Týden s tancem
Hlavní premiéra týdne: Šeherezáda v Národním divadle
Premiéra baletu Šeherezáda v choreografii Maura Bigonzettiho bude mít premiéru již tento čtvrtek, 28. listopadu 2024 v historické budově Národního divadla. Inscenace vznikla na míru tanečníků Baletu Národního divadla padesát let od posledního inscenování tohoto ikonického baletu. Mauro Bigonzetti přináší nové pojetí příběhu v nevšedních kulisách tvořených videoprojekcí. Diváky pohltí příběh, který překračuje hranice a nabízí silné poselství o odvaze, lásce a naději.
„S radostí Šeherezádu uvádíme po padesáti letech opět na prknech Národního divadla. Naposledy ji tady inscenoval Jiří Němeček. Letos si také připomínáme sto let od její české premiéry v choreografii Remislava Remislavského. Tento nadčasový příběh o odvaze, kráse a síle vyprávění je spojením tradice a inovace, které publikum Národního divadla zajisté potěší,“ říká generální ředitel Národního divadla Jan Burian.
Pod vedením uměleckého ředitele Baletu Národního divadla Filipa Barankiewicze je tato inscenace věnována tématům, která jsou nadčasová a univerzální: Šeherezáda, vezírova dcera, riskuje vlastní život, aby zachránila ostatní ženy ve svém království před krutým osudem. Ve světě plném násilí a genderových stereotypů dokáže svým důvtipem a svou schopností vyprávět příběhy proměnit srdce krále Šahrijára. Šeherezádin osud odráží boj, který mnohé ženy vedou i v dnešní době – boj za práva, svobodu a rovnost. „Šeherezáda není jen nadčasovým příběhem odvahy a důvtipu, ale i působivým odrazem boje, který ženy zažívají i dnes. Statečné ženy, které v současnosti po celém světě čelí útlaku a bojují za svá práva, nás inspirují, a proto i s jejich situací propojujeme slavný příběh Šeherezády, jež vzdorovala smrti svou inteligencí a vytrvalostí,“ vysvětluje Filip Barankiewicz.
Podrobnosti se můžete dočíst zde nebo na stránkách divadla.
Nový cirkus ve Vzletu: Princip nejistoty
V úterý 26. listopadu uvádí režisér a dramaturg nonverbálního divadla Ondřej Holba svůj nový projekt Princip nejistoty v pražském Vzletu. Princip nejistoty je novocirkusová inscenace inspirující se fascinujícími fenomény kvantové fyziky, jako jsou kvantová teleportace, superpozice nebo vlnově částicový dualismus. „Pokud nevíte, co tato slova přesně znamenají, tak to vůbec nevadí, protože to nevíme ani my,“ říkají sami tvůrci s nadsázkou. Prozrazují také, co od nového kusu očekávat: „Na scéně vzniká absurdní atmosféra a humor světa oscilujícího mezi školní lavicí a vědeckou laboratoří. Dva žongléři, akrobatka a tanečnice nahlížejí na kvantovou fyziku optikou cirkusových disciplín, tance a nové magie. Hrají si s paradoxy kvantového vesmíru, zdánlivě porušují fyzikální zákony a vytvářejí nečekané situace. V tomto světě, kde se umění prolíná s vědou a věda s uměním, je možné úplně všechno – kromě předvídatelnosti.“ V projektu účinkují a jeho spolutvůrci jsou Hannah Lenox, Michaela Stará, Aleš Hrdlička a Filip Zahradnický, hudbu vytvořil Matouš Hekela. Více informací zde.
V Liptovském Mikuláši začne festival pantomimy PAN a nebude chybět ani české zastoupení
Festival PAN je unikátny festival pantomímy a divadla bez slov s 30 ročnou tradíciou. Je zameraný na popularizáciu pantomímy. Každoročne hostí viac ako 300 účastníkov, ktorí sa učia, inšpirujú a súťažia so svojimi pantomimickými a pohybovými výtvormi.
27.11. Slovenská streda
13:30 Veľká sála, Dom kultury: Slávnostné otvorenie 31. Festivalu PAN
Pochod účastníkov festivalu mestom Liptovský Mikuláš
19:00 Veľká sála, Dom kultury: Mime Marmelade – Folk You. Komédia. Jediná pantomime v krojoch!
20:00 Veľká sála, Dom kultury: Art of Spirit – Japonské srdce. Ohňová, svetelná a tanečná show.
28.11. Český štvrtok
10:00 Veľká sála, Dom kultury: Petr Biel – Klaun Bailo
19:00 Veľká sála, Dom kultury: Kateřina Vernerová a Kristýna Koudelová: Milá + Za Oponou
20:30 Veľká sála, Dom kultury: Mime Boom Študentov Akadémie Muzických Umění v Prahe
29.11. Európsky piatok
10:00 Veľká sála, Dom kultury: Radim Vizváry – Paper Boy
19:00 Klubová scéna, Dom kultury: Spitfire Company (Inga Mikshina-Zotova a Roman Mikshin-Zotov) – Koniec Človeka. Čierna komédia. Hosťovské predstavenie od Diery do světa
20:00 Veľká sála, Dom kultury: Silent Rocco a Rocco Menzel – Untold Stories. Finalista Nemecko má talent a Taliansko má talent a jeho fascinajúce príbehy.
30.11. Svetová sobota
19:00 Veľká sála, Dom kultury: Radim Vizváry – Sólo
20:30 Veľká sála, Dom kultury: Slávnostné uzatvorenie 31. Festivalu PAN
1.12. Rozprávková nedeľa
10:00 Klubová scéna, Dom kultury: Miroslav Kasprzyk – Klaunove sny
Katarzia a Cirk La Putyka vydávají album vycházející z novocirkusového kabaretu R.I.E. – Rest in Euphoria
Česko-slovenská umělkyně Katarzia a soubor Cirk La Putyka vydají 27. listopadu album s písněmi, které buď vznikly přímo pro inscenaci R.I.E. – Rest in Euphoria, nebo se inspirovaly jejím tématem a účinkujícími akrobaty. Tento novocirkusový kabaret se živým hudebním doprovodem Katarzie uvede Cirk La Putyka po loňských vyprodaných premiérových večerech od 7. prosince 2024 do 12. ledna 2025 celkem 29krát v pražském divadle Jatka78. Album obsahuje v digitální podobě dvanáct a na vinylu třináct písní, které Katarzia složila původně pro představení a nyní je s týmem producentů jako Aid Kid, Šimon Veselý, Oliver Torr, DJ 370zNISMO, a BoLs/sLoB dotvořila do samostatné podoby, aby fungovaly i mimo divadelní pódium. Na albu se tak díky tomu propojuje svět nového cirkusu s klubovou scénou. Jako první ochutnávku mohou už teď fanoušci slyšet singl Hviezdy o zamilovanosti a pocitu, který „člověk zažívá při euforii z lásky na první pohled; vyjadřuje, jak se probouzí a rozsvěcuje naše tělo, které aktivuje sexuální touhu“.
„Strávila jsem se souborem dva a půl měsíce. Viděla jsem velice talentované akrobaty a umělce, kteří denně překonávají limity svého těla, strachu a bolesti. Nahlédla jsem do prostředí, kde si lidé natolik důvěřují, že svěřují své životy do rukou druhých. A díky tomu přinášejí každý večer divákům výjimečný zážitek. Naučila jsem se od nich mnoho o překonávání sebe sama,“ líčí Katarzia pocity ze setkání s Cirkem La Putyka.
„Kromě Sugar, kterou složil newyorský skladatel Christian Cahill, vznikaly všechny skladby tak, že jsem je nejprve připravila v Abletonu. Poté jsem je časově, dynamicky a náladově přizpůsobovala jednotlivým scénám. Na desku jsme je pak s týmem producentů upravili do podoby samostatných písní,“ vysvětluje Katarzia. A dodává, že album navíc obsahuje skladby, které se do představení nevešly. Samotné téma euforie je přitom Katarzii blízké. „Každý z nás ji prožívá jinak a u něčeho jiného. V cirkuse jsem viděla euforii i při společné práci, euforii, která vznikala mezi námi na pódiu při každém představení,“ doplňuje.
O většinu textů, které jsou o zamilovanosti, lásce, sexualitě, hledání vlastní identity, diskriminaci, krizi bydlení i životního prostředí, strachu z vlastních emocí, výšek i odvážnějších zážitků nebo o pudu sebezáchovy, se postarala sama Katarzia. Ve dvou skladbách zazní básně Patricka McMastera, jednoho z akrobatů, který je zároveň spisovatel a politolog. Na nahrávce se podíleli také další hudebníci – ve skladbě Sleep kytarista a zpěvák Milan André Boronell, ve skladbě Zajtra kytarista Timothy Veselý a v písni Myslí na to isté ako ty bubeník Jakub Švejnar.
„Na albu se objevují osobnosti, které znám z klubů, filmů nebo koncertů. Během práce jsme začali mluvit o tom, že jsme vlastně jeden kolektiv producentů a autorů hudby pro divadlo a film. Vždy jeden z nás projekt režíruje a ostatní mu pomáhají. Snažíme se do divadla a filmu přinášet s nejlepším úmyslem nový dech,“ říká Katarzia ohledně spolupráce s producenty.
„Byla to pro mě velká škola, která mi dodala sebevědomí i pro vlastní tvorbu. Jsem moc vděčná Rosťovi Novákovi, že mi dal důvěru a příležitost pracovat v Cirku La Putyka a že jsme společně mohli dodělat tohle album,“ uzavírá Katarzia.
Vinyl track list: Moth, Hviezdy, Moth, Sleep feat. Milan André Boronell, Brain, High End, Nie, Eufória, Kiss Me, Sugar, Myslí na to isté ako ty, Now, Hurt Me, Evropa
Digital track list: Moth, Hviezdy, Moth, Sleep feat. Milan André Boronell, Brain, High End, Nie, Eufória, Kiss Me, Sugar, Myslí na to isté ako ty, Now, Hurt Me
Kolektiv tYhle uvede v Velkém mlýně workshop originálních cvičení, která pracují s vícejazyčností a tělesností a křest publikace Blurrylingualism – dancing between languages
Jak si porozumět, když hovoříme různými jazyky? Dá se využít situace nerozumění jako společný základ pro vzájemné napojení, jazykovým a kulturním rozdílům navzdory? A jak by nám v tom mohla pomoci choreografie? Tyto otázky si od roku 2023 klade umělecký tým Florenta Golfier-Brechmana, Baxi Ostrowského a Michaely Daškové. Výsledky svého dvouletého uměleckého výzkumu budou sdílet s veřejností 28. listopadu 2024 od 18:00 ve Velkém mlýně.
Nerozumění je příležitost k vzájemné inspiraci
Umělecký tým se ve svém výzkumu zaměřil na jazykové neporozumění jako na výchozí bod choreografické práce. Když se totiž člověk setká s člověkem, jehož jazyku nerozumí, automaticky začne vnímat zvukovou a tělesnou stránku daného jazyka. Tým tak ve spolupráci s lingvistikou Joannou Pędzis z Univerzity v Lublinu vytvořil různá choreografická cvičení, která s tělesným a zvukovým vnímáním jazyka pracují. V rámci nich dochází k míšení, prolínání a vzájemné inspiraci jednotlivých jazyků a jejich výstupy mají psanou, hudební i pohybovou podobu. Během těchto cvičení tak mohou lidé z různých kultur a s různým zázemím sdílet své pohledy a vzájemně se inspirovat. Tento princip míchání či rozostření jazyků pojmenoval tým jako „blurrylingualismus“.
„Blurrylingualismus zkoumá prostory, mezery a trhliny mezi jazyky, významy, vnímáními, překlady, kulturními kontexty, pocity a interpretacemi, které vycházejí z mezilidské komunikace a z lidského těla,“ popisuje umělkyně Michaela Dašková.
Cvičení lze využít v umění, pedagogice či sociální práci
Cvičení vytvořená v rámci svého výzkumu představí Michaela Dašková, Florent Golfier-Brechmann, a Baxi Ostrovski v rámci workshopu ve Velkém mlýně v Praze. Na něm si bude moci návštěvnictvo cvičení vyzkoušet. Součástí workshopu bude také prezentace a křest toolkitu s podrobným popisem jednotlivých cvičení. Ta lze přitom využít nejen při umělecké práci, ale při jakékoli práci se skupinou lidí s různými mateřskými jazyky.
Na jedné straně je tak mohou využít lidé pracují v oborech tance, choreografie či hudby, kteří se zajímají o propojení jazyka a pohybu, lze je však také využít při různých typech kreativního vzdělávání či práci s lidmi z různých jazykových minorit. Stejně tak si lze představit jejich využití v pedagogice, neboť mj. rozvíjejí dovednost tzv. vědomé fyzické přítomnosti.
„Po výzkumu v Budapešti jsem se rozhodla naše cvičení využít při své práci se studujícími na univerzitě. Umožnila mi vykročit z rámce typické univerzitní hodiny a vytvořit atmosféru vzájemné pozornosti a otevřenosti, kterou studující potřebují,“ popisuje Joanna Pędzis.
Vice informací na webuBlurrylingualism.
Termíny a instrukce
Workshop: 28. 11. 2024 od 18:00 ve Velkém mlýně
Křest toolkitu: 28. 11. 2024 od 19:00 ve Velkém mlýně
Registrace na workshop zde
Na workshop zájemci nepotřebují žádné speciální vybavení ani schopnosti, kromě jazyků a hravosti, mohou dorazit v běžném oblečení.
Páteční konference choreologie na HAMU
Ústav choreologie Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění pořádá 29. listopadu 2024 v Galerii Hudební a taneční fakulty HAMU v Praze konferenci Choreologie – minulost a současnost. Cílem je představit tematické spektrum a metody současné choreologie a hlavní směry tanečního výzkumu. Záměrem je v mezinárodním dialogu přispět k vymezení současného stavu a kontextu české taneční teorie a choreologie jako specifické disciplíny zabývající se tancem jako samostatnou uměleckou formou, pro jejíž osobitý charakter je nutné hledat vhodné teoretické přístupy a nástroje a způsoby konstituování poznání.
Letošní konference navazuje na závěry mezinárodní konference pořádané Institutem choreologie v roce 2022, která prokázala význam a přínos setkávání a diskuse choreologů z různých zemí s odlišným zázemím jejich oboru. Dialog o aspektech samotné povahy, podobách a koncepcích naší společné disciplíny nejen přispívá k vnitřnímu formování oboru a posouvá vývoj vědeckých metod, ale také pomáhá motivovat, vzdělávat a vychovávat novou generaci tanečních vědců.
Konferenci pořádá Ústav choreologie Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze v rámci výzkumného projektu Výzkum tance: východiska, přístupy a perspektivy (řešitelka Mgr. Lucie Hayashi, Ph.D.) podpořeného z Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací udělené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR v roce 2023.
Program:
Inscenace Soni Ferienčíkové, Márii Júdové a Alexandry Timpau IHOPEIWILL získala cenu DOSKY
Inscenace IHOPEIWILL uměleckého kolektivu threeiscompany, která vznikla ve spolupráci s choreografem Jarem Viňarským a kterou jsme měli možnost vidět i v Praze v PONCI (recenze zde), získala prestižní ocenění pro současné slovenské divadlo DOSKY 2024 v kategorii Mimořádný počin v tanečním divadle. Slavnostní večer se konal 25. listopadu, cenu za tvůrčí tým převzala tanečnice a choreografka Soňa Ferienčíková.
Inscenace má úspěch i v zahraničním měřítku. Mezinárodní síť Aerowaves ji totiž vybrala do TOP 21 děl na rok 2025. Porota složená z 53 tanečních profesionálů každoročně vybírá ze stovek nových produkcí. Díky výběru se objeví nejen na festivalu Aerowaves, ale také na mnoha dalších platformách a umělci mají možnost získat mnoho nových kontaktů a šancí na nové zájezdy.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]