Největší projekt sezony Filharmonie Brno spojí na 200 umělců

Filharmonie Brno má před sebou největší koncertní projekt sezony Pohádkový Mahler. Tento čtvrtek a pátek ho odehraje v Janáčkově divadle, v neděli 8. prosince pak ve vídeňském Musikvereinu. Největší koncertní projekt sezony spojí skoro 200 umělců na pódiu i za ním. Sólového partu se ujme světová sopranistka Chen Reiss.
Chen Reis (zdroj FIlharmonie Brno)
Chen Reis (zdroj FIlharmonie Brno)

„Ústřední bod programu Píseň žalobná Gustava Mahlera zazní v původní třívěté verzi na den přesně devadesát let od své premiéry, která se konala v brněnském Blahoslavově domě. Projekt je součástí oslav 100 let vysílání Českého rozhlasu Brno, který tehdejší premiéru přenášel a z jehož orchestru se později etablovala dnešní brněnská filharmonie,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Páteční koncert proto vysílá Český rozhlas Vltava přímým přenosem.

Gustav Mahler je nejen hlavní postava programu, ale i spojovací prvek se dvěma dalšími autory projektu: Erichem Wolfgangem Korngoldem a Josefem Bohuslavem Foersterem. S oběma se několikrát setkal a oba díky němu získali velké povzbuzení k práci, zvláště Korngold, kterého v jeho devíti letech označil za génia. Jeho drobná kantáta Bouře večer otevře, následují Prosté písně. „Mám ráda jejich smyslnost a způsob, jak Korngold zvukem vytváří atmosféru. Stačí pár taktů a opravdu můžete mít pocit, že se nacházíte v zahradě ponořené do noci. Jak je vůbec možné, že tak mladý člověk měl tak vyzrálou schopnost vyjádřit touhu, lásku, city a vnitřní svět? Jeho hudba je plná barev, rozmanitá a povznášející. Z mých zkušeností je velmi přístupná,“ uvedla v rozhovoru pro časopis Harmonie sopranistka Chen Reiss, která Prosté písně provedla v květnu s Rotterdamskou filharmonií.

Korngold je zkomponoval v devatenácti letech, tedy dlouho před svým odchodem do Spojených států, kde se v Hollywoodu proslavil jako autor filmové hudby a v roce 1938 získal Oscara za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda. Na Korngolda naváže Foersterova Slavnostní overtura, kterou autor napsal na objednávku divadla na Královských Vinohradech k jeho otevření v roce 1907.

Filharmonie Brno: Rhapsody in Blue 100, 14. dubna 2024, Konzerthaus, Vídeň – Dennis Russell Davies (foto Štěpán Plucar)
Filharmonie Brno: Rhapsody in Blue 100, 14. dubna 2024, Konzerthaus, Vídeň – Dennis Russell Davies (foto Štěpán Plucar)

Monumentalita Písně žalobné spojí bezmála dvě stovky umělců: sólisty, Český filharmonický sbor Brno a filharmoniky nejen na pódiu, ale i za ním. Mahler totiž předepsal malý orchestr za pódiem, aby dosáhl prostorového zvuku. „Dílo, které dokončil jako dvacetiletý, překvapuje vyzrálou znalostí práce s orchestrem i sborem a obdivuhodnou symfonickou a dramatickou výstavbou. Mahler coby obdivovatel Wagnera využívá inspirace fanfárami, pochody, chorály nebo pastorálními tématy, střídá naivní s vytříbeným, pochmurnost s radostí, meditativnost s živelností. Je tu zkrátka v zárodku už prakticky vše, co i později činilo Mahlera Mahlerem,“ zdůraznil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Baladický příběh vypráví o tom, jak potulný pěvec vyřeže z nalezené kosti flétnu. Ta, když se rozezní, obviní krále z bratrovraždy, kterou spáchal, aby získal nevěstu a korunu. Svatební veselí narušené žalozpěvem končí odsouzením krále a královny a zřícením jejich zámku. Sólového partu se i zde ujme Chen Reiss, která s Mahlerem vystupuje na nejprestižnějších světových pódiích, patří totiž k jejím nejoblíbenějším autorům. „Dovolím si říct, že se cítím jako jeho příbuzná. Máme stejné datum narození, oba jsme se narodili do židovské rodiny a stejnou měrou jako on jsem i já fascinována otázkou, co se stane po smrti. Cítím s ním velkou spřízněnost, porozumění s jeho vnitřním životem,“ uvedla Reiss. Jako sólisté ji doplní Stefanie Irányi, Attilio Glaser a Michael Wagner. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments