Sto let české divadelní scény v Olomouci
„Chceme akce k oslavám sta let českého divadla v Olomouci rozprostřít do celého roku. Už v lednu pořádáme Den otevřených dveří, v rámci něhož chceme připomenout, že nás letos čeká ještě jedno výročí, a to sto devadesát let od slavnostního otevření divadelní budovy. Návštěvníkům nabídneme exkurzi po zákulisí divadla, během níž si prohlédnou zkušebny orchestru či sboru, hereckou šatnu či třeba vlásenkárnu, ale zavítáme také do sálů Moravské filharmonie, abychom připomněli, že v této historické budově sídlí hned dvě významné kulturní instituce,“ uvedl ředitel divadla David Gerneš. Den otevřených dveří se koná v neděli 19 ledna od 16 do 19 hodin s tím, že prohlídka bude začínat vždy v celou hodinu a kapacita jedné prohlídkové skupiny je omezena na 40 osob. Vstup na prohlídku je volný, vedení divadla se navíc rozhodlo zvýšit návštěvnický komfort. „Zájemci si od pondělí 13. ledna mohou v pokladně divadla vybrat lístky na konkrétní čas. Mají tedy šanci přijít na prohlídku v termínu, který jim nejvíce vyhovuje,“ upozornil vedoucí obchodního oddělení Petr Zadorožný.
V dubnu se Moravské divadlo dočká prezentace v Senátu Parlamentu České republiky. V budově senátu na Valdštejnském náměstí v Praze bude pro veřejnost přístupná výstava zachycující historii olomouckého divadla a divadelní budovy. V červnu pak odstartuje projekt Moravské divadelní léto – Kočování po kraji, v rámci kterého zavítá olomoucká činohra do vybraných měst v Olomouckém kraji. Na populární tituly Starci na chmelu, Sluha dvou pánů či Postřižiny se mohou těšit například v Hanušovicích či Velké Bystřici.
V srpnu vyroste na Výstavišti Flora prozatímní scéna, která bude hostit umělecké soubory Moravského divadla i hostující divadla. Na programu budou také besedy, workshopy a autogramiády. „V rámci celého roku chceme připomínat to, že české divadlo do roku 1920 kočovalo různě po Olomouci a čekalo na svou stálou scénu. Vrcholem by pak měla být právě prozatímní scéna. Současné umělecké soubory tak budou symbolicky čekat také na svou scénu,“ sdělil ředitel Gerneš. Program prozatímní scény vyvrcholí galavečerem spojeným s předáním cen za nejlepší umělecké výkony sezony 2019/2020. Oslavám sta let českého divadla v Olomouci bude věnovaná také letní etapa květinové výstavy Flora Olomouc s tématem Zahrada jako divadelní scéna.
Na neděli 6. září pak vedení divadla plánuje uspořádat slavnostní večer věnovaný stoletému výročí, jehož by se měly zúčastnit výrazné umělecké osobnosti spojené s olomouckým divadlem. Významné stoleté výročí bude také ústředním tématem listopadové Noci divadel. Vedle zmíněných akcí by vedení divadla také chtělo dát dárek samotné budově, proto v současné době hledá možnosti, jak restaurovat historickou oponu a nasvítit divadelní budovu.
V jubilejní sté sezoně 2020/2021 pak do Olomouce zavítají významné osobnosti české divadelní a filmové režie. První premiérový titul příští sezony, adaptaci knihy Vladimíra Körnera Zánik samoty Berhof, nastuduje se souborem činohry dlouholetý umělecký šéf Dejvického divadla, držitel Ceny Alfréda Radoka a Českého lva Miroslav Krobot. „Protože víme, že se pánové Körner a Krobot vzájemně dobře znají a měli jsme za to, že tahle látka by pana Krobota mohla zajímat, zkusili jsme mu režii u nás nabídnout. Setkání s ním bylo velmi příjemné a zajímavé, akorát nám sdělil, že už divadlo režírovat nechce, protože vše, co na divadle toužil udělat, už zinscenoval, a tak si chce od klasického divadla na nějaký čas odpočinout. Když jsme se pak ale zmínili o autorovi a konkrétním titulu, přeci jen mu to nedalo a vzal si týden na rozmyšlenou. Po týdnu mi sám zavolal, že naši nabídku přijímá. Pro náš soubor bude spolupráce s panem Krobotem mimořádným tvůrčím zážitkem, a byť půjde o první premiérový titul, bude to i jeden z vrcholů jubilejní sté sezony,“ řekl umělecký šéf činohry Moravského divadla Roman Vencl.
Dlouholetý sólista a umělecký šéf baletu Národního divadla v Praze Petr Zuska uvede v Olomouci titul Sólo pro tři. „S Petrem se známe sedmnáct let. Za jeho působení jsem začal hostovat v Národním divadle a poté jsem od něj dostal nabídku angažmá. Byl to šéf, na kterého pokaždé velice rád vzpomínám. Vnímám ho jako jednoho z našich předních českých choreografů, který vytvořil nespočet zajímavých choreografií. Jsem rád, že nabídku režírovat v Olomouci přijal. Myslím si, že všichni moji kolegové mohou získat zkušenosti s choreografem, který má velice vysoké nároky na profesionální úrovni,“ popsal umělecký šéf baletu Moravského divadla Michal Štípa.
Režii operní inscenace si poprvé vyzkouší někdejší dětský televizní a filmový herec, z něhož se posléze stal známý televizní a filmový režisér. Jiří Strach přijal nabídku vedení olomoucké opery a operety a v příští sezoně nastuduje Rusalku Antonína Dvořáka. „Mám velmi rád jeho pohádkové filmy, které jsou do detailů promyšlené a hlavně jsou inteligentní. Oslovil jsem jej přes sociální síť a poté jsme se setkali osobně. V dobrém slova smyslu mě šokoval svou skromností, pozitivitou a nadšením pro věc. S nabídkou okamžitě souhlasil, jen bylo potřeba, vzhledem k jeho nabitému pracovnímu kalendáři, najít vhodný termín. Bude to jeho operní debut a nesmírně se na režii u nás těší. A já jsem šťastný, že budeme na této inscenaci pracovat společně,“ uvedl umělecký šéf opery a operety Miloslav Oswald.
Už nyní můžeme také prozradit další titul, který se v sezoně 2020/2021 objeví v repertoáru Moravského divadla. Na jaře loňského roku vyhlásilo Moravské divadlo anketu, v níž dalo hlasujícím na výběr ze tří činoherních inscenací, které měly v Olomouci premiéru právě v roce 1920. Diváci si tak mohli vybrat mezi Gogolovou komedií Revizor, Shakespearovou tragédií Král Lear a Ibsenovým dramatem Heda Gablerová, přičemž s výrazným náskokem zvítězil Revizor.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]