Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA pořádá Choreografický seminář s Jeanem-Christophem Paré
Právě s takovými nástroji se na třídenním semináři zájemci prakticky seznámí. „Během procesu psaní může být choreograf veden k vytváření grafických stop v různých formách a z mnoha důvodů. Jejich primární funkcí je vytvořit osobní rukopis, který slouží jako paměť na probíhající práci (zdroje konzultované pro projekt, události vzniklé během studiových sezení, myšlenky mimo studio). Mají také prediktivní funkci, protože nabízejí možnost přípravy materiálu pro budoucí inscenaci,“ vysvětluje Jean-Christophe Paré. „Poskytují podporu pro čtení toho, co bylo vytvořeno, opětovné čtení obsahu a přípravu hypotéz pro propojení materiálů, které již existují nebo které teprve vzniknou. Mají strukturující funkci a doplňují citlivé zkušenosti získané během improvizačních a kompozičních dílen. Slouží jako opěrné body pro zpochybňování probíhajícího projektu, propojují citlivé a srozumitelné dimenze tvůrčího aktu. Tyto dva rozměry jsou přítomny v každém jazykovém objektu.“
Partitura může být osobní deník s texty, klíčovými slovy, otázkami k vyřešení, provizorní poznámky, citace z knih; volné kresby, graffiti, geometrické obrazce, pojmové mapy, schémata, číselné posloupnosti či seznamy pojmů seskupených do různých kategorií. To vše jsou tzv. grafické stopy, se kterými choreograf může v procesu tvorby pracovat. Uspořádání těchto grafických stop se může stát ekvivalentem psaní partitury: dokumentem podávajícím zprávu o různých obsahových úrovních choreografie, od materiálu gesta až po mikro a makrokompozice.
„Na semináři se budeme kontinuálně pohybovat na ose Grafická stopa – Tělo – Prostor – Organizace času ve vztahu k hudbě. Seminář je určen choreografům, tvůrcům, tanečním pedagogům, performerům, interpretům, teoretikům, studentům tance se zájmem o další rozvoj svých kompetencí a poznávání přístupů k choreografické kompozici,“ upřesňuje produkce Centra choreografického rozvoje SE.S.TA.
Seminář bude probíhat od pátku 14. do neděle 16. února, a to v prostorách Cirueon Lab (Petrohradská 3 na praze 10). Bude tlumočen do českého jazyka. Standardní cena za třídenní akci je 3 200 Kč, pro studenty 1 600 Kč. Všichni účastníci obdrží po semináři Certifikát. Přihlášku najdou zájemci ZDE. Pedagogové ZUŠ mohou kurzovné hradit z Šablon OP JAK (v rámci „Osobnostně sociálního a profesního rozvoj pracovníků ve vzdělávání ZUŠ“ – šablona č. 2.VII/1 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZUŠ).
Rozvrh hodin semináře:
Pá: 16.00–19.00
So: 10.00–17.00
Ne: 9.30–15.30
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA také sbírá anonymizované ohlasy účastníků předchozích seminářů s Jeanem-Christophem Paré. „Ze semináře si odnáším chuť tvořit a předávat hru s rozmanitou hudbou, zvukem, prostorem, jednoduchými gesty, která mohu rozpracovávat s daným záměrem. Vytvářet prostor a půdu pro kreativitu, tvorbu jedince, ale i skupiny. Dívat se na ni ze tří pozic, interpret, autor, divák. Pokládat si dramaturgické otázky, především co vidím? Spolupracovat na díle s více odborníky nejen z tanečního světa a klást při tvůrčím procesu překážky, které umožňují novou perspektivu, cestu, metodu,“ uvedla jedna z tanečních pedagožek, k čemu ji seminář inspiroval. Jiná účastnice, která je studentkou konzervatoře Duncan centre, dodává: „Bylo pro mě velmi inspirativní, jak mohu pracovat s různými kvalitami pohybu a s jejich dramaturgii v čase a prostoru. A jak pracují, jak se tyto tři složky navzájem ovlivňují. Bylo určitě super nahlédnout do dramaturgie skrz pohyb ale i skrz dramaturgii hudby.“
Jean-Christophe Paré je francouzský tanečník, choreograf a pedagog, bývalý první sólista Národní pařížské opery (Opéra national de Paris). V 80. letech pod vedením Jacquese Garniera tančil díla Dominiqua Bagoueta, Carolyn Carlsonové, Lucindy Childsové, Merce Cunninghama nebo Régine Chopinotové a začal se zajímat o barokní tanec, zejména ve spolupráci s libretistkou Francine Lancelotovou. V roce 1991 odešel z pařížské opery a připojil se k choreografům, kteří hledali nové směry v současném tanci. V roce 2000 se stal tanečním inspektorem na ministerstvu kultury, v roce 2007 pak převzal vedení taneční školy v Marseille. V březnu 2014 byl jmenován ředitelem choreografických studií na Národní konzervatoři hudby a tance v Paříži (Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris). Díky spolupráci s Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA a jeho ředitelkou, Marií Kinsky, J. Ch. Paré jezdí do Prahy již přes dvacet let.
V rámci jednoho z workshopů, které v Praze vedl, vznikla také série Rozhovorů PLUS, kterou si můžete připomenout:
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]