Denyce Graves odmítla zpívat objednanou skladbu, skladatele vyhodili

Americký skladatel Daniel Roumain obdržel před časem od operního divadla v oklahomské Tulse objednávku díla, které mělo zaznít na koncertní tryzně za rasový masakr. Významná americká mezzosopranistka Denyce Graves však dílo odmítla interpretovat a nakonec došlo k jeho úplnému stažení. Tato událost vyvolala debatu o právu interpretů žádat úpravy v dílech skladatelů a ovlivňovat dramaturgii koncertů, na nichž mají účinkovat.
Denyce Graves (Foto: Chad J. McNeeley / Wikimedia Commons / Public Domain)

Již od barokní éry jsme v operním prostředí zvyklí na operní hvězdy, o jejichž náladách a manýrách vzniklo mnoho beletrie. Jak známo, měli často operní skladatelé své oblíbené sólisty, jejichž vkusu a možnostem často přizpůsobovali svá díla. Zda se jednalo o úctu k osobnosti, anebo komerční cíle, záleží na úhlu pohledu. Letošní události v oklahomské Tulse přináší podobný dobový projev, který navíc vznikl během momentálně rasově rozjitřené americké atmosféry.

Vedení operního souboru v oklahomské Tulse si objednalo skladbu černošského skladatele Daniela Roumaina, která měla zaznít na nadcházejícím koncertě Greenwood Overcomes, věnovanému památce obětí rasových nepokojů v roce 1921. Za dílo mu nabídlo neuvěřitelných milion a půl dolarů. Protože opera neměla další prostředky na najmutí libretisty, rozhodl se Roumain vytvořit libreto pro svou skladbu sám.

Pár dní poté co hotové dílo odeslal ho však umělecký ředitel Opery Tulsa Tobias Picker žádal o změnu textu. Konec skladby, ve kterém se zpívá „Bůh žehnej Americe. Bůh zatrať Ameriku“, byl podle něj nevhodný a žádal dvakrát zopakovat „Bůh žehnej Americe“, aby dílo nabylo vznosnějšího rázu. Roumain takovou změnu odmítl. „Mým cílem bylo upozornit na pokrytectví naší vlasti, která spáchala nesčetná zvěrstva, znovu a znovu, a celou dobu se zaštiťovala jménem Boha,“ vysvětlil v e-mailu adresovaném Pickerovi.

Jen pár hodin po této odpovědi byl skladatel informován, že s ním opera dále spolupracovat nebude a jeho skladbu neuvede. Vedení souboru mu přesto nabídlo vyplacení honoráře v původně dohodnuté výši. Roumain se však rozhodl o svém vyhazovu napsat na sociálních médiích, kde jednání vedení opery vyvolalo řadu odsouzení a žádostí o vysvětlení.

Daniel Roumain (foto Daniel Roumain)

Dramaturg plánovaného koncertu Howard Watkins ve svém následném prohlášení uvedl, že opera o změnu slov požádala kvůli námitce černošské mezzosopranistky Denyce Graves, která měla skladbu interpretovat. „Nešlo jen o slovo ‘zatrať’, vadilo jí urážení naší země jako takové. Tady jde o její osobní hodnoty a s něčím takovým prostě nemohla souhlasit. Daniel neprokázal žádnou ochotu své dílo upravit pro osobu, která jej měla provést, a to byl důvod jeho výpovědi,“ napsal Watkins. Sama Graves ke kauze řekla: „Nemám problémy se silnými slovy, ale cítila jsem, že v tento text neodpovídal mým osobním hodnotám.“

Podle Roumaina mu zpěvačka napsala jen jeden e-mail, ve kterém zmínila že ji text znervóznil a požádala o zaslání demo nahrávky. Před tím, než dostal výpověď, prý neměl ani tušení o tom, že by Graves sama zažádalo o jakoukoliv změnu textu.

Za zamyšlení stojí fakt, že ačkoli se na amerických sociálních sítích ihned rozhořela diskuze o tom, že se jedná o rasovou diskriminaci, je to spíše zdání. Oba aktéři skandálu nejsou bílí. Mnohem více se nabízí otázka, zda Opera Tulsa nevyměnila jistotu účasti mediálně etablovanější mezzosopranistky za začínajícího skladatele.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 3 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments