Nová sezóna Národního divadla moravskoslezského nese motto Proměny a konstanty

Národní divadlo moravskoslezské vstupuje do 106. sezóny s mottem Proměny a konstanty. Čtyřsouborové divadlo chystá pro diváky celkem šestnáct premiér. Ke třem říjnovým novinkám už naplno běží zkoušky. Ondřej Havelka zkouší se souborem opery Šarlatána Pavla Haase (premiéra bude 10. října), Tomáš Svoboda připravuje se členy činohry inscenaci Discoteca Paraiso od Rolanda Schimmelpfenniga (česká premiéra 26. října). Balet pro premiéru 17. října chystá večer s názvem ČISTÁ RADOSTance a potěší diváky pěti choreografiemi – pěti tanečními styly v běhu času.
Ondřej Havelka (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)
Ondřej Havelka (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)

Slova proměna a konstanta se samozřejmě dají přiřadit i k připravovaným novinkám všech čtyř souborů Národního divadla moravskoslezského: v nabídce je až do června světová klasika, po mnoha letech také velká barokní opera, ale diváci zažijí i osobitou a novou interpretaci známých světových titulů. „Konstantou je nejen divadlo jako takové, ale pro nás jsou to i naše divadelní budovy. Letos v červnu uplynulo 130 let od otevření Národního domu (1894), nejstaršího kulturního domu v Moravské Ostravě. Je místem, kde se přes různé jeho proměny 130 let hraje divadlo. Budova již sedm desetiletí nese jméno Divadlo Jiřího Myrona, a protože i on měl letos kulatá výročí narození i úmrtí, bude i jeho osobnost součástí programu obou zahajovacích galavečerů 7. a 8. září,“ říká ředitel divadla Jiří Nekvasil.

Diváci v sezóně číslo 106 tedy uvidí šestnáct novinek – pět v opeře, po dvou v baletu a muzikálu a sedm premiér má v plánu činohra. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstává 38 inscenací. Sezónu společně zahájí všechny soubory v již osvědčeném modelu zahajovacích galavečerů v obou velkých divadlech (Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona), tedy tam, kde jsou jednotlivé soubory nejvíc „doma“. Opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné procházce po divadelní Ostravě s průvodcem.

Oslavy 130. výročí otevření Národního domu a také 140 let od narození Jiřího Myrona nekončí. Veřejnost se s herci, tanečníky, operními a muzikálovými zpěváky bude moci potkat také během jízdy speciální divadelní tramvají po Ostravě 22. září. Trasu a časy včas oznámíme.

Ateliér při Národním divadle moravskoslezském bude hned zkraje sezóny hostit pět týmů z Evropy zapojených do mezinárodního projektu s názvem Resistance! mladý festival evropské moderní historie. „Mladí lidé od 16 do 23 let ze šesti zemí (kromě Česka jsou to týmy z Francie, Itálie, Portugalska, Nizozemska a Slovinska) vytvořili v minulém roce performance na téma z moderních dějin; vybrali si zásadní události či velké akty odporu v jejich zemi. My jsme zvolili pražské jaro 1968 a oběť Jana Palacha,“ přibližuje lektorka Ateliéru při NDM Tereza Strmiska. Všechny týmy v Ostravě sehrají své inscenace pro školy i veřejnost ve dnech 10.–12. září. V plánu jsou každý den diskuze se studenty i večerním publikem na daná témata. Projekt má neformálním způsobem přitáhnout pozornost k dějepisu (I tak se dá učit!) a připomenout historické a společenské milníky, přimět mladé uvažovat v historickém kontextu a otevřeně o tom mluvit. Šest týmů takto už postupně hrálo ve třech zúčastněných zemích, nyní je na řadě Ostrava. „Širší veřejnost se mohla s naší inscenací s názvem Když skončilo jaro seznámit už v rámci programu Noci divadel,“ zdůraznila Tereza Strmiska s tím, že finančně se na projektu podílí Evropská unie.

Národní divadlo moravskoslezské na sezónu opět chystá i řadu výstav. V Galerii současné malby v Divadle Antonína Dvořáka si diváci mohou prohlédnout díla výrazných výtvarníků-malířů, v Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona pak pořádá výstavy především ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě. Už 3. září zahájí v druhém jmenovaném prostoru přehlídku svých uměleckých fotografií student institutu Marek Koliha. Od 11. září bude možné vidět malby Marty Kolářové ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka.

NDM každoročně pojmenovává slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona po významné osobnosti s divadlem spjaté. Tentokráte padla volba na Vladimíra Kristina (1894–1970), malíře, ilustrátora a jednoho z prvních scénografů divadla. Vzácné materiály pro výstavu, která přiblíží jeho život a dílo, zapůjčilo mj. Ostravské muzeum a Slezské zemské muzeum v Opavě.

NDM bude v létě 2025 spolupořadatelem a hostitelem řady koncertů v rámci bienále hudby 20. a 21. století Ostravské dny a v průběhu sezóny také hostitelem komorních koncertů agentury Presto, které zazní ve slavnostním sále Vladimíra Kristina v Divadle Jiřího Myrona.

„Operou Pavla Haase Šarlatán v režii Ondřeje Havelky završíme 10. října cyklus Opery terezínských skladatelů. Po tři roky jsme na jevišti Divadla Antonína Dvořáka uváděli díla českých skladatelů, kteří prošli Terezínem a padli za oběť holocaustu, a Pavel Haas byl jedním z nich,“ přibližuje ředitel NDM Jiří Nekvasil s tím, že Haasovu operu a také Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (premiéra byla v červnu) odehraje opera NDM v listopadu v Brně na festivalu Janáček Brno.

Slovinský tvůrce Rocc vytvoří scénu a bude režírovat klenot světové opery: Pucciniho Turandot (na repertoáru bude od 19. prosince 2024 a hudebně operu nastuduje Marek Šedivý). Pro Rocca je to opera vpravdě osudová: „Turandot jsem poprvé viděl v Lublani, když mi bylo patnáct let, a naprosto mne uhranula. Díky ní jsem se rozhodl stát se operním režisérem,“ říká a pokračuje: „Vždy se ptám, jaké místo a jakou funkci mají pohádky v dnešní době. Turandot je operní pohádka velmi krutá a plná krve, nad tou hrůzou ovšem v závěru vítězí čistá láska. Těším se do Ostravy, těším se na Turandot!“

Jiří Nekvasil bude v nové sezóně režírovat dvě operní díla. V české premiéře uvede 13. března 2025 spolu s hudebním ředitelem opery Markem Šedivým Florentský slaměný klobouk Nina Roty, hudební frašku z roku 1945. V červnu 2025 zazní po mnoha letech v Ostravě velká barokní opera. Dílo Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě bude mít premiéru 19. června a ostravští diváci je uvidí pouze pětkrát, poté inscenace poputuje na Hudební festival Znojmo – jde o koprodukci. Hudebně ho nastuduje zkušený Roman Válek. „Georg Friedrich Händel operu napsal pro anglickou Královskou hudební akademii v roce 1724 a úspěch měla hned při premiéře. Händel ji často obnovoval ve svých dalších operních sezónách a dodnes patří k nejčastěji uváděným barokním operám,“ říká Jiří Nekvasil.

Po krátké sezónní pauze opět v rámci Operní akademie Ostrava nazkouší jedno dílo soubor se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity, tentokráte pod režijním vedením Gabriely Petrákové. V Divadle „12“ uvedou komickou pohádkovou operu Popelka Pauline Viardotové z roku 1904. Podívaná pro celou rodinu se bude hrát od 6. února 2025.

Balet Národního divadla moravskoslezského chystá dvě premiéry a už pro začátek sezóny (17. října 2024 v Divadle Jiřího Myrona) připravuje opravdovou lahůdku: komponovaný večer s názvem ČISTÁ RADOSTance. Na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti nazkouší soubor pět rozdílných choreografií a představí pět různých stylů tance v běhu času – tedy přesně v duchu motta sezóny: Proměny a konstanty. „Mimo jiné v tomto večeru nabídneme divákům opět dílo nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Jeho Křídla z vosku byla už součástí inscenace Vzlety a pády v roce 2018. Diváky potěší také Itzik Galili (Sofa), Marco Goecke (duet z Ptáka Ohniváka), Justin Peck (Heatscape) a Lea Bessoudo Greck (Šárka). Večer s láskou namícháme tak, aby se jednotlivé choreografie navzájem posilovaly a celek přitom zůstal v harmonii. V každé kapce naší směsi je energie záměru, se kterým byla vytvořena. Naše terapie tancem ČISTÁ RADOSTance poslouží k probuzení radosti a zlepšení nálady diváků,“ zve šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. Ostravské obecenstvo se může těšit také na nového Peera Gynta na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena. Divadlo oslovilo ke spolupráci belgického choreografa působícího v Berlíně Jeroena Verbruggena, který se obdivem k dílu netají a pro soubor baletu NDM připraví novou choreografii. Přestože je Verbruggen v Evropě od roku 2012 velmi žádaným a vyhledávaným choreografem, v českém divadle bude tvořit poprvé. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen, který už s NDM spolupracoval před deseti lety například na inscenaci opery Andrea Chénier nebo v roce 2017 na Lady Macbeth Mcenského újezdu. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po 35 letech. Inscenace hostujícího lotyšského choreografa Alexandra Lemberga, v níž v titulní roli alternovali Petr Koželuh a Richard Böhm, se stala senzací divadelní sezóny 1973/1974. Belgický choreograf nás tedy znovu zavede na cestu mladičkého Peera, který opouští domov, aby hledal své štěstí. Premiéra bude 22. května 2025 v Divadle Antonína Dvořáka.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments