Národní divadlo moravskoslezské uvede Smetanovu první operu

Poslední obnovenou operní premiérou před zahájením Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024 budou 22. února 2024 v Národním divadle moravskoslezském Braniboři v Čechách. Historická zpěvohra o třech aktech z roku 1863 (s premiérou roku 1866) je první Mistrovou operou a vznikla pro tehdejší soutěž o nejlepší českou operu. Slavnostním představením této opery Bedřicha Smetany začne pak 2. března a 4. května každý z bloků cyklu, v němž ostravské divadlo uvede v devíti po sobě jdoucích dnech osm skladatelových dokončených oper. 
Bedřich Smetana: Braniboři v Čechách, Národní divadlo moravskoslezské, Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)
Bedřich Smetana: Braniboři v Čechách, Národní divadlo moravskoslezské, Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)

Děj opery Braniboři v Čechách se odehrává rok po úmrtí krále Přemysla Otakara II., kdy do Čech vtrhl a zpustošil je markrabě Ota Braniborský. Český národ se tehdy sešikoval k odboji. Zároveň se operou vine i příběh milostný, jak je ostatně u Smetany vždy zvykem. Dílem chtěl Smetana povzbudit národní uvědomění Čechů a zároveň postavit českou operu na evropskou úroveň. Libreto vytvořil Karel Sabina.  

Dílo (přestože jde o první Smetanovu operu) je hudebně brilantní, dodnes velmi oceňované a už ve své době převýšilo dosavadní tvorbu Smetanových současníků. Ke škodě divákově se ovšem dnes hraje velmi zřídka. V Národním divadle moravskoslezském zazněla poslední verze v premiéře v roce 1980 – tehdy orchestr dirigoval Václav Návrat a režii měl Rudolf Málek. Poslední inscenace vznikla v roce 2016, režíroval Jiří Nekvasil a hudebně dílo nastudoval Jakub Klecker. Oba připravují tuto verzi k obnovené premiéře s obměněným obsazením i dnes.

Smetanova první opera mě fascinuje již čtvrté desetiletí. Poprvé jsem ji důkladně poznal právě při posledním nastudování v Ostravě v roce 1980, kde jsem jako student gymnázia ztvárnil jednoho z Braniborů. Opera mne zaujala strhující energií, velkorysostí, a zároveň i paradoxy, které obsahuje – nevím, jestli cíleně od skladatele a libretisty, nebo náhodou. Nicméně se jedná o zajímavé a všeplatné stále aktuální sondy do nitra české povahy, s jistou dávkou ironie. Tyto paradoxy – pokud vznikly mimoděk – nejsou slabinou díla, ale naopak velkou výzvou,“ říká režisér Jiří Nekvasil a pokračuje: „Tato opera je velké historické plátno, které se poprvé na jeviště dostalo po překonání všemožných zákulisních intrik až necelé tři roky po svém dokončení. Smetana dokázal, že česká operní tvorba je schopna postavit do pomyslné soutěže dílo, které je evropské rozměrem i formou uchopení, ale české tématem i originálním, v naší operní tvorbě dosud neslýchaným hudebním jazykem! Zásadní počin v dějinách české opery!“

I když jsou Braniboři první skladatelovou operou, v kontextu české operní literatury má tento titul přední postavení. Smetana vypouští předehru a po krátkém dramatickém úvodu ihned vstupuje do děje. Průběh celého díla má jasnou formu, střídají se plochy zbožné, lyrické, bojovné i chorální,“ shrnul dirigent a autor hudebního nastudování Jakub Klecker už před 7 lety a dodal: „Je radost přinést na jeviště českou operu, kde má velkou úlohu sbor, který je navíc rozšířen na 60 zpěváků.“  Braniboři v Čechách jsou známi masovými scénami lidu – tedy velkými sborovými scénami.  Smetana jako by pomyslně do hlavní role obsadil „český lid“. Rozšířený sbor opery NDM vede Jurij Galatenko. Scénu vytvořil Petr Matásek, kostýmy Zuzana Bambušek Krejzková.

Braniboři v Čechách zazní v novém obsazení: Michael Kubečka / David Szendiuch v roli Volframa Olbramoviče; Jiří Miroslav Procházka / Roman Vlkovič jako Oldřich Rokycanský; Martin Javorský jako Junoš; Jana Trausendmarka hrají a zpívají Martin Bárta nebo Pavel Divín; Jíru Luciano Mastro nebo Gianluca Zampieri, roli Ludiše nastudovaly Tamara Morozová a Veronika Rovná.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments