Concertino Praga zná své finalisty. Osm talentů z celého světa míří do Prahy, mezi nimi i dva Češi

Odborné poroty ve dvou nástrojových skupinách hodnotily anonymně soutěžní nahrávky. Do finále, které se uskuteční 12. a 13. září 2025 v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, postoupili v každé kategorii čtyři soutěžící.
Finalisté – sólová kategorie I (klávesové a strunné nástroje, 13. září 2025):
- Matvejs Fokins (Lotyšsko) – klavír
- Darin Lambrev (Bulharsko) – violoncello
- Yeonah Kim (Jižní Korea) – housle
- Viktor Stocker (Česká republika) – akordeon
Finalisté – sólová kategorie II (dechové nástroje, 12. září 2025):
- Chantal Ramona Veit (Itálie) – flétna
- Víctor Amadeu Puigbò Rincón (Španělsko) – saxofon
- Raeun Hong (Jižní Korea) – hoboj
- Otakar Antonín Štefan (Česká republika) – klarinet
Každý finalista provede na veřejném soutěžním večeru koncertantní skladbu za doprovodu orchestru. Laureáti obdrží finanční stipendia Nadace Karel Komárek Family Foundation a dalších partnerů soutěže. Vítězové obou kategorií budou mít také možnost nahrávky profesionálního CD v Českém rozhlase.
Na základě bodového hodnocení byli rovněž určeni náhradníci, kteří – pokud nedostanou příležitost ve finále – vystoupí v rámci Talent Stage festivalu Dvořákova Praha 2025:
- Levente Bubreg (Rakousko) – fagot
- Naďa Strnadová (Česká republika) – violoncello
Zvláštní ceny letošního ročníku:
- Cenu Nadace Karel Komárek Family Foundation pro nejlepšího českého účastníka získal Viktor Stocker (Česká republika) – akordeon.
- Cenu Nadace Bohuslava Martinů obdržela Chantal Ramona Veit (Itálie) – flétna.
- Cenu Nadace Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové získal Matvejs Fokins (Lotyšsko) – klavír.
Hlas poroty:
„Letošní ročník mě mile překvapil svou velice vysokou úrovní na dechové nástroje! Mnoho výkonů bylo na opravdu špičkové úrovni a nebylo je mezi nimi jednoduché hodnotit, proto bodové rozdíly byly minimální,“ uvedl hornista Jan Vobořil.
Klarinetista Karel Dohnal dodává: „S hlubokým obdivem jsem vnímal nasazení všech soutěžících. Nahrát bez střihu téměř půlhodinový program je mimořádně náročný úkol, který by představoval výzvu i pro mnohem starší a zkušenější interprety. Soutěžící prokázali nejen výjimečnou hudební úroveň, ale i disciplínu a soustředění.“
Flétnistka Žofie Vokálková vyzdvihla účast méně obvyklých dechových nástrojů – saxofonu, hoboje, fagotu – a jejich výbornou úroveň: „Oceňuji také pestrost repertoáru a snahu o kreativní přístup.“
„Interpretační úroveň mladých hudebníků neuvěřitelně roste. A to nejen ve smyslu skvělého technického zvládnutí velmi náročných skladeb, ale i přes mladý věk soutěžících v obdivuhodné hudební vyzrálosti a šíři naprosto přesvědčivě zvládnutého repertoáru. Je škoda, že do finále mohou postoupit jen čtyři soutěžící, dovedl bych si v této kategorii představit i několik dalších,“ dodává klavírista Karel Košárek.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]