Szymanowského Král Roger v nově otevřené Státní opeře
První premiérou uvedenou na jevišti zrekonstruované Státní opery bude polská tříaktová opera Karola Szymanowského Král Roger. Skladatel operu, nebo jak dílo sám nazýval, „sicilské drama“, složil v roce 1924 a na libretu pracoval společně se svým bratrancem, významným polským básníkem, Jarosławem Iwaszkiewiczem. Jako titulní postavu opery si zvolil sicilského krále Rogera II., jednoho z nejmocnějších panovníků Evropy 12. století. Ačkoliv k Rogerovým prapředkům patřili normanští Vikingové, dosáhla za jeho vlády Sicílie značného ekonomického a uměleckého rozkvětu i náboženského smíru. Roger byl tolerantní k pravověrným Řekům, Židům i muslimům a obyvatelé ostrova, Sicilané, Řekové a Arabové, žili v relativní harmonické pospolitosti. S postavou krále Rogera se Szymanowski seznamoval při svým cestách na Sicílii, na ostrov s památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se Szymanowski rozhodl postavit Rogera do centra kontemplativně pojatého příběhu, v němž je na Rogerův dvůr předveden pohanský pastýř, jehož přítomnost naruší řád zavedených křesťanských hodnot a vidění světa.
Střet křesťanského a pohanského světa, světa řádu a světa chaosu, ducha a intuice, je oblíbeným námětem romantické operní literatury – z nejznámějších jmenujme např. Wagnerova Tannhäusera či Parsifala, Massenetovu Thaïs nebo Dvořákovu Armidu. Doba krále Rogera, kdy křesťanští rytíři panovali v Jeruzalémě a muslimská kultura se prolínala s kulturou a filosofií křesťanskou, jako by byla pro romantickou fascinaci střetem duchovního a tělesného ideálním „jevištěm“.
Světová premiéra Krále Rogera se konala krátce po dokončení díla, již v roce 1926, v Národním divadle ve Varšavě. Následovalo uvedení v německém Duisburgu a v roce 1932 byl Roger nastudován v třetím provedení v pražském Národním divadle pod taktovkou tehdejšího uměleckého šéfa opery Národního divadla Otakara Ostrčila. Karol Szymanowski, nejvýznamnější osobnost polské hudby první poloviny 20. století, který měl k Čechám velmi blízký vztah a několikrát Prahu navštívil, se české premiéry osobně zúčastnil. Letošní inscenaci uvedeme v koprodukci s Národní operou ve Varšavě a Královskou švédskou operou ve Stockholmu. Režie se ujme celosvětově známý polský režisér Mariusz Treliński, s jehož přístupem se pražští diváci mohli seznámit v inscenaci Salome v roce 2014. Jevištní podobu díla připravil slovenský scénograf Boris Kudlička, kostýmy vytvořil polský módní návrhář a výtvarník Konrad Parol.
Po hudební stránce pražskou inscenaci nastuduje Orchestr a Sbor Státní opery pod taktovkou dirigenta a hudebního ředitele Státní opery Karla-Heinze Steffense. V titulní roli se představí polský barytonista Łukasz Golinski, který má s rolí bohaté zkušenosti. Rogera zpíval v Opeře Frankfurt, dále s Orchestra Nazionale dell’Accademia di Santa Cecilia pod taktovkou sira Antonia Pappana, v Národní opeře ve Varšavě a v Královské švédské opeře ve Stockholmu. Také švédská sopranistka Elin Rombo s rolí Rogerovy manželky Roxany již vystoupila ve varšavské Národní opeře a Královské švédské opeře ve Stockholmu. Ve Státní opeře se bude jako Roxana střídat s českou sopranistkou Janou Siberou. Pohanského Pastýře zazpívá ukrajinský tenorista Pavlo Tolstoy, který již dřív tuto roli ztvárnil v petrohradském Mariinském divadle a v Edinburghu ve starší režii Mariusze Trelińského. V dalších rolích vystoupí čeští sólisté – Josef Moravec (Edrisi), Zdeněk Plech (Arcibiskup) a Jana Sýkorová (Diakonka).
Premiéry 3. a 5. 4. 2020 ve Státní opeře
Reprízy: 12. a 18. 4., 4. a 6. 6. 2020 ve Státní opeře
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]