Moderní a do detailu promyšlená dramaturgie s podtitulem Od Smetany po Tan Duna – to je 61. sezona Filharmonie Brno

Nadcházející 61. sezona Filharmonie Brno ve své dramaturgii opět umně kombinuje klasická díla velikánů minulosti se soudobou tvorbou výrazných skladatelů 20. a 21. století. V programu nechybí Beethovenova Eroica, označovaná za nejlepší symfonii všech dob, Smetanova Má vlast nebo Chopinův virtuózní Klavírní koncert. Vedle nich pak zazní klenoty současné hudby jako je Klavírní koncert Alfreda Schnittkeho, meditativní The Protecting Veil držitele Grammy za nejlepší současnou klasickou kompozici Sira Johna Tavenera či The Map Oscarem ověnčeného skladatele Tan Duna. Na úspěšný projekt s Avishaiem Cohenem, který v 60. sezoně zaplnil nadšenými posluchači brněnské Boby centrum a vídeňský Konzerthaus, naváže crossoverový koncert Filharmonie Brno s akordeonistou Richardem Gallianem.

První tóny nové sezony budou v neděli 18. září patřit skladateli, jehož život i dílo jsou s moravskou metropolí neoddělitelně spjaté – Leoši Janáčkovi. Pod taktovkou brněnského rodáka a nového šéfdirigenta Bamberských symfoniků Jakuba Hrůši zazní vedle Janáčkovy Žárlivosti také slavná trilogie koncertních předeher Antonína Dvořáka a druhý houslový koncert maďarského skladatele Bély Bartóka.

Sólistou 61. sezony je charismatický britský cellista Matthew Barley, který odehraje po boku Filharmonie Brno celkem tři koncerty. Dalšími sólisty, kteří se brněnskému publiku představí, jsou klavíristé Kirill Gerstein a Polina Osetinskaja nebo houslistka Sophia Jaffé. Z dirigentských osobností vystoupí také Zdeněk Mácal a Alexander Liebreich.

Podrobné informace o programu naleznete na www.filharmonie-brno.cz.

Po slavnostním zahájení nabídne sezona sérii desítek koncertů, které jsou páteří hudební nabídky moravské metropole.

K hitům sezony se jistě zařadí koncerty britského violoncellisty Matthew Barleyho, který koncertoval například s BBC Philharmonic, Královským skotským národním orchestrem (RSNO), nizozemskými a vídeňskými rozhlasovými symfoniky, melbournskými a novozélandskými symfoniky, s Královskou liverpoolskou filharmonií nebo s Kremeratou Balticou. „Brněnskému publiku se sólista sezony Matthew Barley představí nejen s multimediálním počinem The Map čínské skladatelské superhvězdy Tan Duna, držitele filmového Oscara a autora hudby k slavným snímkům Tygr a drak nebo Hrdina, ale také se dvěma koncerty v Besedním domě. V jeho podání zazní dvě zásadní díla anglické violoncellové literatury z různých období – Elgarův Violoncellový koncert a Tavenerova meditace The Protecting Veil (Pokrov přesvaté Bohorodice),“ popisuje dramaturg Filharmonie Brno Vítezslav Mikeš.

Violoncellový koncert The Map současného čínského skladatele Tan Duna a slavné Obrázky z výstavy (1874, Ravelova instrumentace 1922) ruského klasika Modesta Musorgského se opírají o vizuální složku: první skladba přináší přímo na pódium plátna s dokumentárními záznamy čínských rituálů, vznik druhé skladby je spojen s dojmy ze skladatelovy návštěvy výstavy malíře Viktora Hartmanna. Obě díla jsou svého druhu suitami, které spojují východní exotiku se západním hudebním myšlením a které představují ohlédnutí za odešlou minulostí – v případě The Map za šamanem, kterého Tan Dun označuje jako „mapu“ a s jehož skonem zmizela část kulturního odkazu jeho rodné provincie Chu-nan; Musorgskij se zase ohlíží za svým přítelem, zemřelým výtvarníkem Hartmannem. Koncert provede 8. prosince Filharmonie Brno pod taktovkou Alana Buribajeva, šéfdirigenta dublinského rozhlasového symfonického orchestru.

26. ledna zazní v Janáčkově divadle kantáta Dídó Jana Nováka s Českým filharmonickým sborem Brno a s recitací autorova bratrance, operního pěvce Richarda Nováka. „Kombinace kantáty Dídó Jana Nováka a symfonické básně Zrání Josefa Suka může být vnímána jako literární dialog mezi Vergiliovým klasickým eposem a symbolismem Antonína Sovy, ale také jako dialog skladatelů brněnského resp. pražského prostředí,“ vysvětluje Vítězslav Mikeš. V případě obou skladeb si navíc v roce 2017 připomeneme výročí jejich vzniku – Dídó byla napsána v roce 1967, Zrání přesně o padesát let dříve. Jejich premiéry se staly velkými událostmi: Dídó byla věnována stoletému trvání klasického gymnázia v Brně a poprvé zazněla 28. října 1967 (s Janem Novákem jako recitátorem), Zrání se dočkalo premiéry rok po svém dokončení, 30. října 1918, na vůbec prvním koncertě České filharmonie v samostatném Československu. Dvě zásadní až emblematická, byť pohříchu zřídka uváděná díla české hudby 20. století budou provedena pod taktovkou Stefana Veselky – dirigenta a klavíristy s rodinnými kořeny v Brně.

Příznivce klavírních koncertů jistě potěší vystoupení Kirilla Gersteina s Busoniho vzácně uváděným klavírním koncertem nebo Polina Osetinskaja jako sólistka ve Schnittkeho Koncertu pro klavír a smyčce. „Připravujeme také večer španělských vášní, impresí a ohnivých tanců, kdy se na jednom pódiu spolu s orchestrem Filharmonie Brno objeví i tanečníci flamenka, a mnoho dalších nových zážitků,“ dodává Vítězslav Mikeš. Klasický repertoár nabídne například Novoroční koncert, kdy pod taktovkou dirigentské legendy Zdeňka Mácala zazní Smetanova Má vlast.

Jako příklad promyšlené dramaturgie ve spolupráci s dirigentem je možné uvést koncert s názvem Amadeana, kterým zahajuje abonentní řada v Besedním domě. Vedle Mozartových opusů připomínajících letošní výročí (předehra ke Kouzelné flétně a Haffnerova symfonie) zazní Rondo Papageno brněnského rodáka a virtuózního současníka Paganiniho Heinricha Wilhelma Ernsta, které provede teprve čtrnáctiletá vycházející brněnská houslová hvězda Klára Erdingerová Staňková. Program zakončí Čtvrtá symfonie Karla Amadea Hartmanna, dokončená krátce po druhé světové válce a reprezentující tohoto v Česku málo uváděného německého autora spojeného s Mnichovem. Z Mnichova přijíždí také Alexander Liebreich, šéfdirigent katovických rozhlasových symfoniků a Mnichovského komorního orchestru. Pro Liebreicha to bude nejen první setkání s brněnskými filharmoniky, ale i s městem, odkud pochází jeho rodina.

Dramaturgie 61. sezony Filharmonie Brno neopomíjí známé skladby, předkládá je však v neotřelých kombinacích. Snaží se upozorňovat na nezpochybnitelné hodnoty v méně uváděných dílech klasiků (Schumannův houslový koncert, Dvořákovy Legendy nebo Guilmantova varhanní symfonie), vytváří dialogy literární (například mezi Erbenovou baladou ve Svatebních košilích Bohuslava Martinů a Oehlenschlägerovým Aladinem v Busoniho klavírním koncertu nebo mezi Vergíliem v Novákově kantátě Dídó a Antonínem Sovou v Sukově Zrání), filozofické o posledních věcech člověka (Čtyři poslední písně Richarda Strausse a Čtvrtá symfonie Gustava Mahlera), dějinné (Beethovenova Eroica, původně věnovaná Napoleonovi, a Coplandův melodramatický portrét Lincolna) a jiné.

Posluchačům, kteří si chtějí vyzkoušet „od každého něco“, nabízí Filharmonie Brno možnost sestavit si svou Sezonu na míru. Již od tří koncertů zakoupených najednou mohou získat zajímavé slevy.

Kontakty pro média:
Lucie Čunderliková
SMART Communication s.r.o.

M: +420 733 538 889E: [email protected]

Statutární město Brno finančně podporuje Filharmonii Brno, příspěvkovou organizaci.
Koncerty jsou pořádány za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky a Jihomoravského kraje.

Generálním partnerem Filharmonie Brno je UniCredit Bank.

Matthew Barley – sólista 61. sezony Filharmonie Brno
Britský violoncellista Matthew Barley je typem hudebníka, který přímo vybízí k tomu, aby byl pasován do role rezidenčního umělce. Jeho hudební aktivity prakticky neznají zeměpisných, společenských či stylových hranic; zahrnují sólovou a komorní hru, improvizaci, komponování, edukaci, nadžánrové či neotřelé komunitní projekty. Jako sólista vystoupil ve více než padesáti zemích světa a koncertoval například s BBC Philharmonic, sinfoniettami Londýnskou a Hongkongskou, Královským skotským národním orchestrem (RSNO), nizozemskými a vídeňskými rozhlasovými symfoniky, melbournskými a novozélandskými symfoniky, filharmoniemi Královskou liverpoolskou a Českou nebo s Kremeratou Baltikou. Spolupracoval s umělci jako Matthias Goerne, sestry Labèqueovy, Viviane Hagner, Martin Fröst, Thomas Larcher, Kit Armstrong, Amjad Ali Khan, Julian Joseph, Talvin Singh, Kathryn Tickell, Nitin Sawhney, Jon Lord ad. Prezentuje se na nejrůznějších pódiích, počínaje legendárním Jazzovým klubem Ronnieho Scotta a konče vídeňským Konzerthausem nebo curyšskou Tonhalle. Se svým souborem Between The Notes realizoval více než šedesát tvůrčích projektů s mladými muzikanty a orchestrálními hráči po celém světě. V roce 2013 podnikl turné se svým originálním projektem Around Britten, vzdávajícím hold britskému klasikovi a připomínajícím sté výročí jeho narození. Se svou ženou, slavnou houslistkou Viktorií Mullovou, premiéroval Koncert pro housle, violoncello a orchestr Thomase Larchera (2011) a v sezoně 2017/2018 s ní ve světové premiéře uvede dvojkoncert, který komponuje Pascal Dusapin.

Barley nahrál několik CD pro společnosti Black Box, Signum Classics, Onyx Classics či Quartz. S Viktorií Mullovou natočil úspěšné album The Peasant Girl, pod nímž je podepsán i jako aranžér, skladatel a producent.

V současné době Barley úzce spolupracuje s komorním orchestrem City of London Sinfonia, se kterým chystá nahrávku svých aranžmá jihoamerických písní a v sezoně 2016/2017 se s ním vydá na turné. Aktuálně také založil své nové trio s klavíristou Gwilymem Simcockem a klarinetistou Julianem Blissem a participuje na společném crossoverovém projektu londýnského orchestru Philharmonia Orchestra s indickými hudebníky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]