Klavírní Lípa Musica s Jitkou Čechovou
„Hudba!? Fenomén, který nás fascinuje po staletí. Prostřednictvím géniů, kteří zasvětili hudebnímu vyjádření nejniternějších emocí svůj život. Nepřestane mě dojímat, naplňovat a přivádět v úžas zázrak v podobě teček na notové osnově, jenž probouzí k životu neskutečné světy vytrhávající posluchače z všednodennosti starostí, světy mající schopnost konejšit, burcovat, inspirovat, povzbuzovat a mnohdy zachraňovat a přetavovat bolest v pokojné smíření, duchovní útěchu či novou mízu radosti ze života,“ říká Jitka Čechová ke svému angažmá a dodává: „Aktuální ročník festivalu Lípa Musica, nazvaný Nejen klavír všemi smysly, si dává za cíl v duchu úvodních slov opětovně přinést do České Lípy a jejího regionu hudební paletu koncertů, kreativně zasazených do tradičních i netradičních prostor.“
Koncertní řadu garantky zahájí svatováclavský koncert, který se 28. září uskuteční v Městském divadle v Novém Boru. „Těším se společně s mými kolegy ze Smetanova tria, houslistou a dirigentem v jedné osobě Janem Talichem a violoncellistou Janem Páleníčkem, na souznění sólového klavíru za doprovodu Komorní filharmonie Pardubice. Publikum si tak bude moci vychutnat trojí úplně odlišnou prezentaci klavíru jako sólového nástroje. Svatováclavský koncert přinese rozkošné virtuózní dílo Beethovenova současníka J. V. H. Voříška Grand Rondeau pro klavírní trio a orchestr, vtipné a zároveň už velmi skladatelsky specifické rané dílo Dmitrije Šostakoviče Koncert pro klavír, trubku a smyčcový orchestr č. 1, op. 35 a svěží mladé dílo teprve čtrnáctiletého! F. Mendelssohn-Bartholdyho Dvojkoncert pro housle, klavír a komorní orchestr d moll, přesvědčivé dílo mladého, předčasně zralého génia,“ představuje dramaturgii večera Jitka Čechová.
Splněným snem v mnoha ohledech bude návrat klasického písňového recitálu na festivalový program. V něm našli společné zalíbení ředitel festivalu a tenorista Martin Prokeš i klavírista Jitka Čechová a společným plodem bude koncert s titulem Esence romantismu, který bude 7. října zasazen do prostor kostela Mistra Jana Husa v České Lípě. „Na klavír se dá hrát různým způsobem, výhodou tohoto nástroje je jeho mnohostrannost. Klavírista může vyzpívat jednohlas, vymodelovat vícehlas a také zahřmít symfonickou sazbou. Vždy jsem byla zastáncem klavíru v podobě, která nezdůrazňuje údery kladívek do strun, ale naopak se snaží klavír rozezvučet a rozezpívat ve všech nástrojových barvách a napodobit tak smyčce, dechy i lidský hlas. Večer, který jsme nazvali společně s tenoristou Martinem Prokešem Esence romantismu a jehož vycizelovaná dramaturgie oplývá všemi atributy nejintimnějšího romantismu z pera manželů Schumannových, Brahmse, Schuberta, Gustava a Almy Mahlerových, Zemlinského, Debussyho či Chaussona, chce ukázat romantický písňový recitál dotýkající se nejhlubšího zrcadla lidské duše, zpovědi touhy a lásky v kontrastu žalu nenaplnění,“ upřesňuje Čechová.
V paletě klavírních barev nesmí chybět ani sólový klavírní recitál, který Jitka Čechová provede 14. října v německém Seifhennersdorfu, kde sídlí tradiční německá klavírní manufaktura Bechstein a kde se nachází také koncertní sál s nejlepším nástrojem této značky. „Sólový recitál jsem pojala jako pokračování čistě romantického programu v českém postromantickém a expresionistickém duchu 20. století v odkazu autorů Nováka, Suka, Janáčka, Ježka a Páleníčka,“ představuje svůj ambiciózní program Čechová. Její doménou byl donedávna čistě romantický, často velmi virtuózní program, prošpikovaný spíše klasicismem Beethovena či Mozarta. Na festivalovém pódiu bude odvážnější. „Čím dál častěji se v poslední době vydávám na průzkum do dalších stylů 20. i 21. století. Vím, že posluchači bývají často velmi rozpačití a leckdy až otrávení při poslechu soudobé hudby, mou snahou je publiku předvést pečlivě vybraná díla, která přes bouřlivost doby a její dramatický a drsný odraz v hudbě skýtají prostřednictvím tónů další fantastické vyjadřovací prostředky stejně intenzívního emocionálního prožitku jako velcí klasici a romantici,“ doplňuje Jitka Čechová.
Klavírní menu Lípy Musicy doplňuje vystoupení teprve dvanáctileté klavíristky Kláry Gibišové, která v rámci projektu se Základní uměleckou školou v České Lípě provede svůj sólový recitál s díly Bacha, Beethovena, Schumanna, Chopina, Smetany i Dvořáka. Klavír hraje významnou roli i v projektu úspěšného souboru Janoska Ensemble, který na festivalu představí svůj ceněný projekt The Big B’s ve znamení improvizace, který je rafinovaným mixem klasické hudby, jazzu, popu i dalších stylových prvků. Šperkem festivalové řady bude také vystoupení světově respektovaného, íránsko-amerického cembalisty Mahana Esfahaniho, který studoval u legendární Zuzany Růžičkové a je již bytostně spjat s českým prostředím. Klávesové umění tedy festival představí širším pohledem i do „předklavírní“ historie díky provedení ikonických Goldbergových variací Johanna Sebastiana Bacha.
K dalším uměleckým hostům 22. ročníku festivalu se zařadí houslista Josef Špaček, violoncellista Tomáš Jamník, Smetanovo trio, Collegium Marianum, Martinů Voices, Collegium 1704 nebo Czech Ensemble Baroque. Ze zahraničních interpretů festival představí mezzosopranistku Lucile Richardot, klarinetistu Davida Orlowského a loutnistu Davida Bergmüllera, soubor Anima Şirvani, Joela Frederiksena a Ensemble Phoenix Munich, nebo kontratenoristu Andrease Scholla. Hudební přehlídka potrvá až do 21. října a nabídne osmnáct koncertů a doprovodných programů na jedenácti místech Libereckého a Ústeckého kraje i saského příhraničí. MHF Lípa Musica nabídne navíc i mimořádný galakoncert pro Liberecký kraj, který v březnu příštího roku ozdobí vystoupení světové operní hvězdy, mezzosopranistky Joyce DiDonato. Cenou Grammy oceněný projekt Songplay provede pěvkyně v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, a to pod záštitou prezidenta České republiky pana Petra Pavla.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]