Taneční zpravodajství extra

Přinášíme několik novinek ze světa tanečního a pohybového divadla. Pražský komorní balet hostuje v neděli v Soulu, CreWcollective a Částečné znejistění přesouvají z důvodu nemoci pražskou premiéru představení Pošli pohled odněkud, pražská premiéra pohybového stand-upu Tady a teď 9. prosince, Nikola Márová naposledy vystoupí jako Blanche v Tramvaji do stanice Touha. Ve věku 86 let zemřel ve středu slavný slovenský mim Milan Sládek.
Pražský komorní balet – Ej lásko (foto Serghei Gherciu)
Pražský komorní balet – Ej lásko (foto Serghei Gherciu)

Český tanec v Soulu: Pražský komorní balet odlétá na mezinárodní festival do Jižní Koreje
Pražský komorní balet
(PKB) se v rámci Roku České hudby představí jako jediný evropský soubor na Seognam Dance Festivalu 2024. Mimořádné galapředstavení se uskuteční 8. prosince 2024 ve 20 hodin v Barun Art Hall v Soulu. Diváci uvidí choreografii Petra Zusky Ej lásko, inspirovanou bohatou písňovou tvorbou Hradišťanu a Jiřího Pavlici. Festival pořádá Korejská taneční asociace (Korean Dance Association) ve spolupráci s předními korejskými tanečními tělesy. PKB tak opět představí špičkové české taneční umění na mezinárodní scéně.

Choreografie Ej lásko původně vznikla v roce 2008 u příležitosti zahájení slováckých Slavností vína jako první spolupráce Petra Zusky s Jiřím Pavlicou. Název díla symbolizuje myšlenku, že láska protéká lidskými životy a osudy od nepaměti jako „voděnka mezi břehama“.

Pražský komorní balet má s jihokorejskými tanečními festivaly bohaté zkušenosti. Poprvé soubor navštívil Jižní Koreu v roce 2013, kdy účinkoval s dílem korejské autorky Ji-Eun Lee Podmínka zániku na Tamna International Dance Festivalu na ostrově Jeju. Následovala úspěšná vystoupení v Soulu, Pusanu (2015, 2017), Inčchonu (2017, 2023) a Čchongdžu (2018).

„Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v dlouholeté mezinárodní spolupráci a prezentovat českou taneční kulturu na dalším z tanečních festivalů v Jižní Koreji,“ říká Ladislava Dunovská Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu. „Naše účast na festivalu Seognam Dance je významným mezníkem nejen uměleckým, ale i diplomatickým.“

„Každá naše cesta do Koreje je pro nás výjimečná,“ doplňuje Linda Svidró, umělecká šéfka souboru. „Tentokrát přivezeme choreografii, která propojuje tradiční lidovou hudbu s moderním tanečním uměním. Diváky čeká výjimečný galavečer, kde se PKB představí po boku špičkových korejských tanečních těles.“

Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš (foto Mila Vašíčková)
Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš (foto Mila Vašíčková)

CreWcollective a Částečné znejistění přesouvají z důvodu nemoci pražskou premiéru představení Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš na 20. 12. v 18 hod
Částečné znejistění
(Jana Novorytová a Mish Rais)se po odmlce vrací na jeviště a společně s trombonistou Václavem Kalivodou a vizuálním umělcem Pavlem Havrdou uvedou 20. 12. od 18 hodin pražskou premiéru jejich nového představení Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš v Komunitním centru Žižkostel, malý sál.

Bezprostředně po představení bude následovat křest publikace Tajně naživu: perspektivy vtělené zkušenosti v taneční improvizaci od Mish Rais, Mirky Eliášové a Lizzy Le Quesne, eds., která vychází v nakladatelství NAMU. Publikace je vyústěním tříletého výzkumného mezinárodního projektu (2021–23), který byl podpořen granty AMU a MŠMT, v němž se tým českých a zahraničních osobností zabývajících se okamžitou kompozicí jako jevištní formou setkával v Praze v průběhu tří let. Bližší informace již brzy.

O inscenaci Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš:

Čtyři kamarádi, čtyři příběhy a různé vzpomínky na ta stejná dobrodružství. Jedno společné hledání odpovědí na vyřčené i tušené otázky, které se týkají přátelství, rodičovství a vzorců, které tvoří náš vztah ke světu. Jak se mění náš sdílený prostor a pohled na něj, když do života vstoupí děti? Může být vzpomínání impulsem k novým dobrodružstvím? To jsou otázky, které v jevištní eseji pokládají Mish Rais, Jana Novorytová, Václav Kalivoda Pavel Havrda, když společně komponují okamžik.

CreWcollective je proměnlivý kolektiv umělců pracujících v různých kombinacích okolo jádra, které tvoří Jan Bárta, Jana Novorytová a Mish Rais. Propojuje profesionální okruh umělců z různých oborů, podporuje vzájemnou komunikaci a interdisciplinární tvorbu. Částečné znejistění vzniklo v roce 2014 a od té doby uvedlo tři autorská představení a více než čtyřicet performancí a intervencí ve veřejném prostoru.

O inscenaci Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš, jsme psali podrobněji také ve zpravodajství ZDE.

Tady a teď (foto archiv ProFitArt)
Tady a teď (foto archiv ProFitArt)

Pražská premiéra pohybového stand-upu Tady a teď 9. prosince
Odložená pražská premiéra pohybového stand-upu Tady a teď uměleckého dua B&B se koná v pondělí 9. prosince v 19:00 ve Švandově divadle. Autorkami jsou Barbora Nechanická a Barbora Ješutová, dramaturgie se ujala Markéta Hrehorová:

„Barbory. Furt jim něco uniká. Nebo se aspoň neustále bojí, že jim každou chvíli může něco uniknout. Že nestíhaj všechno, co by chtěly. Že nebudou tak vtipné, jak by chtěly. Že neuspokojí všechny tak, jak by chtěly. A tak se urputně snaží ‚vyzenovat‘ na lekcích jógy, na bowlingu i na Tinderu. Prý stačí prostě být tady a teď. Ale jak, když člověk za chvíli musí být támhle?”

Nikola Márová v Tramvaji do stanice Touha (foto Serghei Gherciu)
Nikola Márová v Tramvaji do stanice Touha (foto Serghei Gherciu)

Z Národního divadla: Nikola Márová vrcholí svou kariéru v baletu Národního divadla
V sobotu 14. prosince 2024 se první sólistka Baletu Národního divadla Nikola Márová představí ve své poslední velké roli v rámci svého angažmá. Role Blanche v baletu Johna Neumeiera Tramvaj do stanice Touha bude vrcholem její kariéry v tomto prestižním souboru. Inscenace je nicméně téměř zcela vyprodaná.

Nikola Márová, která se během své kariéry podílela na řadě významných projektů Baletu Národního divadla, se s tímto souborem loučí po letech obdivuhodného uměleckého přínosu. Nikola bude i nadále pokračovat v umělecké kariéře, ale její odchod z Baletu Národního divadla znamená konec jedné etapy jejího profesního života. Tento večer se tak stane nepochybně významným okamžikem v historii souboru i pro všechny, kdo ji sledovali na jevišti.

Milan Sládek jako Pierot (foto archiv Divadelného ústavu Bratislava)
Milan Sládek jako Pierot (foto archiv Divadelného ústavu Bratislava)

Ve věku 86 let zemřel slavný slovenský mim Milan Sládek
Ve věku 86 let zemřel 4. prosince slavný slovenský mim, choreograf, režisér a pedagog Milan Sládek. S odvoláním na umělcovu rodinu to jako první uvedl zpravodajský server Denník N. Rodák z Československa (23. 2. 1938) po roce 1968 emigroval do Švédska, později žil v Německu, po sametové revoluci se vrátil na Slovensko.

Sládek před lety v rozhovoru pro tento portál vzpomínal, jak ho k pantomimě přivedla kniha Františka Kožíka Největší z Pierotů. „Od přečtení knihy pana Kožíka jsem si nic jiného nepřál než být mimem. Měl jsem tehdy asi šestnáct let. Lákala mně nejen na bílo nalíčená tvář, ale i schopnost vyjádřit myšlenky mimikou, gestem, pohybem těla,“ řekl v roce 2016 umělec.

Milan Sládek se narodil ve slovenské obci Streženice. Na Střední škole uměleckého průmyslu v Bratislavě se věnoval řezbářství, na Divadelní fakultě Vysoké školy múzických umění (VŠMÚ) v témže městě později vystudoval herectví. V Praze v roce 1960 založil první pantomimický soubor Kefka, jenž se později přestěhoval do Bratislavy. V sedmdesátých letech otevřel tehdy jedinou pantomimickou scénu v západní Evropě, stejnojmenné Divadlo Kefka v německém Kolíně nad Rýnem. Po návratu na Slovensko po roce 1989 pracoval například v bratislavském Divadle Aréna.

K uctění památky tohoto umělce připravujeme samostatný článek.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments