Sébastien Rouland vnesl do obnovené inscenace opery Werther francouzský šarm

Národní divadlo obnovilo po sedmi letech znovu inscenaci Massenetovy opery Werther. Byl to dobrý tah – zahraniční sólisté, které pro tuto náročnou a krásnou operu divadlo získalo, a také nastudování s debutujícím francouzským dirigentem Sébastienem Roulandem, zaručují silný umělecký zážitek.
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)

Inscenace německého týmu byla poprvé uvedena v Amsterdamu v roce 1996, Národní divadlo v Praze ji představilo roku 2018. Na první pohled zaujme minimalistická, přesto však výtvarně výrazná scéna Wolfganga Gusmana (rovněž autor kostýmů). Pracuje s jednoduchou geometrií a optickými triky, v barevném kontrastu oranžové (svět venku) a modré (prostory uvnitř domu). Scéna je zarámována v nepravidelném obdelníku, přičemž jeviště se roztahuje do hloubky i vystupuje dopředu prodlouženou forbínou nad orchestřiště. Oranžový obzor symbolizující horké červencové dny vystřídá od třetího dějství bílá barva zimy.

Historizující kostýmy odpovídají době vzniku Massenetova díla, jsou všechny v temných barvách, pouze Werther je ve světlém letním obleku, neboť je to narušitel rodinného řádu, cizí a nechtěný, vzrušující vetřelec, který získal pozornost a tajenou lásku Charlotty.

Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)

Výprava je minimalistická. Promlouvá především hudba

Děj opery vychází z Goethova stejnojmenného románu, který ve své době vyvolal epidemii sebevražd zamilovaných mladíků. Umírali s heslem: když ji nemohu mít jako živý, bude mě dívka ctít a litovat jako mrtvého, přinesu své lásce oběť nejvyšší. Román odráží exaltované výlevy citů, milostné blouznění a platonické uctívání svého idolu v době prudérní morálky. Dobře se to čte, ale jak s tím naložit v dramatickém útvaru jako je opera? Režii obnoveného nastudování na základě koncepce Willyho Deckera měl Stefan Heinrichs a Miroslav Pavlovič. A poradili si s tím celkem dobře – minimalisticky. Nechali promlouvat především Massenetovu hudbu, která výstižně líčí psychologické stavy protagonistů, nepřekáželi jí zbytečným zahušťováním děje akcí za každou cenu a docela to funguje. Rozpačité bylo až dlouhé umírání postřeleného Werthera v posledním dějství, kdy se střídavě plazí, válí, zvedá a opět padá na zem a stále dokola se věší na Charlottu. Toho objímání bylo ve všech dějstvích příliš.

Na začátku vidíme Charlottu s mladšími sourozenci, o něž se stará po smrti své matky. Setkání s Wertherem na ni zapůsobí jako úder bleskem, při jeho flirtování, nadbíhání a milostném vyznávání se mu ovšem zapomene zmínit, že už má ženicha, Alberta, kterému ji zaslíbila matka ještě na smrtelné posteli. Charlotta je poslušná dívka a její život matka ovládá i po smrti. Uctívá její obraz, který početná rodinka vystavuje před sebou jako štít. Vezme si tedy Alberta, zdrcený Werther prchá a vrací se až po půl roce o vánočních svátcích. Manželství s Albertem není šťastné, všichni tři vědí, jak se věci mají, přesto je pokrytecká morálka drží spoutané v neblahém vztahu. Manžel Charlottu donutí, aby sama podala milenci pistoli. Teprve sebevraždou Werther získá konečně její vyznání, že ho miluje a vždy milovala.

Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)

Pěvci si se svými rolemi poradili s lehkostí

Navštívila jsem představení 15. března 2025, obě hlavní role, Werthera i Charlottu, zpívali stejní pěvci jako na první premiéře. Vynikající mexický tenorista Alejandro del Angel s lehkostí a náruživostí naplnil všechny árie na vysokém standardu. Má kurážný, přitom sametově měkký a příjemný tenor, jde odvážně do výšek a vycházejí mu přesně, umí se ztišit a vytvořit jímavé piano i výrazně dominovat nad orchestrem (alespoň na 1. balkoně, kde jsem seděla, byl poslech dokonale vyvážený).

Islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir byla dokonalou, sošnou a štíhlou Charlottou, křehkou v citech a silnou v hlase. Její role je těžká v tom, že herecky musí být studená a odmítavá, a přitom hudba hovoří o opaku. Také ona má velmi příjemný témbr hlasu a vysokou technickou i výrazovou vyspělost. Krásným místem byla její árie ve 3. dějství se sólovým saxofonem (Va! laisse couler mes larmes), v Massenetově době novým a moderním nástrojem. V roli dětsky naivní švagrové Sofie se představila ruská sopranistka Jekatěrina Krovatěva. Dobře hrála veselou a optimistickou naivku, pokukující zamilovaně po Wertherovi a kontrastující s ostatními tragickými postavami. Stejný kontrast hudebně vytvářel i její jasný lyrický soprán, ovšem občas trochu příliš „tlačila na pilu“ křečovitou dynamikou a ne všechny tóny byly úplně intonačně čisté. Solidní výkon podal i slovenský barytonista Pavol Kubáň v roli Alberta, městského správce a otce Charlotty zpíval polský basista Jerzy Butryn. Pochvalu si zaslouží členové Kühnova dětského sboru v roli Charlottiných sourozenců. Děti byly roztomilé, zpívaly čistě a hrály své malé role výborně.

Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel (foto: Pavel Hejný)

Nejsilnější stránkou celého představení byl orchestr pod taktovkou Sébastiena Roulanda

Za nejsilnější stránku představení považuji celé hudební nastudování francouzského dirigenta Sébastiena Roulanda. Je to jeho debut v Národním divadle a na nové inscenaci se významně podepsala jeho „francouzská taktovka“, barvitou partituru Julese Masseneta vypracoval inspirativním a stylovým způsobem. Orchestr ladil, hrál soustředěně, kompaktně, s tvárnou dynamikou a velkou citlivostí již od kouzelné předehry. Byla tu řada krásných míst, například když Werther s Charlottou přejdou plynule ze zpívaného dialogu v tanec a orchestr je doprovodí, to bylo jako v romantickém filmu. Nebo výborně volená tempa v árii Werthera z 2. dějství Mohla milovat mě či v jeho slavné árii ze 3. dějství Nač mě budit (Pourquoi me réveiller), která se často hrává pomalu a pateticky, až utahaně. Zde ji Alejandro del Angel podal přirozeně, zlehka a s vybroušenými výškami. Slyšeli jsme mnoho povedených instrumentálních sól – o jímavém saxofonu v árii Charlotty již byla řeč, ve svatební scéně to byla varhanní pasáž, ale zmíním i přesné horny, fagoty a především procítěná houslová sóla koncertního mistra Alexeje Rosíka.

Werther je inscenace, kterou nepohrdne ani náročný operní divák.

Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel, Kühnův dětský sbor (foto: Pavel Hejný)
Jules Massenet: Werther, Národní divadlo – Arnheiður Eiríksdóttir, Alejandro Del Angel, Kühnův dětský sbor (foto: Pavel Hejný)

Hodnocení recenzenta: 80%

Jules Massenet: Werther
Národní divadlo v Praze, 15. března 2025 v 19:00 hodin

Hudební nastudování a dirigent: Sebastien Rouland
Režijní koncepce: Willy Decker
Režie obnoveného nastudování: Stefan Heinrichs a Miroslav Pavlovič
Scéna a kostýmy: Wolfgang Gussmann

Obsazení:
Werther – Alejandro del Angel
Charlotta – Arnheiður Eiríksdóttir
Městský správce – Jerzy Butryn
Sofie – Jekatěrina Krovatěva
Albert – Pavol Kubáň
Johann – Jan Hnyk
Schmidt – Raman Hasymau
Děti – členové Kühnova dětského sboru

Orchestr Národního divadla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře