Týden s tancem

Jiří Bubeníček v milánské La Scale, nová internetová televize souboru Nederland Dans Theater nebo třeba představení programu 9. ročníku festivalu KoresponDance k přečtení v dnešním týdeníku.
People – Power – Partnership (foto Korespondance)

Devátý ročník KoresponDance

Festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance se uskuteční již po deváté v Praze (24. června 2021) a na zámku ve Žďáru nad Sázavou (16. – 18. července). Po loňském komplikovaném ročníku je letos festival opět mezinárodní.

První část čtyřdenního festivalu se uskuteční ve čtvrtek 24. června v areálu Invalidovny v pražském Karlíně.  Čtvrteční program začne už ve 12 hodin workshopem Farah Deen z Rakouska, který bude zaměřen na kombinaci House Dance a improvizačních technik. Na workshop, jenž je určen všem začátečníkům i pokročilým tanečníkům, naváže battle, který opět zaštítí tanečník a umělec Kristián Mensa. Odpoledne pak vystoupí Eva Urbanová s novým oceněným sólem The Essence a večer vyvrcholí světovou premiérou britské skupiny Etta Ermini Dance Theater: Oqda. Obě představení budou uvedena dvakrát, odpoledne a večer.

People – Power – Partnership poprvé v nové historii bývalého kina Vzlet obsadí tento prostor tancem a zahájí zde několikaletou spolupráci a evropské turné mezinárodního projektu jedenácti zemí.

Na pražskou část naváže již tradičně víkend plný tance, umění i artistického napětí na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Tady se od 16. do 18. července představí umělci z Česka i Evropy.  Vystoupí novocirkusové duo Gracie&Cristian s představením Fling, Benjamin Richter se svým dekomponovaným žonglováním v performance TAKTiL. Na programu bude i neotřelé zpracování příběhu Alenky v říši divů pro celou rodinu a mnoho dalšího. 

Nebude chybět ani bohatý doprovodný program, který je letos plný workshopů pro děti, dospělé i profesionály a také nabídne dva filmové večery pod titulem Letní taneční kino. Samozřejmostí je živá hudba všech možných žánrů.

Kánon D dur (foto Radu Costin)

Novinky na jevišti v Miláně či Hamburku

V milánské La Scale se v minulém týdnu uskutečnila premiéra baletního večera, na jehož tváří se podílela čtveřice choreografů. Nový šéf baletního souboru Manuel Legris, který přišel na tento post z Vídně, představil novou podobu svého dřívějšího baletu Verdi Suite. András Lukács uvedl Movements to Stravinsky, Alexej Ratmanskij Concerto DSCH s hudbou Dmitrije Šostakoviče. Poprvé se jako choreograf v Miláně představil Jiří Bubeníček, uveden byl jeho Kánon D dur, jenž byl původně součástí většího díla La souffle de l’esprit.

“Bylo to super, jsem strašně spokojený. Soubor byl výborný po všech stránkách, všem se to povedlo,” řekl po představení Bubeníček ČTK telefonicky z Milána. Koronavirová omezení si podle něj vyžádala nejen snížení počtu míst pro diváky, ale i netradiční umístnění orchestru v přízemí hlediště. Diváci byli nyní jen v lóžích. “Tanečníci obličeje zakryté neměli, ti musí hodně dýchat. Hudebníci hráli v rouškách a seděli s rozestupy. Ale nevadilo to. Bylo to zajímavé a nové,” podotkl český umělec.

“Je to pro mne bezpochyby velká čest, že mne milánská La Scala oslovila, vnímám to jako ocenění nejenom své práce, ale také české baletní školy,” řekl Bubeníček před premiérou. “Zdejší balet patří k naprosté světové špičce a musím říci, že spolupráce s ním byla výtečná,” dodal.

La Scala se po téměř sedmi měsících divákům otevřela 10. května koncertem pod taktovkou šéfdirigenta La Scaly Riccarda Chaillyho. Obecenstvo sedělo pouze v lóžích na balkonech a galeriích, hudebníci i tehdy hráli na místě hlediště, usazeni v bezpečné vzdálenosti, a i oni stejně jako diváci museli mít roušky. Na jevišti stáli také s rozestupy sboristé a sboristky, kteří zpívali árie italského hudebního velikána Giuseppa Verdiho. Tento koncert se odehrál v předvečer 75. výročí obnovení provozu tohoto operního domu po druhé světové válce, 11. května 1946 byl při koncertu pod taktovkou dirigenta Artura Toscaniniho sál zcela zaplněn.

Proslulý Hamburg Ballett připravil novou inscenaci Johna Neumeiera inspirovanou Shakesperovým Hamletem. Dílo Hamlet 21 je další kapitolou v Neumeierově hamletovské cestě, která započala v New Yorku dílem Hamlet Connotations před pětačtyřiceti lety. Kromě anglického barda Neumeier čerpal rovněž z díla dánského letopisce Saxa Grammatica, jenž sepsal mytický příběh dánského prince Amletha. Takto choreograf pojmenoval svůj balet v roce 1985, když jej vytvořil pro soubor Královského dánského baletu na hudbu Michaela Tippetta. Roku 1997 přenesl choreografii do Hamburku (v premiéře tančil jednu z rolí mladý Jiří Bubeníček), aktualizovaná nová verze měla premiéru v neděli 13. června 2021.

NDTV

Taneční soubor Nederlands Dans Theater spouští 17. června svou NDTV. Na této platformě budou do 30. června ke zhlédnutí všechny živé přenosy letošní sezóny. Za poplatek 7,50 EUR si budete moci vždy po 24 hodiny opět pustit programy Endlessly Free a Shadow’s Whispers s hlavní skupinou NDT 1 a Dare to Say a Souls made Apparent s mladými tanečníky NDT 2. K vidění budou choreografie Medhi Waterskiho, Crystal Pite, Alexandra Ekmana, Dimo Mileva, Hofeshe Shechtera, Imreho a Marne von Opstal, Marca Goeckeho a samozřejmě Jiřího Kyliána.

Balet NDB a Léto na Biskupském dvoře

V létě budou mít diváci možnost vidět již počtvrté balet pod širým nebem. Balet NdB Open Air se v letošním roce již tradičně uskuteční, vedle představení dalších divadel a hudebních vystoupení, jako součást Léta na Biskupském dvoře 2021.

Balet NdB navázal na předchozí úspěšné projekty Letní baLetní koktejl na Biskupském dvoře (2017, 2019) a na nádvoří hradu Špilberk (2018). Tentokrát však zvolil legendární celovečerní titul Romeo a Julie, který diváci kvůli nouzovému stavu nemohli již rok vidět na domovské scéně v Janáčkově divadle. Historický vzhled Biskupského dvora pod brněnským Petrovem doslova vyzývá k uvedení titulů jako je nejslavnější shakespearovský příběh lásky.

Neoklasická verze Mária Radačovského, v režii Martina Glasera, scénografii Marka Hollého a kostýmech Alexandry Gruskové, na nádhernou hudbu Sergeje Prokofjeva a ve spojení s oblohou plnou letních souhvězdí, bude zaručeně nezapomenutelným zážitkem. Inscenátoři vytvořili pro tento letní projekt novou scénografii na míru Biskupského dvora. Baletní dílo, které je s Brnem neodmyslitelně spojeno díky světové premiéře v Mahenově divadle (tehdejším divadle Na hradbách) v roce 1938, tak zavítá na další významné místo našeho města.

ND Brno, Romeo a Julie – Klaudia Radačovská (foto Ctibor Bachratý)

Tanec Praha 2021

V tomto týdnu se v rámci festivalu Tanec Praha představí hned dvě inscenace. V mrazivém, satirickém duetu Harleking, jenž bude uveden v Divadle Ponec 18. června od 20.00 na sebe autoři Ginevra Panzetti a Enrico Ticconi berou podobu postavy Harlekýna z italské commedia dell’arte. Kousek po kousku odhalují povahu tohoto démona mnoha tváří, který se stejně tak hemží současnou společností. Nejprve se divák nechává nakazit jejich poťouchlým smíchem, aby mu pomalu, skrze gesta provedená v dokonalé souhře, došlo, že se stal terčem žertu, na němž je ovšem pramálo vtipného.

Na Nové Scéně Národního divadla bude uvedeno již dnes, 15. 6. od 19.00 dílo Transverse Orientation Dimitrise Papaioannoua. Více o inscenaci zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments