Západočeská univerzita v Plzni zakončila akademický rok slavnostním koncertem
Stěžejním bodem programu byla Missa Sancti Henrici z roku 1696 od česko-rakouského barokního skladatele Heinricha Ignaze Franze Bibera. Jedná se o skladbu nezvykle velkého obsazení (například pětice trompet, pětihlasý sbor, rozšířené smyčcové těleso), komponovanou ve stylu takzvaného kolosálního baroku, určenou pro špičkové interpretační podmínky v prostředí salcburské arcibiskupské kapely. Podmanivý zvuk Biberových vrcholně barokních liturgických kompozic se výborně hodí do velkorysého prostoru nově opravené katedrály s četnými barokními prvky.
V úvodu zazněla dvojice reprezentativních fanfár Bartholomäuse Riedla – Ein schöner Aufzug a Ein langer und schöner Aufzug. Tyto skladby byly vhodným orámováním projevu rektora, uplatnily se zde v plné síle všechny zastoupené dechy.
Mše byla doplněna instrumentálními skladbami Biberova současníka Pavla Josefa Vejvanovského. Orchestr provedl Sonatu vespertinu a Sonatu Sancti Petri & Pauli, jež byly dramaturgicky stylově zařazeny mezi jednotlivé části mše, tak jak to dříve v provozovací praxi skutečně bylo. Na závěr zaznělo zvukově atraktivní dvojsborové moteto Alleluia dicite in gentibus od vídeňského dvorního vicekapelníka Antonia Caldary.
O provedení se opět postaral Komorní orchestr katedry hudební kultury Fakulty pedagogické Consortium musicum s přizvanými hosty a dále klatovský sbor Kolegium pro duchovní hudbu. Obě tato tělesa fungují pod vedením Víta Aschenbrennera, pedagoga katedry hudební kultury. Jako sólisté se představili převážně absolventi univerzity. Není zvykem, že by si studentská či neprofesionální tělesa vybírala takto obtížný repertoár. Orchestr i sbor se však na interpretaci barokních skladeb, jakož i na interpretaci děl 18. století od počátku zaměřuje. V hudební činnosti spolků zaujímá svébytné místo též provádění skladeb z regionálních archivů, na čemž má hlavní podíl jejich vedoucí Vít Aschenbrenner, který se právě hudebními dějinami regionu jihozápadních Čech v 17. a 18. století zabývá. Velký obdiv patří všem zúčastněným, že se s nelehkou interpretační výzvou utkali se ctí, obrovskou energií a nasazením. Nelze pominout ani fakt, kolik času musí aktéři věnovat nácviku tak monumentální kompozice, když je potřeba, aby nejprve fungovala vokální a instrumentální složka samostatně, aby se ve výsledku propojily v harmonický celek.
Každoroční závěrečný koncert akademického roku dosahuje poměrně vysoké prestiže, o čemž svědčí i jeho zařazení do programu Evropského festivalu duchovní hudby Šumava-Bayerischer Wald. Za léta své existence si našel nejen na území města Plzně řadu podporovatelů, jakými je Západočeská univerzita, Česko-německý fond budoucnosti, město Plzeň, Plzeňský kraj, Městský obvod Plzeň 3 nebo Nadace 700 let města Plzně. Je dobře, že univerzita má svoje domovské reprezentativní hudební těleso, které se podílí na kulturním oživení celé řady akcí, a to především díky podpoře vedení univerzity.
Závěrečný koncert akademického roku 2021/2022
18. května 2022, 19:00 hodin
Katedrála sv. Bartoloměje v Plzni
Program:
Bartholomäus Riedl: Ein schöner Aufzug
Bartholomäus Riedl: Ein langer und schöner Aufzug
Heinrich Ignaz Franz Biber: Missa Sancti Henrici
Pavel Josef Vejvanovský: Sonata vespertina
Pavel Josef Vejvanovský: Sonata Sancti Petri et Pauli
Antonio Caldara: Alleluia dicite in gentibus
Účinkující:
Ludmila Aschenbrennerová & Marie Houšková – soprán
Eva Bartošová – alt
Jan Němeček – tenor
Jan Fraus – bas
Komorní orchestr katedry hudební kultury FPE Consortium musicum
Kolegium pro duchovní hudbu
Vít Aschenbrenner – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]