Slovenská filharmonie láká posluchače na březnové koncerty
Březnové koncerty Slovenské filharmonie odstartuje v úterý 5. března 2024 v 19:00 hodin druhý koncert z cyklu Stará hudba. Koncert s názvem Hommage à Pantaleon Hebenstreit představí díla barokních mistrů pro cimbál a cembalo v interpretaci odbornic na starou hudbu – cimbalistky Enikö Ginzery a cembalistky Agi Ferienčíkové, které doplní hráčka na barokní violoncello Michaela Čibová. Na koncertě zazní originální skladby pro cimbál a cembalo, ale i přepisy Sarabandy a Passacaglie Georga Philippa Händela či Telemannovy Sonáty G dur. Ožijí také archaické skladby z Pestrého sborníku nebo anonymní Folías de España. Spojení cimbálu a cembala slibuje nový, nevšední hudební zážitek.
V úterý 12. března v 19:00 hodin se v Malém sále Slovenské filharmonie uskuteční pátý klavírní recitál. Hostem Slovenské filharmonie bude francouzský klavírní virtuos Éric Le Sage, laureát mnoha mezinárodních interpretačních soutěží, vítěz Mezinárodní soutěže Roberta Schumanna ve Cvikově v roce 1989. Již ve dvaceti letech jej Financial Times označil za “vysoce kultivovaného žáka velké francouzské tradice Schumannova klavíru”. Právě jeho klavírní dílo Éric Le Sage celé natočil a hrál v mnoha sálech po celém světě. Je také věrný francouzské hudbě, která v jeho podání zní autenticky. Takto sestavený program nabídne umělec i návštěvníkům klavírního recitálu – v jeho interpretaci zazní výběr ze Schumannova klavírního odkazu a několik nokturn Gabriela Faurého.
Ve čtvrtek 14. a v pátek 15. března v 19:00 hodin pokračuje v Koncertní síni SF symfonická dvojice koncertů, na nichž přivítáme vzácného hosta – českého hornistu Radka Baboráka, bývalého člena Berlínských filharmoniků. Radek Baborák se v Bratislavě představí poprvé v trojroli sólisty, dirigenta a autora uváděného díla. Fenomenální hráč na lesní roh sbíral do svých osmnácti let ocenění na domácích i mezinárodních interpretačních soutěžích. Ve dvanácti letech se stal vítězem soutěže Concertino Praga a v patnácti letech získal 3. cenu na festivalu Pražské jaro. Následovala rozhlasová soutěž UNESCO v Ženevě, Mnichově a Markneukirchenu, cena Grammy Classic pro Českou republiku, cena Davidoff 2001 a Mostly Classic Award 2002. Ve svých osmnácti letech se stal nejmladším prvním hornistou České filharmonie, po dvou letech působil jako sólohornista Mnichovské filharmonie a později se stal členem Berlínské filharmonie. Od roku 2010 se věnuje sólové hře a je členem komorních souborů. V jeho nastudování zazní tři díla – Akademická slavnostní předehra Johannesa Brahmse, L’Orangerie, burleska pro lesní roh a smyčce Radka Baboráka a Symfonie d moll Belgičana Césara Francka.
V neděli 17. března se v 16:00 hodin uskuteční první varhanní recitál v aktuální 75. koncertní sezóně Slovenské filharmonie. Sólistou tohoto odpoledne bude Daniel Gabčo, hlavní varhaník v Katedrále svatého Martina v Bratislavě, kde je kromě aktivní umělecké činnosti a tvorby hudební dramaturgie činný také v oblasti směřování liturgické hudby na Slovensku. Některé skladby z koncertního programu zazní v jeho podání za doprovodu Slovenského komorního orchestru s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem. V premiéře zazní Sinfonie pro varhany a smyčcový orchestr od Ľuboše Gabča, varhaníkova bratra. Program bude pestrou mozaikou skladeb pro varhany několika autorů – Thea Fluryho, Oliviera Messiaena, Jeana Guilloua, Jehana Alaina a dalších.
Ve středu 20. března 2024 v 18:00 hodin se v bratislavské Redutě uskuteční třetí koncert z cyklu Junior – pro mladé publikum. V Koncertní síni Slovenské filharmonie vystoupí Symfonický orchestr Vysoké školy múzických umění a Pěvecký sbor Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (sbormistr Ladislav Kaprinay). Sólisty večera budou mladí talentovaní posluchači HTF-VŠMU – klavíristky Anhelina Kydora, Kristina Borbat a houslista Martin Pavlík. Mladé klavíristky přednesou energický koncert pro dva klavíry Francise Poulenca. V interpretaci mladého nadějného houslisty Martina Pavlíka zazní Čtyři humoresky Jeana Sibelia. Symfonický orchestr Vysoké školy múzických umění prokáže svou zručnost v Brahmsových Variacích na Haydnovo téma, op. 56 a. Program doplní současná skladba Dawn Thomase Adèse, napsaná v době pandemie, a Cantique de Jean Racine Gabriela Faurého, v níž lze vypozorovat několik paralel s pozdějším Requiem. Program zazní v nastudování Mariána Lejavy, který pravidelně spolupracuje s orchestrálním souborem své domovské instituce, Vysoké školy múzických umění.
Ve čtvrtek a v pátek 21. a 22. března v 19:00 hodin přivítáme jaro nejen symbolicky datem, ale i dramaturgií hudebních děl. Jarní podtext má úvodní symfonická báseň anglického skladatele Fredericka Deliuse On Hearing the First Cuckoo in Spring. Jaro reprezentuje také Symfonie č. 1 B dur, “Jarní”, op. 38 Roberta Schumanna. Program doplní Mozartův Koncert pro dva klavíry a orchestr č. 10 Es dur, KV 365. Sólisty večera budou dva slovenští klavírní virtuosové – prof. Marian Lapšanský, bývalý generální ředitel SF, a Ivan Gajan. Koncert pro dva klavíry, dva výjimeční umělci a dvě koncertní křídla na pódiu – to vše zatraktivní zážitek v Redutě. Slovenská filharmonie vystoupí poprvé pod taktovkou Japonce Ryusuke Numajiri, uměleckého ředitele Biwako Hall a hudebního ředitele Tokyo Mitaka Philharmonia.
Členové Slovenského komorního orchestru s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem provedou na Květnou neděli 24. března 2024 v 15:00 hodin Sedm posledních slov našeho Spasitele na kříži od Josepha Haydna. Dílo, které v Bratislavě tradičně zaznívá v předvelikonočním období. I tentokrát zazní v Katedrále svatého Martina v rámci cyklu Hudba v chrámech.
Ve středu a ve čtvrtek 27. a 28. března 2024 v 19:00 hodin jsou v bratislavské Redutě naplánovány Velikonoční koncerty. Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jan Rozehnal) a kvarteto sólistů – Eva Hornyáková (soprán), Jana Kurucová (mezzosoprán), Pavol Bršlík (tenor) a David Szendiuch (bas) – provedou pod taktovkou mladého slovenského dirigenta působícího v České republice Ondreje Olose duchovní kantátu Antonína Dvořáka Stabat Mater, op. 58. Skladatel toto dílo zkomponoval v poměrně mladém věku – třiceti pěti let. Text vypráví o utrpení Kristovy matky pod křížem, na němž umírá její syn. Dvořák rozdělil předlohu do deseti částí. Premiéra se uskutečnila v roce 1880. Stabat Mater je vokálně-instrumentální titul často uváděný u nás i ve světě. Koncert připomene Rok české hudby.
Vstupenky na březnové koncerty jsou v prodeji v pokladně SF ve všechny pracovní dny od 12:00 do 18:00 a hodinu před koncertem nebo online.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]