Krása dneška představí Hábu

Aloise Hábu (1893-1973), vůdčí osobnost české skladatelské moderny meziválečného období, představí další večer z cyklu Krása dneška – České 20. století, pořádaný PKF – Prague Philharmonia, 22. března v Experimentálním prostoru NoD v Praze.

Cyklus soudobé hudby Krása dneška pokračuje v úterý 22. března 2016 čtvrtým dílem, který je věnován rodákovi z moravských Vizovic, hudebnímu skladateli Aloisi Hábovi.

Alois Hába představuje osobnost české skladatelské moderny meziválečného období, který otevřel možnosti nových typů kompoziční práce – půltónových, čtvrttónových a šestinotónových skladeb. Zároveň však nezapře ve své práci inspiraci původním moravským folklórem a krajem, kde vyrůstal. Jeho cesta pak vedla přes Prahu, Vídeň a Berlín, kde Hába našel svá umělecká působiště a inspiraci, zejména při setkání s významnými osobnostmi, u nás například s Vítězslavem Novákem, v Berlíně pak s Ferruciem Busonim, ve Vídni se přátelil s Bélou Bartókem. Významná pro něj byla léta na vídeňské Akademie für Musik und darstellende Kunst, kam nastoupil v roce 1918 jako soukromý žák kompozice u Franze Schrekera, se kterým pak v roce 1920 přesídlil (jako jeden z jeho studentů) na berlínskou Staatliche Hochschule für Musik, kde pobýval do roku 1923. Poté se vrátil zpět do Prahy a začal působit jako pedagog na pražské konzervatoři, kde se v roce 1925 zasloužil o otevření svojí třídy s výukou čtvrttónové a šestinotónové kompozice.

Se jménem Aloise Háby je spojována celá řada nových pojmů z oblasti kompoziční práce, známy jsou autorovy teoretické texty, avšak jeho hudba v současné době příliš nezaznívá. Proto jsme chtěli Hábovo kompoziční umění přiblížit návštěvníkům Krásy dneška jedním z koncertů tohoto cyklu, který je mu věnován. A proto ten výmluvný podtitul „Alois Hába – jméno znají mnozí, jeho hudbu málokdo“. Hostem večera bude jeden z dědiců Aloise Háby a současně správce jeho pozůstalosti – Ing. Jan Andreska, Ph.D.

Během večera zazní čtyři Hábova díla – Smyčcový kvartet č. 7 „Vánoční“, op. 73; Cavatina na téma H-A-B-A pro housle a klavír, (notový materiál na tento kus jsme získali pouze díky velmi vstřícnému přístupu pana Jana Andresky); Zwei groteske Stücke pro klavír a Suita pro fagot sólo, op. 69. Vše v interpretaci komorních sólistů PKF – Prague Philharmonia.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]