Radek Baborák vydává dvě nová alba
Mahlerovské album „Des Knaben Wunderhorn“ vychází 19. listopadu 2021; sestává z dvanácti písní stejnojmenného cyklu a obsahuje též dvě instrumentální skladby – známé „Adagietto“ z páté symfonie a skladbu „Blumine“, která původně byla (později vyřazenou) částí Mahlerovy první symfonie. Autory aranžmá jsou Tomáš Ille a Radek Baborák. Nahrávky pro album byly pořízeny ve studiu Sono Records (mistři zvuku Milan Cimfe a Adam Karlík) s hudebním režisérem Petrem Ostrouchovem. Design alba je dílem Jakuba Spurného ze Studia Najbrt ve spolupráci s ilustrátorkou Juliánou Chomovou a fotografkou Zuzanou Bönisch.
Na albu „Horn Concertos“, jež vychází 26. listopadu 2021, přinášejí Radek Baborák a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem dvě zásadní, přitom málo nahrávaná díla hornové literatury 20. století: Koncerty pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera (1919–2007) a Reinholda Glièra (1875–1956), vzniklé během 50. let v šestiletém rozestupu. Album bylo nahráno ve Smetanově síni Obecního domu ve spolupráci se studiem Sono Records (mistři zvuku Pavel Karlík a Adam Karlík) a hudební režisérkou Sylvou Smejkalovou; vychází v koprodukci Animal Music a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Design alba je dílem Jonatana Kuny ze Studia Najbrt a fotografického dua Shotby.us.
Album „Horn Concertos“ bude pokřtěno u příležitosti koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s Tomášem Braunerem ve Smetanově síni Obecního domu ve dnech 24. a 25. listopadu 2021, na nichž Radek Baborák přednese právě Pauerův hornový koncert. Kmotry alba na prvním z uvedených koncertů se stanou Anna a Ondřej Brouskovi; Brouskova skladba „Pražská kavárna“ je rovněž zařazena na program obou koncertů.
Těmito dvěma novými tituly završuje Radek Baborák trio svých letošních alb vydaných u Animal Music, po albu Cuatrocientas Estaciones de Ástor Piazzolla vytvořeným se souborem Radek Baborák Orquestrina, jímž v březnu 2021 vzdal hold tomuto argentinskému skladateli u příležitosti stoletého výročí jeho narození.
Mahler: Des Knaben Wunderhorn
O svém přístupu k upravování ikonických skladeb „na míru“ pro svůj soubor říká Radek Baborák: „Baborák Ensemble je spolek přátel, kteří se podporují a sdílejí řadu společných hodnot. Přesvědčivý, precizní a emočně plný výkon je naším nepsaným krédem. Soubor se umí jako chameleón rozrůst z jádra, které tvoří lesní roh a smyčcové kvarteto, do libovolně obsazených a početných sestav a pouští se do ikonických opusů všech hudebních stylů posledních 400 let. Ve spolupráci se spřízněnými skladateli vznikají autorské úpravy „šité“ přímo na míru jednotlivým hráčům, kteří se nadšeně vrhají do nečekaných projektů. Přinášíme nové pohledy na známé skladby a otvíráme pomyslná vrátka k jejich novému vnímání.“
Kateřina Kněžíková ke vzniku projektu poznamenává: „Jsem šťastná, že jsem mohla být u vzniku výjimečného projektu s úžasnými muzikanty. Vše umocněno dokonalou hudbou Gustava Mahlera. Společně představujeme projekt ve zcela novém kabátu, který je svým komorním pojetím velice neotřelý a originální.“
Adam Plachetka o albu říká: „O Mahlerových písních mi spousta lidí říkala mnoho let, že bych se do nich měl pustit. Těší mě, že jsem první krok tímto směrem učinil na právě vycházejícím albu. Ve verzi s komorním orchestrem má šanci vyniknout spousta barev a přitom je vše intimnější a nebál bych se říct opravdovější, než s velkým orchestrem. Doufám, že nahrávka udělá při poslechu lidem takovou radost, jako nám při natáčení.“
„Instrumentárium souboru se pro tento projekt rozrostlo do podoby smyčcového kvintetu, dechového kvintetu, třech žesťů, bicích, klavíru a harfy. Aranže vznikaly dvojím způsobem; z doprovodného klavírního partu písní jejich novým instrumentováním, nebo redukcí geniálních Mahlerových orchestrálních partitur. Výsledkem je, myslím kýžená barevnost zvuku, tak typická pro Mahlera, a zároveň je zachována komorně – intimní atmosféra písňových recitálů.“, dodává ke koncepci alba Radek Baborák.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]