Letní aktivity Pražského filharmonického sboru

Jedním z vrcholů posledních sezon Pražského filharmonického sboru (PFS) jsou letní operní projekty na významných zahraničních scénách. Od roku 2006 PFS pravidelně vystupuje na festivalu ve švýcarském St. Gallenu, od roku 2010 je se svým hlavním sbormistrem Lukášem Vasilkem rezidenčním sborem proslulého rakouského festivalu v Bregenzu. Letos přibyla vystoupení s Izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty v Tel-Avivu a Haifě. Letní úspěchy PFS dokládají jak odborné recenze v zahraničním tisku, tak opakovaná pozvání na následující sezony.

Na festivalu v St. Gallenu spoluúčinkoval PFS při provedení dvou děl Alfreda Catalaniho: v opeře Loreley (23. 6. – 7. 7. 2017) v nastudování amerického režiséra Davida Aldena a švýcarského dirigenta Stefana Bluniera a v Mši e moll (6. 7. 2017) pod taktovkou Otto Tauska. V Bregenzu se PFS podílel na 26 představeních Bizetovy opery Carmen na Jezerní scéně v nastudování britského režiséra Kaspera Holtena pod taktovkou italského dirigenta Paola Carignaniho (19. 9. – 20. 8.) a ve Festivalovém domě (20., 23. a 31. 7.) vystoupil v opeře Gioachina Rossiniho Mojžíš v Egyptě, a to v nastudování italského dirigenta Enrique Mazzoly a nizozemské režisérky Lotte de Beer. V Rossiniho opeře „náleží stěžejní role zejména sboru“, napsala kritika ve švýcarském časopise Kultur, „a to je ideální úkol pro zde již dlouho vysoce ceněný Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka, který se této výzvy zhostil znamenitým způsobem. Sborová scéna po vítězství nad temnotou je příkladem toho, jaký by měl být projev dobrého operního sboru – zářící, plný výrazu, vyzařující sílu a dynamiku.“ V Bizetově Carmen, jak čteme v recenzi v deníku Schwäbische Zeitung, „Vídeňští symfonikové a Pražský filharmonický sbor předvádí pod vedením Paola Carignaniho Bizetův dramatický um v jeho plné kráse. […]

V červenci se část PFS se sbormistryní Miriam Němcovou podílela na šesti koncertních uvedeních Pucciniho opery Turandot (20. – 30. 7.). Izraelskou filharmonii dirigoval Zubin

Mehta. Z ohlasů citujme z kritiky v Maariv and Opus Magazine 21.7.: „Vedle sólistů byl velkou hvězdou večera sbor (spojení Izraelského sboru Garyho Bertiniho s Pražským filharmonickým sborem). Dávno jsme neslyšeli sborový výkon s tak působivým, výrazným, tvárným a přesným zvukem…“

V příštím roce se PFS vrátí k Izraelské filharmonii tentokrát v provedení Rossiniho Stabat mater (duben, květen 2018, dirigent Gianandrea Noseda). V St. Gallenu se bude podílet na zřídkakdy uváděné Pucciniho opeře Edgar a v Bregenzu doplní Bizetovu Carmen spoluúčinkování v opeře Beatrice Cenci od německého skladatele Bertholda Goldschmidta.

PFS zahájí svou 83. sezonu koncerty na jubilejním desátém ročníku festivalu Dvořákova Praha: 13. a 14. 9. – Dvořákovo Requiem (Česká filharmonie/Jakub Hrůša) a 23. 9. – Dvořákovo Te Deum (Vídeňští symfonikové/Tomáš Netopil).

Pražský filharmonický sbor má za sebou dvaaosmdesátiletou historii, vystupuje s prestižními tělesy a dirigenty mezinárodní hudební scény a patří mezi nejvyhledávanější evropské profesionální pěvecké sbory. Hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru je od roku 2007 Lukáš Vasilek.

Zřizovatelem Pražského filharmonického sboru je Ministerstvo kultury České republiky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat