Brilantní interpretace a slavíci: Musica Gloria přinesla radost

Koncert v kostele je zážitek. Tak zní podtitul SHF 2024, a po koncertu belgických hudebníků souboru MUSICA GLORIA lze tomuto tvrzení snad jen beze slov přikyvovat.
Händel: Anthems, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)
Händel: Anthems, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Jako dějiště dalšího z koncertů konajících se v rámci Svatováclavského hudebního festivalu 2024 posloužil nejstarší ostravský kostel, tedy sv. Václava a to v neděli 8. září 2024 od 17:00 hodin. Teplý zářijový podvečer se nesl v duchu hudby G. F. Händela a jeho „Anthems“, tedy hymnů. Tyto vokálně instrumentální skladby, česky nazývané Žalmy z Chandosu, byly komponovány na text žalmů biblických a pochází z období Händelova pobytu v domácnosti hraběte z Carnarvonu Jamese Brydgese.

První část koncertu byla věnována anthemu Hospodin je mé světlo, jedenáctivěté a také nejdelší skladbě sbírky. Již při prvních tónech úvodní sinfonie byla patrná skvělá sehranost a profesionální interpretace podtržená jistým vedením mladého třicetiletého dirigenta, a také jednoho ze zakladatelů celého souboru, Beniamina Paganiniho, mimo jiné hráče na klávesové a dechové nástroje. Nutno vyzdvihnout výborně zvolený prostor vzhledem k velikosti souboru a povaze repertoáru. 

The Lord is my light zní název celého anthemu č. 10 HWV 255 vybraného na úvod koncertu, jemuž jako předloha slouží pasáže z osmi různých Žalmů. 

Händel: Anthems, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)
Händel: Anthems – José Rodrigues Gomes, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)

O výrazný pěvecký úvod se postarala sopranistka Maria Ladurner, jenž podpořila sladkobolnou melodii první části truchlivým a přirozeným přednesem a poprvé tak prověřila akustické vlastnosti prostoru kostela. Ve sborových částech Though a host of men were laid, a I will offer in his dwellings, se poprvé projevil obdivuhodný zvukový potenciál celého souboru. Výborná agogická práce provázela celý koncert, ponejvíce se však ukázala ve sboru For who is God but the Lord, kterou lze označit za jeden z vrcholů večera. Zvukomalba této části zapůsobila zcela sugestivním dojmem, především díky jedinečné sounáležitosti zpěváků s textem a charakterem jednotlivých veršů. Posluchač si mohl povšimnout přísného spojení textu a hudby. Dalším chvályhodným počinem byla árie věnována tenoru v podání Adrianna De Koster. Svěží a jistá interpretace průzračné melodie s doprovodem orchestru vzbuzovala v člověku hluboké pocity nadpozemského charakteru. 

Druhou a méně závažnou sondou do Händelovy tvorby představoval Varhanní koncert „Kukačka a slavík”, HWV 295. Skladba byla složená pro menší nástroj bez pedálů, díky čemuž je vhodnou volbou pro menší obsazení. Přezdívka koncertu inspirovaná kukačkou a slavíkem vychází především z druhé věty, ve které se dochází k imitaci zvuků těchto dvou opeřenců. První a poslední věta v sobě zahrnuje materiál z triové sonáty HWV 401. Interpretace se zhostil sám B. Paganini a to s bravurou, zběhlostí a přiměřenou „lehkovážností”, která však na výsledné kvalitě zanechala zcela pozitivní stopu. K překvapení publika byl použit, pro současného posluchače netradiční, varhanní registr imitující zvuk slavíka „poletujícího“ okolo. Zábavná vsuvka na posluchače zapůsobila. 

Externí varhanní registr imitující zvuky slavíka (foto Nele Vertommen)
Externí varhanní registr imitující zvuky slavíka (foto Nele Vertommen)

Po přestávce věnované přeladění cembala bylo ucho posluchače podmaněno Vodní hudbě, přesněji výběru ze suit 1-3, HWV 348-350. Zde se nejvýrazněji uplatnili hráči na dechové nástroje, ponejvíce druhá umělecká vedoucí souboru Nele Vertommen. Během koncertu vystřídala několik typů fléten a také barokní hoboj, do jehož témbru se zamilovala prý již v dětství. V průběhu suity zaznělo dohromady devět části posbíraných ze tří suit a daly vyniknout charakteru tanečních suit, jenž dohromady spojují vlivy francouzské, italské a anglické hudby komponované německým skladatelem působícím ve službách krále Jiřího I. Nejvíce ze všech vynikla barevně výrazná Gigue a Menuety. Své umění hry na traverso projevil Beniamino Paganini v sólové části Sarabande.

Koncert vyvrcholil v poslední části věnované anthemu č. 6, HWV 251b obsahující sedm dílčích částí. Sopiha Faltas působivě dovedla vystihnout stesk a nářek obsažený v části Tears are my daily food. Odhalila tak nádhernou barvu svého hlasu, celému projevu však chybělo výraznější zaujetí. Poslední sólo patřilo basu Vincenta Bergera, jehož znělý projev mohl být podpořen větší jistotou v náročnějších pasážích. Přesto je potřeba pochválit veškeré výstupy nezapomenutelného večera za zvuku hudby skladatele, spojujícího ve své tvorbě vlivy kulturních evropských velmocí.

Händel: Anthems, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)
Händel: Anthems, 8. září 2024, Svatováclavský hudební festival, kostel sv. Václava, Ostrava (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Gradace poslední árie pro bas a sbor podtrhla obdivuhodný výkon všech účinkujících, kteří si tak vysloužili bouřlivý potlesk obecenstva odměněný dvěma přídavky.

Händel: Anthems
8. září 2024, 17:00 hodin
Ostrava – centrum, kostel sv. Václava

Program:
Georg Friedrich Händel: Chandos Anthems 10, HWV 255
Georg Friedrich Händel: Varhanní koncert „Kukačka a slavík“, HWV 295
Georg Friedrich Händel: Vodní hudba, výběr ze suit I-III, HWV 348-HWV 350 (Ouverture, Adagio e staccato, Bourree, Menuet, Sarabande, Gigue, Menuet, Rigaudon 1&2)
Georg Friedrich Händel: Chandos Anthem 6, HWV 251b

Účinkující:
Musica Gloria (Belgie)
Beniamino Paganini & Nele Vertommen – umělecký vedoucí
Maria Ladurner & Ella Marshal Smith – soprán
Sophia Faltas & Pieter De Praetere – alt
Adriaan De Koster & Gabriel Belkheiri – tenor
Thomas Vandenabeele & Vincent Berger – bas
Nele Vertommen – hoboj, zobcová flétna
José Rodrigues Gomes – fagot, zobcová flétna
Tomoe Badiarova & Marieke Vos – housle
Lena Rademann – viola, housle
Anne-Linde Visser – violoncello
Beniamino Paganini – varhanní pozitiv, cembalo

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments