Nová sezóna Národního divadla moravskoslezského nese motto Proměny a konstanty
Slova proměna a konstanta se samozřejmě dají přiřadit i k připravovaným novinkám všech čtyř souborů Národního divadla moravskoslezského: v nabídce je až do června světová klasika, po mnoha letech také velká barokní opera, ale diváci zažijí i osobitou a novou interpretaci známých světových titulů. „Konstantou je nejen divadlo jako takové, ale pro nás jsou to i naše divadelní budovy. Letos v červnu uplynulo 130 let od otevření Národního domu (1894), nejstaršího kulturního domu v Moravské Ostravě. Je místem, kde se přes různé jeho proměny 130 let hraje divadlo. Budova již sedm desetiletí nese jméno Divadlo Jiřího Myrona, a protože i on měl letos kulatá výročí narození i úmrtí, bude i jeho osobnost součástí programu obou zahajovacích galavečerů 7. a 8. září,“ říká ředitel divadla Jiří Nekvasil.
Diváci v sezóně číslo 106 tedy uvidí šestnáct novinek – pět v opeře, po dvou v baletu a muzikálu a sedm premiér má v plánu činohra. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstává 38 inscenací. Sezónu společně zahájí všechny soubory v již osvědčeném modelu zahajovacích galavečerů v obou velkých divadlech (Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona), tedy tam, kde jsou jednotlivé soubory nejvíc „doma“. Opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné procházce po divadelní Ostravě s průvodcem.
Oslavy 130. výročí otevření Národního domu a také 140 let od narození Jiřího Myrona nekončí. Veřejnost se s herci, tanečníky, operními a muzikálovými zpěváky bude moci potkat také během jízdy speciální divadelní tramvají po Ostravě 22. září. Trasu a časy včas oznámíme.
Ateliér při Národním divadle moravskoslezském bude hned zkraje sezóny hostit pět týmů z Evropy zapojených do mezinárodního projektu s názvem Resistance! mladý festival evropské moderní historie. „Mladí lidé od 16 do 23 let ze šesti zemí (kromě Česka jsou to týmy z Francie, Itálie, Portugalska, Nizozemska a Slovinska) vytvořili v minulém roce performance na téma z moderních dějin; vybrali si zásadní události či velké akty odporu v jejich zemi. My jsme zvolili pražské jaro 1968 a oběť Jana Palacha,“ přibližuje lektorka Ateliéru při NDM Tereza Strmiska. Všechny týmy v Ostravě sehrají své inscenace pro školy i veřejnost ve dnech 10.–12. září. V plánu jsou každý den diskuze se studenty i večerním publikem na daná témata. Projekt má neformálním způsobem přitáhnout pozornost k dějepisu (I tak se dá učit!) a připomenout historické a společenské milníky, přimět mladé uvažovat v historickém kontextu a otevřeně o tom mluvit. Šest týmů takto už postupně hrálo ve třech zúčastněných zemích, nyní je na řadě Ostrava. „Širší veřejnost se mohla s naší inscenací s názvem Když skončilo jaro seznámit už v rámci programu Noci divadel,“ zdůraznila Tereza Strmiska s tím, že finančně se na projektu podílí Evropská unie.
Národní divadlo moravskoslezské na sezónu opět chystá i řadu výstav. V Galerii současné malby v Divadle Antonína Dvořáka si diváci mohou prohlédnout díla výrazných výtvarníků-malířů, v Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona pak pořádá výstavy především ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě. Už 3. září zahájí v druhém jmenovaném prostoru přehlídku svých uměleckých fotografií student institutu Marek Koliha. Od 11. září bude možné vidět malby Marty Kolářové ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka.
NDM každoročně pojmenovává slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona po významné osobnosti s divadlem spjaté. Tentokráte padla volba na Vladimíra Kristina (1894–1970), malíře, ilustrátora a jednoho z prvních scénografů divadla. Vzácné materiály pro výstavu, která přiblíží jeho život a dílo, zapůjčilo mj. Ostravské muzeum a Slezské zemské muzeum v Opavě.
NDM bude v létě 2025 spolupořadatelem a hostitelem řady koncertů v rámci bienále hudby 20. a 21. století Ostravské dny a v průběhu sezóny také hostitelem komorních koncertů agentury Presto, které zazní ve slavnostním sále Vladimíra Kristina v Divadle Jiřího Myrona.
„Operou Pavla Haase Šarlatán v režii Ondřeje Havelky završíme 10. října cyklus Opery terezínských skladatelů. Po tři roky jsme na jevišti Divadla Antonína Dvořáka uváděli díla českých skladatelů, kteří prošli Terezínem a padli za oběť holocaustu, a Pavel Haas byl jedním z nich,“ přibližuje ředitel NDM Jiří Nekvasil s tím, že Haasovu operu a také Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (premiéra byla v červnu) odehraje opera NDM v listopadu v Brně na festivalu Janáček Brno.
Slovinský tvůrce Rocc vytvoří scénu a bude režírovat klenot světové opery: Pucciniho Turandot (na repertoáru bude od 19. prosince 2024 a hudebně operu nastuduje Marek Šedivý). Pro Rocca je to opera vpravdě osudová: „Turandot jsem poprvé viděl v Lublani, když mi bylo patnáct let, a naprosto mne uhranula. Díky ní jsem se rozhodl stát se operním režisérem,“ říká a pokračuje: „Vždy se ptám, jaké místo a jakou funkci mají pohádky v dnešní době. Turandot je operní pohádka velmi krutá a plná krve, nad tou hrůzou ovšem v závěru vítězí čistá láska. Těším se do Ostravy, těším se na Turandot!“
Jiří Nekvasil bude v nové sezóně režírovat dvě operní díla. V české premiéře uvede 13. března 2025 spolu s hudebním ředitelem opery Markem Šedivým Florentský slaměný klobouk Nina Roty, hudební frašku z roku 1945. V červnu 2025 zazní po mnoha letech v Ostravě velká barokní opera. Dílo Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě bude mít premiéru 19. června a ostravští diváci je uvidí pouze pětkrát, poté inscenace poputuje na Hudební festival Znojmo – jde o koprodukci. Hudebně ho nastuduje zkušený Roman Válek. „Georg Friedrich Händel operu napsal pro anglickou Královskou hudební akademii v roce 1724 a úspěch měla hned při premiéře. Händel ji často obnovoval ve svých dalších operních sezónách a dodnes patří k nejčastěji uváděným barokním operám,“ říká Jiří Nekvasil.
Po krátké sezónní pauze opět v rámci Operní akademie Ostrava nazkouší jedno dílo soubor se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity, tentokráte pod režijním vedením Gabriely Petrákové. V Divadle „12“ uvedou komickou pohádkovou operu Popelka Pauline Viardotové z roku 1904. Podívaná pro celou rodinu se bude hrát od 6. února 2025.
Balet Národního divadla moravskoslezského chystá dvě premiéry a už pro začátek sezóny (17. října 2024 v Divadle Jiřího Myrona) připravuje opravdovou lahůdku: komponovaný večer s názvem ČISTÁ RADOSTance. Na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti nazkouší soubor pět rozdílných choreografií a představí pět různých stylů tance v běhu času – tedy přesně v duchu motta sezóny: Proměny a konstanty. „Mimo jiné v tomto večeru nabídneme divákům opět dílo nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Jeho Křídla z vosku byla už součástí inscenace Vzlety a pády v roce 2018. Diváky potěší také Itzik Galili (Sofa), Marco Goecke (duet z Ptáka Ohniváka), Justin Peck (Heatscape) a Lea Bessoudo Greck (Šárka). Večer s láskou namícháme tak, aby se jednotlivé choreografie navzájem posilovaly a celek přitom zůstal v harmonii. V každé kapce naší směsi je energie záměru, se kterým byla vytvořena. Naše terapie tancem ČISTÁ RADOSTance poslouží k probuzení radosti a zlepšení nálady diváků,“ zve šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. Ostravské obecenstvo se může těšit také na nového Peera Gynta na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena. Divadlo oslovilo ke spolupráci belgického choreografa působícího v Berlíně Jeroena Verbruggena, který se obdivem k dílu netají a pro soubor baletu NDM připraví novou choreografii. Přestože je Verbruggen v Evropě od roku 2012 velmi žádaným a vyhledávaným choreografem, v českém divadle bude tvořit poprvé. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen, který už s NDM spolupracoval před deseti lety například na inscenaci opery Andrea Chénier nebo v roce 2017 na Lady Macbeth Mcenského újezdu. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po 35 letech. Inscenace hostujícího lotyšského choreografa Alexandra Lemberga, v níž v titulní roli alternovali Petr Koželuh a Richard Böhm, se stala senzací divadelní sezóny 1973/1974. Belgický choreograf nás tedy znovu zavede na cestu mladičkého Peera, který opouští domov, aby hledal své štěstí. Premiéra bude 22. května 2025 v Divadle Antonína Dvořáka.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]