až devadesát pět představení v Hudebním divadle Karlín. Jde o opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, Rusalka, Rigoletto, Nabucco, Trubadúr, La traviata a Netopýr. V závěru sezony v Karlíně Opera Národního divadla uvede jeden nový titul. Diváci nepřijdou ani o opery Aida, Macbeth, La bohème a Madama Butterfly, které bude soubor uvádět v budově Národního divadla.

Soubor Collegium 1704 v pátek ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v koncertním provedení uvedl příběh Dido a Aeneas v opeře Henryho Purcella. Opera anglického barokního skladatele o tragické lásce kartágské královny Dido k trojskému hrdinovi je považována za jedno z nejzásadnějších anglických jevištních děl. Collegium 1704 provedením této opery na podiu Rudolfina zahájilo tradici provádění koncertních verzí oper v rámci vlastní sezony. V roli kartágské královny Dido vystoupila mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis, jejího hrdinu Aenea představoval barytonista Tomáš Král. Dále účinkovali členové Collegia Vocale 1704.

Collegium 1704 - Dido a Aeneas (foto © Collegium 1704 - Petra Hajská)
Collegium 1704 – Dido a Aeneas (foto © Collegium 1704 – Petra Hajská)


Regiony

Americký dirigent Case Scaglione, jenž v minulé sezoně působil v Newyorské filharmonii, se ve čtvrtek večer představil brněnskému publiku. S místní filharmonií uvedl hudbu Witolda Lutosławského, Oliviera Messiaena a Hectora Berlioze. Stejný program Filharmonie Brno zopakovala v Janáčkově divadle v pátek. Koncertní program zahájila Berliozova symfonie Harold v Itálii. Velký part pro sólovou violu přijala Kristina Fialová. Následovaly Messiaenovy Zapomenuté oběti a v druhé polovině večera Lutosławského Koncert pro orchestr.

Filharmonie Brno - Case Scaglione a Kristina Fialová - Brno 4.2.2016 (zdroj FB Filharmonie Brno)
Filharmonie Brno – Case Scaglione a Kristina Fialová – Brno 4.2.2016 (zdroj FB Filharmonie Brno)


kalendářVýročí
10. února 1976, tedy před čtyřiceti lety zemřela mezzosopranistka Milada Čadikovičová (narozena 30. ledna 1920). Absolventka pražské Konzervatoře (1939-1946) byla v letech 1945-1948 angažovaná v opeře Divadla 5.května, členkou Opery Národního divadla byla od srpna 1948 až do své smrti. Její repertoár bylo velmi široký, od Ludmily, Háty a Martinky přes Larinu a Filipěvnu až Marcelinu ve Figarově svatbě či Matku v Luise.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat